Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) ανακοίνωσαν το νέο πλάνο λειτουργίας τους, μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η απόφαση να μπει «λουκέτο» σε 204 καταστήματα σε όλη τη χώρα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, ο οργανισμός βρίσκεται αντιμέτωπος με τη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας του, καθώς για περισσότερα από τριάντα χρόνια καταγράφει ζημιές, ενώ η ευρωπαϊκή νομοθεσία πλέον απαγορεύει κάθε μορφή κρατικής ενίσχυσης. Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, οι συνέπειες –όπως αναφέρεται– θα είναι μη αναστρέψιμες μέσα στους επόμενους μήνες.
Ποια καταστήματα κλείνουν
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ αποφάσισε να προχωρήσει σε πρώτη φάση στην αναστολή λειτουργίας καταστημάτων μόνο σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες νομών, όπου υπάρχουν ήδη άλλα υποκαταστήματα. Έτσι, θα αποφευχθεί η πλήρης απώλεια υπηρεσιών σε οποιαδήποτε περιοχή.
Για την υπόλοιπη επαρχία και τις απομακρυσμένες περιοχές, οι αλλαγές θα εφαρμοστούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο, ώστε να υπάρξει διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες και να εξεταστεί η δημιουργία πρακτορείων ΕΛΤΑ σε συνεργασία με ιδιώτες ή φορείς.
«Δεν πρόκειται για συρρίκνωση, αλλά για διάσωση»
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση:
«Ο μετασχηματισμός που εφαρμόζεται δεν έχει στόχο τη συρρίκνωση, αλλά τη διάσωση και την αναγέννηση των ΕΛΤΑ ως μια σύγχρονη, αποδοτική εταιρεία υπηρεσιών».
Τα ΕΛΤΑ προχωρούν σε επανατοποθέτηση προσωπικού, δίνοντας έμφαση στη διανομή και στην εξυπηρέτηση των πολιτών.
Παράλληλα, ενισχύεται ο κοινωνικός ρόλος του οργανισμού με νέα εργαλεία και τεχνολογία, όπως:
- Το πρόγραμμα «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον»,
- Τον ψηφιακό ταχυδρόμο με tablet και POS,
- Και την εξυπηρέτηση των συναλλαγών εκτός καταστημάτων.
Η νέα εποχή των ΕΛΤΑ
Σήμερα, η πλειονότητα των υπηρεσιών –επιστολές, δέματα, πληρωμές– πραγματοποιούνται εκτός φυσικού καταστήματος, κάτι που μειώνει την ανάγκη για διατήρηση πυκνού δικτύου. Όπως σημειώνεται, το φυσικό κατάστημα έχει περιοριστεί σε ελάχιστο αντικείμενο σε πολλές περιοχές, ενώ το νέο μοντέλο λειτουργίας θα διασφαλίσει ότι κανένας πολίτης δεν θα μείνει χωρίς πρόσβαση στις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ, ακόμη και στα πιο απομονωμένα σημεία της χώρας.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ τονίζει ότι ο στόχος είναι η βιωσιμότητα και ο εκσυγχρονισμός του οργανισμού, «ώστε να παραμείνει ένα δίκτυο αξιόπιστο, σύγχρονο και κοντά στον πολίτη, ακόμη και στην πιο απομακρυσμένη γωνιά της Ελλάδας».
Η νέα ανακοίνωση των ΕΛΤΑ
«Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας τους. Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες καταγράφουν ζημιές, λειτουργώντας σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ριζικά και ραγδαία. Επιπλέον, οι Ευρωπαϊκοί κανόνες δεν επιτρέπουν πλέον καμία κρατική ενίσχυση. Αν δεν ληφθούν τώρα οι απαραίτητες αποφάσεις, μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες οι συνέπειες θα είναι μη αναστρέψιμες – απειλώντας τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ.
Μπροστά σε αυτή την πραγματικότητα, η διοίκηση επιλέγει να δράσει με ευθύνη και ρεαλισμό. Ο μετασχηματισμός που εφαρμόζεται δεν έχει στόχο τη συρρίκνωση, αλλά τη διάσωση και την αναγέννηση των ΕΛΤΑ ως μια σύγχρονη, αποδοτική εταιρεία υπηρεσιών.
Αντιμετωπίζονται χρόνια φαινόμενα αδράνειας, που κρατούσαν δεκάδες εργαζομένους χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο, ενώ ταυτόχρονα έλειπαν εκεί όπου υπήρχε πραγματική ανάγκη. Με το νέο πλάνο, αυτοί οι πόροι επανατοποθετούνται στο έργο της διανομής και της εξυπηρέτησης του πελάτη – εκεί όπου χτίζεται καθημερινά η αξιοπιστία και η εικόνα των ΕΛΤΑ.
Τίποτα από όλα αυτά δεν αναιρεί τον κοινωνικό ρόλο της εταιρείας. Αντίθετα, τον ενισχύει μέσα από νέα εργαλεία και τεχνολογία. Οι υπηρεσίες που κάποτε απαιτούσαν φυσική παρουσία στο κατάστημα, σήμερα παρέχονται στην πόρτα του πολίτη, μέσω του προγράμματος «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και του ψηφιακού ταχυδρόμου, που εξοπλίζεται με tablet και POS για να εξυπηρετεί τους πελάτες γρήγορα, με ασφάλεια και συνέπεια. Η πλειονότητα των συναλλαγών –επιστολές, δέματα, πληρωμές– πραγματοποιείται πλέον εκτός καταστήματος. Το φυσικό κατάστημα, που άλλοτε αποτελούσε τον πυρήνα της δραστηριότητας, έχει σε πολλές περιοχές περιοριστεί σε ελάχιστο αντικείμενο.
Τα ΕΛΤΑ μεταβάλλουν το μοντέλο λειτουργίας τους, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν απρόσκοπτα την λειτουργία τους και με τρόπο που θα εγγυάται την καλύτερη δυνατή υπηρεσία στην πόρτα του κάθε πολίτη ακόμη και της πιο απομακρυσμένης περιοχής της χώρας μας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η διοίκηση των ΕΛΤΑ ανακοινώνει ότι έχοντας αξιολογήσει το σύνολο των καταστημάτων που διατηρεί στην επικράτεια με βασικό κριτήριο τον όγκο των υπηρεσιών που εκτελούνται σε αυτά προχωράει σε πρώτη φάση στην αναστολή λειτουργίας μόνο των καταστημάτων που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες των νομών της χώρας όπου υπάρχουν και άλλα καταστήματα
Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας, οι μεταβολές θα γίνουν εντός τριμήνου, ώστε να υπάρξει ο χρόνος να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν, πάντα με κριτήριο την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και να εξεταστεί η λειτουργία πρακτορείων, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον και είναι εφικτό σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες».
