Νέο φρένο στις πληθωριστικές πιέσεις στην ελληνική οικονομία κατέγραψε για τον μήνα Μάρτιο η ΕΛΣΤΑΤ, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 4,6% έναντι 6,1% τον Φεβρουάριο.

Τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας επιβεβαιώνουν την τάση επιβράδυνσης του ρυθμού που ανακοίνωσε πρόσφατα η Eurostat, στο 5,4% τον Μάρτιο από 6,5% τον Φεβρουάριο.

Σημειώνεται πως η κυβέρνηση αναπροσαρμόζει την εκτίμηση της για άνοδο του πληθωρισμού κατά 4,5% συνολικά το 2023, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης 4,9-5%. Αλλά και η Κομισιόν κατά τις χειμερινές εκτιμήσεις προβλέψει αύξηση 4,5% το 2023.

Εντυπωσιακή είναι η πτώση των τιμών του ηλεκτρισμού κατά 25,8% στηρίζοντας την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού με το πετρέλαιο θέρμανσης να ακολουθεί με πτώση 22,1%. Στον αντίποδα, σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν στις τιμές πολλών τροφίμων και στις μεταφορικές υπηρεσίες. Ουσιαστικά καθώς όσο προχωράμε μέσα στο 2023 οι αυξήσεις τιμών υπολογίζονται με βάση τις ήδη υψηλές τιμές του 2022, η άνοδος του δείκτη τιμών γίνεται όλο και πιο περιορισμένη με μεγάλη χείρα βοηθείας από τις τιμές του ρεύματος λόγω και του μηχανισμού απορρόφησης του επιπλέον κόστους που συνεχίζει να το περιορίζει.

Η πορεία ανά κλάδο

Η αύξηση του Γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 4,6% τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2022, όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 14,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 3,7% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 14,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 11,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 1,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,9% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθη κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 7,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 6,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 10,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 1,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Τα προϊόντα με τις διψήφιες αυξήσεις στις τιμές

Άνοδος σε μηνιαία βάση και μισθώματα

Ο γενικός δείκτης τιμών κατά τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 1,2%, έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Ο μέσος γενικός δείκτης τιμών του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 – Μαρτίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι αύξησης 3,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021.

Όσον αφορά στα μισθώματα, των οποίων η ετήσια αναπροσαρμογή μισθώματος ορίζεται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, στο 75% της μεταβολής του ΔΤΚ, όπως αυτός υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό αύξησης του μισθώματος για τον μήνα Απρίλιο 2023 διαμορφώθηκε σε 3,5% (αύξηση τρία και πέντε δέκατα τοις εκατό) επί του καταβαλλόμενου μισθώματος.

Πηγή:insider.gr

About Post Author

You May Also Like

More From Author