March 23, 2025

Ο οινοτουρισμός αποκτά επίσημη υπόσταση

Ως πεδίο δόξης λαμπρό αλλά και χώρος ανεκμετάλλευτος με πολλές ανάγκες αναδείχθηκε ο ελληνικός οινοτουρισμός στη διήμερη εκδήλωση – συνέδριο που διοργανώθηκε στη Σαντορίνη, 5 και 6 Ιουλίου, από το υπουργείο Τουρισμού με τίτλο «Ελληνικός Οινοτουρισμός: Στρατηγικές και Προοπτικές για την Μετά-Covid Εποχή». Η εκδήλωση παρουσιάστηκε ως η πρώτη οδοιπορικού σε διάφορες γωνιές της Ελλάδας, «ώστε να προβληθεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τόσο ο ελληνικός οίνος όσο και οι άνθρωποί του. Η επόμενη μας στάση είναι στη Δυτική Μακεδονία», δήλωσε η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη και πρόσθεσε: «Η προσπάθεια αυτή θα συνεχιστεί συνολικά στον τομέα των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού και ιδιαίτερα της γαστρονομίας, αναπόσπαστο κομμάτι της οποίας είναι και ο οινοτουρισμός».

Έτσι, το υπουργείο Τουρισμού επενδύει στην προβολή και στο branding του ελληνικού οίνου και του οινοτουρισμού, κάτι που αναφέρθηκε ως επιθυμία του ίδιου του υπουργού Χάρη Θεοχάρη. «Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι επιλέξαμε τον οίνο ως κεντρικό θέμα αυτής της εκδήλωσης, της πρώτης αυτής της κλίμακας που γίνεται από την ανάληψη των καθηκόντων μου ως υφυπουργού αρμόδιας για θέματα ειδικών μορφών τουρισμού», τόνισε η κα Ζαχαράκη.

Zaharaki_Santo.jpg

Η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη δίπλα στο σήμα της Santo Wines ως «Επισκέψιμο Οινοποιείο»

Διαδικτυακή πύλη οινοτουρισμού

Κομβικό σημείο της παρουσίασης της υφυπουργού αποτέλεσε η πρώτη ψηφιακή πύλη για τον ελληνικό οινοτουρισμό, ως μία από τις πρωτοβουλίες του υπουργείου της. Το url και το περιεχόμενο της εν λόγω πύλης θα δημοσιοποιηθούν το αμέσως προσεχές διάστημα. Εστιάζει σε χάρτη με τα στοιχεία εντοπισμού περίπου 90 μονάδων με το σήμα «Επισκέψιμο Οινοποιείο». Ο χάρτης θα ενημερώνεται συνεχώς με νέα οινοποιεία που θα αποκτούν αυτό το σήμα. Συμπεραίνεται πως στην εν λόγω πύλη θα ενσωματωθούν και άλλα στοιχεία που αφορούν τον οινοτουρίστα, καθώς στο συνέδριο συνοψίστηκε πως τα κομμάτια του παζλ μίας επιτυχημένης οινοτουριστικής οντότητας οδηγούν  τους επισκέπτες-οινοτουρίστες σε βιωματικές εμπειρίες και δη αλησμόνητες. Άλλωστε και η ίδια η υφυπουργός τόνισε πως «το μέλλον του τουρισμού είναι ο θεματικός τουρισμός με έντονες εμπειρίες που του προσθέτουν υπεραξία».

Όσον αφορά το προαναφερόμενο σήμα για «Επισκέψιμο Οινοποιείο», φανερό έγινε πως χρήζει αναθεώρησης και μεγαλύτερης προβολής, ιδίως διαδικτυακής, κάτι που επιθυμούν και οι οινοπαραγωγοί. Αυτό φάνηκε μέσω έρευνας που διεξήγαγε τον περασμένο Μάιο το τμήμα Ποιοτικού Ελέγχου Διαμόρφωσης Προτύπων Ποιότητας του υπουργείου Τουρισμού, τα πορίσματά της οποίας θα αξιοποιηθούν και για την αναβάθμιση του εν λόγω σήματος.

Τι λένε οι οινοποιοί

Το 47 σημείων ερωτηματολόγιό της έρευνας αυτής εστάλη στις 82 μονάδες που διέθεταν τότε το προαναφερόμενο σήμα. Ωστόσο, μόνο το 40% αυτών απάντησε. Με άλλα λόγια, είτε από δυσπιστία, είτε για άλλους λόγους, η κινητοποίηση των άμεσα ενδιαφερομένων, που είναι οι οινοποιίες, μόνο μεγάλη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, όμως, και η συνισταμένη των απαντήσεων της έρευνας, αφού καταδεικνύει τρωτά σημεία του ελληνικού οινοτουρισμού. Για παράδειγμα, οι επισκέπτες των ελληνικών οινοποιείων με ηλικία 25 έως 34 ετών είναι λιγότεροι από τους μισούς από αυτούς με ηλικία 45-54 χρόνων. Μάλιστα, οι 25 έως 34 είναι λιγότεροι ακόμα και από τους 55 έως 64. Σύμφωνα, πάντως, με την έρευνα αυτή, την οποία παρουσίασε η Δρ. Παναγιώτα Διονυσοπούλου, προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Τουριστικής Πολιτικής, οι ευκαιρίες που προκύπτουν από την περαιτέρω ανάπτυξη του οινοτουρισμού στην Ελλάδα είναι οι εξής: η επέκταση της τουριστικής περιόδου, η προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος, η δημιουργία επενδυτικού ενδιαφέροντος για τους οινοποιούς, η οριζοντιοποίηση του τουρισμού (γαστρονομία, οικοτουρισμός, κ.λπ.), αλλά και η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, παράλληλα με την ανάπτυξη και την ενίσχυση της περιφερειακής οικονομίας.

Χρηματοδότηση

Ευτυχώς, για τις υποδομές και την προβολή του αγροτουρισμού, στον οποίο εμπεριέχονται ο γαστρονομικός τουρισμός και ο οινοτουρισμός, η χρηματοδότηση προβλέπεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με βάση ήδη κατατεθειμένες και εγκεκριμένες προτάσεις του αρμόδιου υπουργείου. Άλλωστε, όπως επισημάνθηκε στην εισήγηση του Ιωάννη Καρακάση MW, κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη και στην επιτυχία επιτυχημένων οινοτουριστικών προτύπων του εξωτερικού έχει παίξει η έμπρακτη και πολυεπίπεδη υποστήριξη της πολιτείας και δη μέσω επενδύσεων, καθώς και συνεργειών κάθε επιπέδου. Παράλληλα, το επόμενο χρονικό διάστημα το υπουργείο επεξεργάζεται τη δρομολόγηση απλούστερου και σαφέστερου πλαισίου πιστοποίησης και χρηματοδότησης οινοποιείων και οινουτουριστικών μονάδων.

Συνέργειες, εξωστρέφεια και κατάρτιση

Διαφαίνεται, έτσι, πως η συγκρότηση φορέα για την επίτευξη των σχετικών στόχων του υπουργείου Τουρισμού είναι κάτι περισσότερο από απαραίτητη. Όπως ανακοινώθηκε, αυτός θα είναι το Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού, με σκοπό και το βιώσιμο και μακροπρόθεσμο χαρακτήρα στην ανάπτυξη της εν λόγω μορφής εναλλακτικού τουρισμού. Στο Συμβούλιο αυτό θα συμμετάσχουν συναρμόδια υπουργεία, επιστήμονες με αναγνωρισμένη γνώση και εμπειρία σε θέματα που άπτονται του οινοτουρισμού, φορείς εκπροσώπησης του κλάδου Αμπέλου και Οίνου, του Τουρισμού, καθώς και ειδικοί Οίνου και Γαστρονομίας. Σύμφωνα με την υφυπουργό, σκοπός είναι «οι μέγιστες δυνατές συνέργειες όλων των φορέων για την προώθηση του ελληνικού οίνου και του οινοτουρισμού, με τη συμβολή της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού και του ιδιωτικού τομέα, για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και στο κομμάτι της διεθνούς παρουσίας».

Άλλο ενδιαφέρον σημείο στο οποίο αναφέρθηκε η άκρως επικοινωνιακή κα Ζαχαράκη ήταν το σχέδιο οινοτουριστικής κατάρτισης ανέργων, καθώς και εποχικά εργαζόμενων σε τομείς του τουρισμού, μέσω σχετικών προγραμμάτων που θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2022 και θα αφορούν αρκετές χιλιάδες ενδιαφερόμενους. Άλλωστε, όπως κατέδειξε η προαναφερόμενη έρευνα του υπουργείου Τουρισμού, τα επισκέψιμα οινοποιεία θέτουν ψηλά την ανάγκη για καλά καταρτισμένο έμψυχο δυναμικό.

Τέλος, στο πλαίσιο του διημέρου, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, το Δήμο Θήρας και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν στα σαντορινιά οινοποιεία Μπουτάρη, Βενετσάνου και Santo Wines, στο οποίο διεξήχθη και το κυρίως συνέδριο. Στην εκδήλωση, εκτός από έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, συμμετείχαν θεσμικοί παράγοντες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, πρέσβεις χωρών με ειδικό ενδιαφέρον (Γαλλία, Γερμανία, Κύπρος, Ηνωμένο Βασίλειο), καθώς και διάφοροι επαγγελματίες του κρασιού. Ομιλητές, εκτός από τους προαναφερθέντες, ήταν ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Οινοτουρισμού (GWTO) José Antonio Vidal, ο Γενικός Διευθυντής CEEV (Comité Européen des Entreprises Vins) Dr. Ignacio Sanchez Recarte, η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου, η Ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Κοινωνιολογίας Αττικής του ΕΛ.Γ.Ο. «Δήμητρα» Δρ. Μαρία Αλεμπάκη, ο Πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ και του ΣΕΟ Δρ. Ιωάννης Βογιατζής και ο εκπρόσωπος του δικτύου Wines of Crete, οινοποιός Νικόλαος Μηλιαράκης. Βρείτε εδώ τις ομιλίες τις παρουσιάσεις και εδώ περισσότερα και πιο αναλυτικά για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού στην Ελλάδα, στη συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα στην Άννα Άγα και το SaveVintage2019.gr η Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, οινοποιός από την Κω και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού.

του Αργύρη Καλλιανιώτη

Πηγή:savevintage2019.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *