Δέκα και δέκα: Η τιμωρία κρύβεται μέσα μας

Αν είχα να επιλέξω ένα βιβλίο-έκπληξη της χρονιάς, αναμφισβήτητα θα έλεγα το Δέκα και δέκα του Σπύρου Κακατσάκη –κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο. Οι λόγοι είναι διάφοροι –θα τους διαβάσετε παρακάτω– με πρώτο και καλύτερο το στοιχείο της υπέροχης αναγνωστικής εμπειρίας που προσφέρει.

 

Η υπόθεση, με δυο λόγια, αφορά έναν νέο άντρα που κάθε βράδυ δέχεται ένα τηλεφώνημα από μια άγνωστη γυναίκα η οποία του λέει «δέκα και δέκα» και του το κλείνει. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τηλεφώνημα γίνεται στις δέκα και δέκα το βράδυ, κάνοντας ακόμα πιο σαγηνευτικό το «σκηνικό», γεννώντας ερωτήματα –ποια, γιατί, τι εννοεί, τι ζητάει κ.ο.κ.– και προκαλώντας το ενδιαφέρον μας από τις πρώτες σελίδες. Μια κάπως αστεία κι ανώδυνη φαινομενικά φάρσα, θα αποτελέσει το κίνητρο της ενδοσκόπησης για τον Μάριο Μαθιόπουλο, τον γοητευτικό μαθηματικό της ιστορίας, που θα «κληθεί» να αντιμετωπίσει όλες τις σκιές από το παρελθόν του, να κλείσει όλες τις εκκρεμότητες και να «κοιτάξει» με ειλικρίνεια όσα του έχουν συμβεί, έχει πράξει ή επιλέξει ως τώρα.

Μόνο για τα ψέματα που λες στον εαυτό σου, τιμωρείσαι πραγματικά.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για αντρική υπόθεση, άλλοι θα έλεγαν αντρικό σενάριο μυθιστορίας ή κάτι τέτοιο, όμως επί της ουσίας πρόκειται για μια ματιά στην ανθρώπινη φύση, που θίγει διάφορες αδυναμίες, σκιαγραφεί τις επιπολαιότητες ενώ αναδεικνύει τις επιπτώσεις των επιλογών (μας).

 

Στη δομή, περιστατικά από το παρελθόν τού χαρακτήρα συμπληρώνουν την «εικόνα» του προφίλ του διαδοχικά (παιδικά χρόνια, σημαντικές στιγμές της ζωής του, σχολικά χρόνια, γυναίκες, έρωτες, δεσμοί, φίλοι, στρατός…), αναμνήσεις που τον άγγιξαν, τον πλήγωσαν, τον σημάδεψαν ποικιλοτρόπως κ.ο.κ. οι οποίες παρεμβάλλονται εναλλάξ με τις εξελίξεις και παράλληλα, εμβολίζονται διαλογικά μέρη αγνώστων προσώπων που δημιουργούν μια ατμόσφαιρα θρίλερ.

Έτσι λοιπόν, διάφορα ερωτήματα «πέφτουν» περιμένοντας ή απαιτώντας απαντήσεις αλλά και/ή ένα μεγάλο ερωτηματικό με τη μορφή μυστηρίου πλανάται όσον αφορά την ταυτότητα εκείνης της φωνής. Στο «πλάνο» υπάρχει μια σταθερή σχέση, διάφορες άλλες εφήμερες ερωτικές, πρώην και νυν σχέσεις αλλά και φίλοι και γνωστοί…

Για να φτιάξεις ένα παζλ πρέπει πρώτα να απλώσεις όλα τα κομμάτια στο τραπέζι.

Όσο διαβάζεις τόσο πιο ενδιαφέρον γίνεται, όλο και πιο εθιστικό και συναρπαστικό, ως την τελευταία σελίδα, αφού το πρόσωπο-κλειδί, δηλαδή η άγνωστη φωνή του «δέκα και δέκα», αλλάζει συνεχώς: διάφορα πρόσωπα ενοχοποιούνται, ύστερα αθωώνονται και η αναζήτηση ξεκινά εκ νέου βάσει νέων δεδομένων… ένα πλαίσιο ρευστό που, από το ένα κεφάλαιο στο άλλο, διαφοροποιείται, αλλάζει, όπως γέρνει μια ζυγαριά κάθε φορά που προσθέτεις ένα βάρος στη μια της πλευρά.

Εκεί που τα κομμάτια του παζλ έμπαιναν σε μια σειρά, εκεί που είχα αρχίσει να καταλαβαίνω, να βγάζω νόημα στην ιστορία, όλα αναποδογύρισαν.
 
…ήταν σαν να είχα αποκαλύψει όλες τις κινήσεις μου προτού καν αρχίσει η παρτίδα.

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο, πρωτότυπο, συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ μυστηρίου με εσάνς αστυνομικού, που σίγουρα δεν μπορεί να αναλυθεί περαιτέρω μέσα από αυτό το κείμενο αν θέλουμε να κρατήσουμε κρυφές όλες τις εκπλήξεις που επιφυλάσσει ο συγγραφέας για τον αναγνώστη του. Το υποδόριο χιούμορ του όμως αξίζει να σημειωθεί καθώς αναδεικνύει το σύνολο πολύ όμορφα.

 

…η καταπίεση είναι σαν τη μηχανή. Όσο πιο πολύ πιέζεις το ελατήριο, τόσο πιο ψηλά θα τιναχτεί άμα το αφήσεις.
 

Πρόκειται για μια αξιολογότατη λογοτεχνική προσπάθεια με φοβερή πλοκή, σασπένς κι ανατροπές και άλλα, άκρως γοητευτικά στοιχεία, που όμως χαρακτηρίζεται από ενδοσκόπηση και εσωτερικό-ατομικό προβληματισμό, δηλαδή υπάρχει και ένα κοινωνικό υπόβαθρο που μελετάται από τον συγγραφέα –έστω υπόγεια, καθώς δεν υπάρχει χαρακτήρας κοινωνικού μυθιστορήματος στο πόνημα.

 

Είναι εξαίσιο ως την τελευταία λέξη και προσφέρει ένα συναρπαστικό ταξίδι απολαυστικής ανάγνωσης. Ταυτόχρονα, από αυτό το βιβλίο και μετά θα κοιτάζεις το ρολόι σου αλλιώς, απόδειξη πως έχει καταφέρει να διεισδύσει, έχει κατορθώσει να σε κάνει να αναλογιστείς πράγματα, να επανεξετάσεις ή πρωτοεξετάσεις τώρα κ.λπ., πάντως δεν πρόκειται για κάτι επιφανειακό· υπάρχει ουσία και λόγος.

 

Βρείτε αυτό το βιβλίο, διαβάστε το και θα αποζημειωθείτε πολλάκις!

 

Τζένη Κουκίδου

Πηγή: koukidaki.gr

About Post Author

+ There are no comments

Add yours