Η ιστορία του «Don’t Look Any Further» του Dennis Edwards

του Κωνσταντίνου Παυλικιάνη

Η πρώτη εκτέλεση του «Don’t Look Any Further» περιλαμβάνεται στον ομώνυμο δίσκο του Dennis Edwards, που κυκλοφόρησε το 1984.

Το 1968, ο Dennis Edwards αντικατέστησε τον David Ruffin στους Temptations, αναλαμβάνοντας τα βασικά φωνητικά σε πολλά κλασικά τραγούδια, όπως το «I Can’t Get Next To You» και το «Cloud Nine». Εκτός από το γεγονός ότι βοήθησε τους Temptations να φτάσουν σε νέα επίπεδα δημοτικότητας, ο Dennis Edwards έκανε και σόλο καριέρα. Το 1966 είχε κυκλοφορήσει το πρώτο του single, το «I Didn’t Have To (But I Did)», και πέρασαν σχεδόν άλλες δύο δεκαετίες για να κυκλοφορήσει το επόμενο -αλλά η αναμονή άξιζε τον κόπο. Στο μεσοδιάστημα είχε ένα σύντομο ρομάντζο με την Aretha Franklin κι ένα γάμο με τη Ruth Pointer των Pointer Sisters. Ο Edwards έφυγε από τους Temptations το 1983 και την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε τον πρώτο του σόλο δίσκο, το «Don’t Look Any Further», από τον οποίο ξεχώρισε το ομώνυμο διαχρονικό R&B τραγούδι που έχει κι ένα ελαφρό άρωμα reggae.

Το «Don’t Look Any Further» γράφτηκε από τους Franne Golde, Dennis Lambert και Duane Hitchings. Οι στίχοι βρίσκουν ένα ζευγάρι που αναζητά με ανυπομονησία ένα ρομαντικό διάλειμμα, με τον Edwards να λέει στη γυναίκα ότι δεν χρειάζεται να ψάξει περαιτέρω για «έναν άνδρα να την αναλάβει».

Το τραγούδι αυτό υποτίθεται ότι θα ήταν ντουέτο με την Chaka Khan, αλλά θα ηχογραφούνταν γύρω στα Χριστούγεννα και η Chaka Khan για κάποιο λόγο δεν μπορούσε να το κάνει. Ήταν πρόθυμη να κάνει το ντουέτο με τον Dennis Edwards αλλά οι δυο τους δεν κατάφεραν να συγχρονίσουν τα χρονοδιαγράμματά τους. 

Μετά την ακρόασή της για τον Quincy Jones, η Siedah Garrett έκανε δοκιμαστικά για τους δημιουργούς του τραγουδιού, Franne Golde και Duane Hitchings, και ηχογράφησε τα γυναικεία φωνητικά του κομματιού, ώστε να χρησιμεύσουν ως οδηγό για την Chaka Khan. 

Με τη Motown να πιέζει τον Dennis Edwards να τελειώσει το single και να το κυκλοφορήσει εντός ορισμένης προθεσμίας, και δεδομένου πλέον ότι η Chaka Khan δεν μπορούσε τελικά να συμμετάσχει, ο Dennis Edwards πρότεινε να χρησιμοποιήσουν το demo, το οποίο πίστευε ότι ήταν ικανοποιητικό καθώς η Siedah Garrett ακουγόταν να έχει μεγάλη χημεία με τον Edwards. Έτσι, ο Edwards έβαλε το όνομα της Siedah Garrett ως συμμετέχουσα τραγουδίστρια στο single και στον δίσκο, γεγονός που έδωσε κάποια αναγνώριση στη μέχρι τότε σχετικά άγνωστη τραγουδίστρια. 

Κιθάρα, μπάσο και προγραμματισμό των drums έκανε ο Paul Jackson Jr. Την παραγωγή την έκανε ο Dennis Lambert με βοηθό τον Paul Jackson Jr. Οι δυο τους έκαναν και την ενορχήστρωση του τραγουδιού, το οποίο τρέχει σε ρυθμό 95 bpm. 

Το μέρος όπου η Siedah Garrett και ο Dennis Edwards τραγουδούν σε άλλη γλώσσα υποτίθεται ότι είναι μία ελεύθερη μετάφραση του «Don’t Look Any Further» στα σουαχίλι: «Day-o, day-o, mombajee ai-o». Ο Lionel Richie έκανε κάτι παρόμοιο στην επιτυχία «All Night Long (All Night)» (1983), όπου ενσωμάτωσε στη γέφυρα κάποια σουαχίλι («jambo jambo»).

Siedah Garrett: Απλά κοιτάξανε ονόματα αφρικανικών πόλεων. Θα μπορούσε να είναι σουαχίλι. Δεν είμαι σίγουρη. Τους άρεσε ο ήχος ορισμένων πόλεων και τους έβαλαν μαζί. Αλλά πηγαίνει έτσι: «Day-o, umba day-o, na-jam-bay um bay-o» και «day-o, umba day-o, nam-bu ji ay-o».

Η εντυπωσιακή και… παχιά σειρά από νότες αυτού του τραγουδιού συνοδεύτηκε από μία εκστατικά ανατριχιαστική και ψεκασμένη με synths μπασογραμμή, που ανταγωνίζεται οποιαδήποτε άλλη έχει ακουστεί ποτέ. Η εντυπωσιακή sexy μπασογραμμή, που μια φορά την ακούς και ποτέ δεν την ξεχνάς, προέκυψε από τα δάχτυλα του γεννημένου στο Los Angeles μουσικού Paul Jackson Jr., ο οποίος έχει δουλέψει με τους Elton John, Lionel Richie και Michael Jackson. Μαζί με το «Everybody Dance» των Chic και το «All Night Long» των Mary Jane Girls, το «Don’t Look Any Further» συγκαταλέγεται στα τραγούδια που επισκιάζονται εξ ολοκλήρου από την υπερβολικά καλή μπασογραμμή τους.

Αποτέλεσμα εικόνας για DON'T LOOK ANY FURTHER DENNIS EDWARDS SINGLE

Το «Don’t Look Any Further» κυκλοφόρησε σε single στις 3 Απριλίου 1984 υπό την ετικέτα του Gordy, που αποτελούσε τμήμα της Motown Records. Ήταν το πρώτο τραγούδι του ομώνυμου δίσκου που κυκλοφόρησε σε single. Επιπλέον, κυκλοφόρησε σε διάφορες εκδοχές (12’’ Extended Mix, 12’’ Instrumental Remix, Instrumental, New Remix, Original 12’’ Remix).

Το τραγούδι έφτασε στο Νο 45 των βρετανικών charts και στο Νο 72 των Η.Π.Α. αλλά είναι ένα από τα σπουδαιότερα ντουέτα της δεκαετίας του 1980 καθώς δεν υπήρξαν και πολλά κομμάτια που να συνδυάζουν τον αισθησιασμό, τη φωνητική αυτοπεποίθηση, την εξαιρετική παραγωγή και την υπέροχη ενορχήστρωση. Μπορεί να γνώρισε μέτρια επιτυχία, ωστόσο η μπασογραμμή του γνώρισε μεγάλες δόξες και γράφτηκε στη μουσική ιστορία καθιστώντας το «Don’t Look Any Further» ένα από τα πιο ακαταμάχητα και αξέχαστα R&B singles της δεκαετίας του 1980. 

Αυτό το funky μπάσο έδωσε τροφή στη νεοσύστατη σχολή του hip-hop καθώς χρησίμευσε ως υπόβαθρο για δεκάδες hip-hop, R&B και pop τραγούδια στις δεκαετίες που ακολούθησαν, μερικά από τα οποία έχουν γίνει εξίσου εμβληματικά με την πηγή τους. Το «Don’t Look Any Further» χρησιμοποιήθηκε ως δείγμα από τους Eric B. & Rakim στο ορόσημο για το hip-hop τραγούδι «Paid In Full» (1987), το οποίο οδήγησε με τη σειρά του σε πολλά samples κατά τα επόμενα χρόνια. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990, πολλά ρυθμικά τραγούδια της pop χρησιμοποίησαν παραλλαγές αυτής της μπασογραμμής.

Το 1998 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Don’t Look Any Further The Remix Album», το οποίο περιέχει χορευτικές μίξεις (Dub Version, Radio Edit, Remix 98)  και το αυθεντικό κομμάτι του 1984. Το τραγούδι γνώρισε επίσης και άλλα remix.

https://www.youtube.com/watch?v=CH3rx8LhrQo

Το μουσικό βίντεο του «Don’t Look Any Further» έχει περιγραφεί ότι μπορεί να είναι το χειρότερο βίντεο που γυρίστηκε ποτέ! Ωστόσο, δεδομένου του στοιχειώδους στυλ παραγωγής που χρησιμοποιείτο εκείνη την εποχή, πολλοί πιστεύουν ότι το βίντεο ήταν, τουλάχιστον, μέτριας ποιότητας. Παρά την απλότητά του, μερικοί λάτρεις των πρώτων βίντεο το περιγράφουν ως «υπέροχα κακό». 

Δεν μπορείς να το προσπεράσεις χωρίς να σχολιάσεις τον απόλυτο ζωώδη μαγνητισμό με τον οποίο εμφανίζεται ο Edwards στο -τόσο φτηνό όσο φαίνεται- βίντεο. Συνοδευμένος από τη βραβευμένη αργότερα με Grammy τραγουδίστρια Siedah Garrett, οι δυο τους αιωρούνται μαγικά πάνω από ένα λαμπερό και απαστράπτον σκηνικό μάλλον του Los Angeles. Ο παλιός γνωστός Dennis με την ηλεκτρική του εμφάνιση είναι νευρικός και μουγκρίζει, κάνοντας μορφασμούς με τα χείλη του σαν να τα τσίμπησε μέλισσα. Τα ούλα του γυαλίζουν και συνοδεύονται μ’ ένα τυχαίο, ακούσιο και απίστευτα ανεπιθύμητο μούδιασμα. Αποπνέει ένα είδος αυτοπεποίθησης και κολομβιανού θάρρους του υψηλότερου βαθμού.

Ανεξάρτητα από την άποψη των κριτικών για το βίντεο, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι συνοδεύει οπτικά ένα από τα σημαντικότερα soul τραγούδια της δεκαετίας του 1980.

Siedah Garrett: Το βίντεο γυρίστηκε στο υπόγειο της Motown Records. Νομίζω ότι κόστισε 11,57 δολάρια, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρικού ρεύματος! Και ο Dennis δεν ήταν στην καλύτερή του φόρμα. Στην πραγματικότητα ο Dennis ήταν τόσο νευρικός, που η σκηνοθέτρια του βίντεο, ανάμεσα στις λήψεις, πήγε μ’ ένα κομμάτι χαρτί και του είπε:

– Μπορείς να βάλεις μέσα την τσίχλα σου.

– Δεν έχω τσίχλα! Δεν έχω τσίχλα! Δεν υπάρχει τσίχλα στο στόμα μου.

Απλά μασούσε την ίδια του τη γλώσσα. Ορκίζομαι στο Θεό. Και στη συνέχεια, δεν το ήξερα εκείνη τη στιγμή, αλλά ξέρεις, όταν γύρισα την πλάτη μου στον Dennis… δεν ήξερα ότι με απαύτωνε πίσω μου! Δεν είχα ιδέα. Και όταν το είδα, είπα: «Αυτός ο σιχαμένος μπάσταρδος!»

Το 2015, το μουσικό βίντεο γνώρισε μία παρωδία πλάνο-πλάνο από τον Matt Cornelison και την Adrianna Lombardo. 

Το «Don’t Look Any Further» ήταν μακράν η μεγαλύτερη σόλο επιτυχία του Dennis Edwards και το μοναδικό του single που μπήκε στους πίνακες επιτυχιών των Η.Π.Α. και της Μεγάλης Βρετανίας. Ο Edwards επέστρεψε στους Temptations το 1987 αλλά ξαναέφυγε το 1989. Αργότερα έκανε περιοδεία ως The Temptations Review featuring Dennis Edwards. Αν και ο Edwards δεν είχε ποτέ άλλη μεγάλη σόλο επιτυχία, το «Don’t Look Any Further» ήταν μία ηχογράφηση-ορόσημο της R&B, λόγω της αλληλεπίδρασης του Edwards και της Garrett αλλά και της εμβληματικής μπασογραμμής του τραγουδιού.

Το γεγονός ότι υπάρχουν δεκάδες τραγούδια με την ίδια μπασογραμμή που ακούγονται σε όλο τον πλανήτη είναι πραγματικά κάτι. Χωρίς να χρειάζεται να έχει κανείς γνώσεις στατιστικολόγου, αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή να σκοντάψει κανείς πάνω στην παγκόσμιας κλάσης μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further». Το να ελπίζει, όμως, κανείς ότι το άρωμα της αρχικής μπασογραμμής του Paul Jackson Jr θα ευλογούσε τα κομμάτια κάθε καλλιτέχνη που θα το χρησιμοποιούσε ως δείγμα, είναι τόσο αφελές όσο ένας ζωγράφος που τσιμπά τα ξεχαρβαλωμένα ρολόγια του Νταλί και υποθέτει ότι αρκεί για να καλύψει τα κενά της ανέμπνευστης νεκρής φύσης του ή ένας μυθιστοριογράφος αρπάζει έναν χαρακτήρα από τον Ντίκενς και τον περιφέρει ως αναμασώμενη τροφή στη ζωή του Λονδίνου.

Σε ό,τι αφορά τη Siedah Garrett, ο Quincy Jones την έβαλε στη δουλειά ζευγαρώνοντάς την με τον Michael Jackson στη Νο 1 επιτυχία «I Just Can’t Stop Loving You». Είχε μία πολύ επιτυχημένη καριέρα ως τραγουδίστρια (κάνοντας δεύτερη φωνή σε άλλους καλλιτέχνες και ηχογραφώντας σόλο) αλλά και ως τραγουδοποιός (ήταν συνδημιουργός του «Man In The Mirror» του Michael Jackson).

Το «Don’t Look Any Further» ακούγεται στο ντοκιμαντέρ «Of All The Things» (2008). Επίσης, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πλοκή του επεισοδίου «Orison» της τηλεοπτικής σειράς «The X-Files» (2000). Επιπλέον, η μουσική του χρησιμοποιήθηκε σε αρκετά επεισόδια του πρώτου κύκλου της σειράς «Everybody Hates Chris» (2005) ενώ το τραγούδι ακούστηκε στις σειρές «How To Make It In America» (2010) και «Stars» (2017).

Ο Dennis Edwards πέθανε σε ηλικία 75 ετών την 1η Φεβρουαρίου του 2018. Η Siedah Garrett έγραψε τότε: «RIP Dennis Edwards, θαυμάσια ψυχή που μου χάρισε το πρώτο μου γύρισμα ηχογραφώντας και ερμηνεύοντας το κλασικό μας ντουέτο «Don’t Look Any Further». Χάσαμε άλλον ένα μεγάλο». 

Τον Οκτώβριο του 1993, οι M People κυκλοφόρησαν μία pop/soul εκτέλεση, η οποία περιλαμβάνεται στο δεύτερο άλμπουμ τους, «Elegant Slumming» με παραγωγούς τους M People. 

Η εκδοχή των M People έμεινε πιστή στην αρχική εκτέλεση, ενσωματώνοντας τη μπασογραμμή και με προγραμματισμένα drums «κολλημένα» στο ίδιο οικείο beat. Ωστόσο, αντί για κιθάρα χρησιμοποιήθηκε σαξόφωνο στο μεσαίο τμήμα καθώς και κάποια πλήκτρα και κρουστά μεταξύ των κουπλέ και των ρεφρέν. Η Heather Small τραγουδάει τα βασικά φωνητικά του τραγουδιού, τα οποία είχε ερμηνεύσει στην πρώτη εκτέλεση ο Dennis Edwards. Υπάρχει, επίσης, και μία μικρή αλλαγή στον τρίτο στίχο του πρώτου κουπλέ, όπου αντί για τον στίχο «What you need is lover, a man to take over / Oh girl, don’t look any further»,  οι M People τραγουδούν «What you need is a lover, someone to take over / Oh baby, don’t look any further». Στα υποστηρικτικά φωνητικά ήταν το αναγνωρισμένο από τους κριτικούς βρετανικό R&B gospel συγκρότημα των Nu Colours. 

Στις 26 και 27 Οκτωβρίου 1993, γυρίστηκε το μουσικό βίντεο στο Βερολίνο, σε σκηνοθεσία του Jeff Baynes, ενώ το συγκρότημα προωθούσε ακόμα στην Ευρώπη την επιτυχία «Moving On Up». Τα σημαντικά αξιοθέατα του Βερολίνου, όπως η Πύλη του Βρανδεμβούργου, το Τείχος του Βερολίνου, ο καθεδρικός ναός, ο τηλεοπτικός πύργος κ.ά., παρουσιάζονται στο βίντεο προσθέτοντας στο ατμοσφαιρικό σκηνικό. Καθώς ήταν μόλις το δεύτερο μουσικό βίντεο των M People που γυρίστηκε στο εξωτερικό, οι εξωτερικές λήψεις δείχνουν τη Heather Small να περπατά στο κρύο κέντρο της πόλης καθώς και τον Mark Bell, ο οποίος ποτέ δεν φαίνεται να τραγουδά με τη Small, αλλά φαίνονται να περνούν ο ένας κοντά από τον άλλο σε διάφορα σημεία χωρίς οι ίδιοι να το συνειδητοποιούν καθώς περπατούν στην πόλη. Οι Mike, Paul και Shovell φαίνονται να συζητούν μεταξύ τους κάτω από γέφυρες, ενώ η Small δείχνει να μη γνωρίζει την ύπαρξή τους. Άλλες εσωτερικές λήψεις δείχνουν τη Small και τον Bell να τραγουδούν το ντουέτο τους, αλλά, και πάλι, ποτέ απευθείας ο ένας στον άλλον. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου ρεφρέν, η Small κάθεται σε μία ήσυχη γερμανική pub μόνη της σ’ ένα τραπέζι και πίσω οι Mick, Paul και Shovell κάθονται γύρω από ένα άλλο τραπέζι και συμμετέχουν κι αυτοί στο ρεφρέν. Σ’ αυτήν την τελευταία σκηνή, η κάμερα συνεχίζει να κινείται επανειλημμένα οριζόντια από δεξιά προς τ’ αριστερά και πίσω καθώς τα τέσσερα κύρια μέλη του συγκροτήματος τραγουδούν όλοι μαζί. 

Στις 22 Νοεμβρίου 1993, το τραγούδι κυκλοφόρησε σε single και ήταν το όγδοο single των M People και το τρίτο από το «Elegant Slumming».  Επίσης, κυκλοφόρησε σε διάφορες εκδοχές: Danny D Mix, M People Master Edit και Strip To The Bone Mix.

Το εξώφυλλο του single περιλαμβάνει έναν από τους τέσσερις καναπέδες που φαίνονται στο εξώφυλλο του «Elegant Slumming». Πρόκειται για τον συγκεκριμένο ροζ καναπέ όπου στο εξώφυλλο του άλμπουμ καθόταν η Heather Small και η μη ύπαρξή της στο εξώφυλλο του single ενσωματώνει την ιδέα του τίτλου του τραγουδιού, σε πλήρη αντίθεση με το προηγούμενο single «Moving On Up» που απεικόνιζε ένα προφίλ της Small. 

Η εκτέλεση των M People έλαβε πολύ θετική υποδοχή από τους κριτικούς και έγινε η τέταρτη συνεχόμενη Top 10 επιτυχία του συγκροτήματος, φτάνοντας στο Νο 9 των βρετανικών charts. Επίσης, έγινε Νο 2 στην Ισλανδία, Νο 4 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 16 στην Ιρλανδία, Νο 19 στη Φινλανδία, Νο 23 στην Ελβετία, Νο 25 στην Αυστρία, Νο 29 στη Γερμανία και Σουηδία, Νο 33 στο Βέλγιο, Νο 43 στην Ολλανδία και Νο 75 στην Αυστραλία. 

Και στα δύο σκέλη της περιοδείας Elegant Slumming, ο Mark Bell συνέχισε να συμμετέχει στο ντουέτο του τραγουδιού με τη Small. Αλλά στις επόμενες περιοδείες, η αρσενική φωνή θα άλλαζε. Στην περιοδεία Bizarre Fruit, του 1994, η Small έκανε ντουέτο με τον τραγουδιστή Paul Johnson. Στην περιοδεία Fresco, του 1997, το τραγούδησε με τον αείμνηστο Lynden David Hall ενώ στην Re-union Tour του 2005 ήταν ο Nate James. Σε άλλα ντουέτα μετά το 2007 τραγουδούσε ο Tommy Blaize. 

Δύο remix του τραγουδιού έγιναν από τον Βρετανό μουσικό παραγωγό Danny D -γνωστό και ως D Mob- ο οποίος έδωσε μία πιο funk εκδοχή με πρόσθετα φωνητικά στο ρεφρέν, ενώ το παρόμοιου ήχου Strip to the bone mix είχε πρόσθετο rap για να γεφυρώσει το κουπλέ με το ρεφρέν.

Άλλες εκτελέσεις:

  • William Pitt (1986, χρησιμοποιείται η ίδια μπασογραμμή και η διάρθρωση του ρεφρέν στην επιτυχία «City Lights». Η πρώτη τεκμηριωμένη χρήση της μπασογραμμής του «Don’t Look Any Further» δεν έγινε από έναν καλλιτέχνη της rap αλλά από τραγουδιστή της pop. Ο William Pitt ήταν ένας Αμερικανός στο Παρίσι, εργαζόμενος στο χώρο της μόδας όταν τον προσέγγισε ένας παραγωγός. Οι πρώτοι καρποί της συνεργασίας τους ήταν το «City Lights», μια όμορφη ωδή στη νυχτερινή ζωή, που γνώρισε αξιοπρεπή επιτυχία στην ευρωπαϊκή ήπειρο αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και η καριέρα του Pitt στο τραγούδι έλαβε τέλος).
  • The Kane Gang (Ιούλιος 1987, στον δίσκο «Miracle» και σε single. Έφτασε στο Νο 52 της Μεγάλης Βρετανίας και στο Νο 62 των Η.Π.Α.).
  • Eric B. & Rakim (1987, ως sample στο τραγούδι «Paid In Full». Το εμβληματικό αυτό τραγούδι έχει στην ουσία διάρκεια δύο λεπτών. Το μοναδικό κουπλέ του Rakim υποστηρίζεται από διάφορες φωνές. Στις Η.Π.Α., το τραγούδι είναι γνωστό για την εισαγωγή του και για τον όρο «dead presidents». Εντούτοις, στην Ευρώπη, το «Paid In Full» είναι ίσως περισσότερο γνωστό για το remix του από τους Άγγλους παραγωγούς Coldcut, των οποίων το Seven Minutes Of Madness Remix διατήρησε τη μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further», καθιστώντας το τραγούδι τη μεγαλύτερη επιτυχία των Eric B. & Rakim).
  • Eric B. & Rakim (1987, ως sample στο Six Minutes Of Soul-The Double Trouble Remix του τραγουδιού «I Know You Got Soul»).
  • Rob Base and DJ E-Z Rock (1987, ως sample της μπασογραμμής στο τραγούδι «Make It Hot»).
  • The Microphone Prince (1987, ως sample στο τραγούδι «Memory Lane»).
  • The Too-Def Crew (1987, ως sample στο τραγούδι «Slow & Mellow»).
  • Milli Vanilli (1988, ως sample στο G.Spot-Remix Beats, στο N.Y. Subway Extended Mix, στο Ultimix και στο Remix Album του τραγουδιού «Girl You Know It’s True»).
  • Rob Base & DJ E-Z Rock (1988, ως sample στο τραγούδι «Make It Hot»).
  • Tuff Crew (1988, ως sample στο τραγούδι «Bound To Ike»).
  • DJ Baby T & Devious D (1989, ως sample στο τραγούδι «Street Life»).
  • Phil Edwards (1989, στον δίσκο «Mysterious» και σε single).
  • Jam Jam (1989, σε single).
  • J.V.C. F.O.R.C.E. (1990, ως sample στο τραγούδι «Keep A Handle»).
  • MC Lyte (1990, ως sample στη remix εκδοχή του τραγουδιού «Cappucino»).
  • The Hard Boys (1991, ως sample στο τραγούδι «Criminal Behaviour»).
  • TLC (Φεβρουάριος 1992, ως sample στο τραγούδι «Das Da Way Like ‘Em»).
  • Jake The Flake (1992, ως sample στο τραγούδι «Out 2 Get Rich»).
  • Mary J. Blige (1992, ως sample στο τραγούδι «You Remind Me»).
  • Natives In Black (1992, ως sample στο τραγούδι «Don’t Look»).
  • The Nylons (1992, στο άλμπουμ «Live To Love»).
  • Dave Koz & Zelma Davis (Ιούνιος 1993, στο άλμπουμ «Lucky Man»).
  • 3 Grand (1993, ως sample στο τραγούδι «You Ain’t All That»).
  • Brother (1993, ως sample στο remix του τραγουδιού «Ghetto Love»).
  • C.C. Lemonhead & 69 Boyz (1993, ως sample στο τραγούδι «To Another Level»).
  • Father MC (1993, ως sample στο τραγούδι «Sex Is Law»).
  • PxMxWx (1993, ως sample στα τραγούδια «Splift Out» και «Still Smokin’»).
  • Splack Pack (1993, ως sample στο τραγούδι «Intro/It Ain’t Nuttin’»).
  • The Notorious B.I.G. & Junior M.A.F.I.A. (Σεπτέμβριος 1995, ως sample στο remix του τραγουδιού «Gettin’ Money». Αυτό δεν ήταν το πρώτο remix που πρόσθεσε το «Don’t Look Any Further» για να κάνει πιο funk το πρωτότυπο: οι Milli Vanilli, MC Lyte και Mary J. Blige τσιμπήσανε τη μπασογραμμή πριν βάλει το χεράκι του ο Notorious B.I.G. στο «Getting’ Money». Αλλά η συμπαραγωγή του έβαλε νέα σφραγίδα στο sample του τραγουδιού. Το πρωτότυπο «Getting’ Money» ήταν μία επίδειξη της Lil Kim και του Notorious B.I.G. Στο remix προστέθηκε ο Lil Cease. Όπως και ο Edwards πριν από αυτήν, η Kim μεταπήδησε στη σόλο καριέρα το 1996 με το άλμπουμ «Hard Core», καθιστώντας το «Gettin’ Money» την τελευταία επιτυχία των Junior M.A.F.I.A.).
  • Down Low (1995, στο άλμπουμ «Don’t Look Any Further»).
  • Dramacydal (1995, ως sample στο τραγούδι «Around The Way»).
  • South Circle Klick (1995, ως sample στο τραγούδι «It Don’t Get No Harder»).
  • Steady Mobb’n (1995, ως sample στο τραγούδι «Retaliation»).
  • Way 2 Real (1995, ως sample στο τραγούδι «Still Walkin»).
  • 2Pac & Outlawz (Ιούνιος 1996, ως sample στο τραγούδι «Hit ‘Em Up». Η πιο δυνατή ομοβροντία στην εξαντλητική και δαπανηρή διαμάχη Death Row/Bad Boy, το «Hit ‘Em Up» ήταν η απάντηση του 2Pac στο «Who Shot Ya?» του Notorious B.I.G., το οποίο ο 2Pac εξέλαβε ως χλευασμό. Το «Hit ‘Em Up» έριξε λάδι στη φωτιά με τα μοχθηρά χτυπήματα στους Notorious B.I.G., Puff Daddy, Junior M.A.F.I.A., Lil Kim, ακόμα και στους Mobb Deep, που είχαν την τόλμη να εμφανιστούν σ’ ένα κομμάτι που πρόσβαλε τις πονηρές μουσικές μπηχτές του 2Pac. Παρώδησε το ρεφρέν του «Player’s Anthem» του Notorious B.I.G. και χρησιμοποίησε τη μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further», όπως έκανε ο Notorious B.I.G. στο remix του «Get Money». Αν και οι 2Pac και Outlawz κυκλοφόρησαν ένα μουσικό βίντεο με πρόσωπα που να μοιάζουν στον Notorious B.I.G., τον Puff Daddy και τη Lil Kim, το «Hit ‘Em Up» δεν κυκλοφόρησε ποτέ επίσημα σε single, αν και συμπεριλήφθηκε στο μεταθανάτιο άλμπουμ του 2Pac «Greatest Hits»). 
  • Bayou Getto Clique (1996, ως sample στο τραγούδι «Serious Bit’nes»).
  • Cut Killer & DJ Abdel (1996, ως sample στο τραγούδι «C’Est 2 La Balle!»).
  • Lil Ric (1996, ως sample στο τραγούδι «Street Life»).
  • Chef Ragoo (1997, ως sample στο τραγούδι «Mafioso»).
  • Cru (1997, ως sample στο τραγούδι «Pronto»).
  • DBS (Da Bade Snacha) (1997, ως sample στο τραγούδι «Any & Everybody»).
  • Prince Ital Joe, Kurupt & Coolio (1997, ως sample στο τραγούδι «Dedication To 2Pac»).
  • Psycho Gangsta (1997, ως sample στο τραγούδι «Hustlin»).
  • Tragedy Khadafi & Imam T.H.U.G. (1997, ως sample στο τραγούδι «Alluminati»).
  • Sons Of Funk & Master P (1998, ως sample στο τραγούδι «Make Love To A Thug»).
  • St. Lunatics (1998, ως sample στο τραγούδι «Who’s The Boss»).
  • The Weather Girls (1998, στο άλμπουμ «Puttin’ On The Hits»).
  • TLC (Αύγουστος 1999, ως sample της μπασογραμμής στο remix του τραγουδιού «Unpretty» υπό τον τίτλο Don’t Look Any Further Remix).
  • Mary Mary (Δεκέμβριος 1999, ως sample στο τραγούδι «Shackles». Με το πρώτο τους single, οι Erica και Trecina Atkins-Campbell έκαναν αισθητή την παρουσία τους, προερχόμενες από τη gospel, με μεγαλειώδη τρόπο. Με όχημα τη μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further» έφτασαν στο Νο 28 των Η.Π.Α., σε ένα ευοίωνο ντεμπούτο για μία καριέρα στ’ άστρα. Κερδίσανε 4 βραβεία Grammy και το δικό τους reality show. Όπως οι Mary Mary και άλλοι συνάδελφοί τους, το καλλιτεχνικό ταξίδι του Dennis Edwards άρχισε επίσης από την εκκλησία. Κάποια στιγμή, μάλιστα, ήταν ο διευθυντής της χορωδίας στην εκκλησία του πατέρα του).
  • B.G. & Tec-9 (1999, ως sample στο τραγούδι «Fuck Big Boy»).
  • CJ Mac (1999, ως sample στο τραγούδι «Gangsta Bitch»).
  • The Delinquents & Master P (1999, ως sample στο τραγούδι «Doing It Live»).
  • Kinfolkz (1999, ως sample στο τραγούδι «Get Down»).
  • Pymp Tyte & Fat Pat, Ronnie Spencer & R.A.W. (1999, ως sample στο τραγούδι «All About My Doe»).
  • B-Legit, Big Remy, Shortyega, Mr. Clean & Ronnie Simpson (2000, ως sample στο τραγούδι «To All My Playaz»).
  • DJ Slam (2000, ως sample στο τραγούδι «Believe»).
  • Lotfi Double Kanon (2000, ως sample στο τραγούδι «Bouraka»).
  • Too $hort & Jazze Pha (2001, ως sample στο τραγούδι «Looking For A Baller». Προς τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το hip-hop πήγε πέρα από τη μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further», επιλέγοντας να παρεμβάλει τα φωνητικά του Edwards και της Garrett. Οι Cru της Def Jam επαναπροσδιόρισαν το προ-ρεφρέν. Οι Pymp Tyte από το Houston τσίμπησαν το ρεφρέν για να συλλάβουν λίγη από τη μαγεία του «Wanna Be A Baller». Σ’ αυτό το κομμάτι του 2001, ο παραγωγός Jazze Pha εφαρμόζει την ίδια φόρμουλα που έκανε επιτυχία το «Area Codes» του Ludacris: κιθαριστικούς στροβιλισμούς, βιαστικά drums κι ένα ρεφρέν που ταιριάζει με τη μελωδία, αν όχι για τη δύναμη, του «Don’t Look Any Further»).  
  • Lil’ J (2001, ως sample στο τραγούδι «Dubbs And Brikks»).
  • UGK & Three 6 Mafia (2001, ως sample στο τραγούδι «Like A Pimp». Ο Bun B κάνει μικρή επίδειξη ιστορίας σ’ αυτό το κομμάτι από το άλμπουμ «Dirty Money» του θρυλικού διδύμου UGK. Ο συνεργάτης του, Pimp C, έκανε την παραγωγή και προφανώς του άρεσε πολύ το sample αφού το χρησιμοποίησε ακόμα περισσότερο στο «Don’t Look Any Further» του προστατευόμενού του, XVII, που κυκλοφόρησε το 2008. Ο Snoop Dogg έκανε κάτι παρόμοιο την επόμενη χρονιά, αν και λιγότερο ευφυές).
  • Lil Wayne, Big Tymers & TQ (Μάιος 2002, ως sample στο τραγούδι «Way Of Life». Η δισκογραφική εταιρεία Cash Money είχε χρησιμοποιήσει τη μπασογραμμή του «Don’t Look Any Further» στο «Still Smokin’» των PxMxWx. Εδώ ταιριάζει απόλυτα μέσα σε μια τυπικά νευρική και παιχνιδιάρικη παραγωγή του Mannie Fresh, η οποία αναπτύσσει μία μελωδία που αποτίνει φόρο τιμής στους Junior M.A.F.I.A. ή στον 2Pac. Ο Lil Wayne απείχε ακόμα μερικά χρόνια πριν αναδειχθεί στον καλύτερο εν ζωή rapper, γεγονός που μπορεί να εξηγήσει γιατί το «Way Of Life» ήταν το μοναδικό single που βγήκε από το άλμπουμ «500 Degreez»).
  • Snoop Dogg, Kokane & Traci Nelson (Νοέμβριος 2002, ως sample στο τραγούδι «Paper’d Up». Το «Paper’d Up» επικαιροποιεί ολόκληρο το κουπλέ του «Paid In Full» και εμπεριέχει φωνητικά που παρεμβάλλουν αναπάντεχα το «Don’t Look Any Further»).
  • Foesum (2002, ως sample στο τραγούδι «Late Night»).
  • Nate Dogg, Warren G & DJ Quik (Φεβρουάριος 2003, ως sample στο τραγούδι «There She Goes»).
  • The Herd (2003, ως sample στο τραγούδι «77%»).
  • Andrea T. Mendoza (2003, στο άλμπουμ «La Cabala – The Mysterious Room». Φωνητικά: Nicole & Steven Maverick).
  • Z-Ro (Απρίλιος 2005, ως sample στο τραγούδι «Mo City Don»).
  • Ruudolf (2006, ως sample στο τραγούδι «Vaimoongelmii RMX»).
  • South Central Cartel & Tha Floc Gang (2006, ως sample στο τραγούδι «Fucc Yall»).
  • Yogi B & Natchatra (2006, ως sample στο τραγούδι «Madai Thiranthu»).
  • Everette Harp (2007, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «My Inspiration»).
  • Lasse K & Hannibal (2008, ως sample στο τραγούδι «Ei Oo Sakaa»).
  • XVII, Pimp C & Too Short (2008, ως sample στο τραγούδι «Where It’s At»).
  • Liza Everson (2010, στο άλμπουμ «Funk Lounge Emotion»).
  • Mr. Probz & Sonny Diablo (2010, ως sample στο τραγούδι «What’s Next»).
  • Rollz (Ιούλιος 2011, ως sample στο τραγούδι «Soul Calibur». Οι παραγωγοί ηλεκτρονικής μουσικής μετέφεραν το «Don’t Look Any Further» στη δεκαετία του 2010. Μόνο που τώρα βρήκαν την έμπνευση στα βογγητά του Dennis Edwards. Ο Rollz από το Brighton της Αγγλίας τα έβαλε κάνοντας άσκηση στα drum ‘n’ bass, αλλά ακούγονται επίσης και σε κομμάτια του Hot Since 82, ο οποίος επέλεξε την ακόμα πιο διάσημη μπασογραμμή του «Walk On The Wild Side» του Lou Reed, καθώς και του Raphael Ripperton. Ορισμένα από αυτά τα κομμάτια δεν έχουν τίποτα το ιδιαίτερο, αλλά ακόμα και σε κατακερματισμένη μορφή το τραγούδι εξυψώνει τη διαδικασία).
  • Melodee & Cookin’ Soul (2011, ως sample στο τραγούδι «Check Out Melodee»).
  • The Allergies (2012, ως sample στο τραγούδι «Remember»).
  • Sonny Fodera & Kevin Kind (2012, ως sample στο τραγούδι «Someone To Count On»).
  • Erick Sermon & Rick Ross (2012, ως sample στο τραγούδι «Ain’t Me»).
  • Hot Since 82 (2012, ως sample στο τραγούδι «Forty Shorty». Ο Hot Since 82 κατορθώνει να μετατρέψει τη μπασογραμμή σε μία θολή αρωματική κολόνια με λιγότερο χαρακτήρα κι από μία συνέχεια του «XXX: Ο Απόλυτος Πράκτορας»).
  • Aloe Blacc (Οκτώβριος 2013, χρησιμοποιείται μία απλοποιημένη εκδοχή του μπάσου στο τραγούδι «Love Is The Answer»).
  • Boombastic (Αύγουστος 2014, στο άλμπουμ «Disco 80’s»).
  • Elektromekanik & Happy Gutenberg (2014, ως sample στο τραγούδι «Someone»).
  • HBK Skipper (2014, ως sample στο τραγούδι «Way Of Life»).
  • PANG! (2014, ως sample στο Original Mix του τραγουδιού «Wildside»).
  • Raphael Ripperton (2014, ως sample στο τραγούδι «Unfold»).
  • The Writers Block (2014, σε single).
  • Moomicoo & Selda (Σεπτέμβριος 2016, στο ομώνυμο άλμπουμ). 
  • DJ Skizo & Antonio Tarantino (2016, ως sample στο τραγούδι «Il Mio Suono»). 
  • The Halftone Society Rhythm Section & Young Aundee (2016, σε single).
  • Star Cast (Μάρτιος 2017, ως sample στο τραγούδι «You Got It». Οι Big Trouble, το τρίο που ήταν στο επίκεντρο της μουσικής τηλεοπτικής σειράς της FOX «Stars», είναι ίσως η μοναδική περίπτωση που τραγούδησε το «Don’t Look Any Further» και χρησιμοποίησε και τη μπασογραμμή ως δείγμα στο «You Got It». Όλα αυτά σε ένα επεισόδιο της σειράς «Stars»).
  • The Herd (Απρίλιος 2017, ως sample της μπασογραμμής στο τραγούδι «77%»).
  • Fat Joe & Dre (Αύγουστος 2017, ως sample στο τραγούδι «So Excited». Ο Fat Joe πήρε την ιδέα να χρησιμοποιήσει το «Don’t Look Any Further» όταν ο DJ του LL Cool J έβαλε το τραγούδι σε μία συναυλία. Έτσι, ζήτησε τον επί μακρόν παραγωγό του, Streetrunner, να το χρησιμοποιήσει ως βάση για ένα καλοκαιρινό jam. Μ’ αυτό το sample, ο Fat Joe επιστρέφει όχι μόνο στον Notorious B.I.G. ή τον Rakim, αλλά και στον γεννημένο στο Bronx Microphone Prince, που χρησιμοποίησε δείγμα από το τραγούδι στο «Memory Lane» του 1987).
  • Yung Gravy (2017, ως sample στο τραγούδι «Yung Gravity»).

Οι στίχοι:

Whoa, oh, well, well, well
Well, well, oh, hmm

Someone to count on in a world of change
Here I am, stop where you’re standin’
What you need is a lover, a man to take over
Oh girl, don’t look any further

Strange, when you think of the chances
That we’d both be in a state of mind
Too cool to be careless, lookin’ for the right thing
Oh baby, don’t look any further

Tonight, tonight, we’re gonna taste a little, paradise
Rock it all night long, baby all night long
Daylight, daylight
I’ll still be lookin’ in your ebony eyes
And we’ll go on and on, and on

Day-o day-o, mombajee ai-o, well
Don’t look any further
Don’t you look no further
Day-o day-o, mombajee ai-o, well
Don’t look any further

Someone to count on in a world of changin’
Here I am, stop where you’re standin’
What you need is a lover, you need a lover
To love you all over, love me all over

Oh baby, don’t you look any further, further
Don’t look any further
Don’t look any further

Tonight, tonight, we’re gonna taste a little, paradise
Rock you all night long, rock you all night long
Daylight, daylight
I’ll still be lookin’ in your ebony eyes
And we’ll go on and on, and on

(Chorus) 

don’t you ever look
Day-o day-o, mombajee ai-o
Don’t look any further, further
(x3)

About Post Author