‘Οταν το περιοδικό New York κάνει ένα μακροσκελές αφιέρωμα σε μια νέα διαδικτυακή πλατφόρμα, καταλαβαίνεις ότι κάτι ενδιαφέρον συμβαίνει. Σε αυτή την περίπτωση, ξόδεψε σχεδόν 3.000 λέξεις στο διαδικτυακό πολυκατάστημα Temu, το οποίο μάς συστήνει σαν ένα «παιδί» του Amazon και του TikTok.
Είναι ενδεικτικό ότι η κινεζική εκδοχή του, Pinduoduo, παρότι λανσαρίστηκε μόλις τον Σεπτέμβριο του 2022 πλέον έχει πάνω από 750 εκατομμύρια αγοραστές. Και αν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε τη σημασία των απόλυτων αριθμών σε μια χώρα με τον πληθυσμό της Κίνας, αρκεί να σκεφτούμε ότι η Pinduoduo λίγες μόλις εβδομάδες μετά την πρεμιέρα της είχε σκαρφαλώσει στο νούμερο ένα των εφαρμογών που κατεβαίνουν από το iOS App Store.
Πίσω στο Temu, που έχει υιοθετήσει ένα ελκυστικό σλόγκαν, κάνοντας σαφές ότι απευθύνεται σε ένα κοινό χωρίς τεράστια αγοραστική δύναμη αλλά με τεράστια επιθυμία για shopping: «Ψώνισε σαν δισεκατομμυριούχος». Και, πράγματι, δεν είναι δύσκολο να γεμίσει κάποιος το διαδικτυακό καλάθι αγορών του, καθώς υπόσχεται ότι κάποιος μπορεί να βρει στα εικονικά ράφια του παπούτσια από 0,17 ευρώ, παιδικά ρούχα από 0,18 ευρώ και γυναικεία ρούχα από 1,78 ευρώ. Στην Ελλάδα δεν είναι διαθέσιμες ακόμα οι υπηρεσίες του (μόνο σε λίγες χώρες της Ευρώπης, όπως η Βρετανία, η Γερμανία και η Γαλλία), αλλά αν συνεχίσει έτσι, είναι θέμα χρόνου να έρθουν.
Δεν είναι δύσκολο να γεμίσει κάποιος το διαδικτυακό καλάθι αγορών του, καθώς υπόσχεται ότι κάποιος μπορεί να βρει στα εικονικά ράφια του παπούτσια από 0,17 ευρώ, παιδικά ρούχα από 0,18 ευρώ και γυναικεία ρούχα από 1,78 ευρώ.
Οι σχεδόν σοκαριστικά χαμηλές τιμές εγείρουν ερωτήματα για τις συνθήκες κατασκευής των προϊόντων του, και για την ποιότητα των υλικών τους, όπως άλλωστε συμβαίνει συνολικά με τη fast fashion. Επιπλέον, όπως σχολιάζει το περιοδικό, το Temu είναι σαν ένας πωλητής που σε πιέζει να αγοράσεις κάτι, οτιδήποτε, βομβαρδίζοντάς σε με προσφορές που σε προειδοποιεί ότι αν δεν εκμεταλλευτείς τώρα, θα τις χάσεις για πάντα. Κάπως σαν ένα σποτάκι τηλεμάρκετινγκ. Μάλιστα, κάποια από τα γκάτζετ του, όπως επικλινείς σαπουνοθήκες για να μη λιμνάζει το νερό και παγοθήκες ειδικά σχεδιασμένες για περιποιήσεις προσώπου με πάγο για να σφίξουν οι πόροι, παραπέμπουν σε αυτές τις τηλεοπτικές εκπομπές, που έχουν τιμήσει υπέρ του δέοντος οι παππούδες, οι γιαγιάδες μας και όχι μόνο.
Τις καταιγιστικές τεχνικές πώλησης του Temu πλαισιώνουν βίντεο επίδειξης των προϊόντων (μια ακόμα ομοιότητα με το τηλεμάρκετινγκ) αλλά και προωθήσεις τους από ελκυστικές γυναίκες (ή άντρες) σε φορμά και αισθητική που παραπέμπει στους influencers των social media. Όπως προειδοποιεί μάλιστα το New York, ο βομβαρδισμός με προσφορές συνεχίζεται και μετά την απομάκρυνσή μας από το διαδικτυακό ταμείο, με ειδοποιήσεις στο κινητό και ηλεκτρονικά μηνύματα.
Πρόκειται, σύμφωνα με το άρθρο, «για έναν αλγόριθμο προγραμματισμένο να απευθύνεται στις βασικές ανάγκες των χρηστών, ή τουλάχιστον να τους κρατάει απασχολημένους. Αν απομακρυνθείτε για λίγο από τις επιθετικές προσφορές του Temu, η εμπειρία δεν διαφέρει πάρα πολύ από εκείνη του TikTok, όπου είναι θέμα χρόνου να δείτε κάτι που δεν περιμένατε, το οποίο στη συνέχεια πολλαπλασιάζεται μπροστά σας, σε φαινομενικά άπειρες εκδοχές του εαυτού του. Στο TikTok ο στόχος είναι να συνεχίσετε να σκρολάρετε με την ελπίδα, τελικά, να συναντήσετε και να αλληλεπιδράσετε με μια διαφήμιση. Στο Temu τα πάντα στο feed είναι διαφήμιση, και στόχος είναι να σας πείσει, μετά από μια παρατεταμένη περίοδο σκρολαρίσματος που προκαλεί αυχενικό, να αγοράσετε όντως κάτι, με λίγα δολάρια».
«Στο TikTok ο στόχος είναι να συνεχίσετε να σκρολάρετε με την ελπίδα, τελικά, να συναντήσετε και να αλληλεπιδράσετε με μια διαφήμιση. Στο Temu τα πάντα στο feed είναι διαφήμιση, και στόχος είναι να σας πείσει, μετά από μια παρατεταμένη περίοδο σκρολαρίσματος που προκαλεί αυχενικό, να αγοράσετε όντως κάτι, με λίγα δολάρια»
Ανάμεσα στα άχρηστα μπιχλιμπίδια, ωστόσο, υπάρχουν και πραγματικές ευκαιρίες, όπως επώνυμα προϊόντα σε χαμηλές τιμές, οπότε από αυτήν την άποψη, σύμφωνα με το New York, «θυμίζει μια πολύ πιο γνώριμη σε εμάς εταιρεία: την Amazon».
Ο Juozas Kaziukėnas, επικεφαλής της εταιρείας ερευνών Marketplace Pulse, πιστεύει ότι το Temu εκφράζει μια σημαντική αλλαγή στο διαδικτυακό εμπόριο: «Το “Made in China” έπληξε την εγχώρια βιομηχανία. To “Sold by China” πλήττει την εγχώρια λιανική». Όντως, η νέα πλατφόρμα φέρνει κινεζικά προϊόντα κατευθείαν από τον τόπο παραγωγής τους, χωρίς τη διαμεσολάβηση προμηθευτών από τη Δύση. Οπότε, είτε μάς αρέσει είτε όχι, ίσως να βρισκόμαστε στην αρχή, αν όχι της κυριαρχίας του Temu, μιας νέας επανάστασης στο shopping.
Δείτε το σποτ του Temu:
Πηγή:marieclaire.gr