Η διαστημική εταιρεία της ΕΕ Destinus και ο ισπανός κατασκευαστής κινητήρων ITP Aero, εξασφαλίζουν επιχορηγήσεις για την ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον super-jet που θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Αυστραλίας και Ευρώπης σε τέσσερις ώρες.
Χάρη σε ένα επαναστατικό νέο υπερηχητικό τζετ που βρίσκεται στα πρώτα στάδια του πειραματισμού, από την ελβετική αεροδιαστημική εταιρεία Destinus, αυτά τα γρήγορα ταξίδια θα μπορούσαν σύντομα να γίνουν πραγματικότητα.
Η Destinus και ο Ισπανός κατασκευαστής κινητήρων ITP Aero συνεργάστηκαν τον Ιούνιο του περασμένου έτους για την κατασκευή μιας μονάδας δοκιμής κινητήρα υδρογόνου με την υποστήριξη του Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial (INTA).
Το Destinus κέρδισε επιχορηγήσεις της ΕΕ για τη χρηματοδότηση του σχεδιασμού και τη δοκιμή υδρογονοπροωθούμενων αεριωθούμενων αεροσκαφών ικανών για υπερηχητική πτήση – αεριωθούμενα που η εταιρεία λέει ότι θα μπορούσαν να μειώσουν τους χρόνους πτήσης μεταξύ Αυστραλίας και Ευρώπης σε περίπου τέσσερις ώρες.
Η Destinus λέει ότι θα πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις σε έναν κινητήρα αεριωθούμενου υδρογόνου μετά την καύση, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
«Είμαστε χαρούμενοι που λάβαμε αυτές τις επιχορηγήσεις, κυρίως επειδή αποτελούν σαφή ένδειξη ότι η Destinus ευθυγραμμίζεται με τις στρατηγικές γραμμές της Ισπανίας και της Ευρώπης για την προώθηση της πτήσης υδρογόνου», δήλωσε ο Davide Bonetti, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Προϊόντων της Destinus.
«Για βαθιά τεχνολογικές εταιρείες όπως εμείς, η πρόσβαση σε αυτά τα κεφάλαια ανάκαμψης της ΕΕ είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή προηγμένης έρευνας και την επιτάχυνση της καινοτομίας που απαιτείται για να είναι ανταγωνιστική σε παγκόσμια κλίμακα. Με αυτές τις επιχορηγήσεις, οι λύσεις που βασίζονται στο υδρογόνο για την αεροναυτική κινητικότητα θα είναι ένα βήμα πιο κοντά στο να γίνουν πραγματικότητα».
Οι υπερηχητικές δυνατότητες του τζετ θα του επιτρέψουν να πετά με ταχύτητες που υπερβαίνουν το ηχητικό φράγμα, καθιστώντας το ένα από τα ταχύτερα επιβατικά αεροπλάνα στην ιστορία. Και με τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου που εκπέμπουν μόνο υδρατμούς, είναι επίσης ένα από τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Αυτή η επένδυση, δηλαδή δύο επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 27 εκατομμυρίων ευρώ ή 43,45 $ AUD από το Ισπανικό Υπουργείο Επιστημών από το Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial του Υπουργείου Επιστημών, θα ενισχύσει τη χωρητικότητα της εγκατάστασης.
Η μονάδα δοκιμών, που υποστηρίζεται από 12 εκατομμύρια ευρώ (19,5 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας) από το INTA, θα κατασκευαστεί κοντά στη Μαδρίτη και θα στεγάσει το πρωτότυπο αεροσκάφος του Destinus με καύσιμα υδρογόνου.
Η Destinus αναπτύσσει ένα πρωτότυπο υπερηχητικό αεροπλάνο με καύσιμα υδρογόνου που ελπίζει ότι θα μπορούσε θεωρητικά να μεταφέρει τους επιβάτες από το Σίδνεϊ στη Φρανκφούρτη σε τέσσερις ώρες και 15 λεπτά.
Μια δεύτερη επιχορήγηση ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ (24,1 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας) θα χρηματοδοτήσει έρευνα για καινοτόμες λύσεις συστημάτων πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρό υδρογόνο για την παραγωγή αεροσκαφών ικανών να πετούν σε υπερηχητικές ταχύτητες – μια ζώνη ταχύτητας που χρησιμοποιείται συνήθως μόνο από στρατιωτικά αεροσκάφη.
Τα οφέλη των αεροσκαφών με καύσιμα υδρογόνου θα είναι πάμπολλα: παράλληλα με τη μείωση των εκπομπών των αεροσκαφών ουσιαστικά στο μηδέν, το υδρογόνο έχει μεγαλύτερη ενέργεια κατά μάζα (αν και πρέπει να συμπιεστεί ή να μετατραπεί σε υγρό για να πραγματοποιηθούν αυτά τα οφέλη) και η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται για την παραγωγή καυσίμου υδρογόνου είναι το νερό – το οποίο επιστρέφει στην ατμόσφαιρα ως το μόνο υποπροϊόν.
Η Destinus αναπτύσσει ένα πρωτότυπο υπερηχητικό αεροπλάνο με καύσιμα υδρογόνου που ελπίζει ότι θα μπορούσε θεωρητικά να μεταφέρει τους επιβάτες από το Σίδνεϊ στη Φρανκφούρτη σε τέσσερις ώρες και 15 λεπτά. Αν και μπορεί να ακούγεται αποκύημα της φαντασίας, η εταιρεία έχει δοκιμάσει επιτυχώς δύο πρωτότυπα αεροσκάφη.
Ως εκ τούτου, τα αεροσκάφη υδρογόνου είναι σε πρώιμο στάδιο ακόμα και μαστίζονται από προβλήματα όπως οι βαριές δεξαμενές αποθήκευσης που απαιτούνται για την παροχή επαρκούς καυσίμου, καθώς και ζητήματα σχετικά με τη διασφάλιση ότι το υδρογόνο που παρέχεται είναι πράσινο – δηλαδή ότι παρήχθη με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ηλεκτρικής ενέργειας και όχι ενέργειας που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα.
Εν τω μεταξύ, το τελευταίο υπερηχητικό επιβατικό αεροπλάνο που ανέβηκε στους ουρανούς ήταν το Concorde πριν από περισσότερα από 20 χρόνια, το οποίο καθηλώθηκε μετά από ένα καταστροφικό ατύχημα και μη βιώσιμα έξοδα λειτουργίας.
Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες ήδη υιοθετούν την έννοια της υπερηχητικής πτήσης επιβατών. Πέρυσι, η American Airlines δεσμεύτηκε να αγοράσει 20 Overture Jets, που αναπτύχθηκαν από την Boom Supersonic, υπερηχητικά επιβατικά αεροσκάφη που τροφοδοτούνται από Sustainable Aviation Fuels (SAF).
Σύμφωνα με το Σχέδιο Nacional del Hidrógeno, η ισπανική κυβέρνηση έχει επενδύσει πολλά στην πρόωση υδρογόνου ως μέρος του σχεδίου οικονομικής ανθεκτικότητας και μετασχηματισμού, με την υποστήριξη του σχεδίου οικονομικής ανάκαμψης NextGenerationEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ειδικότερα, η Ιβηρική Χερσόνησος της Ισπανίας προτείνεται από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ να γίνει η υπερδύναμη υδρογόνου της Ευρώπης, χάρη στους άφθονους ανανεώσιμους πόρους ηλεκτρικής ενέργειας, το ασυνήθιστα ευέλικτο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, την υπάρχουσα ζήτηση στη χώρα και την καλά ανεπτυγμένη υποδομή της αγοράς ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών. και αγωγούς φυσικού αερίου που εκτείνονται στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Το υδρογόνο είναι επίσης βασικός ακρογωνιαίος λίθος του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και τον απογαλακτισμό των πλούσιων σε πετρέλαιο κρατών.