Μία προσέγγιση στην περιπέτεια της μουσικής, διαχρονικά, λιτά & συνοπτικά ( Δεύτερο Μέρος )!

Η εμφάνιση της soul jazz αντιπροσώπευε τη συγχώνευση διαφορετικών αφροαμερικανών μουσικών ως απάντηση στον λευκό ήχο της τζαζ της Δυτικής Ακτής  _ όλα αυτά κατά τις πρώτες ημέρες του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων στην δεκαετία του 50.Οι επιτυχίες της soul jazz  σε αυτή την εποχή περιλαμβάνουν το “Port of Rico” του Illinois Jacquet και το “Night Train” του Jimmy Forrest .  

του Μανώλη Διακάκη

 

Ο Roy Carr περιγράφει την soul jazz  ως μια έκρηξη σκληρού bop, με τους όρους funk  και soul να εμφανίζονται σε ένα περιβάλλον τζαζ ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 . Ο Carr σημειώνει επίσης την επιρροή των μικρών ομαδικών ηχογραφήσεων του Ray Charles ( με σαξόφωνα απο  David  Newman και Hank Crawford) με τον Horace Silver, τον Art Blakey, τον Cannonball Adderley και τον Milt Jackson !

Μεταξύ των πρώτων που εξερεύνησαν το συνδυασμό σκληρού bop και soul jazz ήταν μια πρώτη γενιά τενόρων σαξοφωνιστών με φόντο swing και bebop καθώς και αξιοσημείωτες επιρροές απο rhythm and blues ( Eddie “Lockjaw” Davis, Gene Ammons and Ike Quebec )  , με δυνατούς συνεχιστές στο ίδιο κλίμα όπως ο  Stanley Turrentine, Houston Person &  Grover Washington, Jr.

 

Εκτός από το τενόρο σαξόφωνο, το βασικό όργανο της soul jazz  ήταν το ηλεκτρικό όργανο Hammond B-3. Ο πρώτος και σπουδαιότερος ήταν ο Jimmy Smith.  Toν ακολούθησαν και άλλες σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Johnny Hammond,  Baby Face Willette, Shirley Scott, Richard “Groove” Holmes και ο Jack McDuff .

Η διαμόρφωση των δημοφιλών τριών οργάνων περιλάμβανε συνήθως κιθαρίστες όπως οι Grant Green, Kenny Burrell και Pat Martino.

Οι ρίζες του Soul-jazz δυναμώνουν απο τον  πιανίστα Horace Silver, του οποίου το funky στυλ έπληξε το bop με την επιρροή της μουσικής εκκλησίας και του ευαγγελίου μαζί με τα μπλουζ. Άλλοι πιανίστες που ακολούθησαν και χρησιμοποίησαν παρόμοιες προσεγγίσεις ήταν ο Bobby Timmons, ο Junior Mance, ο Les McCann, ο Gene Harris  (with his Three Sounds) &  Ramsey Lewis.

 

Μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά άλμπουμ δημιουργήθηκαν κατά τα μέσα της δεκαετίας του ’60. Αυτά περιλαμβάνουν _  richard groove holmes – soul message , Big John Patton – Let ‘Em Roll  , Lou Donaldson Quintet – Alligator Bogaloo .

Καθώς πλησίαζε  το τέλος της δεκαετίας του 60 , η soul jazz άρχισε να εξελίσσεται σε πιο περιπετειώδη στιλ τζαζ, κυρίως JazzFunk.

 

This is Acid Jazz !

Η μουσική που ξεκίνησε  από μια γενιά που ανατράφηκε απο την  τζαζ καθώς και απο το funk &  απο το  hip-hop _ η  Acid Jazz χρησιμοποίησε στοιχεία και των τριών.

Η ύπαρξή της σαν μια μορφή  ζωντανής μουσικής  έδεσε  πιο κοντά με την  τζαζ και με  την Αφρο-Κουβανική κουλτούρα  , καλύτερα  από κάθε άλλο χορευτικό ύφος, παρατηρώντας επίσης  την επιμονή της στην διατήρηση μιας πορείας που ενώνει φωνή,   hip-hop και  χορευτική μουσική.

 

Ο όρος This is Acid Jazz εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1988 ως δισκογραφική εταιρία  http://www.acidjazz.co.uk/  και ως τίτλος μιας σειράς συλλογών που επανέλαβαν τη μουσική τζαζ-φωνών από τη δεκαετία του ’70, συχνά αποκαλούμενη  rare groove κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης αναζωπύρωσης στα μέσα της δεκαετίας του ’80.

 

Αυτοί οι  καλλιτέχνες της χορευτικής  τζαζ  εμφανίστηκαν  στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90, συμπεριλαμβανομένων κυρίως ζωντανών συγκροτημάτων όπως Stereo MC, James Taylor Quartet, Brand New Heavies, Groove Collective, Galliano και Jamiroquai ή studio projects όπως η Palm Skin Productions , Mondo Grosso, Outside και United Future Organization.

 

 Nu Jazz ο ρυθμός της εποχής μας !

H  Nu-Jazz, όπως υποδηλώνει η ονομασία, είναι ένας όρος που δηλώνει την ανάμειξη στοιχείων τζαζ και αυτοσχεδιασμού με τις σύγχρονες τεχνικές και είδη μουσικής λήψης (ηλεκτρονική, turntablism, δειγματοληψία κλπ.).

Είναι περισσότερο μια εξέλιξη παρά μια εμφάνιση – στοιχεία της παραδοσιακής  μεγάλης μπάντας, Acid Jazz, Electric Jazz και jazz-funk / fusion της δεκαετίας του ’80  καθώς και  πινελιές άλλων επιρροών του είδους μπορούν να ακουστούν ή να βρεθούν.

 

Καλλιτέχνες και παραγωγοί που πρέπει να σημειωθούν  ​​είναι οι Jazzanova, Rainer Truby και Christian Prommer (Γερμανία), Kyoto Jazz Massive , Hajime Yoshizawa,  Monday  Michiru & Studio apartment  (Ιαπωνία), Atjazz, Cinematic Orchestra, Landslide & London Electricity  (UK), Shazz και St. Germain (Γαλλία).

O Tony Brewer με το δικο του ύφος έδωσε την δικιά του εκδοχή το τι σημαίνει Nu jazz :

Nu Jazz is to (traditional) Jazz what punk or grunge was to Rock, of course. The songs are the focus, not the individual prowess of the musicians. Nu Jazz instrumentation ranges from the traditional to the experimental, the melodies are fresh, and the rhythms new and alive. It makes Jazz fun again! _

 

Αν και η nu jazz ορίζεται  ως μουσική τζαζ- αναμειγνύεται με άλλα μουσικά στοιχεία όπως η φωνή, η ψυχή και ο ηλεκτρο-χορός, γι ‘αυτό το ύφος αναφέρεται επίσης ως ηλεκτρο-τζαζ, jazztronica, jazz house  και μια σειρά από άλλα ψευδώνυμα.

 

 

About Post Author

+ There are no comments

Add yours