Νέο «ηλεκτροσόκ» στα νοικοκυριά – Έλαβε λογαριασμό ρεύματος 1.448 ευρώ

Στα δικαστήρια προσφεύγουν οι καταναλωτές κατά της «ρήτρας αναπροσαρμογής» που έχει οδηγήσει σε υπέρογκους λογαριασμούς.INTIME / Φωτογραφία Αρχείου

Οι τεράστιες αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, σε ένα κοινωνικό αγαθό, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής, αποτελούν το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα , που ταλανίζει το σύνολο των πολιτών και εκτροχιάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Η άνοδος των τιμών της ενέργειας σε συνδυασμό με τις τιμές χρέωσης των παρόχων, έχουν εκτοξεύσει στα ύψη τις τιμές των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος με βασικό «πρωταγωνιστή» την Ρήτρα Αναπροσαρμογής.

Η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα μίλησε στο Newsbomb.gr σχετικά με το φαινόμενο που οδηγεί τους καταναλωτές να καταβάλουν υπέρογκα ποσά και έφερε πέντε παραδείγματα οικιακών «φουσκωμένων» λογαριασμών ρεύματος.

Φέρνοντας ως παράδειγμα ένα κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο η κ. Αριάδνη Νούκα είπε: «Καταναλωτής έλαβε εκκαθαριστικό λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος με ρήτρα αναπροσαρμογής 1.448,27 ευρώ για το χρονικό διάστημα 06/11/2021 – 07/02/2022. Ο Πελάτης κατέθεσε αντίρρηση».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο είναι ένα ειδικό τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο παρέχεται από όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή των αποφάσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και παρέχει μειωμένη τιμή ρεύματος για οικιακή χρήση σε ευπαθείς ομάδες καταναλωτών.

Περιγράφοντας μια άλλη περίπτωση με οικιακό τιμολόγιο είπε: «Καταναλωτής έλαβε για το χρονικό διάστημα 01/112021 – 27/02/2022 λογαριασμό ηλεκτρικής κατανάλωσης 1.500 ευρώ και η ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν 907 ευρώ».

Δηλαδή σε έναν συνολικό λογαριασμό ρεύματος ο οποίος περιλαμβάνει τις χρεώσεις προμήθειας, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, καθώς και τις χρεώσεις υπέρ τρίτων η ρήτρα αναπροσαρμογής ξεπερνά κάθε όριο.

Και συνεχίζει περιγράφοντας ακόμη έναν οικιακό λογαριασμό ο οποίος «για το διάστημα 09/11/2021 – 08/03/2022 ο λογαριασμός ρεύματος ήρθε 1.620 ευρώ με την ρήτρα αναπροσαρμογής να είναι 904 ευρώ».

Σε αντίστοιχη περίπτωση εξηγεί «καταναλωτής έλαβε λογαριασμό ρεύματος 1.769 ευρώ με ρήτρα αναπροσαρμογής 1.227,79 ευρώ» και προσθέτει «τον Φλεβάρη του 2022 εκδίδεται δεύτερος εκκαθαριστικός λογαριασμός (σ.σ. 09/03/2021 – 06/01/2022) παρά τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που υπήρχαν».

Η κα. Νούκα σχολίασε το περιστατικό λέγοντας ότι: «Το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι ήρθε τον Φλεβάρη του 2022 εκκαθαριστικός λογαριασμός από τον Μάρτιο του 2021 ενώ είχε πληρωθεί το ρεύμα».

Τέλος ανέφερε ακόμη ένα παράδειγμα που αφορά οικιακό λογαριασμό: «Για το χρονικό διάστημα 19/11/2022 – 18/03/2022 καταναλωτής έλαβε λογαριασμό ρεύματος 1.829 ευρώ με ρήτρα αναπροσαρμογής 1.158 ευρώ»είπε.

Οι Έλληνες πολίτες βιώνουν την «απελπισία» στο ζήτημα της ενεργειακής κρίσης.InTime / Φωτογραφία Αρχείου

Πώς μπορεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο ο καταναλωτής

Ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να υποβάλλει αντιρρήσεις στην εταιρεία και να ακολουθήσει τις οδηγίες που αναφέρονται στον ιστότοπο κάθε εταιρείας, σύμφωνα με την κα Νούκα.

«Στην περίπτωση που το αίτημα δεν γίνει δεκτό τότε εφόσον κάποιος το επιθυμεί μπορεί να κινηθεί δικαστικά. Οι αντιρρήσεις είναι ένα υποχρεωτικό προσχέδιο το οποίο προβλέπει σε συμβάσεις και στον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας»είπε η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα.

«Όλοι κάνουν αντιρρήσεις, πρέπει να κάνουν! Αν ο καταναλωτής δεν προχωρήσει σε αντίρρηση τότε δεν μπορεί να προχωρήσει δικαστικά. Είναι το προστάδιο. Η διαδικασία είναι απλούστατη, το κόστος είναι αρκετά χαμηλό, μπορούν οι καταναλωτές να προχωρήσουν σε αυτή τη κίνηση ακόμη και μόνοι τους», ανέφερε η κα Νούκα τονίζοντας την σημασία της «αντίρρησης».

Η ίδια συμπλήρωσε: «Αν βγει μια απόφαση και ο καταναλωτής έχει κάνει αντίρρηση τότε μπορεί να παραλάβει πίσω τα χρήματα που έχει καταβάλλει».

Τέλος έφερε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επισημαίνοντας πως «ένα ζευγάρι που σπουδάζει δύο παιδιά σε διαφορετικά μέρη και πληρώνει τρεις διαφορετικούς λογαριασμούς ρεύματος (των δύο παιδιών και το δικό τους) θα αναγκαστεί να διακόψει τις σπουδές των παιδιών καθώς δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί οικονομικά εφόσον η τιμή του ρεύματος είναι στα ύψη».

DEI.jpg
Καταναλωτές προσφεύγουν στη δικαιοσύνη κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής ηλεκτρικού ρεύματος.InTime / Φωτογραφία Αρχείου

«Φωτιά» τα αναδρομικά από τις ρήτρες αναπροσαρμογής

Η Κα Νούκα μιλώντας πρίν από λίγες ημέρες στο Newsbomb.gr είχε αναφερθεί σε ένα απίστευτο παράδειγμα ενός επαγγελματικού λογαριασμού λέγοντας: «Εκδόθηκαν την ίδια ημέρα 9 εκκαθαριστικοί λογαριασμοί που αφορούν αναδρομικά. Πρόκειται για ένα πελάτη με επαγγελματικό λογαριασμό διαστήματος Μαΐου 2021 – Φλεβάρη 2022 και συνολικού ποσού 18.296, οι οποίοι πρέπει να πληρωθούν όλοι μαζί μέχρι το πρώτο 20ήμερο του Απριλίου».

Περιγράφοντας μια άλλη περίπτωση αλλά με οικιακό τιμολόγιο αυτή τη φορά είχε πεί: «Καταναλωτής έλαβε τον Φλεβάρη αναδρομικά για περίοδο κατανάλωσης με αναδρομική ρήτρα αναπροσαρμογής τον Μάρτιο του 2021 μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 και της επιβάλλουν ρήτρα αναπροσαρμογής 481,92 ευρω και ενώ ο λογαριασμός φαίνεται εκκαθαριστικός, ξανά λαμβάνει εκκαθαριστικό λογαριασμό 14/12/2021 μέχρι 09/03/21. Ένας λογαριασμός δηλαδή είχε μέσα δεύτερο εκκαθαριστικό».

Και είχε συνεχίσει περιγράφοντας την ιστορία ενός ιδιοκτήτη επιχείρησης εστίασης ο οποίος είχε λαβεί λογαριασμό 1.440 ευρώ: «Ο καταναλωτής έκανε υποβολή αντίρρησης στον πάροχο, η οποία δεν έγινε δεκτή. Ο επόμενος λογαριασμός όμως μετά την υποβολή αντίρρησης στον πάροχο η ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν 26,79 ευρώ ενώ στον αμέσως επόμενο η ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν 3,76 ευρώ».

Tα νοικοκυριά οδηγούνται σε αδιέξοδο για να ανταπεξέλθουν στα μηνιαία έξοδα.InTime / Φωτογραφία Αρχείου

Συλλογικές αγωγές κατά των εταιρειών παροχής ενέργειας

Την στιγμή που οι Έλληνες πολίτες βιώνουν την «απελπισία» στο ζήτημα της ενεργειακής κρίσης, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης μιλώντας πρίν από λίγες ημέρες στο Newsbomb.gr είχε αναφέρει τον σημασία ρων συλλογικών αγωγών κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, αναφορικά με ζήτημα της ρήτρας αναπροσαρμογής.

Ο κ. Λεχουρίτης είχε εξηγήσει τον διπλό στόχο των συλλογικών αγωγών: «Ο πρώτος λόγος είναι να επιστραφούν στους καταναλωτές τα χρήματα που έχουν καταβάλει και ο δεύτερος λόγος να μην έχει το δικαίωμα καμία εταιρεία να προχωρά στην διακοπή του ρεύματος μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης».

Ο ίδιος είχε αναφερθεί και στην μεγάλη ανταπόκριση των καταναλωτών να συμμετέχουν σε αυτή τη δράση ώστε «να κερδίσουν το δικαίωμα της αξιοπρεπούς διαβίωσης και το δικαίωμα στο κοινωνικό αγαθό της ηλεκτρικής ενέργειας».

Μέχρι στιγμής έχει σημειωθεί μεγάλη ανταπόκριση καθώς αρκετοί πολίτες τάσσονται υπέρ της κατάργησης της ρήτρας αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς ρεύματος και των χρεώσεων που αυτή συνεπάγεται.

«Έχουμε ξεκινήσει από τις 14 Μαρτίου 2020, μέχρι σήμερα έχουν καταθέσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά παραπάνω από 400 άτομα», είχε υπογραμμίσει ο Γιώργος Λεχουρίτης στο Newsbomb.gr.

Σχετικά με τα υπέρογκα ποσά που ζητούν οι εταιρείες παροχής ρεύματος, και τις εξωφρενικές χρεώσεις ο κ. Λεχουρίτης είχε πει: «Καλούμε τις επιχειρήσεις, φούρνους, εστίαση και κάθε επιχειρηματία που πληρώνει τεράστιους λογαριασμούς χωρίς εξήγηση».

«Αυτή τη στιγμή παίζεται ένα παιχνίδι εις βάρος των καταναλωτών»είχε τονίσει ο κ. Γιώργος Λεχουρίτης.

Πηγή:newsbomb.gr