Μια τρανς εξομολογείται

Βραβευμένος μονόλογος για την αποδοχή της διαφορετικότητας

Σκηνοθεσία: Πάνος Ιωαννίδης

Ερμηνεύει ο Φαίδων Καστρής

Πρεμιέρα: Τρίτη 4 Οκτωβρίου

Το πολυβραβευμένο έργο του Εμμανουέλ Νταρλέ «Την Τρίτη στο σούπερ-μάρκετ» ανεβαίνει από την Τρίτη 4 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Αργώ. 

Δέκα χρόνια μετά την πρώτη συνάντηση τους, ο Φαίδων Καστρής σε μια γιορτή για τον ίδιο, την «αυτή καθεαυτή» Μαρί-Πιερ και τον πατέρα Αντρέ, σε μια νέα διαδρομή  για «Την Τρίτη στο σούπερ-μάρκετ» του Εμμανουέλ Νταρλέ. Μια συνάντηση που για τον ηθοποιό ήταν και παραμένει σταθμός της θεατρικής του διαδρομής, μνήμη και παρόν αγάπης, σε μια νέα παράσταση, με οδηγό τον σκηνοθέτη Πάνο Ιωαννίδη.

Η Μαρί-Πιερ είχε χρόνια να εμφανιστεί στη γειτονιά της παιδικής της ηλικίας. Το πατρικό της σπίτι το εγκατέλειψε τότε που αποφάσισε να γίνει «αυτή καθεαυτή» και να απομακρυνθεί από το περιβάλλον που την ήξερε ως Ζαν-Πιέρ. Αλλά εδώ και λίγους μήνες η μητέρα της πέθανε, ο ηλικιωμένος πατέρας της, κύριος Αντρέ έμεινε μόνος κι η Μαρί-Πιερ θεωρεί υποχρέωση της να τον φροντίζει.

Αποφασίζει λοιπόν πως κάθε Τρίτη πρέπει να επιστρέφει στο πατρικό της. Φτάνει πρωί με το πρώτο τραίνο και αμέσως στρώνεται στη δουλειά. Καθαρίζει το σπίτι, πλένει και σιδερώνει τα ρούχα και συνοδεύει τον πατέρα της στο σούπερ–μάρκετ της γειτονιάς για να κάνουν μαζί τα ψώνια της εβδομάδας. Ήδη, μέσα στο σπίτι η συνύπαρξη είναι δύσκολη, στο δρόμο γίνεται ακόμη δυσκολότερη και κορυφώνεται στο χώρο του σούπερ–μάρκετ. Εκεί η Μαρί-Πιέρ «αυτή καθεαυτή» συγκεντρώνει κάθε «Τρίτη στο σούπερ μάρκετ» όλα τα βλέμματα, καθώς η παρουσία της, μια εισβολή της διαφορετικότητας στην πεζή καθημερινότητα των γύρω της, λειτουργεί σαν «τερατικό» αξιοθέατο.

Στην Ελλάδα, το έργο παρουσιάστηκε το 2011-12 στο «Από Μηχανής Θέατρο» με τον Φαίδωνα Καστρή, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα και τιμήθηκε με: Το «Βραβείο Ερμηνείας Κοινού 2011» της Athens Voice, το «Βραβείο Ερμηνείας, Σκηνοθεσίας, Σκηνικού στα πρώτα Gay Awards 2012 και 5 υποψηφιότητες Βραβείων Κοινού Αθηνοράματος 2012 (παράσταση, ερμηνεία, σκηνοθεσία, μουσική, κοστούμι). To «Le Mardi à Monoprix» συνεχίζει τη θριαμβευτική του πορεία στη Γαλλία, με παραστάσεις σε κεντρικά αλλά και μικρότερα θέατρα του Παρισιού και της γαλλικής περιφέρειας.

Συντελεστές

Μετάφραση: Μήνα Πατεράκη-Γαρέφη

Σκηνοθεσία: Πάνος Ιωαννίδης

Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Βίκυ Πάντζιου

Μουσική: Πέτρος Κουτρουμπής

Φωτισμοί: Iain Denis

Ψιμυθίωση: Ήρα Σ. Μαγαλιού

Φωτογραφίες παράστασης: Σπύρος Τσακίρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Ισμήνη Πρωΐου

Βοηθός σκηνογράφου: Ηράκλεια Δέδε

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Γραφιστικά: Άρης Σομπότης

Παραγωγή: Ινστιτούτο Θεάτρου Κρήτης «Θέατρο Κάτω» 

Βοηθός παραγωγής: Φοίβος Ιωαννίδης

Ερμηνεύει ο Φαίδων Καστρής

Πληροφορίες
Θέατρο ΑΡΓΩ – Κάτω Σκηνή: Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, Τηλ.: 2105201684, https://argotheater.gr/

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από Τρίτη 4 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Διάρκεια παράστασης: 70΄

Τιμές εισιτηρίων: €12 (γενική είσοδος), €8 (μειωμένα), €5 (ατέλεια)
Αγορά εισιτηρίων-κρατήσεις: 210 5201684

Προπώληση: www.viva.gr/tickets/theater/tin-triti-sto-super-market-1/

Σημείωμα του συγγραφέα Εμμανουέλ Νταρλέ

«Κάνω συχνά τα ψώνια μου στο κέντρο της πόλης εδώ, στη Ναρβόννη της Γαλλίας. Στο αντίστοιχο Μονοπρί εδώ. Είναι πολύ κοντά, και είναι βολικό. Επίσης, είναι λιγότερο κρύο και απρόσωπο από τα υπερ- σούπερ- μάρκετ της περιφέρειας.  Εδώ μπορεί κανείς να συναντήσει, να δει, να ακούσει, κάθε λογής άνθρωπο.

Μια μέρα, Τρίτη πρέπει να ήταν, είδα μπροστά μου να περιμένει στην ουρά για το ταμείο, ένα πολύ περίεργο ζευγάρι. Ένα ζευγάρι ανάρμοστο. Ήταν ένας μικρούλης κύριος, προχωρημένης ηλικίας, ένας κύριος από τα μέρη μας σίγουρα, μαζί με μια μεγαλόσωμη γυναίκα, αρκετά όμορφη αλλά… είχε μια ομορφιά παράξενη, μπορούσες να τη διακρίνεις από μακριά. Υπερβολικά μακιγιαρισμένη, υπερβολικά διακριτή, όλα της υπερβολικά. Υπερβολικά προσεγμένη, στην παραμικρή λεπτομέρεια.

Όλοι τους κοίταζαν, όλοι. Όλα τα βλέμματα, ναι, επάνω της. Μια παράξενη ομορφιά, πολύ ανδροπρεπής. Μια τραβεστί, ή τρανσέξουαλ, να κάνει ήρεμη με τον μπαμπά της μικροψώνια στο Μονοπρί, με ψιθύρους να ακούγονται σε όλο το χώρο.

Προσπάθησα να φανταστώ τη ζωή, τις σκέψεις, τα λόγια, προσπάθησα να νοιώσω πώς είναι να ’χεις όλα αυτά τα βλέμματα πάνω σου, πώς να είναι όλα αυτά τα μάτια επάνω σ’ εκείνη τη γυναίκα και τον πατέρα της. Τι να σκέφτεται ο καθένας τους. Αν μιλούν μεταξύ τους.

Εκείνη τη στιγμή μου ήρθε η επιθυμία να γράψω επιτόπου. Μια μέρα, συνηθισμένη και κανονική, μια τέτοια μέρα της ζωής ενός πατέρα και του γιου του/ της κόρης του. Μικρές καθημερινές συνήθειες. Αυτά που λέγονται, και αυτά που μένουν στη σιωπή. Αυτό που γίνεται αποδεκτό, και αυτό που μένει μια πληγή. Αυτό που ήταν πριν και αυτό που είναι τώρα.»

Σημείωμα του σκηνοθέτη Πάνου Ιωαννίδη

«O Zαν-Πιερ έγινε Μαρί-Πιερ, και γυναίκα πλέον επισκέπτεται το χήρο πατέρα της, που δεν μπορεί να συνηθίσει την αλλαγή της, για τα ψώνια της εβδομάδας. Τα συναισθήματα της εναλλάσσονται από την ευχαρίστηση στη δυστυχία καθώς περνάει μπροστά από τα αδιάκριτα μάτια των πελατών ενός σούπερ-μάρκετ. Η Μαρί-Πιερ όμως είναι αυτή καθεαυτή.

Πώς να αγαπήσεις αυτή τη Μαρί-Πιερ που «απαγάγει» έναν γιο από τον πατέρα του; Πώς να διασχίσεις τη γειτονιά που μεγάλωσες  με ψηλοτάκουνα και φούστα; Αυτό το έργο που γράφτηκε από το Γάλλο συγγραφέα Εμμανουέλ Νταρλέαφήνει το «γιατί» στην άκρη και αμφισβητεί το «μετά». Αλλαγή φύλου και μετά; Ποιοι γινόμαστε, πώς το ζούμε; Η Μαρί-Πιερ ήταν ο Zαν-Πιερ και οι δυο τους ζουν ακόμα στο ίδιο πρόσωπο. Η σκηνοθεσία εξερευνά αυτές τις δύο πλευρές που ανταποκρίνονται η μία στην άλλη, προσπαθώντας να κατανοήσουν η μία την άλλη.»

About Post Author

You May Also Like

More From Author