ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ

Το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος και ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης παρουσιάζουν την έκθεση με τίτλο ‘’Θαλασσογραφίες’’ με έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος,  στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη Σύρου που διαρκεί από  τις 16 Ιουλίου έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2022.

Στις καταθέσεις  παρακολουθούμε 51 θαλασσογραφίες, με επίκεντρο ποικίλες πτυχές του είδους: την θάλασσα και το μεγαλείο της φύσης, το παράκτιο τοπίο και την ανθρώπινη παρουσία ή δραστηριότητα, την θάλασσα σε σχέση με ιστορικά́ γεγονότα και πολεμικές σκηνές, την ζωή́ της ελληνικής ναυτοσύνης και των ψαράδων, αλλά́ και την ζωτική ευχαρίστηση της θαλασσινής εμπειρίας.

Αφετηρία αποτελούν οι σημαντικοί  θαλασσογράφοι του 19ου αιώνα, όπως οι: Ιωάννης Αλταμούρας, Κωνσταντίνος Βολανάκης, Αιμίλιος Προσαλέντης, Βασίλειος Χατζής, με γόνιμο ενδιαφέρον στους παραδοσιακούς τύπους ,στις απεικονίσεις τόπων και γεγονότων. Βαδίζοντας στον 20ό και αργότερα στον 21ο αιώνα βλέπουμε  δημιουργούς, όπως οι: Σοφία Λαζαρίδου, Περικλής Βυζάντιος, Δημήτριος Γαλάνης, Κωνσταντίνος Μαλέας, Μιχαήλ Αξελός, Αλέξανδρος Κορογιαννάκης, Πάρις Πρέκας, Θανάσης Μακρής, Σωτήρης Σόρογκας,που  στρέφονται κάθε φορά προς μια διαφορετική πρόσληψη και καταγραφή της ατμόσφαιρας της ελληνικής θάλασσας και των ευμετάβλητων στοιχείων της.
Με το εκφραστικό χάρισμα της τέχνης, πολυδιάστατες οπτικές, φανεροί και αδιόρατοι συσχετισμοί γύρω από το θαλασσινό τοπίο αναδύονται και φωτίζουν τόσο την ρεαλιστική και πραγματιστική εικόνα, όσο και την λυρική και σαγηνευτική αίσθηση της θαλασσινής εμπειρίας.
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει η Χάρις Κανελλοπούλου, ιστορικός τέχνης, επιστημονική υπεύθυνη και επιμελήτρια της Συλλογής έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος.Παράλληλα κυκλοφορεί  δίγλωσσος κατάλογος που περιλαμβάνει το σύνολο των εκθεμάτων.

Με απόλυτη συνέπεια στις επιλογές των μεταμοντέρνων εκφράσεων κυριαρχούν μαγευτικές εικόνες από την φύση της θάλασσας  και την πραγματικότητα του υγρού στοιχείου.

Προχωρημένα τοπία του ορίζοντα συνυπάρχουν στις δομήσεις με  χρόνο και  χώρο  περιδιάβασης σε πρωτότυπους συνδυασμούς απόδοσης και απεικόνισης. Τα επιτεύγματά  επικοινωνούν εύληπτα με μια αδιόρατη ένωση που αφορά την οπτική νεωτεριστική διάσταση.

Πλάθουν περιγραφές και αναγνώσεις της μνήμης με σχετικές εμβαθύνσεις σε συγκινησιακά φορτισμένα σύμβολα που είναι τοποθετημένα με πλαστικότητα και αναγνωρίσιμη, αντικειμενική ανασύνθεση από ισχυρές αντανακλάσεις της φορμαρισμένης υφής. Με τρόπο πηγαίο και έντονα άμεσο παράλληλα, ανατάσσουν μια σειρά εικονογραφημένων συνταγών που γίνονται σύμμαχοι σε μια αλληλουχία προσθετικών συλλαβών, διαβαθμίσεων και αποκαλυπτικών διαδικασιών που τοποθετούν  στις συνθέσεις  κινητικότητα και παλμικότητα. Έχοντας σύμμαχο το ζωντανό χρώμα εξυπηρετούν  αφηγηματικές θεμελιώσεις με την καθαρή χρήση των ειρμών που διαμορφώνουν ωκεανούς από φόρμες και επίπεδα σχημάτων. Στα εκθέματα  η ηρεμία της γνώσης και η ευαισθησία διαδέχεται την υπόνοια της φθοράς, η υλική υπόσταση το ψυχικό μεγαλείο, τα πάθη την αδιαλλαξία της ανάγκης. Κάθε σύμβαση επιμένει στην βαρύτητα  της ισορροπίας . Η αναζήτηση της ακρίβειας με τους συγκεκριμένους όρους σηματοδοτεί τις μεταθέσεις των ορίων.

Οι οξύτατες πινελιές με σταθερότητα  μετατρέπουν το  ορόσημο σε γήινο και οικείο πρόσημο. Εξωτερικεύουν το ευχάριστο και το προφανές που ενυπάρχει ατέλειωτα και συνδέεται με μια ζώνη ασφαλείας. Η ταυτότητα τους μέσα από κραδασμούς τροφοδοτεί  εννοιολογικά οράματα που εμπεριέχουν την φυσική ευγένεια . Ο προβληματισμός θέτει  θεάσεις με δέκτες ελευθερίας που ετερόκλητα αναδύονται από  καίρια ερεθίσματα.  Αναμφίβολα και απεριόριστα συγκροτούνται  παρατηρήσεις με κύρος και χαρτογραφήσεις από την υφή  των λεπτομερειακών προσαρμογών. Εισάγουν στην υπόσταση των αποκαλύψεων  οριακό βάρος σχεδίασης και όγκο δυναμικών αποκλίσεων που κινούν  την ιδιάζουσα τεχνική  ανάμεσα σε αινιγματικές αναφορές , σε διατυπωμένα συμπληρωματικά μοτίβα και σε αφαιρέσεις που διαχωρίζουν την ουσιαστική εσωτερική κατάσταση από τις στάσεις των επιδιώξεων . Συσχετίζουν  την τρέχουσα συνδιαλλαγή  με την  κατάλληλη αισθητική και  αιτιολογούν συμμαχίες ανάμεσα στο ζωντανό χρώμα και στην διαδικασία του πηγαίου ταλέντου  .

 Με την  χρήση των βοηθημάτων διαμορφώνονται  επίπεδα σχηματισμών . Το  περίγραμμα  τους διαχέεται από  επιρρεπείς  διαφοροποιήσεις  ψυχικής αλληλουχίας που  η ένταση της υλικής παντοδυναμίας  τους μεταλλάσσεται σε  διαλλακτικότητα . Τα  χαρακτηριστικά  πρότυπα που προκύπτουν  ενδυναμώνουν  την βάση της επιμονής ,την δυνατότητα έκφρασης και της ισορροπίας . Η ζήτηση της παράθεσης υπερβαίνει  τις αναπροσαρμογές  με εκτινάξεις. Ο διαυγής εικαστικός λόγος δένει ουσιαστικά με την επικαιρότητα. Εκθέτει μια συγκομιδή με άποψη που κινείτε μακριά από συνήθεις τοπιογραφίες .Το μεγαλείο που παράγεται έρχεται σε συνάρτηση με τις διαστάσεις και τις παραλλαγές που εκθειάζουν την παραστατικότητα. Η συγκυρία των αυθεντικών, διαφοροποιημένων προκλήσεων  και των αμφίδρομων αποκλίσεων μέσα από φάσεις άσκησης παραθέτει περάσματα σε  επεξεργασίες και σε αισθητικά σημειωματάρια.

Αξιοποιεί  την μεταμόρφωση από ένα μακρόκοσμο  και από μιά εικονογραφία που αντιπαρατίθεται σε μια εμπνευσμένη ελκυστική θεματογραφία . Για το φιλότεχνο κοινό οι συγκεκριμένες εικόνες αποτελούν μυημένες προεκτάσεις από σύγχρονες τάσεις της διευθέτησης.Η τέχνη αναδεικνύεται σε αισθητική πρόταση με προκλήσεις που έχουν προφητικό, αναφορικό, διανοητικόκαι θεωρητικό υπόβαθρο. Επιδρά αυτόβουλα ενώ συμπίπτει με θεαματικές επιλογές. Μέσα από  την απόδοση η αλληλουχία  οδηγεί σε ένα περιβάλλον  με θεραπευτική καθοριστική διεκπεραίωση και εναλλακτική  διαπραγμάτευση  .                                                                     

About Post Author

You May Also Like

More From Author