του Λεόντιου Πετμεζά

To Διοικητικό Συμβούλιο του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ παρουσιάζει την έκθεση γλυπτών του εικαστικού Νίκου-Γιώργου Παπουτσίδη από τις 2 Δεκεμβρίου 2024 έως και τις 7 Φεβρουαρίου 2025, με ελεύθερη είσοδο, στη Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ της οδού Ακαδημίας .

Οι εκδοχές των γλυπτικών αποκαλύψεων και απεικονίσεων του εμπνευσμένου δημιουργού πέρα από το δυναμικό και υλικό πρόσημο που διαθέτουν φωτίζουν την υπαρξιακή αγωνία ,την ψυχική και σωματική δοκιμασία που κυοφορείται το κάθε θέμα.Χαρακτηρίζουν με βούληση τα πλαίσια των σκέψεων που εμβαθύνουν στην γνησιότητα οραμάτων που διαρρηγνύουν τα δεσμά της κομφορμιστικής φρόνησης και καταλήγουν σε μια πλήρη πολιτική πράξη με ακατάβλητη αγωνιστικότητα . Παράλληλα παραθέτουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που από ατομικές γίνονται συλλογικές προς το περιβάλλον και προς το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Η κατάσταση που δημιουργούν ταυτίζεται με το διαχρονικό ειρμό της αφομοίωσης των ιδεών και αναμφίβολα την ένταξη τους σε ανώτερα ιδανικά. Στην έμπνευση του καλλιτέχνη Νίκου Γιώργου Παπουτσίδη κυριαρχεί παραστατικά η στοιχειώδης συνεύρεση του με το κοινωνικό στοιχείο που μέσω της αισθαντικής διατομής, της υπερβατικής διαδικασίας και της διαλεκτικής συνύπαρξης αποκτά μια οικουμενικότητα και αφορά περισσότερους ανθρώπους. Η απόλυτη μέθεξη των συγκεκριμένων αποδόσεων εφορμά ευθύβολα προς την διάσταση της μετάδοσης των επιμερισμών της ακεραιότητας .Οι συλλήψεις με καθαρά εικαστική υπόσταση αναδεικνύουν την σύζευξη των συμβάντων που έχουν απήχηση στην σημερινή καθημερινότητα και συνειδησιακά αναπτύσσουν τομές αυτογνωσίας και διανοητικές προοπτικές .Με την διάθεση της διαιώνισης των στοιχείων αυτών ευπρόσδεκτα τονίζονται δυναμικά οι βασικές συνθήκες της ζωτικής διευθέτησης.Στις συνθέσεις επεξεργάζονται ιδιότυπα στοιχεία από την διάρθρωση της αλήθειας και την διεύρυνση των αντιλήψεων και των τοποθετήσεων.Τα έργα στην συνολική τους παρουσία εμπεριέχουν την πρέπουσα συναισθηματική φόρτιση σε βαθύτερους συνδυασμούς με την στοχαστική πληρότητα και την διακριτική εσωτερική ηρεμία των μορφικών διαμετρημάτων απέναντι στα τρέχοντα γεγονότα .Ο καλλιτέχνης σημειώνει: «Η γλυπτική είναι ποίηση σε τρεις διαστάσεις. Η συνάντηση ωστόσο Γλυπτικής και Γραφής, που παρουσιάζεται σε αυτή την έκθεση, δίνει τη δυνατότητα στον θεατή να παρατηρεί, να ανακαλύπτει και να διαβάζει τη γλυπτική.Η ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη σημειώνει σχετικά με αυτή την ενότητα των έργων του καλλιτέχνη:«Το σοφό λατινικό απόφθεγμα ενέπνευσε τον εικαστικό Νίκο-Γιώργο Παπουτσίδη, ο οποίος το ενέταξε ως κωδικοποιημένο σύμβολο σε γλυπτά του. Είναι μία από τις θεματικές που φιλοτέχνησε με μέταλλα, μπρούτζο, ατσάλι ή σίδηρο, όπου ενσωμάτωσε αναγλυφικά τον γραπτό λόγο. Ο καλλιτέχνης επινόησε μια τεχνική, το «σιδηρογράφημα», που αποδίδει στα έργα του μια ιδιαίτερη οπτική αίσθηση και το επιθυμητό αισθητικό αποτέλεσμα. Τοποθετεί χειρόγραφα μεταλλικά επιπεδοανάγλυφα ανυψωμένα γράμματα πάνω σε μεταλλικές επιφάνειες, που προσθέτουν στην τέχνη του ποικίλους νοηματικούς προσδιορισμούς. Λέξεις, όπως «Χαίρε», «Σαφήνεια», «Νους», κοσμούν τις γλυφές επιφάνειές του…Ο εικαστικός εκφράζεται με λεκτικές συνθέσεις και στη δεκαετία του ’90, όταν στις δημιουργίες του (γλυπτική, ζωγραφική, χαρακτική, εφαρμοσμένη τέχνη) προσέθετε τις φράσεις «Τίποτα αθώο», «θεός ή σύμπαν», «Κάτι δεν πάει καλά», «Εν το παν», «Καλύτερος ή χειρότερος», «Χωρίς αρχή και τέλος».Τα γλυπτά γράμματα του Παπουτσίδη, είτε ως μεμονωμένες μορφές αλφαβήτου είτε ως ρητά, εκλαμβάνονται σαν αναφορές σηματοδότησης και διαμεσολαβητές μηνυμάτων που μαγνητίζουν τον θεατή. Τα ευανάγνωστα γραμμένα κείμενα εμφανίζονται ανάμεσα στα αγαπημένα του σύμβολα: το ψαροκόκκαλο, σύμβολο της ερήμωσης, το πεντάκυκλο, εμπνευσμένο από το παγκόσμιο έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων, το μάτι ως συμβολική αναφορά του «παρακολουθώ και κρίνω τα πάντα σε όλες τις θρησκείες και σε όλους πολιτισμούς», τα αστέρια, σύμβολα του σύμπαντος του φωτός και του αέρα, τους δράκους, σημάδια δύναμης και διανόησης, τη ρόδα, ως παραπομπή στη σημαντικότερη εφεύρεση του ανθρώπου, τους κλάδους ελαίας, σύμβολο της ειρήνης, τις φραγκοσυκιές, τους κεραυνούς, καθώς και τις μινιμαλιστικές σημαίες, που παρά τη λιτή τους μορφή αποδίδουν τον κυματισμό του εμβλήματος και το σύνθημα με τις εννέα συλλαβές: «ελευθερία ή θάνατος». Η κάθε του εικόνα χίλιες λέξεις και η κάθε λέξη χίλιες εικόνες. Ο γλύπτης Παπουτσίδης χρησιμοποιεί δεξιοτεχνικά τον επικοινωνιακό ρόλο των γραφημάτων και πλαστουργεί περίοπτα ή διάτρητα γλυπτά ή και χαμηλού ανάγλυφου (bas-relief) λαλίστατα έργα γεμάτα συνειρμούς που αφηγούνται κοσμογονικούς μύθους και κόσμους ολόκληρους, ουράνιους και γήινους και σημειώνει: «Δημιουργώ γλυπτά από εικόνες που έχω στο μυαλό μου. Απεικονίσεις γραμμένες -όχι εικονογραφημένες- με σαφή κατανόηση της σπουδαιότητας του «βλέπω» και όχι του απλά κοιτώ! Του βλέπω με τη σημασία του αναθρείν. Από αυτό το χάρισμα μόνο ο άνθρωπος πήρε και την ονομασία «άνθρωπος»∙ γιατί αναλογίζεται, παρατηρεί, εξετάζει με προσοχή όσα έχει δει και ακούσει: «αναθρών ά όπωπε».

Scripta manent – Τα γραπτά μένουν | Νίκος-Γιώργος Παπουτσίδης.

Διάρκεια έκθεσης: 2 Δεκεμβρίου 2024 – 7 Φεβρουαρίου 2025.

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα- Παρασκευή: 9:00-16:00.

Σάββατο-Κυριακή κλειστά.

Ειδικά για την περίοδο των γιορτών (24/12/24-6/1/25) θα ισχύσει το παρακάτω πρόγραμμα:24/12 και 31/12: 9:00-14:0025-26/12, 1/1/2025, 6/1/2025: ΚΛΕΙΣΤΑ27/12-30/12, 2/1 και 3/1/2025: 9:00-16:00.

Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ «Δημήτρης Ι. Πουρνάρας»2ος όροφος.

About Post Author

You May Also Like

More From Author