Του Λεόντιου Πετμεζά
Η αίθουσα τέχνης της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Ανδρών της Θεσσαλονίκης, Αγίας Σοφίας 38 στην Θεσσαλονίκη παρουσιάζει την νέα έκθεση ζωγραφικής του διακεκριμένου και σε διεθνές επίπεδο εικαστικού δημιουργού Νίκου Ζάρρα με τίτλο “Ερωτευμένοι Άγγελοι” που έχει διάρκεια έως τις 20 Απριλίου 2024.
Περιλαμβάνει ζωγραφικούς διάλογους με τα γνώριμα πρόσωπα και τις οικείες φιγούρες του που μεταφέρουν σε μνήμες από εποχές . Ο εμπνευσμένος καλλιτέχνης έχει εκθέσει σε σημαντικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων έχει λάβει μέρος αρκετές φορές στα πολιτιστικά δρώμενα του εικαστικού θεσμού ΤΕΧΝΗΣ ΦΛΟΓΑ .Ο δραστήριος και αναγνωρισμένος εικαστικός θεσμός του διοργάνωσε με επιτυχία ατομική και αναδρομική έκθεση το καλοκαίρι του 2023 στο Καλογερικό της Θάσου . Στην παρούσα εξόρμηση και κατάθεση του κάλεσε για μια ακόμη φορά το κοινό του σε ένα ονειρικό ταξίδι στον κόσμο της ανάμνησης και της νοσταλγίας, μέσα από τα αυθεντικά επιτεύγματα του που καθώς ξεδιπλώνονται μπροστά μας αποτελούν ευαγείς ύμνους στο μυστηριακό και γοητευτικό μεγαλείο της ανθρώπινης φύσης και της ύπαρξης . Η τέχνη του γεμίζει συναισθήματα που αγγίζουν την ψυχή και κάνουν την καρδιά να ανθίσει .Μέσα από τις μνημονικές ιστορίες και τα στιγμιότυπα που περίτεχνα ξέρει να στοιχειοθετεί υπενθυμίζει πως η δημιουργία του είναι το πολύτιμο φυλαχτό που σφραγίζει τους δεσμούς και τους δένει αδιάρρηκτα με την δύναμη του συναισθήματος. Σε κάθε πινελιά αποτυπώνει την εύθραυστη ομορφιά της καθημερινότητας προκαλώντας μια εσωτερική αναζήτηση για κάποια θέματα που αξίζει να υπενθυμίζουμε στο σήμερα .Μας δίνει μια σπάνια ευκαιρία να περιπλανηθούμε στους πολυποίκιλους κόσμους του που είναι γεμάτοι νοήματα . Η τεχνική του θυμίζει καταστάσεις που επιθυμούμε να συναντήσουμε . Απόλυτα και διευκρινιστικά οι σχηματοποιημένες αποδόσεις του πολλαπλασιάζουν μορφικά και ενοποιούν αποτελεσματικά τα σπουδαία θησαυρίσματα που εξορύσσει . Με χαρισματική, ευρύτερη τοποθέτηση απόκλισης . Κοινό σημείο αφετηρίας και παρονομαστής στον προσδιορισμό της παράθεσης των χρωμάτων και των σχημάτων του θέτει την οπτική διάθεση . Αναφορές σχετικά με τα στοιχεία που επισυνάπτει διέπουν την διάσταση των προοπτικών της διευθέτησης του .Οι αποχρώσεις του ανιχνεύουν τα μονοπάτια της λιτότητας.
Με τις επιβλητικές αδρές πινελιές και ιδανικές γραμμώσεις εκφράζουν διατάξεις και διαστάσεις. Τα χαρακτηριστικά τους προχωρούν σε ιδιαιτερότητες και σε σηματοδοτήσεις διάχυσης και μεθοδικής αντίληψης. Οι μορφώσεις που εμπεριέχουν παραπέμπουν σε ωσμώσεις , σε ευρήματα με συνδυασμούς εμβέλειας ,σε εκδοχές με δεσίματα . Εκχωρούν εγχειρήματα για την εμπειρία και την εισαγωγή στους κύκλους της εξιδανίκευσης .
Αρμολογεί πραγματεύσεις που τέμνονταν ενώ εμπεριέχουν αποτυπώσεις . Εισάγει μια ατμόσφαιρα στην οποία γνωρίσουμε την πρωτοπορία της διήθησης , την απώτερη σημασία της απεικόνισης, την ένταση των αντιθέσεων, το ξεχωριστό πρόσχημα των επεμβάσεων και την κατάκτηση της πλήρους ουσίας. Μέσα από τα μοτίβα που συγκροτεί συνειδητοποιούμε την γόνιμη σχέση του με την λύτρωση. Με γλαφυρότητα φιλοτεχνεί την προοπτική των εκφάνσεων και των συνειρμών .
Στο περιεχόμενο των πινάκων τα μηνύματα αντιπροσωπεύουν αποκαλύψεις με μια ρητορική που περνά ευπρόσδεκτα σε αντιστοιχίες .Ο εικαστικός λόγος του προτάσσετε ενεργά και γίνεται εύληπτα συνοδοιπόρος σε μια τρυφερότητα που παράγεται προβάλλοντας μια φιλοσοφική αναμέτρηση με την παρουσία και την διατύπωση της φυσικής συναρμολόγησης. Τολμώντας την πρωτοβουλία της εκποίησης .Η εικαστική οντότητα του εμπεριέχει τις χαρακτηριστικές και ευρηματικές φάσεις μιας καινοτόμου ενασχόλησης που κινείται με δεσπόζουσα δύναμη. Οι συλλήψεις του μετατρέπονται σε σύμβολα με υπόσταση που ενδυναμώνουν και στηρίξουν τις αισθαντικές ενέργειες. Οι εμβληματικές συστοιχίες του διαθέτουν την χροιά της εμβέλειας των ορισμών. Τοποθετώντας την προσθήκη του μοτίβου στις αναθέσεις του ο Νίκος Ζάρρας αναλυτικά ενορχηστρώνει ιδιότυπα απεικάσματα με την παλμική θέρμη ενός φάσματος της έμμεσης ζωτικότητας. Η παραστατικότητα που εκπέμπει η ζωγραφική του απέναντι στην μέθοδο της περιγραφής και στην διαχρονική χροιά της ενατένησης συνάδει με μια περιδιάβαση σε ένα προικισμένο περιβάλλον . Οι δομήσεις του μετατρέπουν την ατμοσφαιρική φυσική αισθαντικότητα τονίζοντας με την παραθετική και ιδεογραφική έμφαση την δυνατότητα της λήψης. Μελετώντας τις εμβληματικές υπερβάσεις του αντιλαμβανόμαστε την κατανυκτική τοποθέτηση ,την γεφύρωση του ατομικού με το ιδανικό κρεσέντο, την τάση και την αισιοδοξία της επαφής που συγκλονίζουν . Η ανάδειξη του ιδεατού με οξυδέρκεια και παρατήρηση εμβαθύνει σε μια επιγραφική ροή . Η αέναη πλαστικότητα της διεργασίας του ενέχει μια σημειογραφική στερεογραφία με ποιητική αλληλουχία . Χρησιμοποιεί διατυπώσεις που παραθέτουν πιστοποιήσεις και επισυνάπτουν προσθήκες .Συμπληρώνουν και δίνουν έφεση στην πυκνότητα του προσδιορισμού. Οι ενταγμένες αφηγηματικές πραγματώσεις του επεκτείνονται και φορτίζουν το φυσικό και το μεταφυσικό υλικό. Η πρακτική που ακολουθούν τα επιτεύγματα που συμπεριλαμβάνονται στα εκθέματα του με υπαρξιακή σταθερότητα πλαισιώνουν το ακατάβλητο ορόσημο και το πρόσημο της ενδοσκόπησης στην σφαίρα της συνδιαλλαγής . Τα έργα της ιδιότυπης έκθεσης με επιτυχή επιβεβαίωση της συνέχισης των παλαιότερων εκθέσεων του καλλιτέχνη Νίκου Ζάρρα αναπαράγουν τονικά τις αμιγείς επισημάνσεις του που ανάγονται σταδιακά και βαθμιαία στην παρατήρηση της εύληπτης διευθέτησης .Ενδυναμώνουν τα αποτελέσματα που απορρέουν από την συμπαντική και την αδιάσπαστη υφή της στοιχειώδους εγρήγορσης .