Εξτρα αυξήσεις στις συντάξεις, που μπορεί να φτάσουν και τα 100 ευρώ το μήνα, κρύβουν τα πλασματικά έτη, όταν η εξαγορά τους γίνεται με τις «τρέχουσες» εισφορές, δηλαδή με εισφορά κλάδου σύνταξης 20% ή με τις υψηλές κατηγορίες που έχουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

Υπάρχουν, όμως, παγίδες. Αν οι εξαγορές γίνουν με χαμηλές εισφορές, η αύξηση ροκανίζεται και οι ασφαλισμένοι παίρνουν λιγότερα.

Τέτοιες απώλειες έχουν ήδη υποστεί χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι που συνταξιοδοτήθηκαν συνυπολογίζοντας πλασματικά έτη που αναγνώρισαν μετά το νόμο Κατρούγκαλου (μετά τις 13/5/2016), έχοντας όμως υποβάλει τις αιτήσεις τους πριν από το νόμο Κατρούγκαλου, που η εξαγορά κόστιζε 6,67% του μισθού. Οσοι ενεργοποίησαν τις αιτήσεις αυτές μετά το νόμο Κατρούγκαλου κατέβασαν στο τέλος τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών τους λόγω των πολύ φθηνών εξαγορών.

Εκτιμάται ότι υπάρχουν περί τις 45.000 παρόμοιες αιτήσεις (προ νόμου Κατρούγκαλου), που ενέχουν κίνδυνο για ψαλίδισμα των αυξήσεων στις τελικές συντάξεις.

Για να αποφευχθεί ο κίνδυνος, οι ασφαλισμένοι του Δημοσίου μπορούν να ανακαλέσουν τις παλιές αιτήσεις και να επανέλθουν με νέα, ώστε τα πλασματικά έτη να αναγνωριστούν με εισφορά 20%. Θα πληρώσουν μεν παραπάνω, αλλά θα ωφεληθούν και στη σύνταξη.

Για παράδειγμα:

  • Ενας δημόσιος υπάλληλος που έκανε αίτηση για αναγνώριση πλασματικού χρόνου από στρατιωτική θητεία πριν από τον Μάιο του 2016 και την ενεργοποιήσει το 2022, θα καταβάλει για κάθε μήνα εισφορά 6,67% επί των τακτικών του αποδοχών. Αν ο μισθός του είναι 1.500 ευρώ θα πληρώσει 100 ευρώ για κάθε μήνα. Αν η εξαγορά είναι για 2 χρόνια (24 μήνες) το κόστος των πλασματικών βγαίνει στα 2.400 ευρώ. Για να μετρήσουν τα 2 χρόνια στο ποσό της σύνταξης θα πρέπει να καθοριστεί και ο αντίστοιχος συντάξιμος μισθός γι’ αυτά τα δύο έτη. Ο συντάξιμος μισθός προϋποθέτει να έχουν πληρωθεί εισφορές κλάδου σύνταξης με ποσοστό 20%. Στην περίπτωση των πλασματικών ως εισφορά κλάδου σύνταξης θα θεωρηθούν τα 100 ευρώ της μηνιαίας εισφοράς που κατέβαλε ο ασφαλισμένος του Δημοσίου, τα οποία αντιστοιχούν σε εισφορά σύνταξης 20% για μισθό 500 ευρώ (500Χ0,20=100). Στην πράξη, ο δημόσιος υπάλληλος θα προσθέσει δύο χρόνια στα έτη ασφάλισης, κατεβάζοντας όμως τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών του κατά 500 ευρώ γι’ αυτό το διάστημα. Εκεί, λοιπόν, που θα περίμενε ότι θα πάρει σύνταξη με συντάξιμο μισθό 1.500 ευρώ, θα βρεθεί με μέσο όρο στα 1.410 ευρώ. Αν βγαίνει με 40ετία, τότε με συντάξιμο μισθό 1.410 θα πάρει 1.024 ευρώ σύνταξη προ φόρου, ενώ αν έπιανε την 40ετία χωρίς πλασματικά θα είχε συντάξιμο μισθό 1.500 ευρώ με σύνταξη 1.068 ευρώ. Η φθηνή εξαγορά (με 6,67% αντί 20% του πραγματικού μισθού) του «τρώει» σχεδόν 45 ευρώ από τη σύνταξη.
  • Ελεύθερος επαγγελματίας που έχει 37 έτη και θέλει να αναγνωρίσει άλλα 3 για να συμπληρώσει 40ετία για σύνταξη το 2022, έχει δύο επιλογές: α) να κατέβει με αίτηση ως 31 Ιανουαρίου 2022 στην 1η κατηγορία και να κάνει την εξαγορά με εισφορά σύνταξης 155 ευρώ (που αντιστοιχεί σε μισθό 775 ευρώ) ή β) να επιλέξει μεγαλύτερη κατηγορία με υψηλότερη εισφορά (π.χ. τα 500 ευρώ), που αντιστοιχεί σε μισθό 2.500 ευρώ, και έτσι θα ανεβάσει τον μέσο όρο των ασφαλιστέων αποδοχών του για τον υπολογισμό της σύνταξης. Εστω ότι από το 2002 μέχρι το 2022 ο μέσος όρων των μηνιαίων εισφορών του είναι στα 320 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι αντιστοιχούν σε συντάξιμες αποδοχές 1.600 ευρώ. Με την πρώτη επιλογή στα πλασματικά (εισφορά 155 ευρώ για την εξαγορά 36 μηνών) θα πληρώσει 5.580 ευρώ, αλλά ο μέσος όρος θα πέσει στα 1.496 ευρώ. Με τη δεύτερη επιλογή (εισφορά 500 ευρώ) η εξαγορά στοιχίζει 18.000 ευρώ, αλλά ο μέσος όρος ανεβαίνει στα 1.712 ευρώ. Η πρώτη επιλογή βγάζει σύνταξη 40ετίας με 1.064 ευρώ πριν από το φόρο. Με τη δεύτερη επιλογή η σύνταξη ανεβαίνει στα 1.165 ευρώ. Αν μείνει στα 37 έτη (χωρίς εξαγορά και μέσο όρο αποδοχών 1.600 ευρώ) η σύνταξη θα βγει στα 1.000 ευρώ, αλλά δεν θα μπορεί να την πάρει παρά μόνον όταν κλείσει τα 67.

Για τους αγρότες, ο υπολογισμός σύνταξης είναι διπλός, καθώς ένα μέρος (το μεγαλύτερο) βγαίνει με το παλιό καθεστώς και το υπόλοιπο με τους νέους συντελεστές. Για το 2022, τα ¾ σχεδόν της σύνταξης θα υπολογιστούν με το παλιό σύστημα και το ¼ με τους νέους συντελεστές. Οι νέες συντάξεις γήρατος των αγροτών με 30 και άνω έτη φτάνουν στα 650 ευρώ, ενώ με λιγότερα έτη στα 480 ευρώ.

Παγίδες κρύβονται και στην υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.

Οι ασφαλισμένοι τις υποβάλλουν πλέον ηλεκτρονικά, αλλά εντός διμήνου θα πρέπει να καταθέσουν και τα δικαιολογητικά. Αν είναι εντός προθεσμίας, τότε τα αναδρομικά της σύνταξης «τρέχουν» από την υποβολή τής αίτησης. Αν, όμως, χάσουν το δίμηνο, τότε η αίτηση ακυρώνεται και επί της ουσίας πάει πίσω και η συνταξιοδότηση.

Τα μυστικά των αυξήσεων μετά τις κρατήσεις για συντάξεις από τα 38,4 ως 42 έτη

Οι αυξήσεις για τις συντάξεις μέχρι τα 1.400 ευρώ είναι ισορροπημένες, καθώς επηρεάζονται μόνον από τις κρατήσεις ασθένειας 6%. Ομως για συντάξεις πάνω από τα 1.400 ευρώ υπάρχει και η κράτηση ΑΚΑΓΕ, που είναι 3% ως τα 1.700 ευρώ, 6% από τα 1.700 ως 2.000 ευρώ, 8% πάνω από 2.000 ευρώ κ.ο.κ. Το οξύμωρο που προκύπτει όταν γίνεται η σύγκριση στα ποσά συντάξεων μεταξύ νέου και παλιού νόμου είναι ότι με τον νόμο 4670, τα 1.400 ευρώ έρχονται πιο γρήγορα απ’ ό,τι με το νόμο 4387. Με αποτέλεσμα ένας συνταξιούχος με σύνταξη 1.470 ευρώ να έχει την κράτηση 3% και στη συνέχεια εισφορά ασθένειας με 6%, ενώ με τον παλιό νόμο η σύνταξη θα έβγαινε στα 1.400 ευρώ και θα είχε μόνον την κράτηση ασθένειας 6%. Στο παράδειγμα αυτό η αύξηση στα μικτά με τον νέο νόμο είναι 70 ευρώ, αλλά μετά τις κρατήσεις η διαφορά πέφτει στα 24 ευρώ. Και αυτό γιατί η νέα σύνταξη των 1.470 ευρώ μετά την κράτηση ΑΚΑΓΕ 3% πάει στα 1.425 ευρώ και με την εισφορά ασθένειας στα 1.340 ευρώ, ενώ η παλιά σύνταξη που έχει μόνον την εισφορά ασθένειας πέφτει στα 1.316 ευρώ, που σημαίνει ότι η αύξηση λόγω υψηλότερων κρατήσεων στη νέα σύνταξη περιορίζεται στα 25 ευρώ.

Αυτό συμβαίνει και στις υψηλότερες συντάξεις και κυρίως σε περιπτώσεις όπου η κράτηση ΑΚΑΓΕ στη νέα σύνταξη πάει από 3% σε 6% επειδή το ποσό ξεπερνά τα 1.700 ευρώ, ενώ στην παλιά σύνταξη μένει στο 3%, γιατί είναι κάτω από τα 1.700 ευρώ.

ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ 4670 ΚΑΙ ΟΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ 4387 (ΠΟΣΑ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ – ΑΚΑΓΕ ΚΑΙ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ)

Μισθός (1) Σύνταξη με 38 έτη και 4 μήνες ασφάλισης Σύνταξη με 39 έτη ασφάλισης Σύνταξη με 40 έτη ασφάλισης Σύνταξη με 41 έτη ασφάλισης Σύνταξη με 42 έτη ασφάλισης
Νέο ποσό (2) Παλιό ποσό (3) Αύξηση Νέο ποσό (2) Παλιό ποσό (3) Αύξηση Νέο ποσό (2) Παλιό ποσό (3) Αύξηση Νέο ποσό (2) Παλιό ποσό (3) Αύξηση Νέο ποσό (2) Παλιό ποσό (3) Αύξηση
1.030 804 744 60 820 756 64 845 775 70 850 795 55 855 814 41
1.105 836 772 64 854 785 69 880 806 75 886 826 59 891 847 44
1.180 869 800 68 887 814 74 916 836 80 921 858 63 927 880 47
1.255 901 828 73 921 842 79 951 866 85 957 889 67 963 913 50
1.330 933 856 77 954 871 83 986 896 90 992 921 71 999 946 53
1.405 965 884 81 988 900 88 1.021 926 95 1.028 953 75 1.035 979 56
1.480 998 912 86 1.021 929 93 1.057 956 100 1.064 984 79 1.071 1.012 59
1.555 1.030 940 90 1.055 957 97 1.092 987 105 1.099 1.016 83 1.107 1.045 62
1.630 1.062 968 94 1.088 986 102 1.127 1.017 110 1.135 1.047 87 1.143 1..078 65
1.705 1.094 996 99 1.122 1.015 107 1.162 1.047 116 1.170 1.079 92 1.178 1.111 67
1.780 1.127 1.024 103 1.155 1.044 111 1.198 1.077 121 1.206 1.111 96 1.214 1.144 70
1.855 1.159 1.051 107 1.189 1.072 116 1.233 1.107 126 1.242 1.142 100 1.250 1.177 73
1.930 1.191 1.079 112 1.222 1.101 121 1.268 1.137 131 1.277 1.174 104 1.286 1.210 76
2.005 1.223 1.107 116 1.255 1.130 126 1.303 1.168 136 1.313 1.205 108 1.316 1.243 73
2.305 1.316 1.219 97 1.348 1.245 103 1.401 1.288 113 1.412 1.316 96 1.422 1.334 88
2.380 1.343 1.247 96 1.380 1.274 106 1.435 1.316 119 1.446 1.322 124 1.457 1.366 91
2.830 1.531 1.414 117 1.526 1.403 123 1.590 1.455 135 1.602 1.506 96 1.615 1.510 105
2.905 1.514 1.442 72 1.558 1.431 127 1.623 1.484 139 1.636 1.537 99 1.649 1.541 108
2.980 1.544 1.470 74 1.589 1.459 130 1.656 1.513 143 1.669 1.519 150 1.682 1.572 111
3.000 1.552 1.478 75 1.597 1.466 131 1.665 1.521 144 1.678 1.527 151 1.691 1.580 112
  1. Μέσος όρος μηνιαίων ασφαλιστέων αποδοχών από 2002 ως 2021.
  2. Σύνταξη με ποσοστά αναπλήρωσης νόμου 4670/2020.
  3. Σύνταξη με ποσοστά αναπλήρωσης νόμου 4387/2016.

Πηγή:eleftherostypos.gr

 

About Post Author

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours