Από Ντέπυ Κουρέλλου
Βίκυ Α. Γεωργοπούλου, Και τα δικά σου, δικά μου, εκδ. Κέδρος
Η Μαριγώ, ατίθαση και παρορμητική, τολμηρή και ριψοκίνδυνη, επιθυμεί από τα νεανικά της χρόνια να ζήσει ελεύθερη από τα οικογενειακά βάρη και τα κοινωνικά δεσμά του μικρού επαρχιακού τόπου της. Κι ενώ ονειρεύεται μια ζωή στη μεγάλη πόλη όλο ξεγνοιασιά και διασκεδάσεις, βρίσκεται εγκλωβισμένη σε έναν γάμο, ασφυκτιώντας δίπλα στον σύζυγο και στα παιδιά της. Άραγε θα υποταχθεί στις οικογενειακές και κοινωνικές επιταγές; Ή θα τολμήσει να ξεφύγει από τον κλοιό που την περιβάλλει και να ζήσει ό,τι ονειρεύεται, διαταράσσοντας και ανατρέποντας τη ζωή των άλλων χωρίς τύψεις και ενοχές;
Ελευθερία Μεταξά, Το χέρι του Θεού, εκδ. Μίνωας
Ο Μάνος Βαρσάμης και η συνεργάτιδά του, Έλσα Γληνού, στην προσπάθειά τους να δώσουν απάντηση σε μια σειρά από παράξενα γεγονότα, θα έρθουν αντιμέτωποι με τον θανάσιμο κίνδυνο που κρύβουν η θρησκοληψία, το πάθος για εκδίκηση και οι προσωπικοί δαίμονες των ηρώων.
«Καλημέρα σας. Ονομάζομαι Γρηγόρης Σταθόπουλος και ήρθα να καταγγείλω τη δολοφονία μου. Είδα σε όραμα ότι κάποιος με έκαψε ζωντανό, αφήνοντας πλάι μου έναν φλεγόμενο σταυρό».
Τα λόγια αυτά, βγαλμένα από το στόμα του νεαρού άντρα με την ασκητική μορφή, θα προκαλέσουν ένα συγκαταβατικό χαμόγελο στον αστυνόμο Βαρσάμη, ο οποίος, θεωρώντας τον τρελό, θα τον αποπέμψει ευγενικά από το τμήμα. Το χαμόγελό του, όμως, θα σβήσει και οι τύψεις θα τον κατακλύσουν, όταν λίγο αργότερα η προφητεία του Σταθόπουλου θα επαληθευτεί και δύο ακόμη θύματα θα προστεθούν στον μακάβριο κατάλογο του παρανοϊκού δολοφόνου.
Τι είναι αυτό που συνδέει τους τρεις νεκρούς; Ποιος είναι εκείνος που καίει ανθρώπους ζωντανούς, αφήνοντας πλάι τους έναν φλεγόμενο σταυρό, φωτογραφίες και υπογραμμισμένα αποσπάσματα από την Αγία Γραφή; Ποια σχέση έχουν με τα αποτρόπαια εγκλήματα η άρρωστα θρησκευόμενη μητέρα του Σταθόπουλου, η φρικτά παραμορφωμένη αδελφή του, ο εμβληματικός πατήρ Χρυσόστομος και η αινιγματική γερόντισσα Φεβρωνία;
Αννίτα Π. Παναρέτου, «Συμπληρώνω τη μνήμη του κόσμου…» – Έλληνες όμηροι και αιχμάλωτοι σε ναζιστικά και φασιστικά στρατόπεδα και φυλακές, 1941-1945, εκδ. Παπαδόπουλος
«Εγώ έτσι κι αλλιώς κάποτε θα φύγω. Τούτη η φωνή πρέπει να μείνει. Είναι η φωνή όλων όσων μαρτυρούν εδώ, που φιλοδοξεί να φέρει σε σας την τρεμούλα της ψυχής, το δάκρυ, τον πόνο στρατιών ανθρώπων».
«Τούτη τη φωνή» προβάλλει αυτό το βιβλίο. Τη φωνή χιλιάδων Ελλήνων που στη διάρκεια της τριπλής ξένης κατοχής μεταφέρθηκαν βίαια έξω από τα σύνορα της πατρίδας. Μια ανεξερεύνητη πτυχή της ελληνικής Ιστορίας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου για πρώτη φορά σε βιβλίο.
Ξένια Γεωργοπούλου, Ζητήματα φύλου στο θέατρο του Σαίξπηρ και της Αναγέννησης, εκδ. Παπαζήση
Στον κόσμο της Αναγέννησης το αρσενικό και το θηλυκό ορίζονται μέσα από μια σειρά αντιθέσεων, σωματικών και κατ’ επέκταση κοινωνικών: το θερμό και το ψυχρό, το ξηρό και το υγρό, το ανθρώπινο και το ζωώδες, το σταθερό και το ασταθές, το δυνατό και το αδύναμο, το ενεργητικό και το παθητικό. Ανάλογοι είναι και οι ρόλοι που καθορίζουν τον άνδρα και τη γυναίκα και που τους τοποθετούν στη θέση του υποκειμένου και του αντικειμένου αντίστοιχα. Τι συμβαίνει όμως όταν οι αναγεννησιακές ηρωίδες ξεφεύγουν από τα στεγανά της εποχής; Και πώς είναι δυνατόν η «αδύναμη» γυναίκα να επηρεάζει τόσο καθοριστικά την κοινωνική αλλά και τη σωματική ακόμη υπόσταση του «ισχυρού» άνδρα;
Νάγια Δαλακούρα, Θράσσα – Η μάγισσα της Θράκης, εκδ. Κλειδάριθμος
Στη σκιά των βουνών της Ροδόπης, που από αιώνες χωρίζουν και ενώνουν τους ανθρώπους, σταυροφόροι και Βούλγαροι σεργιανούν ανενόχλητοι στις βυζαντινές καστροπολιτείες. Εκεί, ο παγανισμός παλεύει µε τον χριστιανισμό, σκοτεινές μαγγανείες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, κακόφημα καπηλειά μετατρέπονται σε τόπους εξομολογήσεων και µια νεαρή Θράσσα αγωνίζεται να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο ανισόρροπους κόσμους.
Με φόντο το πολυπολιτισμικό ψηφιδωτό της Θράκης, τόπο ιδιότροπων θεών και γενναίων ανθρώπων, ο συναρπαστικός κόσμος του περιθωρίου συναντά τους λόγιους ιππότες της Δύσης και μυημένοι φρουροί μυστικών ταγμάτων δεσμεύονται µε όρκους σιωπής.
Στον επικό αυτό κόσμο η Ζωή, Θράσσα αρχοντοπούλα από τη Μοσυνούπολη, αναζητεί επίμονα την ταυτότητά της. Στο ταξίδι της στα κάστρα της Θράκης θα τη συντροφεύουν άγιοι και δαίμονες, πολύτιμοι συνοδοιπόροι, όπως ο Βάραγγος Μποργκ, ο βογιάρος Πέταρ, η καπήλισσα Ξένη, η οιωνοσκόπος Κρεµασία, οι μοναχοί του Παπικίου όρους, αλλά και οι θρυλικές μορφές των Πορφυρογέννητων της Πόλης, του Γοδεφρείδου Βιλεαρδουίνου, του τσάρου Καλογιάννη των Ασέν και πολλών ακόμη μικρών ή μεγάλων ηρώων του 13ου αιώνα.
Μαργαρίτα-Ασπασία Θεοδωράκη, Αναμνήσεις ενός κοριτσιού, εκδ. IANOS
Η κόρη του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, με τον ιδιαίτερο συγγραφικό και ποιητικό λόγο της, αποτυπώνει στο χαρτί αναμνήσεις, σκέψεις και συναισθήματα που κουβαλάει από τα παιδικά της χρόνια μεγαλώνοντας δίπλα στον «δέσμιο άγριων λύκων» Μίκη Θεοδωράκη. Βιώνει τις στρατιωτικές εφόδους στο σπίτι, τις εκτοπίσεις, τις φυλακίσεις, και με το αθώο παιδικό της βλέμμα παρακολουθεί πάντα από κει, χαμηλά, τις θεόρατες φιγούρες του πατέρα της και των αμέτρητων φρουρών του, συμμετέχοντας και η ίδια σε έναν αέναο «Χορό αρχαίας τραγωδίας».
Πηγή:freesunday.gr
+ There are no comments
Add yours