του Κωνσταντίνου Παυλικιάνη

Το «Don’t Speak» περιλαμβάνεται στο τρίτο στούντιο άλμπουμ των No Doubt, «Tragic Kingdom», που κυκλοφόρησε το 1995.

Πρόκειται για μία εναλλακτική rock μπαλάντα, την οποία έγραψε η Gwen Stefani μαζί με τον αδελφό της, Eric Stefani, πρώην μέλος των No Doubt. Το τραγούδι χαρακτηρίζεται από τους ευθείς και θαρραλέα αλλαγμένους -σε σχέση με την αρχική εκδοχή- στίχους. 

Μία μέρα, καθώς η Gwen Stefani περπατούσε στο σπίτι της στο Anaheim της Καλιφόρνια, που μοιραζόταν με τον αδελφό της και τους συναδέλφους της στο συγκρότημα, άκουσε τον Eric Stefani να παίζει μία τρυφερή μελωδία στο πιάνο που την έκανε να σταματήσει το βάδισμά της. Οι δυο τους έκατσαν αμέσως να γράψουν το τραγούδι που αργότερα θα γινόταν το «Don’t Speak». Η Gwen σκέφτηκε μερικούς στίχους: «I can see it all in an eye blink / I know everything about how you are / I can understand exactly how you think / Between you and me, it’s not very far» («Μπορώ να τα δω όλα σ’ ένα παίξιμο του ματιού / Ξέρω τα πάντα για το πως είσαι / Μπορώ να καταλάβω ακριβώς πως σκέφτεσαι / Ανάμεσα σ’ εσένα κι εμένα, δεν είναι πολύ μακριά»). Οι στίχοι υμνούσαν τη μακροχρόνια σχέση της Gwen με τον μπασίστα της, Tony Kanal. Ήταν ένα όμορφο, αν και στιχουργικά ανεξαίρετο, τραγούδι αγάπης, ασυνήθιστο για ένα συγκρότημα πιο γνωστό για τα ενεργητικά ska-pop τραγούδια του. Μελωδικά, όμως, ακουγόταν σαν επιτυχία.  

Η σχέση της Gwen με τον Tony Kanal κράτησε 7 χρόνια. Οι δυο τους γνωρίστηκαν το 1987. Η Gwen ήταν εκείνη που έκανε το πρώτο βήμα αλλά ο Tony ήταν διστακτικός. Ωστόσο, ξεκίνησαν να βγαίνουν κρυφά από τα άλλα μέλη της μπάντας και μετά φανερά, αλλά το 1994 χώρισαν με πρωτοβουλία του Kanal, ο οποίος μάλιστα προσφέρθηκε να φύγει από το συγκρότημα, για να μην είναι τα πράγματα… περίεργα. Η Gwen όμως του είπε να παραμείνει. Μέσα σ’ αυτή την ατμόσφαιρα, το τραγούδι πέρασε από πολλές επανεξετάσεις και νέες εκδοχές, με τη Gwen να ξαναγράφει σχεδόν όλους τους στίχους. Όταν η σχέση της με τον Kanal οδηγήθηκε στη σύγκρουση, το τραγούδι χρειαζόταν αναθεώρηση. Έτσι, η Gwen, τραγουδώντας για την πληγωμένη της καρδιά, το τροποποίησε σε κομμάτι χωρισμού και σε μία ιστορία απώλειας και άρνησης. 

Στο «Don’t Speak» η Gwen Stefani λέει ότι αυτό που είχαν ήταν πραγματικό και είναι κρίμα που δεν μπορούσε να διαρκέσει, περνώντας το στάδιο όπου αρνείται να αποδεχθεί τον χωρισμό, καθώς τραγουδάει τον στίχο «Μην προσπαθήσεις να εξηγήσεις, γιατί πονά» και επαναλαμβάνει τον τίτλο του τραγουδιού.

Gwen Stefani: Ο Eric κι εγώ πήγαμε στο γκαράζ και με πείσμα και πολύ ενοχλημένοι για την κατάσταση, καθίσαμε κάτω και ξαναγράψαμε τα κουπλέ και τους στίχους. Το τραγούδι ήταν πιο ξεσηκωτικό, περισσότερο σαν rock της δεκαετίας του 1970. [Όταν] ο Tony κι εγώ το διαλύσαμε… έγινε ένα λυπητερό τραγούδι.

Tom Dumont (κιθαρίστας των No Doubt): Υπάρχουν πολλές ιστορίες γι’ αυτό το τραγούδι, επειδή αυτό ξεδιπλώθηκε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αρχικά, ο αδελφός της Gwen έγραψε το μεγαλύτερο μέρος αυτού του τραγουδιού και στη συνέχεια, αφού το πήραμε ως συγκρότημα, η Gwen άλλαξε τους στίχους για να ταιριάξει στη ζωή της. Μουσικά, το φέραμε σε άλλο επίπεδο, αλλά προς το τέλος το αναδιατυπώσαμε. Υπάρχει μία παλαιότερη εκδοχή του τραγουδιού όπου τα κουπλέ είναι εντελώς διαφορετικά, η οποία είναι μία πραγματικά θαυμάσια εκτέλεση και είναι φοβερή αλλά είναι πιο πολύ στο ύφος της jazz και πολύ διαφορετική. Αυτό το τραγούδι είχε μία μακρά διαδικασία επώασης.

Το «Don’t Speak» πέρασε από διάφορες αναθεωρήσεις, μερικές εκ των οποίων κατόπιν εντολής του παραγωγού Matthew Wilder, και κάθε μία περισσότερο δακρύβρεχτη από την προηγούμενη. Ένα δείγμα των στίχων: «I really feel that I’m losing my best friend, I can’t believe this could be the end» («Αισθάνομαι πραγματικά ότι χάνω τον καλύτερό μου φίλο / δεν μπορώ να πιστέψω ότι αυτό θα μπορούσε να είναι το τέλος»).

Στο δεύτερο κουπλέ, ο στίχος «As we die, both you and I / With my head in my hands I sit and cry» περιγράφει για το επακόλουθο του χωρισμού που ήταν τρομερό και σπαραξικάρδιο. Οι μνήμες που μοιράστηκαν η Gwen και ο Tony δεν είχαν πλέον νόημα. Η Gwen αρχικά άφησε να χυθούν μερικά δάκρυα, αλλά για να καθαρίσει τις επώδυνες αναμνήσεις, ξέσπασε σκόπιμα. Μετά απ’ όλα αυτά, θα συνεχίσει να είναι θυμωμένη μαζί του μέχρι το τέλος.

Στο φινάλε του τραγουδιού η Gwen Stefani επαναλαμβάνει τη φράση «Hush, hush, darling». Είναι ειρωνικό το γεγονός ότι ενώ η σχέση της Gwen Stefani με τον Tony Kanal είχε τελειώσει, φαίνεται πως υπήρχαν ακόμα υπολείμματα της θραυσμένης συμπόνιας της γι’ αυτόν καθώς τον αποκαλεί «darling».   

Το «Don’t Speak» ηχογραφήθηκε το 1995 στα York Street Studios, με παραγωγό τον Matthew Wilder. Στην ηχογράφηση έπαιξαν οι: Gwen Stefani (φωνή), Tony Kanal (μπάσο), Melissa Hassin (τσέλο), Adrian Young (drums), Tom Dumont (κιθάρα) και Eric Stefani (πλήκτρα). Μηχανικός ήχου ήταν ο Phil Kaffel και τη μίξη έκαναν οι David J. Holman και Paul Palmer. 

Το τραγούδι είναι γραμμένο σε Ντο μινόρε (C minor) και Φα μινόρε (F minor) και έχει ρυθμό 76 bpm. Μία δοκιμαστική εκδοχή εμφανίστηκε επίσης σ’ ένα demo CD, το οποίο παρουσιάστηκε στην Interscope Records πριν από την κυκλοφορία του άλμπουμ «Tragic Kingdom».

Η αρχή του τραγουδιού είναι παρόμοια με αυτή του «Dream On» των Aerosmith. Το δε σόλο ισπανικής κιθάρας του Tom Dumont συνδυάστηκε από έξι διαφορετικές λήψεις στο στούντιο.

Tom Dumont: Σκεφτόμουν πόσοι αληθινοί κλασικοί κιθαρίστες θα μισούσαν τον τρόπο που το έκανα. Το έπαιξα με πένα -ένα τεράστιο όχι-όχι.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5e/Don%27t_Speak.jpg

Το «Don’t Speak» κυκλοφόρησε σε single στις 15 Απριλίου 1996 και ήταν το τρίτο single που βγήκε από το άλμπουμ «Tragic Kingdom». Είναι ασυνήθιστη η εικόνα της Gwen να χαμογελάει στο εξώφυλλο -φαίνεται να είναι χαρούμενη χωρίς τον Kanal δίπλα της και κρύβει τον θυμό της και τη θλίψη της πίσω από το πρόσωπό της. Ο Tony δεν δείχνει χαρούμενος. Φαίνεται ότι οι άνδρες δεν μπορούν να κρύψουν τα συναισθήματά τους πολύ καλά -εξωτερικεύουν τον συναισθηματισμό τους, ενώ οι γυναίκες είναι γεμάτες μυστικά, τα συσσωρεύουν μέσα τους και τα… ξερνάνε την κατάλληλη στιγμή. 

Μία έκδοση του single περιλαμβάνει επιπλέον μία εναλλακτική εκτέλεση, με τον Gabrial McNair στη δεύτερη φωνή και τον Glynne Adams στη βιόλα, που ηχογραφήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1996 στη Νέα Ζηλανδία.

Οι No Doubt αποφάσισαν να μην κυκλοφορήσουν το single στις Η.Π.Α. κι έτσι περιόρισαν τις πωλήσεις του στο εξωτερικό.

Μία ζωντανή ηχογράφηση που υπάρχει από τον Απρίλιο του 1994 δείχνει μία γεμάτη μελωδία που έχει τον ίδιο σκελετό με την εκτέλεση που κυκλοφόρησε.

Μετά την κυκλοφορία του, το τραγούδι άρχισε αμέσως να παίζεται στα ραδιόφωνα και έγινε το πιο ευρέως διαδεδομένο τραγούδι στα αμερικανικά ραδιόφωνα για το 1996, αν και πολλοί από τους μέχρι τότε θαυμαστές του συγκροτήματος ήρθαν σε στιγμιαία αντιπαράθεση με το ελαφρώς τρεμάμενο δάκρυ του τραγουδιού αφήνοντας κακή γεύση στη βάση των φίλων του συγκροτήματος. Το βρετανικό μουσικό περιοδικό Kerrang! έγραψε για το τραγούδι: «Απλά λόγια δεν μπορούν να περιγράψουν πόσο απαίσια ψόφιο και πνιγμένο στη ζάχαρη είναι. Οι No Doubt είναι χάλια», δείχνοντας απόλυτη περιφρόνηση στη μελωδική αλλαγή του συγκροτήματος προς το αισθηματικό τραγούδι. Ευτυχώς, το τραγούδι γνώρισε επιτυχία και εξακολουθεί να είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια χωρισμού της δεκαετίας του 1990.

Στις 7 Δεκεμβρίου 1996, οι No Doubt εμφανίστηκαν στην τηλεοπτική εκπομπή «Saturday Night Live» όπου έπαιξαν και το «Don’t Speak». Δύο εβδομάδες αργότερα, στις 21 Δεκεμβρίου 1996, το άλμπουμ «Tragic Kingdom» ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α. Επειδή το τραγούδι δεν κυκλοφόρησε σε single στις Η.Π.Α., παρά τη δημοτικότητά του δεν μπήκε στους αμερικανικούς πίνακες επιτυχιών. Ωστόσο βοήθησε το άλμπουμ να πουλήσει πολλά εκατομμύρια αντίτυπα μέχρι σήμερα.  

Το «Don’t Speak» ανέβηκε στο Νο 1 των βρετανικών charts, ενώ έγινε και No 1 σε Αυστραλία, Βέλγιο, Δανία, Ελβετία, Ιρλανδία, Ισλανδία, Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Σουηδία, Νο 2 στην Αυστρία και Γερμανία, Νο 4 στη Γαλλία και Φινλανδία και Νο 7 στην Ιταλία, καθιστώντας το ως το πιο επιτυχημένο διεθνώς single των No Doubt.

Είναι το μοναδικό Νο 1 των No Doubt στα βρετανικά charts και ένα από τα μόλις τρία τραγούδια τους που μπήκαν στο βρετανικό Top 10 σε ολόκληρη την καριέρα τους (τα άλλα δύο είναι το «Just A Girl», που έφτασε στο Νο 3 το 1997, και το «Hey Baby», που έφτασε στο Νο 2 το 2002).

Το 1998, το «Don’t Speak» ήταν υποψήφιο για δύο βραβεία Grammy, στις κατηγορίες Song Of The Year και Best Pop Performance by a Duo or Group with Vocals.

Το «Sunday Morning» και το «Hey You» έχουν επίσης γραφτεί για τον χωρισμό της Stefani και του Kanal. Σε μία συνέντευξή της στο Rolling Stone, η Gwen Stefani είπε ότι ο χωρισμός της από τον Tony Kanal έδωσε έμπνευση για πολλά τραγούδια του άλμπουμ.

Gwen Stefani: Ήμουν σαν «γαμώτο, δεν μπορώ να συνεχίσω να γράφω για το ίδιο πράγμα. Αλλά πρέπει να γράψω γι’ αυτό που έχω στο κεφάλι μου, κι αυτό είναι το μόνο πράγμα στο μυαλό μου».

Ωστόσο, το «Cool» του 2004, σχεδόν μια δεκαετία μετά, είναι γραμμένο για να πει ότι τα πράγματα πια είναι τελείως cool μεταξύ τους. Ο Kanal είπε ότι η περιοδεία μετά τον χωρισμό τους ήταν ιδιαίτερα δύσκολη.

Tony Kanal: Ήμασταν σε περιοδεία για το «Tragic Kingdom» για 28 μήνες. Περνούσαμε τον χωρισμό μας και σε κάθε συνέντευξη μιλάγαμε γι’ αυτό κι έτσι ανοίγαμε αυτή την πληγή σε ωριαία βάση. Ήταν τόσο βίαιο αλλά δεν ξέρω πως τα καταφέραμε.  

Το μουσικό βίντεο του «Don’t Speak» έχει μία ελαφρώς διαφορετική προσέγγιση απ’ αυτή του θέματος του τραγουδιού. Το βίντεο είναι ένα σχόλιο για την προσοχή που έστρεφαν τα μέσα ενημέρωσης στην Gwen Stefani, η οποία ανερχόταν ως είδωλο της pop κουλτούρας, ενώ αγνοούσαν τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος. Τα αγόρια ρίχνουν άγρια βλέμματα στην Gwen και φαίνονται εκνευρισμένοι σε όλη τη διάρκεια του βίντεο. 

Tony Kanal: Είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτό το βίντεο. Νομίζω ότι έκανε όλους στο συγκρότημα να συνειδητοποιήσουν πραγματικά πως αισθάνθηκε ο καθένας και νομίζω, για μας τους τρεις, να ξέρουμε ότι η Gwen συνειδητοποιεί τι συμβαίνει και είναι πολύ σημαντικό γιατί είναι εύκολο να νομίζεις ότι δεν το συνειδητοποιεί. Νομίζω ότι το βίντεο έκανε αρκετά σαφές ότι η Gwen ήξερε τι συνέβαινε. Το ένοχο βλέμμα της όταν μας κοιτάζει και η εικόνα που φωτογραφίζεται μόνη της είναι λαμπρή. Αυτό το βλέμμα λέει εκατομμύρια λέξεις. Το βίντεο μιλάει για το τι μπορεί να περάσει ένα συγκρότημα. Όλη αυτή η κατάσταση ήταν κάτι που αντιμετωπίσαμε για ένα χρόνο, αλλά το προσπεράσαμε κάπως αυτό το σημείο. Έχουμε κάπως απομακρυνθεί απ’ αυτό και επικεντρωνόμαστε στο μέλλον και τα πράγματα που είναι σημαντικά για μας τώρα. Δεν θέλαμε το βίντεο να είναι για έναν κανονικό χωρισμό. Οπότε σκεφτήκαμε: «Ποιο θα ήταν το πιο θλιβερό πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί; Η διάλυση του συγκροτήματος;». Γι’ αυτό ακριβώς είναι το βίντεο

Οι εντάσεις στο συγκρότημα είχαν φτάσει στο αποκορύφωμά τους και λέγεται ότι ήταν στα πρόθυρα της διάλυσης μία μέρα πριν από τα γυρίσματα του βίντεο. Αποφάσισαν, όμως, να προχωρήσουν και να κινηματογραφήσουν το τραγούδι σαν μία μορφή «θεραπείας» ή «κάθαρσης», όπου τρεις ξεχασμένοι τύποι έρχονται σε αντιπαράθεση με τη λατρεμένη τραγουδίστρια. 

Ο Tom Dumont διερωτήθηκε σ’ έναν αρθρογράφο του Rolling Stone: Έχουμε φτάσει στο σημείο που δεν σημαίνουμε τίποτα; Αν η Gwen δεν μιλήσει, δεν σημαίνουμε τίποτα;

Gwen Stefani: Τσακωνόμασταν για διάφορα πράγματα καθώς γυρίζαμε το βίντεο και ο μπαμπάς μου στεκόταν εκεί. Θυμάμαι ότι είπα τη λέξη που αρχίζει από γ- και ο μπαμπάς μου ήταν εκεί.

Πριν αρχίσει η μουσική, υπάρχει μία σκηνή με τον Kanal να παίρνει ένα σάπιο πορτοκάλι από ένα δέντρο σ’ ένα μέρος που μοιάζει με τον κήπο της Εδέμ (αυτή η σκηνή συνήθως κόβεται όταν το βίντεο προβάλλεται από το VH1). Το μεγαλύτερο μέρος του βίντεο γυρίστηκε στα Mack Sennett Studios στο Silver Lake, καθώς παίζει το συγκρότημα. Άλλες σκηνές αφηγούνται την ιστορία για το πως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εστιάζονται κυρίως στην Gwen Stefani, ενώ η μπάντα ήταν πάντα στο παρασκήνιο. Το δεύτερο μισό του βίντεο περιλαμβάνει αποσπάσματα ζωντανών λήψεων που γυρίστηκαν κατά την εμφάνιση του συγκροτήματος στο Roseland Ballroom στη Νέα Υόρκη στις 21 Αυγούστου 1996. Το βίντεο περιλαμβάνει επίσης σύντομα πλάνα με τον Tom Dumont να παίζει με τον κιθαρίστα των Foo Fighters Pat Smear. Το βίντεο τελειώνει με τον Kanal να ξαναβάζει το πορτοκάλι στο δέντρο, το οποίο στην πραγματικότητα είναι το αντίστροφο πλάνο με αυτό που ο Kanal έπαιρνε το πορτοκάλι.

Η απαλή κοκκώδης εστίαση του βίντεο είναι εντελώς χαρακτηριστική της δεκαετίας του 1990 και με σκοτεινότερες σκιώδεις σκηνές που αντικατοπτρίζουν τον μελαγχολικό τόνο του κομματιού. 

Αυτό ήταν το πρώτο από τα videos των No Doubt που σκηνοθέτησε η Sophie Muller καθώς και το πρώτο των No Doubt που βραβεύτηκε, καθώς στις 4 Σεπτεμβρίου 1997 κέρδισε το βραβείο Best Group Video στα MTV Video Music Awards, ενώ στα ίδια βραβεία ήταν υποψήφιο και για το βίντεο της χρονιάς, δίνοντας στους No Doubt την ευκαιρία να μιλήσουν καθώς δέχθηκαν με ενθουσιασμό το βραβείο.

Υπάρχει και μία εναλλακτική εκδοχή του βίντεο που δείχνει μόνο λήψεις από τη ζωντανή εμφάνιση. Και οι δύο εκδοχές του βίντεο περιλαμβάνονται στο DVD «The Videos 1992-2003».

Με την εκτίναξη του «Don’t Speak» έγινε γνωστή ευρέως στο κοινό και η σχέση που είχε η Gwen Stefani με τον Tony Kanal, όμως ο Kanal στάθηκε ψύχραιμος και μάλιστα στο βίντεο φαίνεται σαν να άφησε την Gwen να τραγουδήσει απευθυνόμενη σ’ αυτόν. 

Παρά τη μεγάλη επιτυχία τόσο του τραγουδιού όσο και του άλμπουμ, οι No Doubt έκαναν πέντε χρόνια για να κυκλοφορήσουν το επόμενο άλμπουμ («Return Of Saturn»).

Στις 10 Αυγούστου 2000, το συγκρότημα έπαιξε μέρος της αρχικής εκδοχής του τραγουδιού στην εκπομπή «VH1 Storytellers».

Όσον αφορά τη σχέση μεταξύ της Stefani και του Kanal, μπορεί αυτή να μη λειτούργησε αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Stefani έπαψε να βλέπει μουσικούς -χώρια ότι συνέχισε την ανοδική σόλο πορεία της ως τραγουδίστρια. Το 2002 παντρεύτηκε τον τραγουδιστή των Bush, Gavin Rossdale, με τον οποίο πήρε διαζύγιο το 2016. Στη συνέχεια άρχισε να βγαίνει και πάλι με μουσικό, τον Blake Shelton, ο οποίος ήταν και συνάδελφός της στο The Voice, με τον οποίο παντρεύτηκε το 2021. 

Το «Don’t Speak» ακούστηκε στις τηλεοπτικές σειρές «King Of The Hill» (2001) και «Glee» (2012, σε μία ανανεωμένη εκδοχή με… πρωτόγονα φωνητικά, δυνατά τύμπανα και προσεκτικές δόσεις βιολιού. Η απίστευτη και ενθουσιώδης δύναμη της Gwen Stefani ανασχηματίζεται σε σχολαστικά εκφρασμένες αρμονίες αλλά με το cast να δίνει στο τραγούδι εκείνη τη ζωηρή απόχρωση του σπαραγμού). Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε επίσης στα video games Band Hero, Guitar Hero III: Legends Of Rock, Rock Band, Rock Band 2, Rock Band 3, Rock Band 4, Rock Band Blitz, Rock Band Reloaded και Rocksmith 2014.

Το περιοδικό Billboard το κατέταξε στο Νο 7 των 10 πιο επιτυχημένων pop τραγουδιών της 25ετίας 1992-2017. Το Blender το κατέταξε στο Νο 495 των «500 καλύτερων τραγουδιών από τότε που γεννηθήκατε» γράφοντας ότι μ’ αυτό το τραγούδι η Gwen μετατράπηκε από κουτσούβελο της ska-punk σε πριγκίπισσα της pop μπαλάντας. Το σίγουρο είναι ότι το «Don’t Speak» άφησε εποχή και συνεχίζει να ακούγεται μέχρι σήμερα και να συναρπάζει.

Άλλες εκτελέσεις:

  • Who Done It? (1996, ως sample στο τραγούδι «Don’t Speak»).
  • Cynthiana (1997, σε single).
  • Déjà Vu & Tasmin (1997, σε single).
  • DJ Promo (1997, ως sample στο τραγούδι «Shut Up!»).
  • Jake Concepcion (1997, στο άλμπουμ «Best Of Love Songs On Sax, Vol. 2»).
  • Off The Beat (1997, στο άλμπουμ «No Static»). 
  • Vaneesa Stone (1997, στο άλμπουμ «Dancemania Covers»).
  • Without A Doubt (1997, ως sample στο τραγούδι «Don’t Speak»).
  • The Lounge Brigade (Οκτώβριος 1998, στο άλμπουμ «Put Some Style In It»).
  • Ice Cube (Νοέμβριος 1998, ως sample στο τραγούδι «War & Peace»).
  • Clueless (1998, στο άλμπουμ «Dance Mix USA-Vol. 7»).
  • DJ Fierce, Soul (Μάρτιος 1999, στο άλμπουμ «Love You Down: Booty Bass Ballads ‘99»).
  • The Axel Boys Quartet (1999, στο άλμπουμ «Casino Royal»).
  • Marianna Leporace (2002, στο άλμπουμ «Pop Acustico»).
  • Sinead Quinn (2002, στη βρετανική τηλεοπτική εκπομπή Face Academy).
  • Vitamin String Quartet (Ιούλιος 2003, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «The String Quartet Tribute To No Doubt»).
  • Sonic Solutions (Οκτώβριος 2003, σε single).
  • Danni Carlos (2004, στο άλμπουμ «Rock’N’Road Again»).
  • Leela James (Ιούνιος 2005, στο άλμπουμ «A Change Is Gonna Come»).
  • Anna Maria Jopek (2005, στο άλμπουμ «Secret»).
  • Jona Lumbrera (2005, στο άλμπουμ «Search For The Star In A Million»).
  • Έλενα Παπαρίζου (Απρίλιος 2006, ζωντανή ηχογράφηση στο άλμπουμ «Υπάρχει Λόγος»).
  • Craig Mack (2006, ως sample στο τραγούδι «Together»).
  • Sarah Menescal (2006, soft jazz εκτέλεση στο άλμπουμ «Jazz And ‘90s»).
  • Michael Armstrong (Φεβρουάριος 2007, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Rockabye Baby! Lullaby Renditions Of No Doubt»).
  • Piano Tribute Players (Φεβρουάριος 2007, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Gwen Stefani Piano Tribute»).
  • Chris Richardson (Ιούνιος 2007, στο άλμπουμ «American Idol Season 6: The Collector’s Edition»).
  • Bone Thugs-n-Harmony (2007, ως sample στο τραγούδι «U N Me»).
  • Nubya (2007, στο άλμπουμ «Love Rocks»).
  • Smood feat. The Voice Of Rita (2007, στο άλμπουμ «Pop Goes Lounge»).
  • Redefined (2008, στο άλμπουμ «Checking In»).
  • Jeremy Weinglass (2008, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Rock Classics»).
  • Yazou (2008, ως sample στο τραγούδι «You&Me»).
  • Bone Thugs-N-Harmony (2009, ως sample στο τραγούδι «Every Day Together»).
  • Allison Iraheta (2009, στο τηλεοπτικό show American Idol).
  • Chrisette Michele (2009).
  • Rakim (2009, ως sample στο τραγούδι «Dedicated»).
  • Chris Rock (2009, ως sample στο τραγούδι «All Bad Words Ain’t Bad»).
  • Axe Men (Ιανουάριος 2010, στο άλμπουμ «Axe Men – Volume One»).
  • Detentos Do Rap, DJ Dri, Leley & Pite (2010, ως sample στο τραγούδι «Canaa»).
  • Outlawz (2010, ως sample στο τραγούδι «U & Me»).
  • Μαλού Κυριακοπούλου (Ιούνιος 2011, στο τηλεοπτικό show «Greek Idol»).
  • Counterparts (2011, στο άλμπουμ «After Hours»).
  • Skizzy Mars (2011, ως sample στο τραγούδι «Tara»).
  • Write This Down (Ιούνιος 2012, στο άλμπουμ «Lost Weekend»).
  • Yendry (Νοέμβριος 2012, στο άλμπουμ «X Factor 2012 – Compilation 1 Novembre).
  • Chingy (2012, ως sample στο τραγούδι «You And Me»).
  • Hannah Trigwell (2012, στο άλμπουμ «Cover Sessions 01»).
  • Manchester Orchestra & O’Brother (Ιανουάριος 2013, στο single «Don’t Speak – I Want You»). 
  • Fatin Shidqia (Μάρτιος 2013, στο X Factor Indonesia).
  • Jiordan Tolli (Σεπτέμβριος 2013, στο X Factor Australia). 
  • Voiceplay (Δεκέμβριος 2013, στο EP «The Sing-Off Season 4 Episode 4 – My Generation»).
  • Computer Magic (2013, σε single).
  • Mr. Lil One (2013, ως sample στο τραγούδι «Don’t Speak»).
  • Glee Cast (Ιανουάριος 2014, στο άλμπουμ «Glee The Music – The Complete Season Four»).
  • Fools Garden (Νοέμβριος 2015, στο άλμπουμ «Flashback»).
  • Music Box Mania (2015, στο άλμπουμ «Music Box Tribute To Gwen Stefani & No Doubt»).
  • Relaxing Piano Covers (2015, στο άλμπουμ «Tribute To No Doubt»).
  • Hands Like Houses (Ιούνιος 2016, ακουστική εκτέλεση που συμπληρώνεται από ένα κιθαριστικό σόλο τύπου Santana και παθιασμένα φωνητικά από τον Trenton Woodley. Το συγκρότημα είπε ότι ενώ το τραγούδι αρχικά ακούγεται απλό, στην πραγματικότητα είναι πολύ δύσκολο να εκτελεστεί). 
  • TrioKAIT (2016, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Casual»).
  • Leo (Ιούνιος 2017, στο άλμπουμ «Leo Metal Covers Volume 14»).
  • Meg Birch (Δεκέμβριος 2017, στο άλμπουμ «Great Acoustic Rock Covers»).
  • Eevee (2017, ως sample στο τραγούδι «You And Me»).
  • Charlotte Lubbock (2017. Το «Don’t Speak» είναι σημαντικό τραγούδι για την Charlotte Lubbock καθώς οι No Doubt ήταν ένα από τα πρώτα συγκροτήματα με γυναίκα τραγουδίστρια που την επηρέασαν. Όπως είπε η ίδια, λάτρεψε «τα τραχιά φωνητικά της Gwen Stefani σ’ αυτό το pop τραγούδι, αλλά στην πραγματικότητα αρκετά rock για την εποχή» και το θεωρούσε εκπληκτικό να το ακούει στο ραδιόφωνο. Η Charlotte δίνει μία καλή εικόνα για την τεχνική στην ερμηνεία της Stefani: «Χρησιμοποιεί μία πραγματικά έξυπνη και δυναμική μέθοδο αφήγησης της ιστορίας σ’ αυτό το τραγούδι, έτσι το χτίζει βαθμιαία και σου δίνει αρκετό περιθώριο για να θυμώσεις»).
  • Stick ‘N’ Keys (2017, σε ζωντανές εμφανίσεις).
  • New Years Day (Ιανουάριος 2018, στο EP «Diary Of A Creep»).
  • Science For Sociopaths (2018). Maggie Cocco: «Ήθελα να βγάλω το συναίσθημα με εξίσου ωραία και ανάλογα φωνητικά. Για το λόγο αυτό είναι λίγο άγρια. Ο τόνος των κουπλέ είναι μαλακός, σκοπός του οποίου είναι η επικοινωνία της εκούσιας ηρεμίας με έναν υπαινιγμό παραίτησης που κλίνει προς την απελπισία. Το ρεφρέν δεν έχει φραγμούς, οδηγώντας ευθέως στην απώλεια του πόνου και της απελπισίας με ένα άγγιγμα θυμού. Μου πήρε δύο λήψεις για να συλλάβω κάτι με το οποίο να είμαι σχετικά ικανοποιημένη. Καθώς ηχογραφώ πιο συχνά αυτές τις μέρες, οι προτεραιότητές μου ως μουσικός καθίστανται όλο και πιο καθορισμένες. Ενώ ο τόνος και η καθαρότητα και όλα τα τεχνικά συστατικά μίας μουσικής ερμηνείας πρέπει να αποτιμώνται και να επιδιώκονται, δίνω περισσότερη αξία στις λήψεις που μεταφέρουν το μεγαλύτερο συναίσθημα, ακόμα και εις βάρος του τεχνικά άρτιου. Αυτή η ηχογράφηση, όπως ανέφερα πριν, έχει ένα κομμάτι χάους μέσα της. Πόνος και σχέσεις είναι ακατάστατα. Οι λογομαχίες είναι ακατάστατες. Τα συναισθήματα συχνά επικοινωνούνται με επιτυχία μόνο όταν ξετυλίγονται δυνατά. Σε προηγούμενες ηχογραφήσεις πάσχιζα για το τεχνικά άρτιο αλλά αυτό το «κάτι» δεν ήταν εκεί μέχρι που σταμάτησα ν’ αγωνίζομαι για το τεχνικά άρτιο και επέλεξα να βάλω όλη μου την ενέργεια στο συναίσθημα. Ελπίζω αυτή η ερμηνεία του ‘‘Don’t Speak’’ να σας κάνει να το νιώσετε».      
  • Beth (Ιούνιος 2018, σε single).
  • Youngblood Brass Band (2018, στο άλμπουμ «Covers 1»).
  • Carly Rae Jepsen (Οκτώβριος 2019, στο single «Spotify Singles». Ηχογραφήθηκε στα Electric Lady Studios στη Νέα Υόρκη).
  • Jennel Garcia (Φεβρουάριος 2020, σε single).
  • Tivon (Απρίλιος 2022, σε single).
  • Coldrain (Ιούλιος 2022, στο άλμπουμ «Nonnegative»).

Οι στίχοι:

You and me, we used to be together
Everyday together, always
I really feel that I’m losing my best friend
I can’t believe this could be the end

It looks as though you’re letting go
And if it’s real
Well, I don’t want to know

Don’t speak, I know just what you’re saying
So please stop explaining
Don’t tell me ’cause it hurts
Don’t speak, I know what you’re thinking
I don’t need your reasons
Don’t tell me ’cause it hurts

Our memories, they can be inviting
But some are altogether, mighty frightening
As we die, both you and I
with my head in my hands I sit and cry

(Chorus)

It’s all ending
We gotta stop pretending who we are

You and me, I can see us dying.
Are we?

(Chorus)
Don’t tell me ’cause it hurts!

I know what you’re saying
So please stop explaining
Don’t speak (x3)
I know what you’re thinking
And I don’t need your reasons
I know you’re good (x2)
I know you’re real good, oh

La, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la
Don’t, don’t, uh-huh

Hush, hush darlin’ (x2)
Hush, hush
Don’t tell me ’cause it hurts
(x2)

Κωνσταντίνος Παυλικιάνης

About Post Author

Κωνσταντίνος Παυλικιάνης https://myreview.gr

Συγγραφέας και μουσικός ερευνητής

You May Also Like

More From Author