Αρκεί το δίπλωμα αυτοκινήτου για να οδηγήσει κανείς μοτοσικλέτα, έστω και μικρού κυβισμού; Πολλοί υποστηρίζουν πως ναι, άλλοι πάλι εμφανίζονται λίγο πιο διστακτικοί. Γεγονός πάντως παραμένει ότι η δυνατότητα αυτή παρέχεται πλέον στη χώρα μας, η οποία υιοθέτησε σχετική Ευρωπαϊκή οδηγία. Εκατοντάδες οδηγοί ΙΧ αναμένουν με αγωνία την πλήρη ενεργοποίηση της διαδικασίας ισοδυναμίας του διπλώματος οδήγησης ΙΧ (κατηγορίας Β) με το αντίστοιχο για ελαφρύ δίκυκλο (κατηγορία Α1).
Έτσι σε λίγες ημέρες θα μπορούν οι οδηγοί αυτοκινήτου να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση στην Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας, στην οποία ανήκουν διοικητικά, προκειμένου να συμπληρωθεί ο σχετικός, νέος κωδικός πάνω στο δίπλωμα οδήγησής τους, ο οποίος τους επιτρέπει τον χειρισμό ελαφρού δικύκλου (έως 125 κ.εκ.). Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων τον περασμένο Μάρτιο και στο μεταξύ εκδόθηκαν όλες οι κανονιστικές πράξεις που οδηγούν στην εφαρμογή του νόμου.
Μοναδική εκκρεμότητα, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Υποδομών, πρόκειται να λυθεί εντός των ημερών είναι η προσαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος των Διευθύνσεων Μεταφορών των Περιφερειών της χώρας στις απαιτήσεις της νέας πρόβλεψης. Πρόκειται για την ενσωμάτωση του νέου κωδικού που θα αναγράφεται στα διπλώματα κατηγορίας Β (οδήγησης ΙΧ) και θα επιτρέπει την χρήση ελαφρού δικύκλου από τους κατόχους του.
Όλα τα στάδια για την ενεργοποίηση της ισοδυναμίας
Ο υποψήφιος οδηγός που επιθυμεί να οδηγεί ελαφρύ δίκυκλο (έως 125 κ.εκ.) πρέπει να έχει συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας του και να είναι κάτοχος διπλώματος Β για τουλάχιστον 6 χρόνια. Για να αποκτήσει τον πολυπόθητο κωδικό πάνω στο δίπλωμά του, που προβλέπει την ισοδυναμία θα πρέπει να παρακολουθήσει τουλάχιστον πέντε πρακτικά μαθήματα οδήγησης δικύκλου.
Με την σχετική βεβαίωση από τη σχολή οδηγών που πιστοποιεί την συμμετοχή στα, τουλάχιστον, πέντε πρακτικά μαθήματα μπορεί ο ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί στην Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειάς του. Απαραίτητη διευκρίνιση είναι ο ενδιαφερόμενος να διαθέτει δίπλωμα νέου τύπου (κάρτα) και όχι παλαιού (χάρτινο), καθώς στο χάρτινο δεν μπορεί να συμπληρωθεί ο σχετικός κωδικός. Εάν όμως κατέχει παλαιού τύπου δίπλωμα θα πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάσταση του διπλώματος σε νέου τύπου.
Πόσο κοστίζει η ισοδυναμία
Το κόστος ενεργοποίησης της ισοδυναμίας για έναν κάτοχο διπλώματος ΙΧ και υποψήφιο δικυκλιστή (ελαφρού δικύκλου) περιλαμβάνει το κόστος των υποχρεωτικών πέντε μαθημάτων (ενδεικτικά ανέρχεται περίπου σε 15-25 ευρώ/ώρα, συνολικά 75-125 ευρώ) και άλλα 30 ευρώ το παράβολο που οφείλει κανείς να καταθέσει στην Περιφέρεια για την ολοκλήρωση της γραφειοκρατικής διαδικασίας. Δηλαδή το συνολικό κόστος κυμαίνεται σε κανονικές συνθήκες στα 105-155 ευρώ.
Εύκολη η αντικατάσταση του παλαιού τύπου διπλώματος
Η αντικατάσταση του διπλώματος διενεργείται πλέον πλήρως ψηφιακά χωρίς την παραμικρή ταλαιπωρία του κατόχου του. Ειδικότερα, η υπηρεσία για την αντικατάσταση αδειών οδήγησης παρέχεται μέσω του gov.gr, μετά την επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών στις 8 Περιφέρειες της χώρας που δεν πρόσφεραν μέχρι πρότινος την εν λόγω δυνατότητα. Η επέκταση της δυνατότητας στο σύνολο των περιφερειών της χώρας περιορίζει σημαντικά την γραφειοκρατική ταλαιπωρία του πολίτη. Την ίδια στιγμή η ψηφιοποίηση της διαδικασίας οδηγεί σε αποσυμφόρηση από τα διοικητικά βάρη 59 Διευθύνσεις Μεταφορών με 84 Τμήματα Αδειών Οδήγησης και 411 υπαλλήλους – χειριστές των υπηρεσιών. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εισέλθουν στην ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών https://drivers-vehicles.services.gov.gr με τους κωδικούς Taxisnet όπου καταχωρούν ψηφιακά την αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, συμπεριλαμβανομένων της φωτογραφίας, της υπογραφής τους και του σχετικού παράβολου.
Έχουν ήδη ξεκινήσει τα υποχρεωτικά μαθήματα οι ενδιαφερόμενοι
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον για την ενεργοποίηση της ισοδυναμίας των διπλωμάτων είναι έντονο, καθώς πολλοί φαίνεται ότι είναι οι οδηγοί ΙΧ που θα επιλέξουν τη λύση των ελαφρών δικύκλων για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Η χρήση του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου για την οδήγηση μικρών μοτοσικλετών άλλωστε είναι πολύ απλούστερη και οικονομικότερη από την απόκτηση νέου διπλώματος για μεγαλύτερου κυβισμού δίκυκλα.
Σημειώνεται ότι για όλες τις άλλες κατηγορίες διπλώματος δικύκλου απαιτούνται περισσότερα πρακτικά μαθήματα οδήγησης και εξετάσεις τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Οι θερινοί μήνες μάλιστα είναι αυτοί που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση καθώς πολλοί επιλέγουν τη χρήση ελαφρών δικύκλων για τις τουριστικές τους μετακινήσεις σε νησιωτικούς προορισμούς για παράδειγμα.
Ηδη έχουν ξεκινήσει την παρακολούθηση των τουλάχιστον πέντε υποχρεωτικών πρακτικών μαθημάτων αρκετοί οδηγοί ΙΧ, με τις σχολές οδηγών να περιγράφουν ότι το ενδιαφέρον είναι έντονο. «Το ενδιαφέρον είναι πολύ έντονο, έχουμε αρκετούς μαθητές που έχουν ήδη ολοκληρώσει τον κύκλο των πέντε υποχρεωτικών πρακτικών μαθημάτων και αναμένουν την επικαιροποίηση των δεδομένων στις περιφέρειες της χώρας» εξηγεί στο gocar.gr o πρόεδρος των εκπαιδευτών οδήγησης Δυτικής Αττικής και αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νίκος Γρέντζελος.
Πού «κολλάει» η διαδικασία μέχρι σήμερα
Η έκδοση διπλώματος με την χρήση της ισοδυναμίας φαίνεται ότι έχει μπλεχτεί στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Τρεις μήνες περίπου μετά την ψήφιση του νόμου, οι εκκρεμότητες των κανονιστικών πράξεων (Υπουργικές Αποφάσεις, Ερμηνευτικές Εγκύκλιοι κ.α.) «έκλεισαν» μόλις πριν από ένα μήνα. Μοναδικό κενό στη διαδικασία παραμένει η προσαρμογή του πληροφοριακού συστήματος της Περιφέρειας που αναμένεται να ενεργοποιηθεί από μέρα σε μέρα, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών. Αποτέλεσμα ωστόσο είναι στο μεσοδιάστημα οι Διευθύνσεις Μεταφορών ορισμένων Περιφερειών να δέχονται την αίτηση ενεργοποίησης της ισοδυναμίας (ακόμα και αν δεν είχαν την δυνατότητα έκδοσης του νέου διπλώματος), ενώ άλλες δεν δέχονταν τα σχετικά δικαιολογητικά.
Τι υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενοι φορείς
Τα Ευρωπαϊκά δεδομένα επικαλέστηκε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων, που ζητούσε την ισοδυναμία των διπλωμάτων χωρίς καμία απολύτως προϋπόθεση, τονίζοντας ότι στην πλειονότητα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών όπου ισχύει η πρόβλεψη δεν ορίζονται ελάχιστες προϋποθέσεις. Το νέο πλαίσιο ισοδυναμιών αποτελεί διαχρονικό αίτημα του ευρύτερου κλάδου δικύκλων στη χώρα μας, και εναρμονίζεται με ευρωπαϊκή οδηγία που ισχύει εδώ και 15 χρόνια, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσικλετών (ΣΕΜΕ). Έχει εφαρμοστεί με επιτυχία εδώ και πολλά χρόνια σε διάφορα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με διαπιστωμένα οφέλη τόσο στην αστική μετακίνηση όσο και την οδική ασφάλεια, όπως συμπληρώνει ο ΣΕΜΕ.
«Ο ΣΕΜΕ στέκεται πάντα αρωγός σε κάθε πρωτοβουλία που προάγει την αστική κινητικότητα και βελτιώνει την οδική ασφάλεια. Θεωρούμε ότι ο νέος νόμος εισάγει και στην χώρα μας μια ισορροπημένη ρύθμιση στο θέμα των ισοδυναμιών, διευκολύνοντας την πρόσβαση των πολίτων σε ένα προσιτό, αποτελεσματικό και ασφαλές μέσο για την αστική μετακίνησή τους. Είμαστε βέβαιοι ότι, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι μακροπρόθεσμα ωφελημένοι από αυτή την ρύθμιση θα είναι η αστική κινητικότητα και η οδική ασφάλεια» δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΜΕ κ. Σωτήρης Χατζίκος.
Πιο διστακτικοί εμφανίζονται οι εκπαιδευτές οδήγησης που υποστηρίζουν ότι η οδήγηση αυτοκινήτου δεν ταυτίζεται με τη χρήση μοτοσικλέτας. «Απαιτείται διαφορετική εκπαίδευση και άλλη εξοικείωση με τα δεδομένα του δρόμου για εκείνους που ξαφνικά θέλουν να κάνουν χρήση μοτοσικλέτας, έστω και μικρού κυβισμού» υποστηρίζει ο κ. Γρέτζελος που εξηγεί ότι τα πέντε πρακτικά μαθήματα είναι το ελάχιστο όριο που θέτει ο νόμος.
Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά σκούτερ;
Η ισοδυναμία των διπλωμάτων αυτοκινήτου (κατηγορίας Β) με αυτήν των δικύκλων (κατηγορία Α1) ισχύει κανονικά και για τα ηλεκτρικά σκούτερ αρκεί να εμπίπτουν στην κατηγορία Α1. Για τα μοτοποδήλατα που κινούνται με ταχύτητες έως 25 km/h (μέγιστη εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα) δεν απαιτείται άδεια οδήγησης.
Ως προς τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, προβλέπεται ομαδοποίησή τους από το νομοθέτη, σε μία κατηγορία που ονομάζεται ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα) και δεν απαιτείται η απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Οι κανόνες που διέπουν την κυκλοφορία τους σχετίζονται με την μέγιστη ταχύτητα που αυτά αναπτύσσουν, όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ειδικότερα μπορούν να κυκλοφορούν και χωρίζονται σε:
– Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 km/h), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
– Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα από 6 έως 25 km/h, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία όλων των ΕΠΗΟ σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).
Πηγή:gocar.gr
+ There are no comments
Add yours