Η Κατερίνα Μεταλληνού, Ο Δάσκαλος και Η τέχνη της προσωπογραφίας

Δύο τίτλοι έργων της Κατερίνας Μεταλληνού κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Φίλντισι.

Στο Η τέχνη της προσωπογραφίας βλέπουμε πορτρέτα που φιλοτέχνησε η ίδια και σημειώσεις για τον τρόπο προσέγγισης τής κάθε προσωπικότητας. Κάποιες από τις προσωπικότητες που περιέχονται είναι ο Σπύρος Σαμαράς (1861-1917), η Πολύμνια Σκαραμαγκά (1844-1922), ο Χρήστος Τσιριγώτης (1810-1881), ο Ιωάννης Καποδίστριας (1776-1831) κ.π.ά. Η Κατερίνα Μεταλληνού εξηγεί στον πρόλογο της έκδοσης τι την ώθησε στη συγγραφή του βιβλίου:

Σὲ ἐκθέσεις προσωπογραφιῶν, πολλοὶ ἐπισκέπτες ἤθελαν νὰ μάθουν κάτι περισσότερο. Ἤθελαν νὰ ξέρουν τί κρύβεται πίσω ἀπὸ τὴν ἁπλὴ ἀπεικόνιση μιᾶς μορφῆς. Ἤθελαν νὰ ἐμβαθύνουν στὴ σκέψη τοῦ δημιουργοῦ.
«Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ ἀπεικονίσει ἕνας ἄνθρωπος, σὲ καμβᾶ, μιὰ μορφὴ ποὺ εἶναι ἱκανὴ νὰ συγκλονίζη, νὰ συγκινῆ, νὰ ἀγαλλιάζη τὴν ψυχὴ ὅποιου τὴν κοιτάζει;»
Τέτοιες ὑπερβατικὲς ἐρωτήσεις θεωρῶ ὅτι ὑπάρχει λόγος ποὺ γίνονται καὶ γι’ αὐτὸ δὲν πρέπει νὰ μείνουν ἀναπάντητες. Ἐμβαθύνοντας στὴν ἐρώτηση, γενικὰ, θεωρῶ ὅτι ἡ ἀπεικόνιση μιᾶς μορφῆς ὁποιουδήποτε ἀντικειμένου ἢ σκέψεως, σὲ καμβᾶ, εἶναι πάντα τὸ ἀποτέλεσμα τῆς ἐξελικτικῆς πνευματικῆς ψυχικῆς καὶ σωματικῆς πορείας ζωῆς ἑνὸς ἀνθρώπου. Ἀφοῦ ἡ ἐρώτηση μοῦ ἐτέθη προσωπικά, θὰ προσπαθήσω νὰ ἀπαντήσω παρουσιάζοντας τὴν πορεία μου, ὅσο τὸ δυνατὸν πιὸ ἐπακριβῶς γιὰ νὰ ἀνακαλύψω καὶ ἡ ἴδια, συνειδητὰ πλέον, ποιοὶ ἦταν οἱ σημαντικοὶ σταθμοί, σχετικὰ μὲ τὴν ζωγραφική, στὴ ζωὴ μου.

Ο Δάσκαλος, είναι η βιογραφία του Σταύρου Μεταλληνού (4.12.1901-1970), πατέρα της Κατερίνας, ο οποίος απέκτησε επτά παιδιά, έξι κόρες και ένα αγόρι που πέθανε σε ηλικία 8 ετών. Η Κατερίνα Μεταλληνού ήταν εκείνη που ακολούθησε τα χνάρια του πατέρα της ως εκπαιδευτικός. Στο βιβλίο παρουσιάζεται ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής του δομημένο σε τρία ημερολόγια, όπου ο ίδιος στοχάζεται θέματα και προβληματισμούς της καθημερινότητας του ανθρώπου και της ζωής γενικότερα. Τα ημερολόγια αφορούν ιδιόχειρες σημειώσεις του. Στο δελτίο τύπου διαβάζουμε:

Ἐνῶ ἄσκησε τὸ λειτούργημα τοῦ δασκάλου, σὲ μιὰ σκληρὴ πραγματικότητα τῆς ἐποχῆς του, συγχρόνως τοῦ πατέρα καὶ συζύγου, ὁ Σταῦρος βρῆκε τὸν χρόνο γιὰ τὸν ἑαυτὸ του ὡς ἄνθρωπος ποὺ ψάχνεται καὶ αναρωτιέται. Βρῆκε χρόνο νὰ σκέπτεται, νὰ ἀναλογίζεται, νὰ ἀναζητᾶ τὸ ΕΙΝΑΙ καὶ τὸ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ, καὶ ὄχι τὸ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ, τὴν ταυτότητα τοῦ ἀνθρώπου μέσα του, σὲ ὅλες του τὶς διαστάσεις καὶ ἐπίπεδα: σῶμα, ψυχὴ καὶ πνεῦμα.
Ἕνα πρᾶγμα εἶναι σίγουρο, τόσο ὁ Σταῦρος ὅσο καὶ ἡ Κατερίνα, πατέρας καὶ κόρη, εἶναι ἀνήσυχα πνεύματα, αναζητητές τοῦ νοήματος τῆς ζωῆς στὴ ζωὴ καὶ πάντα μὲ ἀγάπη!

Διαβάστε παρακάτω πώς απαντά η ίδια σε μια μικρή συνέντευξη μεγάλων βιβλιοταξιδών για τα βιβλία της -καθένα ξεχωριστά.

Από το εξώφυλλο του βιβλίου της Κατερίνας Μεταλληνού, «Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το Φως», και φωτογραφία της ίδιας

Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το Φως

Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το βιβλίο;

Κατερίνα Μεταλληνού: Η Σοφία που το διαπερνά δεν πρέπει να χαθεί.

Αν θα έπρεπε να το περιγράψετε με μία μόνο λέξη, ποια θα ήταν αυτή;

Κ.Μ.: Παιδεία.

Τι θα συμβουλεύατε εκείνον που επρόκειτο να το διαβάσει;

Κ.Μ.: Να μην του ξεφύγει η ουσία.

Αν το βιβλίο σας ήταν/γινόταν ένα κανονικό ταξίδι κάπου στον κόσμο, πού θα πηγαίναμε και πόσες μέρες θα κρατούσε;

Κ.Μ.: Στα κακοτράχαλα βουνά της Ηπείρου, όσες χρειάζονται να φωτίσουμε το ΕΙΝΑΙ μας..

Κλείστε τη μίνι συνέντευξη με μια φράση/παράγραφο από το βιβλίο.

Κ.Μ.: Προσπαθώ… να ξαναζεστάνω αισθήματα που εμαρμάρωσαν…

Από το εξώφυλλο του βιβλίου της Κατερίνας Μεταλληνού, «Η Τέχνη της προσωπογραφίας: Αχνάρια σε δύσβατα μονοπάτια», και φωτογραφία της ίδιας

Η τέχνη της προσωπογραφίας: Αχνάρια σε δύσβατα μονοπάτια

Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το βιβλίο;

Κ.Μ.: Η ερώτηση από μια επισκέπτη: Πώς είναι δυνατό να απεικονίσει ένας άνθρωπος σε καμβά, μία μορφή που είναι ικανή να συγκλονίζει, συγκινεί, να αγαλλιάζει την ψυχή που την κοιτάζει;

Αν θα έπρεπε να το περιγράψετε με μία μόνο λέξη, ποια θα ήταν αυτή;

Κ.Μ.: ΕΜΠΝΕΥΣΙΣ.

Τι θα συμβουλεύατε εκείνον που επρόκειτο να το διαβάσει;

Κ.Μ.: Να καταλάβει ότι η τέχνη, δεν διδάσκεται.

Αν το βιβλίο σας ήταν/γινόταν ένα κανονικό ταξίδι κάπου στον κόσμο, πού θα πηγαίναμε και πόσες μέρες θα κρατούσε;

Κ.Μ.: Δεν θα πηγαίναμε πουθενά. Θα ψάχναμε να εμβαθύνουμε στην ουσία αυτών που βλέπουμε και να διακρίνουμε αυτό που θέλουμε να μεταφέρουμε στον καμβά.

Κλείστε τη μίνι συνέντευξη με μια φράση/παράγραφο από το βιβλίο.

Κ.Μ.: Έφθασα στο γήρας ζωγραφίζοντας! Κάθε έργο μου γίνεται τώρα ένα βήμα στον δικό μου… Κολωνό.

Η Κατερίνα Μεταλληνού γεννήθηκε στην Κέρκυρα στις 16 Μαρτίου το 1940. Φοίτησε στο πρακτικό Λύκειο Κέρκυρας, με κατεύθυνση τις θετικές επιστήμες. Κατόπιν επιτυχών εξετάσεων στη Φυσικομαθηματική Σχολή, τμήμα Φυσικό, φοίτησε για δυόμιση χρόνια, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ολοκλήρωσε τις σπουδές στη Φυσική, Μαθηματικά, Χημεία, Παιδαγωγική, Φιλοσοφία και Ψυχολογία, στην Ανωτάτη Παιδαγωγική Σχολή στο Μπραουνσβάιγκ, Καρόλο Βιλχελμίνα (Carolo Wilhelmina) στην Κάτω Σαξονία. Στη Γερμανία πήγε στις αρχές της δεκαετίας του εξήντα, έγινε ανώτατος δημόσιος υπάλληλος και δίδαξε Φυσική και Μαθηματικά. Τις ώρες της σιωπής και στοχασμού ζωγραφίζει, πορτρέτα. Τα έργα της έχουν πάρει μέρος σε εκθέσεις.
Έχει γράψει (γερμανικά) το βιβλίο: «Daheim im Nirgendwo», Φρανκφούρτη/Μαΐν, Grössenwahn Verlag, που έκανε την πρώτη του εμφάνιση το 2011 στην Διεθνή έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης. Εκδόθηκε στα ελληνικά, με τίτλο: «Σπίτι στο πουθενά», στην Κέρκυρα, εκδόσεις «image» το 2015.

koukidaki.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published.