του Λεόντιου Πετμεζά
Η ομαδική έκθεση που διαρκεί ως τις 21 Φεβρουαρίου 2026 και πραγματοποιήθηκε με την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Μπίας Παπαδοπούλου καλύπτει ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας με σχέδια και ζωγραφική με ελαφρές ύλες από τις συλλογές της Πινακοθήκης Γιώργου Βογιατζόγλου που βρίσκεται στην οδό Ελ. Βενιζέλου 63 στην Νέα Ιωνία . Υπογραμμίζει την διαχρονική σημασία αυτών των εκφραστικών μέσων στο εικαστικό πεδίο, αναδεικνύει την προσωπική ματιά του συλλέκτη και σκιαγραφεί μέσα απ’ αυτήν πτυχές της εγχώριας ιστορίας της τέχνης. Η εικαστική αδεία της ανατρέπει κάθε κρατούν ιδεολόγημα αδροσιάς. Στα επιτεύγματα που παρακολουθούμε η τεχνοτροπίες παραθέτουν και καταθέτουν με σθένος μια εμπνευσμένη γραφή που κυριαρχεί πολυδιάστατα και πολυσήμαντα παράλληλα με το μεγαλείο της εντεινόμενης μέθεξης και της διύλισης του πάθους. Η όσμωση των αναφορών συνδράμει ανεπιφύλακτα και καίρια σε μια κοσμογονία αλλαγών και ενταξιακής περιπέτειας που αξίζει να γευτεί κάθε θεατής . Θεματολογικά το συναίσθημα στα εκθέματα ως επήρεια μιας απόλυτα σοβαρής πράξης εντείνει συνοπτικά την προσοχή μέσα από το μυστήριο στο αντικείμενο της επιλογής .Οι δημιουργίες τοποθετημένες σε διάσταση συγκρότησης συνδέονται ελεύθερα και ευπρόσδεκτα με τις εκδοχές της σύνθεσης .Καλύπτουν τους ισχυρισμούς της θέασης που προχωρώντας μέσα από την ατομική οπτική εξελίσσεται σταδιακά και βαθμιαία σε συλλογικό επίπεδο διαπραγμάτευσης και διευθέτησης. Η αισθαντική διάκριση που επιτελείτε χρονικά στο πλαίσιο της έκφρασης ενυδατώνει κάθε διαφοροποίηση που εξελίσσεται επιφορτισμένα σε ανάταση . Αναδεικνύει το προσχέδιο της αναδρομικής συμβατικότητας της σημερινής ζωής και συνιστά αποκλειστικά την καθολική ένταξη σε σημάνσεις που εμφορούνται αμετάκλητα από την συνείδηση και την πλήρη ρήση .Ο τίτλος προέρχεται από κείμενο του Γιώργου Λαζόγκα ο οποίος χαρακτηρίζει το σχέδιο “γραφή ομιλούσα”, άποψη που προβάλλει και η τρέχουσα έκθεση. Αφετηρία αποτελεί ένα σπάνιο σχέδιο του 1853 της Ελένης Μπούκουρη-Αλταμούρα, της πρώτης γυναίκας μετά την Ελληνική Επανάσταση. Στέκει ως αφορμή για ένα λιλιπούτειο αφιέρωμα στις πρώτες Ελληνίδες ζωγράφους που αψήφησαν τις έμφυλες συμβάσεις για να ακολουθήσουν το πάθος και το καλλιτεχνικό τους όραμα. Η έκθεση περιλαμβάνει ένα επιπλέον μίνι αφιέρωμα στην πρωτοποριακή ομάδα Τέχνη. Είναι η πρώτη ομάδα νέων Ελλήνων ζωγράφων˙ συστάθηκε το 1917, μεσούντος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, και αντιτάχθηκε στον ακαδημαϊσμό της Σχολής του Μονάχου που επικράτησε στη χώρα στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Η πιστή φωτογραφική αναπαράσταση του αντικειμενικού κόσμου και της καθημερινής ζωής, ο εξπρεσιονισμός και η πορεία προς την αφαίρεση, η συνύφανση του διεθνούς μοντερνισμού με την ντόπια παράδοση, η γενιά του ’30, οι μεταγενέστερες γενιές μέχρι τους εικαστικούς κόσμους των σημερινών νέων.



Συνολικά 85 καλλιτέχνες με 140 περίπου έργα ιχνογραφούν ένα ταξίδι μέσα στον χρόνο, σχεδιάζοντας μια εννοιολογική συνθήκη από τον καλλιτεχνικό δογματισμό στη σημερινή πολυφωνία και από την ιδεολογική μονομέρεια στην αρμονική συνύπαρξη αντικρουόμενων εικαστικών απόψεων και τάσεων.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι οι : Μπούκουρη-Αλταμούρα Ελένη (1821–1900) · Θείρσιος Λουδοβίκος (1825–1909) · Λιντερμάγερ Μαξ (1853–1871) · Αλταμούρας Αλέξανδρος (1855–1918) · Γιαλλινάς Άγγελος (1857–1939) · Pirani Mario (1867–1955) · Προσαλέντη Όλγα (1870–1930) · Φλώρα Καραβία Θάλεια (1871–1960) · Παρθένης Κωνσταντίνος (1878–1967) · Μαλέας Κωνσταντίνος (1879-1928) · Γαλάνης Δημήτρης (1879–1966) · Τριανταφυλλίδης Θεόφραστος (1881–1955) · Λασκαρίδου Σοφία (1882–1965) · Μπουζιάνης Γιώργος (1885–1959) · Πικιώνης Δημήτρης (1887–1968) · Γουναρόπουλος Γιώργος (1889–1977) · Βυζάντιος Περικλής (1893–1972) · Στέρης Γεράσιμος (1897–1987) · Βιτσώρης Μίμης (1902–1945) · Χατζηκυριάκος Γκίκας Νίκος (1906–1994) · Εγγονόπουλος Νίκος (1907–1985) ·Πεντζίκης Νίκος (1908–1993) · Τσαρούχης Γιάννης (1910–1989) · Μαραγκοπούλου Κούλα (1912–1977) · Μανουσάκης Γιώργος (1914–2003) · Διαμαντόπουλος Διαμαντής (1914–1995) · Πράσινος Μάριος (1916–1985) · Σικελιώτης Γιώργος (1917–1984) · Βακιρτζής Γιώργος (1923–1988) · Καλλιγιάννης Μανώλης (1923–2010) · Van Boekel Henk (1924–2005) · Τέτσης Παναγιώτης (1925–2016) · Σκλάβος Γεράσιμος (1927–1967) · Καράς Χρήστος (1930–2023) · Παύλος (Διονυσόπουλος) (1930–2019) · Κοντός Δημήτρης (1931–1996) · Μυταράς Δημήτρης (1934–2017) · Φασιανός Αλέκος (1935–2022) · Κυπραίος Βασίλης (1936–2021) · Δέρπαπας Γιώργος (1937–2014) · Ακριθάκης Αλέξης (1939–1994) · Θεοφυλακτόπουλος Μάκης (1939–2023) · Μιχαηλίδης Γιάννης (1940–2021) · Χουλιαράς Νίκος (1940–2015) · Ίσαρης Αλέξανδρος (1941–2022) · Παπαδοπεράκη Ασπασία (1942) · Πατρασκίδης Τριαντάφυλλος (1946) · Παπαδοπεράκης Θωμάς (1947–2002) · Σάλα Τιτίκα (1947) · Κακαδιάρης Νίκος (1944) · Σταθόπουλος Γιώργος (1944) · Δίγκα Κλεοπάτρα (1945) · Λαζόγκας Γιώργος (1945–2022) ·Πολυμέρης Μανώλης (1951) · Μωραΐτη Ελένη (1953) · Παπαστεργίου Μίλτος (1953–2023) · Μαρκίδης Χρήστος (1954) · Ζούνη Ελένη (1954) · Μανωλαράκη Ελένη (1955) · Παπαδάκης Χρήστος (1957) · Μαντζαβίνος Τάσος (1958) · Καζάζης Γιώργος (1959) · Ασαργιωτάκη Καλλιόπη (1959) · Παπαφιλίππου Αιμιλία (1961) · Σούλου Χριστιάνα (1961) · Μισούρας Τάσος (1963) · Ματσούκη Ειρήνη (1965) · Ψυχούλης Αλέξανδρος (1966) · Τσακίρης Αντώνης (1970) · Αλαφούζος Στέφανος (1971) · Πανταζίδου Φανή (1971) · Χριστοφιλογιάννης Διονύσης (1973) · Βαξεβανίδου Αγγελική (1974) · Μπιτσάκης Εμμανουήλ (1974) · Σίσκος Νίκος (1974) · Καναρέλης Νίκος (1975) · Μποβιάτσου Λαμπρινή (1975) · Παπαδόπουλος Πάνος (1975) · Τάταρης Δημήτρης (1975) · Πεταλάς Μιλτιάδης (1977) · Κεφαλάς Παναγιώτης (1980) · Φούρναρης Μάριος (1981) · Σελιμάς Βασίλης (1983) · Εφέογλου Δημήτρης (1986) · Ιτσμί / Itsmi (Νικολάου Αλέξανδρος) (1995)


Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφορεί πολυσέλιδος κατάλογος με εισαγωγή του Γιώργου Βογιατζόγλου, κείμενο της Μπίας Παπαδοπούλου, και φωτογραφίες των εκθεμάτων.
Κατά την διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις που θα ανακοινωθούν στην πορεία.
