Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2022: Το πρόγραμμα της ημέρας 22.09.2022

Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022
Το πρόγραμμα της ημέρας 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΩΣ ΚΗΠΟΙ – LIBRABRIES AS GARDENS
Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων

12:00-14:00 ΔΙΑΛΟΓΟΙ
Συναντήσεις με τους δημιουργούς

Αφιέρωμα αρχαιόθεμη δραματουργία
ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
Θέατρο Αλίκη, Πεδίον του Άρεως

19:00 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ Ο ΛΑΘΟΣ

Ένας αρχιφύλακας κι ένας αστυφύλακας εισβάλλουν τη νύχτα σε ένα φτωχικό σπίτι για να συλλάβουν τον γιο της οικογένειας. Οι συλλήψεις αυτές ήταν πολύ συνηθισμένες στα χρόνια της δικτατορίας των Συνταγματαρχών. Και η μάνα, όμως, είχε συνηθίσει από παλιά να οδηγούν τον άντρα της στη φυλακή. Περιποιείται τον αστυνομικό και τον αντιμετωπίζει με αφοπλιστική ευγένεια, καλοσύνη και κατανόηση.
Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα (1966-1975)
Πρώτη παρουσίαση: 1976, Θέατρο Τέχνης,Θέατρο Βεάκη
Έργο σπονδυλωτό που διαρθρώνεται σε τέσσερα μονόπρακτα: Ο πιστός άνθρωπος (1966-1967), Ο πανηγυρικός (1970), Ο άνθρωπος και το κάδρο (1974) και Η γυναίκα και ο Λάθος (1975).

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Μαρία Σάββα
Ερμηνεία: Χρήστος Δεσπότης, Λευτέρης Καταχανάς,  Γιάννης Κουρκουμέλης, Μαρία Σάββα

20:00 Ο ΓΟΡΙΛΑΣ ΚΑΙ Η ΟΡΤΑΝΣΙΑ

Στο μεγαλοαστικό σπίτι και εργαστήριο για τα πειράματα και τις μελέτες του, ο κύριος Καθηγητής, που έχει παντρευτεί την υπάκουη και πλούσια Μαίρη, φέρνει έναν γορίλα που αγόρασε από τον ζωολογικό κήπο για τα πειράματά του, στον οποίον συμπεριφέρεται σαν να είναι κανονικός άνθρωπος. Όταν, όμως, η Μαίρη αρχίζει να αποκτά μια περίεργη οικειότητα με τον γορίλα και ο γορίλας να υιοθετεί ανθρώπινη συμπεριφορά, τότε ξεσπά μια σαρωτική ανατροπή που διαταράσσει τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες του ζευγαριού. Ο συγγραφέας γράφει τρεις διαφορετικές εκδοχές για το τέλος του έργου,  που  όπως διευκρινίζει ο ίδιος, πρόκειται για «τρεις απόπειρες να γλιτώσουν τα πρόσωπα του έργου απ’ την παρανοϊκή σχέση στην οποία έχουν παγιδευτεί».
Πρώτη παρουσίαση: 1959, Τρία μονόπρακτα, Θίασος Έλσας Βεργή, Αίθουσα Χ.Ε.Ν.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία – διδασκαλία: Θεόδωρος Εσπίριτου
Ερμηνεία: Ανδρέας Αντωνιάδης, Νίκος Παντελίδης, Δέσποινα Σαραφείδου, Εμμανουήλ Στεφανουδάκης

21:00 Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Μονόπρακτο, με υπότιτλο: «Μια συνομιλία και μη συνομιλία ανάμεσα σε δύο πρόσωπα».
Ένα ζευγάρι, η Άννα και ο Δημήτρης, δύο ξένοι στο ίδιο σπίτι, όπου κανένας δεν έχει να πει τίποτα στον άλλον. Συζητούν μόνο για κοινότοπα θέματα της καθημερινότητας. Όλα όσα σκέφτονται και αισθάνονται παραμένουν στη σιωπή… Ο Καμπανέλλης μάς δίνει την εικόνα ενός ζευγαριού που το στοιχειώνει το ανεκπλήρωτο, όχι μόνον από αυτά που δεν έκανε ο καθένας μόνος του, αλλά κυρίως από αυτά που δεν έκαναν κι εξακολουθούν να μην κάνουν μαζί.
Πρώτη παρουσίαση: 2014, Θέατρο «Ιάκωβος Καμπανέλλης» (Νάξος)

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος, Σπύρος Μπέτσης
Βοηθός  Σκηνοθέτη: Ιωάννα Ρουμελιώτη
Σκηνική Εγκατάσταση: Δήμητρα Ζερβού
Κοστούμια: Ελίνα Τσούτσια
Μουσική: Άντώνης Παπανικολάτος
Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Γεωργία Κανελλοπούλου
Ερμηνεία: Ρόζυ Μονακη, Ντίνος Παπαγεωργίου

22:00 ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΙΨΕΝ

Το έργο συνομιλεί με το έργο του Ίψεν και όπως δηλώνει ο συγγραφέας «είναι μια ελεύθερη σπουδή στους  Βρυκόλακες  και στους δύο βασικούς χαρακτήρες του έργου, τον πάστορα Μάντερς και την κυρία Άλβινγκ». Η υπόθεση διαδραματίζεται στα παρασκήνια ενός θεάτρου, τη βραδιά της τελευταίας παράστασης του έργου  Βρυκόλακες.   Τη δράση εισάγει ο νυχτοφύλακας του θεάτρου, ο οποίος συνομιλεί με τον ηθοποιό που υποδυόταν τον πάστορα Μάντερς.

Αρχικά, σκιαγραφείται το πορτρέτο των δύο ιψενικών ηρώων, όπως θα μπορούσαν να είναι σε νεαρή ηλικία όταν ο Μάντερς, νεαρός κληρικός, καταπνίγει τα αισθήματά του για την Έλενα Σόρενσεν (κατόπιν κυρία Άλβινγκ), την αποδιώχνει, αναγκάζοντάς την να δεχθεί την πρόταση γάμου που της είχε κάνει ο νεαρός λοχαγός Άλβινγκ και ευλογεί στη συνέχεια ως κληρικός την ένωσή τους. Έπειτα, τα δύο πρόσωπα (πάστορας Μάντερς – κυρία Άλβινγκ) παρουσιάζονται σε μια μεταγενέστερη στιγμή, όταν η Έλενα, απογοητευμένη από τον γάμο και την έκλυτη ζωή του άντρα της, φεύγει από το σπίτι της και αναζητά καταφύγιο στον πάστορα. Εκείνος και πάλι αδυνατεί να ξεφύγει από τις δεσμεύσεις του, την αποκρούει ξανά και τη συμβουλεύει να επιστρέψει στον άντρα της.

Στο τέλος του έργου, η φωτιά που ξεσπά και καταστρέφει το κληροδότημα που προετοίμαζε στη μνήμη του συζύγου της η κα Άλβινγκ και ο θάνατος του Όσβαλντ, του νεαρού Άλβινγκ —που πεθαίνει βεβαρημένος από σύφιλη, αρρώστια που του έχουν κληροδοτήσει οι αμαρτίες του πατέρα του— αντικατοπτρίζουν την ψυχική ερήμωση των ηρώων. Την τελευταία σκηνή στο έργο, στην οποία συναντιούνται ο Πάστορας και η κυρία Άλβινγκ, ύστερα από όλα όσα συνέβησαν,  ο  συγγραφέας την προσέθεσε μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Πειραματική Σκηνή Τέχνης το 1996, καθώς αισθάνθηκε ότι ήταν αναγκαία η συνάντηση των δύο ηρώων μετά την καταστροφή για να ολοκληρωθεί το έργο.

Πρώτη παρουσίαση: 1996, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», Θέατρο Αμαλία (Θεσσαλονίκη)
Μονόπρακτο.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζαμπουλάκης
Ερμηνεία: Σπύρος Κεκρίδης, Νίκος Ντάσης, Γιώργος Ονησιφόρου, Αρετή Σεϊνταρίδου

***
ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
Ιάκωβος Καμπανέλλης (Νάξος, 2 Δεκεμβρίου 1921 – Αθήνα, 29 Μαρτίου 2011). Έλληνας θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός, σεναριογράφος, δημοσιογράφος και ακαδημαϊκός. Από τους κορυφαίους των μεταπολεμικών μας συγγραφέων, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης χαρακτηρίζεται συχνά   «Πατριάρχης»   του νεοελληνικού θεάτρου. Άφησε πίσω του ένα πλούσιο συγγραφικό έργο με επίκεντρο τη θεατρική γραφή. Από τα 44 γνωστά έως σήμερα θεατρικά του έργα, αναφέρουμε ενδεικτικά τα:  Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια, Η  έβδομη μέρα της δημιουργίας,   Η Αυλή των θαυμάτων,   Ηλικία της νύχτας,   Παραμύθι χωρίς όνομα,   Γειτονιά των Αγγέλων,   Οδυσσέα γύρισε σπίτι,   Αποικία των τιμωρημένων,   Το μεγάλο μας τσίρκο,   Ο εχθρός λαός,   Ο δείπνος,   Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα,   Στη χώρα Ίψεν,   Ο δρόμος περνά από μέσα.  Μεγάλο μέρος της δραστηριότητας του αφιέρωσε ήδη από την αρχή της δεκαετίας του 1950 και στο Ραδιόφωνο, όπου για πολλά χρόνια διασκεύαζε λογοτεχνικά και θεατρικά έργα για θέατρο στο ραδιόφωνα. 

Έγραψε επίσης:
– κινηματογραφικά σενάρια για εμβληματικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως  Ο Δράκος,σε σκηνοθεσία Νίκου Κούνδουρου,  Στέλλα  του Μιχάλη Κακογιάννη, με τη Μελίνα Μερκούρη,  Το κανόνι και τ’ αηδόνι, σε σκηνοθεσία δική του  και του Γιώργου Καμπανέλλη,  Κορίτσια στον ήλιο, σε σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη, κ.ά.,  
– στίχους τραγουδιών, κυρίως  για τα θεατρικά του έργα,   που μελοποιήθηκαν από τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Σταύρο Ξαρχάκο, κ.ά., και συνοδεύουν από τότε έως και σήμερα τον ελληνικό λαό σε χαρές και λύπες, όπως τα «Έκτορας και Ανδρομάχη», «Στην ποταμιά σωπαίνει το κανόνι», «Στρώσε το στρώμα σου για δυο», «Δόξα τω Θεώ», «Άσμα ασμάτων -Τι ωραία που είναι η αγάπη μου», «Νοστάλγησα μια χώρα», και τόσα άλλα.
– ένα μοναδικό πεζογράφημα, το  Μαουτχάουζεν,  χρονικό του τριετούς εγκλεισμού του στο ομώνυμο στρατόπεδο κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, εμπειρία που τον καθόρισε.

Μετά την απελευθέρωση του στρατοπέδου, ο Καμπανέλλης επέστρεψε στην Ελλάδα, το καλοκαίρι του 1945.  Τον χειμώνα του 1945-1946 παρακολούθησε τυχαία μια παράσταση του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν και μαγεύτηκε. Προσπάθησε να γίνει ηθοποιός, ελλείψει, όμως,   απολυτηρίου γυμνασίου, δεν έγινε  δεκτός από το Εθνικό Θέατρο. Έτσι, αφοσιώθηκε στο γράψιμο. Το έργο του ΄ανακάλυψε ο Αδαμάντιος Λεμός. Το  Ο χορός πάνω στα στάχυα  ήταν πρώτο θεατρικό έργο του που παρουσιάστηκε, κατά τη θερινή θεατρική περίοδο του 1950 από τον θίασο Λεμού στο Θέατρο  «Διονύσια» της Καλλιθέας. Τον Ιανουάριο 1956, το έργο του Η  έβδομη  μέρα της δημιουργίας εγκαινίασε τη Δεύτερη Σκηνή (σημερινή Νέα Σκηνή) του Εθνικού Θεάτρου. Στην παράσταση, που έτυχε θερμής υποδοχής από κοινό και κριτικούς, έπαιξε η Τζένη Καρέζη στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο. Τον Δεκέμβριο 1957, ο Κάρολος Κουν ανέβασε  στο Θέατρο Τέχνης την  Αυλή των Θαυμάτων , έργο που σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για το νεοελληνικό θέατρο και συμπεριλαμβάνεται πλέον στο μεγάλο ελληνικό ρεπερτόριο. 

“Για τον Καμπανέλλη, η συγγραφή υπήρξε ένα ανεξάντλητο πεδίο παρατήρησης της ανθρώπινης κατάστασης.  Οι ήρωές του, όπως ο ίδιος έχει γράψει, είναι «οι Ιάκωβοι του παρελθόντος», που τον ακολουθούν σε μια εσωτερική ιστορία κατά τη δεύτερη πεντηκονταετία του 20ού και έως την αρχή του 21ου αιώνα. Ο ίδιος μετουσίωσε το βίωμα σε γραφή, και την κοινωνική και ιστορική αλήθεια σε σκηνικό χώρο των προσώπων του.
Οι ήρωές του είναι «οι δικοί μας, αυτοί που ξέρουμε» και, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι κατασκευασμένοι –όπως, άλλωστε, και ο ίδιος ο δημιουργός τους– από ευκρινή πολιτικά υλικά. Με αυτά τα υλικά, επίσης, διαλέγεται ο «πολιτικός άνθρωπος» Ιάκωβος Καμπανέλλης, αλλά και με ιστορικά γεγονότα και δόσεις αλληγορίας.

Προσφυγικό, εσωτερική μετανάστευση, Δικτατορία του Μεταξά, Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, Γερμανικό Στρατόπεδο Συγκέντρωσης, Εμφύλιος, πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η άνθηση της δεκαετίας του 1960 στην ταχέως ανασυγκροτούμενη Ελλάδα, οι πολιτικές συνθήκες που ανέτρεψαν την εξέλιξη και έφεραν τα δύσκολα χρόνια της Δικτατορίας του 1967, η Μεταπολίτευση: γεγονότα σημαντικά, τομές –ίσως και ρήξεις– στη μακρά διάρκεια της ιστορίας της χώρας μας και διεθνώς, όλα καθοριστικά για τη διαμόρφωση του έργου του δημιουργού, την εξέλιξή του, τις τροπικότητες και το φρόνημά του.”  

Υπήρξε Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων από το 1981 έως το 1986 και Διευθυντής της Ελληνικής Ραδιοφωνίας ΕΡΤ από το 1981 έως το 1987. Έγινε ακαδημαϊκός το 1999, στη νεοσύστατη έδρα του Θεάτρου της Ακαδημίας Αθηνών. Το 2000 του απονεμήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα. Το 2001 έγραψε το μήνυμα του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου της ΟΥΝΕΣΚΟ. Πέθανε από  νεφροπάθεια μία εβδομάδα μετά τον θάνατο της γυναίκας του, τον οποίο και δεν έμαθε, τον Μάρτιο του 2011. Άφησε πίσω του ένα τεράστιο Αρχείο έργων, ομιλιών και δημοσιευμάτων, το οποίο διαχειρίζεται η κόρη του Κατερίνα Καμπανέλλη.

Το Αφιέρωμα του Διεθνούς Φεστιβάλ ΑΝΑΛΟΓΙΟ στον Ιάκωβο ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ τιμά την προσωπικότητα και το πολυσχιδές έργο του συγγραφέα και οργανώνεται με αφορμή την ανακήρυξη από το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού του 2022 ως Λογοτεχνικού Έτους ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ. Για πρώτη φορά το κοινό θα παρακολουθήσει όλα τα αρχαιόθεμα έργα του συγγραφέα (16 συνολικά), με θέματα από την αρχαία ελληνική μυθολογία και γραμματεία σε έναν Μαραθώνιο παρουσίασης διαρκείας τριών ημερών. Το Αφιέρωμα διοργανώνεται σε συνεργασία με Πανεπιστημιακές και Δραματικές Σχολές Θεάτρου από την Ελλάδα και άλλες χώρες και επαγγελματικούς θιάσους. Ολοκληρώνεται με την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση 2 έργων του δημιουργού που δεν έχουν παρουσιαστεί και δημοσιευθεί έως σήμερα και απόκεινται στο Αρχείο Ιάκωβος ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ.
***
Είσοδος ελεύθερη
Προκράτηση θέσεων στο: analogiofestival.org

Θέατρο Αλίκη, Πεδίον του Άρεως (Είσοδος: άγαλμα Κωνσταντίνου | Έξοδος: άγαλμα θεάς Αθηνάς ή Κωνσταντίνου)
Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, Ψαρομηλίγκου 24, Αθήνα 105 53

***
Διοργάνωση Όμιλος ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ
σε συνεργασία με το ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Εκτελεστική Διευθύντρια ΣΜΑΡΩ ΚΩΤΣΙΑ
Οργάνωση Παραγωγής ΡΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Μεταφράσεις έργων στα ελληνικά ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΣΜΑΡΩ ΚΩΤΣΙΑ, ΣΟΦΙΑ ΜΠΙΡΛΗ (Επιμέλεια Μετάφρασης OLAFIMMANUEL SEEL), ΣΙΣΣΥ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Μετάφραση Προγράμματος ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας | Φοιτητές του Τμήματος: ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΡΣΑΜΗΣ. ΜΑΡΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΒΑΝΕΣΑ ΓΟΥΛΙΑΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΥΠΡΑΙΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ, ΣΟΦΙΑ ΜΠΙΡΛΗ, ΌΛΓΑ ΣΑΡΡΗ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΤΣΟΠΟΖΙΔΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΧΑΛΙΑΜΠΑΛΙΑ, MΕΛΙΝΑ ΧΑΤΖΗ, ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ ΚΩΣΤΟΓΙΑΝΝΗΣ. Υπό την εποπτεία του καθηγητή. ΠΑΣΧΑΛΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Επιμέλεια Μετάφρασης αγγλικού προγράμματος FRANK JAMES JOHNSON
Υπερτιτλισμός ΑΡΓΥΡΩ ΒΩΒΟΥ
Οργανωτική Υποστήριξη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΓΩΓΟΥ
Βοηθοί Παραγωγής ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΡΑΣΑΒΒΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΚΑΣ
Καλλιτεχνική Επιμέλεια αφιερώματος Ιάκωβου Καμπανέλλη ΣΜΑΡΩ ΚΩΤΣΙΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Επιμέλεια Focus Ουκρανία. Διεθνές Πρόγραμμα Ανάγνωσης Έργων JOHN FREEDMAN
Επιστημονική συνάντηση ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΒΟΥΡΑΣ
Υπεύθυνη Φιλοξενιών ΝΑΝΑ ΤΥΛΙΓΑΔΑ
Υπεύθυνη Συνεντεύξεων ΤΖΙΝΑ ΚΑΡΒΟΥΝΑΚΗ
Γραφιστικά A4ArtDesign
Σχεδιασμός Φωτισμού ΖΩΗ ΜΟΛΥΒΔΑ ΦΑΜΕΛΗ
Βοηθός Σχεδιάστριας Φωτισμού ΤΖΟ ΤΣΕΛΕΠΗ
Τεχνική Κάλυψη ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη ιστοχώρου MADLINK
Trailer ΒΙΚΥ ΦΙΛΙΠΠΑ
Φωτογραφίσεις ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΕΠΟΥΡΗΣ
Γραφείο Τύπου CULTURE PRESS

Βρείτε μας στο διαδίκτυο:
analogiofestival.org | Facebook: analogiofestival | Instagram: analogiofest
#analogio2022 #crossingborders #kambanellis #greekdrama

***
Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2022 πραγματοποιείται με την υποστήριξη και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, την αιγίδα του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου και με τη συνεργασία της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, του Ωδείου Αθηνών, του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου και της ΣΤΑ.ΣΥ.

About Post Author