Του Κρικόρ Τσακιτζιάν
Το θέμα με τις εταιρείες δημοσκοπήσεων γίνεται όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα για τη δημοκρατία στη χώρα μας. Έχουν πάψει να κρατούν έστω και τα προσχήματα και λειτουργούν σαν μέσα κυβερνητικής προπαγάνδας, αντί για εταιρείες δημοσκοπήσεων.
Η περίφημη Puls προ ημερών διεξήγαγε τηλεφωνική “έρευνα”, σχετικά με το ποιός είναι καταλληλότερος πρωθυπουργός και το “θαύμα” που έχει διατελέσει ο κ. Κωστής Χατζηδάκης με τον e – efka και τη λειτουργία του.
Χτύπησε στο γραφείο φίλου μου λογιστή το τηλέφωνο και διαπίστωσε ότι από την άλλη άκρη της γραμμής ήταν εκπρόσωπος της Puls και διεξήγαγε έρευνα με τα δυο παραπάνω ζητήματα και ήθελαν να καταγράψουν, την “αυθόρμητη” άποψη των πολιτών.
Ο φίλος μου, που γινόταν μάρτυρας για πρώτη φορά μιας δημοσκόπησης, θέλησε να ζήσει τη στιγμή και είπε να αφιερώσει τα πέντε λεπτά που του είπαν στο τηλέφωνο ότι θα διαρκούσε η έρευνα, η οποία στην πορεία εξελίχθηκε σε κυβερνητική προπαγάνδα, αφού προηγήθηκε η απαιτούμενη πλύση εγκεφάλου.
Ψέμα πρώτο: Η έρευνα δεν διήρκησε πέντε λεπτά όπως διαβεβαίωνε η αρμόδια υπάλληλος, αλλά πάνω από δεκαπέντε.
Από την πρώτη ερώτηση, αν είσαι υποψιασμένος πολίτης, καταλάβαινες ότι σκοπός της έρευνας ήταν να σε οδηγήσει στο επιθυμητό για την εταιρεία αποτέλεσμα.
Ρωτάει η κοπέλα από την άλλη άκρη της γραμμής:
«Εάν γινόντουσαν αύριο εκλογές, ποιό κόμμα θα ψηφίζατε, Ν.Δ ή ΣΥΡΙΖΑ;»
Λες και οι εκλογές γίνονται μόνο για τα δύο αυτά κόμματα και δεν συμμετέχει κανένα άλλο ή δεν έχει εκλεγεί στο Ελληνικό κοινοβούλιο κανένα άλλο κόμμα πλην των δύο πρωτοπόρων.
Η αμέσως επόμενη ερώτηση ήταν: «ποιό κόμμα ψηφίστατε στις προηγούμενες εκλογές;»
Ακόμα κι αν είχες ψηφίσει ΚΚΕ ή Βελόπουλο, εσύ για την Puls, είχες μόνο δύο επιλογές για να απαντήσεις στην ερώτηση τι επιλέγεις να ψηφίσεις σήμερα, Ν.Δ ή ΣΥΡΙΖΑ.
Για να σου έρθει η τρίτη και χαριστική βολή στον πρώτο κύκλο ερωτήσεων με το αμείλικτο ερώτημα, «ποιόν προτιμάτε για πρωθυπουργό», όπου και πάλι η περίφημη εταιρεία άφηνε περιθώριο μόνο για δύο επιλογές, «Μητσοτάκη ή Τσίπρα;»
Όλοι οι άλλοι είναι ένα τίποτα για τη συγκεκριμένη εταιρεία ή μάλλον γι’ αυτόν που έδωσε την παραγγελία για τη συγκεκριμένη έρευνα, από την οποία έλειπε παντελώς ο πλουραλισμός και η αντικειμενικότητα.
Στο δεύτερο μέρος της έρευνας η προπαγάνδα γινόταν πιο σκληρή. Τα ερωτήματα που βασάνισαν τους ερωτηθέντες ήταν για το περίφημο αναπτυξιακό έργο Χατζιδάκη και την “αναμόρφωση” του ΕΦΚΑ, ο οποίος επί των ημερών του υπόσχεται λαγούς με πετραχήλια στους ασφαλισμένους και πως σύντομα θα γεννούν και τα κοκόρια.
Τώρα για το χρόνο έκδοσης των συντάξεων αφήστε το καλύτερα, γιατί έχω και προσωπική τραυματική εμπειρία. Πρόσωπο του στενού οικογενειακού μου περιβάλλοντος, έχει καταθέσει εδώ και 14 μήνες τα χαρτιά, έστω για προσωρινή, σύνταξη χηρείας κι έχουν κολλήσει στον έλεγχο του ΕΦΚΑ και είναι άγνωστο εάν και πότε θα ξεκολλήσουν. Γι’ αυτό όταν ακούω τα πράσινα άλογα του κ. Χατζηδάκη, γίνομαι κόκκινος σαν το παντζάρι, απ’ το κακό μου.
Τα παπαγαλάκια της Puls λοιπόν, στο δεύτερο μέρος της ¨έρευνας” – προπαγάνδας, έθεσαν τα αμείλικτα ερωτήματα στο φίλο μου, που είχε κληθεί να απαντήσει.
«Είστε επιχείρηση ή σπίτι;»
Για να ακολουθήσει μια δίλεπτη προπαγάνδα για του τύπου,«Θα έχετε ακούσει για τον e- efka. Θα γνωρίζετε ότι το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις και τεράστιες τομές στον e-efka με αποτέλεσμα να γίνει πιο γρήγορη και πιο φιλική η υπηρεσία» και άλλες τέτοιες αηδίες και παραμύθια της Χαλιμάς. Κι αφού τελειώσει όλο αυτό το προπαγανδιστικό παραλήρημα, πέφτει και το ερώτημα. «Θεωρείτε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση όλα αυτά;»
Ποιά όμως απ’ όλα; Τα φούμαρα που σέρβιρε τηλεφωνικά η εταιρεία δήθεν δημοσκοπήσεων ή η σκληρή πραγματικότητα που δεν λένε να βγουν οι συντάξεις και να ξεκολλήσουν από τα συρτάρια των ελεγκτών;
Το κακό όμως δεν τελείωσε εκεί. Είχε και συνέχεια, με άλλο ένα δίλεπτο προπαγάνδας για το αν γνώριζε, ο ταλαίπωρος που στεκόταν στην άλλη άκρη της γραμμής, ότι ο e- efka έχει συνάψει σύμβαση με επαγγελματίες λογιστές και δικηγόρους, για να δρομολογηθούν γρηγορότερα οι συντάξεις ώστε να βγαίνουν ταχύτερα και άλλες τέτοιες θεωρητικές ασάφειες, για να τεθεί στο τέλος το ερώτημα, «Συμφωνείτε ότι είναι σωστές αυτές οι κινήσεις;»
Και κάπως έτσι παίζεται το παιχνίδι των δημοσκοπήσεων που μας σερβίρουν μέρα παρά μέρα τα συστημικά μέσα ενημέρωσης που επιδίδονται, με το αζημίωτο φυσικά, σε σκληρή κυβερνητική προπαγάνδα, γι’ αυτό και παραγγέλνουν σχεδόν κάθε δεύτερη μέρα κι από μια προπαγανδιστική έρευνα.
Το κακό γι’ αυτούς, είναι ότι ο κόσμος έπαψε εδώ και καιρό να τρώει κουτόχορτο και έχει γυρίσει την πλάτη στις εταιρείες δημοσκοπήσεων ή τους κάνει πλάκα, όπως ο φίλος μου ο λογιστής που υπέμεινε τη βάσανο αυτή, μόνο και μόνο για να δει που το πάνε οι αφιλότιμοι και να τους χλευάσει.