Φρανκφούρτη – Ντουμπάι σε 90 λεπτά: Η Ευρώπη στην κούρσα των υπερηχητικών αεροσκαφών

‘Εχουν περάσει δύο δεκαετίες από τότε που η εποχή των υπερηχητικών εμπορικών πτήσεων έληξε με την τελική προσγείωση του Concorde σε ένα αεροδρόμιο στη νοτιοδυτική Αγγλία.

Τα τελευταία χρόνια, πολυάριθμοι διεκδικητές του θρόνου – υπερηχητικά, υδρογονοκίνητα, με τεχνολογία κατά των εκρήξεων – έχουν κάνει τον γύρο του κόσμου, τουλάχιστον εννοιολογικά, αλλά πολλά από αυτά τα σχέδια που υπόσχονται απρόσκοπτα υπερταχεία ταξίδια έχουν, αντίθετα, κολλήσει, ξεφουσκώσει ή καθυστερήσει.

Τώρα, μια ευρωπαϊκή νέα υπερηχητική επιχείρηση επιχειρεί, υποσχόμενη δελεαστικούς χρόνους ταξιδιού, όπως Φρανκφούρτη – Σίδνεϊ σε 4 ώρες και 15 λεπτά ή Μέμφις – Ντουμπάι σε 3 ώρες και 30 λεπτά, όπως μεταδίδει το CNN.

Η ιδέα του Destinus είναι η πτήση με υδρογόνο σε πενταπλάσια ταχύτητα από την ταχύτητα του ήχου, μειώνοντας τη διάρκεια της πτήσης σε λιγότερο από το ένα τέταρτο των σημερινών εμπορικών αεροπορικών ταξιδιών.

Με έδρα την Ελβετία και μια ομάδα περίπου 120 ατόμων που απασχολούνται στην Ισπανία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, η Destinus ιδρύθηκε το 2021, αλλά σημειώνει γρήγορα ορόσημα. Τα δύο πρώτα πρωτότυπά της έχουν πραγματοποιήσει επιτυχείς δοκιμαστικές πτήσεις και πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα δοκιμές πτήσης με υδρογόνο. Το τρίτο πρωτότυπό της – Destinus 3 – πρόκειται να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση μέχρι το τέλος του έτους.

Τα σχέδια της εταιρείας εξαρτώνται αρκετά από τις ιδιοτροπίες της αγοράς υδρογόνου, την οποία ο Löfqvist παραδέχεται ελεύθερα ότι δεν ελέγχει, αλλά ειδικοί εντός και εκτός της εταιρείας έχουν ενημερώσει ότι εκτιμούν ότι οι τιμές θα πέσουν.

Τον περασμένο μήνα η Destinus εξαγόρασε την ολλανδική εταιρεία OPRA, η οποία τώρα ονομάζεται Destinus Energy. Ο Löfqvist λέει: “Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να έχουμε έσοδα ήδη από φέτος, επειδή έχουν ήδη τουρμπίνες αερίου που έχουν κατασκευαστεί και πωλούνται. Τώρα δεν θα έχουμε μόνο την αεροδιαστημική πλευρά των υπερηχητικών αεροπλάνων, αλλά θα έχουμε και κάποιες από αυτές τις ενεργειακές πτυχές εντός της εταιρείας”.

Εκτός από τις ιδιωτικές επενδύσεις και τη δημόσια χρηματοδότηση που έχει ήδη λάβει – τον Απρίλιο του 2023 εξασφάλισε επιχορηγήσεις ύψους 26,7 εκατομμυρίων ευρώ (29,4 εκατομμύρια δολάρια) από την ισπανική κυβέρνηση για την επέκταση των δυνατοτήτων προώθησης υδρογόνου – η Destinus ελπίζει ότι αυτά τα πρόσθετα έσοδα θα τη βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που έχουν δει άλλα υπερηχητικά και υπερηχητικά έργα να πέφτουν στο κενό. Ο Löfqvist τονίζει ότι η εταιρεία στοχεύει σε μια “ρεαλιστική” προσέγγιση “τώρα που το περιβάλλον χρηματοδότησης είναι λίγο πιο σκληρό”.

Το καύσιμο

Το υδρογόνο είναι το καύσιμο της επιλογής του Destinus, επειδή είναι μια καθαρή, ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και η παραγωγή του είναι ολοένα και πιο φθηνή.

Οι αερομεταφορές που κινούνται με υδρογόνο είναι ακόμη στα σπάργανα, με τους κινητήρες αεριωθούμενου υδρογόνου να μην έχουν εισέλθει ακόμη σε εμπορική χρήση.

Η Airbus αναπτύσσει έναν κινητήρα τζετ υδρογόνου που λέει ότι θα ξεκινήσει τις πτητικές δοκιμές το 2026.

«Προσπαθούμε να κάνουμε πολύ μεγάλες αποστάσεις και να πετάξουμε από την Ευρώπη μέχρι την Αυστραλία με ταχύτητα 5 Mach.

Η χρήση κηροζίνης σημαίνει ότι το όχημα θα βαρύνει αρκετά, ενώ το υδρογόνο είναι πολύ ελαφρύ συγκριτικά. Το υδρογόνο έχει επίσης υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από τα παραδοσιακά καύσιμα αεριωθουμένων» λέει η Löfqvist.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να λειτουργήσει πλήρως με υδρογόνο και μηδενικές εκπομπές.

Τα πρωτότυπα του Destinus είναι αεροπλάνα με μικτό σώμα σε σχήμα waverider – ένα υπερηχητικό σχέδιο που σχεδιάστηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1950 αλλά δεν έφτασε ακόμη στην παραγωγή – με την ελβετική/γαλλική προέλευση της εταιρείας να αντικατοπτρίζεται σε βαφή εμπνευσμένη από τις Άλπεις.

Το κλασικό πλέον σχήμα έχει «μελετηθεί για πολλά, πολλά, πολλά χρόνια», λέει η Löfqvist.

Φυσικά, με κάθε νέο πρωτότυπο, το Destinus βελτιώνει και προσαρμόζει τη σχεδίαση. Σε δύο δεκαετίες από τώρα, η ομάδα αναμένει ότι τα σχέδια με τα οποία εργάζεται θα είναι λίγο διαφορετικά από τα μοντέλα που δοκιμάζει τώρα.

Το επερχόμενο πρωτότυπο, Destinus 3, θα είναι υπερηχητικό και ελπίζουν να πετύχει υπερηχητική πτήση με υδρογόνο το 2024.

Το προσδοκώμενο χρονοδιάγραμμα είναι ότι μέχρι τη δεκαετία του 2030 η εταιρεία θα είναι σε θέση να λανσάρει ένα αεροσκάφος μικρότερης κλίμακας, χωρητικότητας περίπου 25 επιβατών, το οποίο θα έχει κάποιο περιορισμό όσον αφορά την εμβέλεια και θα επικεντρώνεται πλήρως σε πελάτες business class.

Μέχρι τη δεκαετία του 2040, η πλήρως κλιμακούμενη έκδοσή του θα έχει πολλές κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής.

Ελπίζουν ότι μέχρι τότε «οι τιμές του υδρογόνου θα μειωθούν σημαντικά, ώστε να μπορέσουμε στη συνέχεια να μειώσουμε σημαντικά τις τιμές των πτήσεων, επίσης, για αυτές τις πτήσεις εξαιρετικά μεγάλης εμβέλειας».

Η Destinus έχει ήδη λάβει ιδιωτικές επενδύσεις και δημόσια χρηματοδότηση – τον Απρίλιο του 2023 εξασφάλισε επιχορηγήσεις ύψους 26,7 εκατομμυρίων ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση για την επέκταση των δυνατοτήτων πρόωσης υδρογόνου.

About Post Author