Μικροί οι οινοποιοί, μακρύς και ο δρόμος

του Αργύρη Καλλιανιώτη

Dougos_THANOS_1.JPGΟ οινοποιός Θάνος Ντούγκος ξανά πρόεδρος του ΣΜΟΕOι εσωτερικές εκλογές του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ) έγιναν τέλη Φεβρουαρίου και επικύρωσαν το υπάρχον προεδρείο με τον Θάνο Ντούγκο ως πρόεδρο, τον Γιάννη Παπαργυρίου αντιπρόεδρο την Κατερίνα Μποσινάκη γενική γραμματέα και τον Κωνσταντίνο Πυργάκη ταμία. Το ΔΣ συμπληρώνουν ο Οδυσσέας Βουρβουκέλης, ο Θοδωρής Τσικρικώνης και ο Λώρενς Χάρτμαν«Το νέο αίμα είναι απαραίτητο για την εξέλιξη του Συνδέσμου, λέει ο Θάνος Ντούγκος. Κάποια στιγμή οι πιο παλαιοί θα αποτραβηχτούν, για παράδειγμα, εγώ δεν νομίζω να είμαι ξανά υποψήφιος, τουλάχιστον όπως το σκέφτομαι τώρα. Τη σκυτάλη πρέπει να την πάρουν πιο νέοι». Αυτά φαντάζουν εύλογα, όταν μετά και τις πρόσφατες προσθήκες του Απριλίου τα μέλη του ΣΜΟΕ έφτασαν τα 54, από τα 21 της ίδρυσής του. «Στόχος μας δεν είναι η ποσότητα, αλλά η ομόνοια, η αλληλεγγύη, η ομοιομορφία, το επίπεδο, η ποιότητα και η βελτίωση», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου και εξαίρει το καθεστώς λειτουργίας του: όλα τα βασικά ζητήματα πάνε μόνο στη γενική συνέλευση, όλα τα μέλη έχουν δικαίωμα να παρακολουθούν τα διοικητικά συμβούλια, ενώ δρομολογούνται ειδικές ομάδες εργασίας με διάφορα θέματα χωρίς το ΔΣ να τρέχει για όλα. «Από τους περισσότερους υπάρχει θέληση. Εν τω μεταξύ, η πανδημία έφερε και κάτι καλό: μάθαμε τις τηλεδιασκέψεις και γλιτώνουμε χρόνο, χρήμα και κόπο».

Αρχίζοντας με τα πλέον πρόσφατα, αισιόδοξο είναι το μήνυμα του κ. Ντούγκου για την πανδημία, τουλάχιστον συγκριτικά με τις αναμενόμενες επιπτώσεις αυτής και παρά τις μεγάλες αποκλίσεις από επιχείρηση σε επιχείρηση των μελών του Συνδέσμου. «Κάποιοι έκλεισαν το 2020 με 20% πτώση και άλλοι έφτασαν το 70%. Οι πρώτοι είναι ευχαριστημένοι και οι δεύτεροι κλαίνε. Συνυπολογίζοντας αυτούς που εμφανίζουν μικρή άνοδο, γιατί υπάρχουν και τέτοιοι, ο μέσος όρος πτώσης σε σχέση με το 2019 φαίνεται να κυμαίνεται γύρω στο 30%». Καλύτερα από ό,τι αναμενόταν και, ενδεχομένως καλύτερα και από το 2021, το μισό του οποίο εκτιμά πως έχει χαθεί. «Θα ήθελα να επισημάνω κάτι, ας πούμε, πιο ειδικό: ο μέσος όρος ηλικίας των πελατών που καταναλώνουν εμφιαλωμένο κρασί στους χώρους εστίασης δεν είναι πολύ χαμηλός. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για νέους που θα ξεχυθούν με τη χαλάρωση των μέτρων. Οπότε, εάν δεν προχωρήσει ο εμβολιασμός, που δυστυχώς πάει σχετικά αργά, τα πράγματα δεν θα είναι τόσο εύκολα, ακόμα και μετά το άνοιγμα της εστίασης. Να δούμε, βέβαια, τι θα γίνει και με τον τουρισμό», καταλήγει ο κ. Ντούγκος.

Πλεόνασμα δυσαρέσκειας για τα μέτρα που πήρε (ή που δεν πήρε) η πολιτεία για να αποζημιώσει τους μικρούς οινοπαραγωγούς από τα δεινά της πανδημίας. «Όπως δημοσιεύσατε στο site σας σε συνέντευξή μου που φιλοξενήσατε πέρυσι, μόνο ικανοποιημένοι δεν είμαστε από το κράτος. Τα μέτρα δεν αφορούσαν το σύνολο, αλλά μερικές δεκάδες οινοποιεία. Χρειάζονται ειδικά μέτρα για τους μικρούς οινοποιούς»λέειΜάλιστα, ο κ. Ντούγκος αναφέρεται και σε στοιχεία που προέκυψαν από σχετική έρευνα που πραγματοποίησε ο ΣΜΟΕ πολύ πρόσφατα ανάμεσα στα μέλη του. Σύμφωνα με αυτήν, τα περισσότερα μέλη του ΣΜΟΕ εκμεταλλεύθηκαν το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά μόνο δύο αξιοποίησαν ειδικά δάνεια. Σχεδόν ομόφωνα, τα μέλη του ΣΜΟΕ βρήκαν τα μέτρα της κυβέρνησης αναποτελεσματικά για τις επιχειρήσεις τους.

Οι προτάσεις του ΣΜΟΕ προς την κυβέρνηση επικεντρώνονται στη μείωση του ΦΠΑ στο κρασί, στην επιδότηση της παραγωγής, στη μέριμνα για διεύρυνση πελατών στην εγχώρια αγορά και στο εξωτερικό και σε διάφορες χρηματοδοτήσεις. «Κανένας δεν θέλει να πετάξει το κρασί του», λέει με νόημα ο κ. Ντούγκος, απαξιώνοντας τις αποστάξεις κρίσης, που ήταν ένα από τα βασικά εργαλεία με τα οποία αντιμετώπισε την κρίση στην αγορά του κρασιού το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Όπως επισημαίνει, «η απόσταξη αφορά ουσιαστικά μερικές δεκάδες οινοποιεία. Εμείς ζητάμε εξειδικευμένα μέτρα για τους μικρούς οινοπαραγωγούς και ειδικά για τους έχοντες αγροτικό ΚΑΔ, οι οποίοι δεν έχουν λάβει καμία απολύτως ενίσχυση, παρά το γεγονός ότι είναι οινοποιοί και το κράτος παίρνει από αυτούς όσα από όλους τους άλλους οινοποιούς».

Πέρα από την πανδημία, ο ΣΜΟΕ εκτιμά πως ο κλάδος του κρασιού δεν χαίρει της προσοχής που θα έπρεπε από την πολιτεία. «Προσπαθήσαμε και προσπαθούμε να δώσουμε στην πολιτεία να καταλάβει πως, παρότι μικρός κλάδος, το κρασί είναι από τους καλύτερους πρεσβευτές μεταποιημένου προϊόντος για τον τουρισμό, που είναι το μεγαλύτερο όπλο της ελληνικής οικονομίας. Αλλά δεν έχουμε τα εργαλεία να αναπτύξουμε όπως πρέπει τον οινοτουρισμό, ο οποίος έμμεσα θα έφερνε χρήματα και σε πολλούς άλλους κλάδους. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν ακούν και δεν μας κατανοούν», λέει. «Ίσως θα έπρεπε να δημιουργηθεί μία επιτροπή σοφών, και με ανθρώπους του κλάδου, που θα πρότεινε πράγματα που θα εισακούγονταν. Δεν θα αφορούσαν μόνο τον οινοτουρισμό, αλλά και την εξωστρέφεια, η οποία δεν είναι δουλειά των οινοποιών, αλλά ειδικών επαγγελματιών, όπως MW, MS, marketeers και επικοινωνών του κρασιού, που δραστηριοποιούνται εντός και εκτός της χώρας».

Το κυριότερο επίτευγμα του ΣΜΟΕ κατά τον κ. Ντούγκο, είναι πως οι μικροί οινοποιοί της Ελλάδας κάθισαν σε ένα τραπέζι και κατέγραψαν τα κοινά προβλήματα των επιχειρήσεών τους. «Γιατί όσο και να προσπαθεί ο καθένας μόνος του δεν μπορεί να πετύχει όσα οι πολλοί μαζί», λέει. Σημειώνει δε πως βασικό πλεονέκτημα και ειδοποιός διαφορά του ΣΜΟΕ είναι η αξιοσημείωτη ομοιομορφία των μελών του που εύκολα οδηγεί σε κοινή γραμμή. «Γι’ αυτό τα μέλη μας είναι ενθουσιασμένα, ενεργά και με διάθεση για δράση. Μάλιστα, ακόμα και η όποια δυσπιστία κάποιων έχει πια ξεπεραστεί», συμπληρώνει.

Κατά τα άλλα, σημαντικές για τα μέλη του συνδέσμου οι εκθέσεις που οργάνωσε ο ΣΜΟΕ το 2019 και το 2020, λίγο πριν την πανδημία. «Ήταν ένα στοίχημα, αφού δεν είχαμε ξανακάνει κάτι τέτοιο. Μας στήριξαν χορηγοί και έτσι το κόστος ήταν χαμηλό, μόλις 100€ έκτακτη εισφορά ανά μέλος για την έκθεση του 2019 και 200€ για την αντίστοιχη του 2020. Τρέξαμε, όμως, πολύ για τους χορηγούς και τους ευχαριστούμε. Ήταν, βέβαια, μία λιτή έκθεση. Έτσι, όμως, νιώσαμε όλοι ίσοι μεταξύ ίσων. Θεωρώ πως υπήρχαν αποτελέσματα. Η πεμπτουσία, άλλωστε, της συμμετοχής ήταν πως νέοι και άγνωστοι στην Αθήνα οινοποιοί βρήκαν ανταπόκριση και γύρισαν ακόμα και με παραγγελίες. Από την άλλη μεριά, στο ΣΜΟΕ δόθηκε έξτρα κύρος, όπως συμβαίνει με τη συμμετοχή σε εκθέσεις», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου.

AB_SMOE.jpg

Κομβική κρίνεται η συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ ΑΒ (βλ. εδώ), η οποία βρίσκεται υπό ανανέωση. «Μπορώ να πω με σιγουριά πως θα γίνει αν οι όροι είναι θετικοί για τα μέλη μας. Είμαστε στις λεπτομέρειες, με πλάνο γενναίας αύξησης συμμετοχής καταστημάτων της αλυσίδας. Μείναμε πολύ ευχαριστημένοι από τη συνεργασία. Στο 10μηνο πουλήθηκαν περίπου 21.000 φιάλες. Ακόμα και αν δεν φαντάζει μεγάλο, το νούμερο αυτό είναι σημαντικό για τους μικρούς οινοποιούς. Πέραν τούτου, όμως, η ενέργεια έχει μεγάλη επικοινωνιακή αξία». Ανάλογα σχέδια και συζητήσεις είναι στο τραπέζι τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, χωρίς αυτή τη στιγμή να υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η απάντησή του κ. Ντούγκου σε ερώτηση σχετικά με την εκπόνηση προγράμματος μάρκετινγκ για τα προϊόντα των μελών του Συνδέσμου. «Συζητάμε και είμαστε σε επαφές. Δεχόμαστε προτάσεις και τις εξετάζουμε, π.χ. με στόχο αγορές της Αγγλίας, της Αμερικής και του Καναδά, χώρες που μας ταιριάζουν γιατί αναζητούν κρασιά βιολογικά, βιοδυναμικά και εναλλακτικών πρακτικών γενικότερα, τα οποία παράγουν αρκετά μέλη του ΣΜΟΕ. Πιστεύουμε, άλλωστε, πως οι εξαγωγές ελληνικών οίνων είναι ακόμα σε εμβρυακό στάδιο, ιδίως εάν αφαιρέσεις τα ημίγλυκα, τις ρετσίνες παλαιάς κοπής, τα δίλιτρα κ.λπ. Μέχρι του χρόνου πρέπει να έχουμε καταλήξει. Λόγω της πανδημίας δεν έχουμε πιέσει την κατάσταση. Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Τα πράγματα, όμως, πρέπει να προχωρούν», λέει.

Πάγιο ζητήματα του ΣΜΟΕ είναι η ένταξή του στην ΕΔΟΑΟ (Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου), κάτι για το οποίο έχει γίνει αίτημα εδώ και δυόμισι χρόνια. «Καταλαβαίνουμε πως ενδεχομένως να υπάρχει ανάγκη αλλαγής καταστατικού, αφού όταν δημιουργήθηκε η ΕΔΟΑΟ άλλος φορέας εκτός των ΣΕΟ και ΚΕΟΣΟΕ, που την αποτελούν, δεν υπήρχε. Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε είναι οι απαντήσεις κωλυσιεργίας. Ο ΣΜΟΕ επιθυμεί να γίνει μέλος της ΕΔΟΑΟ θεσμικά. Όχι απλώς ο κάθε οινοποιός-μέλος του Συνδέσμου να είναι και μέλος της ΕΔΟΑΟ από μόνος του, εφόσον το επιθυμεί. Φυσικά, η συνδρομή των μελών μας προς την ΕΔΟΑΟ μπορεί να θεωρείται δεδομένη εφόσον ο ΣΜΟΕ ενταχθεί θεσμικά σε αυτήν. Στην ΕΔΟΑΟ συζητιούνται και παίρνονται αποφάσεις για σημαντικά θέματα και μέσω αυτής υλοποιούνται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα προγράμματα. Ο ΣΜΟΕ δεν θέλει να είναι εκτός αυτών. Επιθυμούμε τη συμμετοχή μας στην ΕΔΟΑΟ, αλλά με τρόπο που θα μπορούμε και εμείς να προτείνουμε με βάση τις ανάγκες μας», λέει ο κ. Ντούγκος.

Να σημειωθεί πως από το 2019 ο ΣΜΟΕ είναι μέλος τής Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ανεξάρτητων Οινοπαραγωγών (CEVI-Confédération Européenne des Vignerons Indépendants), που έχει μέλη ανάλογους συνδέσμους από 12 χώρες. «Πρόκειται για όργανο που παλεύει για τα προβλήματα των μικρών οινοποιών στην Ευρώπη. Έχουμε εξαιρετική επαφή και μία έως δύο συνελεύσεις ανά έτος. Ενημερωνόμαστε για πολλά, από την κομισιόν και όχι μόνο. Η CEVI επιτελεί σημαντικό έργο, έχοντας μόνιμη παρουσία στις Βρυξέλλες. Έτσι, δεν μαθαίνουμε απλώς τα ήδη αποφασισμένα και μάλιστα ετεροχρονισμένα, όταν αυτά μεταφρασθούν. Έχουμε λόγο και στις αποφάσεις», καταλήγει ο Θάνος Ντούγκος.

Πηγή:savevintage2019.gr

About Post Author

+ There are no comments

Add yours