Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Μετά από δύο χρονιά σχεδόν απραγίας λόγω των αυστηρών περιορισμών στις μετακινήσεις για τον περιορισμό εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού, η δραστηριότητα των αεροπορικών εταιρειών έχει πλέον επανέλθει πλήρως. Ωστόσο, η επιστροφή στην κανονικότητα σήμανε και το τέλος στον πόλεμο τιμών στον οποίο είχαν επιδοθεί οι μεγαλύτεροι παίκτες στον κλάδο των αερομεταφορών τα προηγούμενα χρόνια.
Η νέα πραγματικότητα έφερε σημαντική άνοδο στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο, μια εξέλιξη την οποία οι περισσότεροι καταναλωτές δε βλέπουν με καλό μάτι.
Ωστόσο, οι αυξημένες τιμές δεν έχουν σταθεί εμπόδιο στην εκρηκτική άνοδο των ταξιδιών και της επιβατικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το κόστος για να ταξιδέψει κάποιος αεροπορικώς τόσο σε κάποιον μακρινό προορισμό όσο και σε κάποιον μικρότερης απόστασης είναι αρκετά μεγαλύτερο σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα ενώ η αύξηση είναι ακόμη μεγαλύτερη για τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, οι οποίοι παραδοσιακά γνωρίζουν υψηλή ζήτηση, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας.
Το ποσοστό της αύξησης
Το αυξημένο κόστος στα καύσιμα και οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις σε συνδυασμό με την υψηλή ζήτηση για ταξίδια έχει οδηγήσει τις τιμές των εισιτηρίων σε υψηλά επίπεδα. Είναι ενδεικτικό ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων για Ελλάδα έχουν καταγράψει άνοδο, η οποία κυμαίνεται από 20% μέχρι 30% σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες η αύξηση είναι μικρότερη και κινείται κοντά στην περιοχή του 10%.
Η Ελλάδα πλέον δε συγκαταλέγεται ανάμεσα στους φθηνούς προορισμούς με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων να εμφανίζονται εώς και 30% υψηλότερες σε σύγκριση με άλλους προορισμούς όπως είναι για παράδειγμα η γειτονική Ιταλία.
Το φαινόμενο, ωστόσο, των τσουχτερών τιμών δεν αφορά μόνο την χώρα μας, όπως είναι γνωστό. Υπολογίζεται ότι γενικά τα οι τιμές των εισιτηρίων έχουν ανεβεί περίπου κατά 25% την φετινή χρονιά.
Για παράδειγμα, οι τιμές των διεθνών πτήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με πέρυσι ενώ στην Γαλλία η άνοδος άγγιξε σχεδόν το 24%.
Η χειρότερη και η καλύτερη αεροπορική για το 2023
Οι υψηλές τιμές πάντως έχουν ανεβάσει και τον πήχη των απαιτήσεων από την πλευρά των επιβατών. Πρόσφατα, μια από τις μεγαλύτερες ενώσεις καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Which? προχώρησε στη δημοσιοποίηση της λίστας με τις καλύτερες και τις χειρότερες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως για το 2023, η οποία διαμορφώθηκε με βάση τις απαντήσεις 8.000 Βρετανών ταξιδιωτών. Συγκεκριμένα, κλήθηκαν να βαθμολογήσουν τις αεροπορικές εταιρείες με γνώμονα μια σειρά από κριτήρια, όπως η σχέση ποιότητας/τιμής, η εξυπηρέτηση πελατών και η εμπειρία επιβίβασης.
Στην φετινή έρευνα τη θέση της χειρότερης αεροπορικής δεν κατέλαβε ο συνήθης ύποπτος, ήτοι η Ryanair (βαθμολογείται στην τελευταία θέση της συγκεκριμένης έρευνας τα τελευταία χρόνια) αλλά η ταχέως αναπτυσσόμενη Wizz Air. Πιο αναλυτικά, η Wizz Air έλαβε μόνο ένα αστέρι για την άνεση των καθισμάτων και το περιβάλλον της καμπίνας ενώ φέτος πραγματοποίησε μόλις το 56% των πτήσεων της εγκαίρως και ακύρωσε σχεδόν το 2% από αυτές εντός 24 ωρών από την αναχώρηση.
Στον αντίποδα, καλύτερη αεροπορική εταιρεία αναδείχθηκε η Emirates καθώς έλαβε αξιολόγηση πέντε αστέρων για το περιβάλλον της καμπίνας, την καθαριότητα, την ψυχαγωγία και την εξυπηρέτηση πελατών, οι οποίοι κάνουν λόγο για μια αρκετά διαφορετική εμπειρία σε σχέση με τις ανταγωνιστικές της αεροπορικές εταιρείες.
Πηγή:capital.gr