Για χρόνια, φαινόταν ότι οι ημέρες εκθετικής ανάπτυξης της Meta Platforms (πρώην Facebook) βρίσκονταν πίσω της. Τα κύρια προϊόντα της είναι ήδη τεράστια και προσθέτουν πια χρήστες με σταδιακά χαμηλότερους ρυθμούς, ενώ η εταιρεία, που γίνεται 20 ετών τον Φεβρουάριο του 2024, έχει γίνει σύμβολο όλων των μη δημοφιλών στοιχείων στα σύγχρονα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον τεχνολογικό κλάδο των ΗΠΑ. Ωστόσο, το τελευταίο εγχείρημά της, το Threads, υπηρεσία-ευθεία αντιγραφή του Twitter, εκτινάχθηκε απίστευτα γρήγορα. Μέσα σε τέσσερις ημέρες, 100 εκατομμύρια χρήστες είχαν εγγραφεί.
Το επιχειρηματικό ένστικτο του διευθύνοντος συμβούλου της Meta, Mark Zuckerberg, είναι να αποκτά, να αντιγράφει ή να καταπνίγει ανταγωνιστικά προϊόντα κοινωνικής δικτύωσης. Ήθελε να εξαγοράσει την Twitter εδώ και χρόνια -προσπάθησε το 2008 έναντι 500 εκατομμυρίων δολαρίων- χωρίς να τα καταφέρει. Σε μεγάλο βαθμό, ο Zuckerberg μπορεί να ευχαριστεί τον Elon Musk που τον βοήθησε να ξεκινήσει το Threads. Από τότε που ανέλαβε το Twitter τον περασμένο Οκτώβριο, ο Musk έχει λάβει μια σειρά από βιαστικές αποφάσεις που έχουν αποξενώσει πολλούς από τους βασικούς χρήστες. Αυτό έδωσε ευκαιρίες σε νέες εναλλακτικές, όπως το Bluesky και το Mastodon, αλλά τίποτε δεν είχε καταφέρει να αποκτήσει πραγματική κλίμακα Twitter μέχρι να εμφανιστεί το Threads.
Το ότι είναι η μεγαλύτερη εταιρεία social media στον κόσμο έχει δώσει στη Meta κάποια προφανή πλεονεκτήματα. Επειδή οι λογαριασμοί Threads συνδέονται με υπάρχοντες λογαριασμούς Instagram –το οποίο έχει 2 δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως– το να ξεκινήσει κανείς ήταν πιο εύκολο. Οι χρήστες μπορούσαν να παρακάμψουν εμπόδια τύπου “σωστού ονόματος χρήστη” και να δουν άμεσα ποιον αξίζει να “ακολουθήσουν”.
Διαφορές
Η τρέλα για το Threads είναι εξαιρετική για τον Zuckerberg – ο οποίος απολαμβάνει ξεκάθαρα τη στιγμή του θριάμβου του. Πολλοί άνθρωποι, ωστόσο, ξόδεψαν την τελευταία δεκαετία προκειμένου να αναγνωριστεί ότι υπάρχουν πραγματικά μειονεκτήματα στη συγκεντροποίηση στον κλάδο της διαδικτυακής κατανάλωσης και είναι πιθανή μια αντίδραση εάν το Threads βασιστεί στην πρώιμη επιτυχία του για να γίνει de facto αντικαταστάτης του Twitter. Κάτι τέτοιο θα το καθιστούσε άλλον έναν δίαυλο ώστε η Meta να καταβροχθίζει δεδομένα, να αποκτήσει κι άλλη δύναμη στη διαδικτυακή διαφήμιση και να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βιώνουν τον κόσμο στο διαδίκτυο, αλλά και το πώς συμπεριφέρονται εκτός σύνδεσης.
Η Meta προειδοποιεί ήδη τους χρήστες ότι δεν δημιουργεί ένα Twitter Νο2. Ο επικεφαλής του Instagram, Adam Mosser, ανέφερε ότι το προϊόν “δεν πρόκειται να κάνει τίποτε για να ενθαρρύνει” περιεχόμενο ειδήσεων ή πολιτικής, λέγοντας ότι δεν αξίζει την “αυξητική δέσμευση ή τα έσοδα”. Αυτό από μόνο του θα το έκανε πολύ διαφορετικό από το Twitter, το οποίο ήταν σε μεγάλο βαθμό μέρος για να βρίσκουν τη “δόση” τους οι τοξικομανείς των ειδήσεων και για πολιτικές συζητήσεις.
Ακόμη κι έτσι, το Threads προσφέρει στους χρήστες του Twitter μια λύση στα βραχυπρόθεσμα προβλήματά τους, ενώ παράλληλα λύνει ένα αίνιγμα για τη Meta. Οι προσπάθειες της εταιρείας για νέα ανάπτυξη μέσω του μετασύμπαντος φαίνονται μακρινό όνειρο και οι ρυθμιστικές αρχές τήρησης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας πιθανότατα θα απέρριπταν οποιεσδήποτε εξαγορές τύπου προηγούμενων επιτυχών εγχειρημάτων (Instagram, WhatsApp ή Oculus). Το Threads δεν έχει ακόμη διαφημίσεις, ωστόσο αναλυτές της Evercore προβλέπουν ότι θα αποφέρει διαφημιστικά έσοδα 8 δισεκατομμυρίων δολ. έως το 2025. Ο Zuckerberg ήδη στοχεύει σε 1 δισεκατομμύριο χρήστες. “Το Twitter είχε την ευκαιρία να το κάνει αυτό, αλλά δεν το κατάφερε”, δήλωσε μέσω Threads. “Ελπίζουμε ότι εμείς θα το καταφέρουμε”.
Ανοικτό δίκτυο
Η Meta έχει επίσης έτοιμη απάντηση σε όσους ανησυχούν για την κατάληψη ορισμένου από τον τελευταίο χώρο στα social media. Δημιουργεί το Threads χρησιμοποιώντας το ActivityPub –το ίδιο ανοιχτό σύστημα που χρησιμοποιούν τα BlueSky και Mastodon– πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορεί τελικά να επικοινωνεί με αυτές τις εφαρμογές. Θεωρητικά θα μπορείτε να παίρνετε τους ακόλουθούς σας στο Threads μαζί σας αλλού.
Το μέλλον που περιγράφει η Meta είναι παρόμοιο με εκείνο που προσπαθούν να δημιουργήσουν οι νεοφυείς επιχειρήσεις, όπου τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν περισσότερο σαν email, με διαφορετικές εταιρείες να χρησιμοποιούν μια κοινή τεχνολογία που επιτρέπει σε όλους να επικοινωνούν ανεξάρτητα από τον πάροχο και τους χρήστες τους να μετακινούνται εύκολα μεταξύ των υπηρεσιών. Το πρωτόκολλο ActivityPub, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από τον συνιδρυτή του Twitter, Jack Dorsey, σχεδιάστηκε έτσι ώστε κανένα άτομο ή εταιρεία να μην ελέγχει το μέλλον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Οι πρωταθλητές του οράματος του ανοικτού δικτύου, ωστόσο, είναι δύσπιστοι σχετικά με τις προθέσεις της Meta. “Οι άνθρωποι του ActivityPub δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με αυτό”, λέει η Golda Velez, πρώιμο μέλος της ομάδας του Bluesky. “Φοβούνται ότι η Meta θα το καταλάβει και θα το καταστρέψει, όπως έχει ξανακάνει στο παρελθόν”.
Πηγή:capital.gr