Το «Don’t Leave Me This Way» περιλαμβάνεται στον τρίτο δίσκο της Thelma Houston, «Any Way You Like It», που κυκλοφόρησε το 1976.

Πρόκειται για ένα R&B/soul disco τραγούδι που έγραψαν οι Kenneth Gamble, Leon Huff και Cary Gilbert. Ο Kenneth Gamble και ο Leon Huff ήταν ιδιοκτήτες της δισκογραφικής εταιρίας Philadelphia International, όπου εργαζόταν και ο στιχουργός Cary Gilbert.

Ο Cary Gilbert έγραψε τους στίχους, στους οποίους ο τραγουδιστής ικετεύει το κορίτσι του να μη φύγει. Όντας παθιασμένος, μόνο η αγάπη της μπορεί να τον ικανοποιήσει. Σ’ αυτό το τραγούδι, η συνέχιση της σχέσης είναι ζωτικής σημασίας για τον τραγουδιστή και η εγκατάλειψή του δεν είναι επιλογή. Όμως, προφανώς, δεν υπήρξε σχέδιο για τη συνέχεια της σχέσης.  

Το τραγούδι γράφτηκε σε ουδέτερο γένος, οπότε λειτουργεί είτε τραγουδιέται από έναν άνδρα είτε από μία γυναίκα χωρίς αλλαγή στις λέξεις, αφού το αντικείμενο του πόθου αποκαλείται ως «μωρό» (baby). Ωστόσο, οι στίχοι γράφτηκαν από άντρα και τραγουδήθηκαν για πρώτη φορά από άντρα.

Το «Don’t Leave Me This Way» ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1975 από τους Harold Melvin & The Blue Notes, με τον Teddy Pendergrass στη βασική φωνή. Την ενορχήστρωση έκανε ο Norman Harris και παραγωγοί ήταν ο Kenneth Gamble και ο Leon Huff. Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο δίσκο «Wake Up Everybody», που κυκλοφόρησε το 1975 από τη Philadelphia International.

Η πρώτη αυτή εκτέλεση δεν κυκλοφόρησε σε single στην Αμερική, καθώς η δισκογραφική εταιρία προτίμησε το «Tell The World How I Feel About ‘Cha Baby», το οποίο έφτασε ως το Νο 94. Ωστόσο, υπάρχει άφθονο δράμα και υπέροχα φωνητικά από τον Teddy Pendergrass, γεγονός που καθιστά αινιγματικό τον λόγο που δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε single στην Αμερική. 

Στη συνέχεια, η Motown ανέθεσε το τραγούδι στη Diana Ross, προοριζόμενο ως το επόμενο single από την επιτυχία «Love Hangover» (1976), αλλά τελικά δόθηκε στη Thelma Houston.

Ο Hal Davis, παραγωγός της Thelma Houston, είχε ακούσει το τραγούδι σ’ ένα πάρτι κι έβαλε τη Thelma Houston να το ηχογραφήσει για τον δίσκο «Any Way You Like It».

Η γεννημένη στο Μισισιπή Thelma Houston, θεία της αείμνηστης Whitney Houston, ηχογραφούσε ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 αλλά, παρά την τεράστια αναγνώριση, δεν μπόρεσε ν’ απογειωθεί με μία επιτυχία, μέχρι που κυκλοφόρησε το «Don’t Leave Me This Way». Ο πρώτος δίσκος, με τίτλο «Sunshower», είχε παραγωγό τον Jimmy Webb αλλά δεν οδήγησε πουθενά. Στη συνέχεια, η Thelma Houston μεταπηδούσε μεταξύ εταιρειών και παραγωγών και το 1974 κέρδισε μία υποψηφιότητα Grammy καλύτερης γυναικείας ερμηνείας R&B για το τραγούδι «You’ve Been Doing Wrong For So Long». Ηχογράφησε και την αρχική εκτέλεση του «Do You Know Where You’re Going To» αλλά η εκτέλεσή της δεν κυκλοφόρησε αφού το τραγούδι δόθηκε τελικά στη Diana Ross για την ταινία «Το Ίνδαλμα Mahogany» (Mahogany, 1975). 

Η Thelma Houston βρήκε τελικά τη σωστή χημεία στον δίσκο «Any Way You Like It». Ο παραγωγός Hal Davis είχε ηχογραφήσει το «Love Hangover», μία disco επιτυχία για τη Diana Ross, και το χρησιμοποίησε ως πρότυπο ώστε το «Don’t Leave Me This Way», παρά το θλιβερό του θέμα, να μετατραπεί σ’ ένα ηφαιστειακό χορευτικό disco κομμάτι, με τα έγχορδα, το επίμονο hi-hat και το έντονο μπάσο. Ο Davis ηχογράφησε τη Thelma Houston στο ίδιο στούντιο που ηχογράφησε και η Diana Ross (το Paramount στο Los Angeles), χρησιμοποιώντας και πολλούς ίδιους μουσικούς (συμπεριλαμβανομένου του James Gadson στα drums και του Henry Davis στο μπάσο). Το κλειδί για τον ήχο ήταν η κιθάρα του Art Wright, ο οποίος έκανε και την ενορχήστρωση, ενώ ο ρυθμός του τραγουδιού έτρεξε στα 120 bpm (beats per minute).

Η ερμηνεία της Thelma Houston ήταν εξαιρετικά πειστική ώστε το τραγούδι να αναδυθεί μέσα από τα gospel φωνητικά. Δεύτερες φωνές έκαναν οι Maxine και Julia Waters, οι οποίες συμμετείχαν σε πολλά κομμάτια της disco καθώς και σε ηχογραφήσεις του Neil Diamond, αργότερα της Adele και πολλών άλλων.

Μετά την κυκλοφορία του δίσκου «Any Way You Like It», το κοινό της disco ανταποκρίθηκε θετικά στο «Don’t Leave Me This Way» κι έτσι το τραγούδι επιλέχθηκε να κυκλοφορήσει και σε single.

Η εκτέλεση της Thelma Houston κυκλοφόρησε σε single στις 2 Δεκεμβρίου του 1976 και έγινε τεράστια διεθνής επιτυχία ξεκινώντας αρχικά από τα clubs και επεκτεινόμενο στα ραδιόφωνα.

Στις 17 Φεβρουαρίου του 1977, η Thelma Houston τραγούδησε το «Don’t Leave Me This Way» στην τηλεοπτική εκπομπή «Top Of The Pops» και στις 2 Απριλίου του 1977 το τραγούδησε στην τηλεοπτική εκπομπή του ABC «American Bandstand».

Στις 23 Απριλίου του 1977 το τραγούδι ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α., θέση που ποτέ δεν ξαναέφτασε η Houston. 

Την εποχή που κυκλοφόρησε το «Don’t Leave Me This Way» με τη Thelma Houston, οι Harold Melvin & The Blue Notes έκαναν περιοδεία στην Ευρώπη, αλλά είχαν χωρίσει τους δρόμους τους με τον Teddy Pendergrass κι έτσι ο νέος τους βασικός τραγουδιστής, David Ebo, ήταν αυτός που ερμήνευε το τραγούδι στις συναυλίες.

Η αναχώρηση του Pendergrass συνέπεσε με την αποχώρηση του συγκροτήματος από τη Philadelphia International Records. Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, κανένα από το υλικό του συγκροτήματος δεν θα μπορούσε να ξανακυκλοφορήσει στις Η.Π.Α. για κάποια χρόνια κι έτσι, όταν η Thelma Houston έφερε το τραγούδι στο προσκήνιο, η πρώτη εκτέλεση του «Don’t Leave Me This Way» έπρεπε να μείνει… αμετακίνητη (τελικά κυκλοφόρησε σε maxi single το 1979).

Στη Μεγάλη Βρετανία, όταν κυκλοφόρησε η εκτέλεση της Thelma Houston, κυκλοφόρησε σε single και η πρώτη εκτέλεση των Harold Melvin & The Blue Notes, η οποία το 1975 δεν είχε βρει καμία ανταπόκριση, με αμφότερες τις εκτελέσεις να βρίσκουν χώρο στα βρετανικά charts. Η εκτέλεση των Harold Melvin & The Blue Notes έφτασε στο Νο 5 της Μεγάλης Βρετανίας (η υψηλότερη θέση που έφτασαν ποτέ στα βρετανικά charts) και στο Νο 13 της Σουηδίας, Νο 29 στο Βέλγιο, Νο 44 στη Γερμανία και Νο 78 στην Αυστραλία. Η εκτέλεση της Thelma Houston, εκτός από το Νο 1 στις Η.Π.Α., έφτασε στο Νο 13 της Μεγάλης Βρετανίας ενώ έγινε και Νο 1 στη Νότια Αφρική, Νο 4 στον Καναδά, Ολλανδία και Σουηδία, Νο 5 στη Γερμανία, Νο 6 στην Αυστραλία, Νο 7 στο Βέλγιο, Νο 11 στην Ισπανία, Νο 13 στη Γαλλία, Νο 15 στην Ιταλία, Νο 17 στη Νέα Ζηλανδία και Νο 18 στην Αυστρία.

Η εκτέλεση της Thelma Houston κέρδισε και βραβείο Grammy καλύτερης γυναικείας ερμηνείας R&B, ενώ τα επόμενα χρόνια κυκλοφόρησαν διάφορα remixes του τραγουδιού: 3AM Dub (7:35), 3ΑΜ Mix (7:33), 3AM Radio Edit (3:33), 7” Radio Edit (4:00), 2009 Re-Record Club Mix (6:47), 2009 Re-Record Radio Edit (3:31), Almighty Filtered Mix (7:14), Almighty Mix (7:17), Almighty Radio Edit (3:17), Almighty Vs. Disco Divas Mix (9:44), Club Remix Vertigo (5:40), Factory Team Remix (5:50), House Club Remix (5:40), Jazz Voice Classic Club Trax (6:14),  Jazz Voice’s Classic Club Trax (6:10), Jazz Voice’s Dub Mix (7:35), Joe T. Vanelli Dubby Mix (8:40), Joe T. Vanelli Extra Dubby (5:17), Joe T. Vanelli Light Mix (5:20), Joe T. Vanelli Radio Cut (3:54), Junior Gospel Dub (7:55), Junior Sound Factory Mix (9:30), Junior’s Factory Dub (9:30), Junior’s Tribe Prank Mix, R&B (4:00), Radio Edit (3:20), Reel String (10:03), Remix Radio (4:00), Serious Rope 7” Remix (4:10), Serious Rope Club Remix (7:10), Single Version (3.36), Tribe Dub (Acid Vocal) (7:20), U.S. Club Edit (5:50) και Xs’2 House Pump Mix (7:30).

Όπως και πολλοί άλλοι τραγουδιστές της disco, η Thelma Houston δεν μπόρεσε να επαναλάβει την επιτυχία της, αλλά το «Don’t Leave Me This Way» παραμένει βασική επιλογή της ανθολογίας του είδους ως μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της εποχής της disco. Με το ταξιδιάρικο και ρυθμικό beat του, το τραγούδι φέρνει μνήμες από τις disco με τις λαμπερές μπάλες και τα λευκά κοστούμια από πολυεστέρα, σαν αυτό που φορούσε ο John Travolta στο «Πυρετός Το Σαββατόβραδο» (Saturday Night Fever, 1977).    

Η εκτέλεση των Communards

Η Hi-NRG εκτέλεση των Communards περιλαμβάνεται στο δίσκο «Communards» που κυκλοφόρησε το 1986.

Οι Communards ήταν ένα βρετανικό δίδυμο που σχηματίστηκε το 1985 από τον πρώην τραγουδιστή των Bronski Beat, Jimmy Somerville, και τον κλασικό πιανίστα Richard Coles. Ονομάστηκαν Communards από το όνομα μίας ομάδας Γάλλων επαναστατών του 19ου αιώνα. Το συγκρότημα διαλύθηκε το 1988.

Οι Communards αποφάσισαν να ηχογραφήσουν το «Don’t Leave Me This Way» καθώς ο Jimmy Somerville λάτρευε τη disco εκτέλεση της Thelma Houston ενώ του Richard Coles άρεσε αυτή των Harold Melvin & The Blue Notes. Το τραγούδι ηχογραφήθηκε το 1985-1986 με παραγωγό τον Mike Thorne. Στην εκτέλεση αυτή συμμετέχει και η τραγουδίστρια της jazz και ηθοποιός Sarah Jane Morris.

Η εκτέλεση των Communards προσέθεσε αλλά και παρέλειψε κάποια μέρη. Το κουπλέ του Jimmy Somerville από το «I can’t survive, I can’t stay alive» έως το «I’ll surely miss your tender kiss» και το κουπλέ της Sarah Jane Morris «I don’t understand» έχουν ανάμεσά τους και άλλους στίχους («A broken man with empty hands» και «It would be wrong to string along a love so true»), ενώ τα μέρη «Believe» και «Don’t satisfy me» είναι ανύπαρκτα. 

Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε single τον Αύγουστο του 1986. Στις 7 Σεπτεμβρίου του 1986 έριξε από την κορυφή των βρετανικών charts το «I Wanna Wake Up With You» του Boris Gardiner και ανέβηκε στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας για 4 εβδομάδες, οπότε και αντικαταστάθηκε από το «True Blue» της Madonna. Αφιερώθηκε δε στο Greater London Council, το ανώτατο διοικητικό όργανο του Λονδίνου, του οποίου η κατάργηση, από τη Margaret Thatcher τον Μάρτιο του 1986, δέχθηκε έντονη κριτική από την αριστερά. Το single με την εκτέλεση των Communards ήταν αυτό με τις υψηλότερες πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία για όλο το 1986, γεγονός στο οποίο βοήθησε και μία καινοτόμα εκτεταμένη εκδοχή διάρκειας 22:55. Εκτός από Νο 1 στη Μεγάλη Βρετανία, το «Don’t Leave Me This Way» των Communards έφτασε και στο Νο 40 των Η.Π.Α. Επίσης έγινε Νο 1 στο Βέλγιο, Ιρλανδία και Ολλανδία, Νο 2 στην Αυστραλία, Ελβετία και Νέα Ζηλανδία, Νο 5 στη Γερμανία και Ιταλία, Νο 6 στη Γαλλία και Ισπανία και Νο 19 στην Αυστρία. 

Το «Don’t Leave Me This Way» έχει και μουσικό βίντεο, όπου το συγκρότημα εμφανίζεται να παίζει σ’ ένα υπόγειο μπροστά σε πολλούς θεατές.

Το τραγούδι ακούγεται στις ταινίες «Αναζητώντας Τον Κύριο Γκούντμπαρ» (Looking For Mr. Goodbar, 1977, στην εκτέλεση της Thelma Houston), «The Dead Boys’ Club» (1992, από τη Thelma Houston), «Let It Be Me» (1995, από τη Thelma Houston), «Το Τελευταίο Party» (Can’t Hardly Wait, 1998, από τη Thelma Houston), «Studio 54» (1998, από τη Thelma Houston), «Το Καλοκαίρι Του Σαμ» (Summer Of Sam, 1999, από τη Thelma Houston), «Freak Out» (2003, από τη Thelma Houston), «Miss… Με Το Ζόρι 2: Κυκλοφορεί Κι Οπλοφορεί» (Miss Congeniality 2: Armed And Fabulous, 2005, από τη Thelma Houston), «Pedecrer!» (2007, από τη Thelma Houston), «Δεσμοί Αγάπης» (Any Day Now, 2012, από τη Thelma Houston), «Οδηγός Διαπλοκής» (American Hustle, 2013, από τους Harold Melvin & the Blue Notes), «Ανίερη Συμμαχία» (Black Mass, 2015, από τη Thelma Houston), «Η Διάσωση» (The Martian, 2015, από τη Thelma Houston) και «Η Φωλιά» (The Nest, 2020, από τους Communards) και στα ντοκιμαντέρ «Pageant» (2008, από τη Thelma Houston) και «The Secret Disco Revolution» (2012, από τη Thelma Houston). Επίσης ακούστηκε στις τηλεοπτικές εκπομπές «The Disco Ball» (2003, από τη Thelma Houston), «American Idol» (2009) και «Beat Shazam» (2017, από τη Thelma Houston) και στις τηλεοπτικές σειρές «Γραφείο Κηδειών Fisher» (Six Feet Under, 2004, από τη Thelma Houston), «Blackpool» (2004), «Patinando Por Un Sueno» (2007, από τη Thelma Houston), «RuPaul’s Drag Race» (2009, από τη Thelma Houston), «Glee» (2011, από τη Thelma Houston) και «Sounds Of The 70s 2» (2012, από τη Thelma Houston), ενώ συμπεριλήφθηκε στο μιούζικαλ «Priscilla, Queen Of The Desert» (σε σκηνή κηδείας), στο βίντεο «Divas Of Disco» (2007) και στο video game Sing Party.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 και του 1990, η εκτέλεση της Thelma Houston έγινε το ανεπίσημο τραγούδι για την επιδημία του AIDS στις κοινότητες των ομοφυλοφίλων της δύσης που το έβλεπαν ως ύμνο για τους χαμένους φίλους τους. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Nayland Blake δημιούργησε ένα έργο για το Αμερικανικό Ίδρυμα για την έρευνα της επιδημίας του AIDS που αναφέρεται στο τραγούδι και τη σημασία του στην κοινότητα. Το 1994, εγκαινιάστηκε μία έκθεση τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη της Αυστραλίας με τίτλο «Don’t Leave Me This Way – Art In The Age Of AIDS» που περιείχε διάφορα έργα για την επιδημία. Ακολούθησε επίσης μία έκδοση της έκθεσης, 246 σελίδων. 

Η εκτέλεση της Thelma Houston εξακολουθεί να είναι δημοφιλής μέχρι σήμερα. Η Houston έχει προσκληθεί να ερμηνεύσει το τραγούδι σε δεκάδες τηλεοπτικές εκπομπές και αφιερώματα (από το «NBC’s Today Show» μέχρι το «American Idol» και το «America’s Got Talent»). 

Ο τηλεοπτικός σταθμός VH1 κατέταξε την εκτέλεση της Thelma Houston στο Νο 86 των 100 καλύτερων One-Hit Wonders και στο Νο 2 των 100 καλύτερων χορευτικών τραγουδιών.

Οι αναγνώστες του περιοδικού Rolling Stone το κατέταξαν στο Νο 8 των καλύτερων disco τραγουδιών όλων των εποχών ενώ τον Σεπτέμβριο του 2004 το τραγούδι εισήχθη στο Dance Music Hall Of Fame στη Νέα Υόρκη. 

Το 2015, σε μία δημοσκόπηση για το ITV, η εκτέλεση των Communards ψηφίστηκε από το βρετανικό κοινό ως το 16ο αγαπημένο Νο 1 της δεκαετίας του 1980. 

Άλλες εκτελέσεις:

  • Carol Jiani (1985, σε single).
  • Jeanie Tracy (1985, σε single).
  • GZA (1995, ως sample στο τραγούδι «Labels»).
  • Johnny Fiasco (1996, ως sample στο τραγούδι «Nu Disco»).
  • Willie Snickers (1996, ως sample στο τραγούδι «Set The Fire»).
  • Lychee & Naranja (1997, ως sample στο τραγούδι «Diva Me»).
  • Gloria Estefan (1998, ως sample στο «The 70’s Moment Medley»).
  • KDD (1998, ως sample στο τραγούδι «Resurrection»).
  • Killah Priest, Hell Razah & 60 Second Assassin (1998, ως sample στο τραγούδι «Tai Chi»).
  • Eyes Cream (1999, ως sample στο τραγούδι «Magdalena»).
  • Sporty Thievz (1999, ως sample στο τραγούδι «Propose A Toast»).
  • Studio 45 (1999, ως sample στο «Untitled A2»).
  • Friendsheap (2001, ως sample στο τραγούδι «Shady Lady»).
  • RC Groove (2003, ως sample στο τραγούδι «Song Of Slavery»).
  • Gerard Joling (Φεβρουάριος 2004, σε single).
  • Jose Galisteo (2007, στο άλμπουμ «Remember»).
  • Cher (2008, σε συναυλίες).
  • Thelma Houston & George Benson (2009, σε διάφορες εκδοχές: Single Version, Almighty Essential Mix, Almighty Filtered Mix, Almighty vs. Disco Divas Mix0.
  • Tone Spliff, Braille (2009, ως sample στο τραγούδι «Heartfet»).
  • Pariah (2010, ως sample στο τραγούδι «Orpheus»).
  • Dominic Pierce (2010, ως sample στο τραγούδι «Vibrations»).
  • Hackman (2011, ως sample στο τραγούδι «Satisfy»).
  • Los Chikos Del Maiz (2011, ως sample στο τραγούδι «Confesiones»).
  • Flashmob (2012, ως sample στο τραγούδι «Need In Me»).
  • Kiwi Juice (2012, ως sample στο τραγούδι «Lying Together»).
  • Lil B (2012, ως sample στο τραγούδι «Call On Me»).
  • Savage Rehab (2012, ως sample στο τραγούδι «Desire»).
  • Adryiano (2013, ως sample στο τραγούδι «Come On Satisfy»).
  • Shanti Celeste (2013, ως sample στο τραγούδι «Need Your Lovin’»).
  • Dami Im (2013, στο άλμπουμ «Dami Im»).
  • FKJ (2013, ως sample στα τραγούδια «Lying Together» και «Between Moods»).
  • B Darlings (2014, στο άλμπουμ «Best Songs Of 70’s Disco Music»).
  • Funky Star (2013, ως sample στο τραγούδι «My Heart Is Full Of Love»).
  • Bob Sinclar & Daddy’s Groove (2016, ως sample στο τραγούδι «Burning»).
  • Bakermat (2017, ως sample στο τραγούδι «Baby»).

Οι στίχοι:

Don’t leave me this way
I can’t survive, I can’t stay alive
Without your love, oh baby

Don’t leave me this way, now
I can’t exist, I will surely miss
Your tender kiss, don’t leave me this way

Oh baby, my heart is full of love and desire for you
So come on down and do what you’ve got to do
You started this fire down in my soul
Now can’t you see it’s burning out of control?
Then come on, satisfy the need in me
‘Cause only your good loving can set me free
(Set me free, set me free)

Don’t, don’t you leave me this way, no
Don’t you understand, I’m at your command?
Oh baby, please, please don’t leave me this way, no, baby

Don’t leave me this way now
I can’t survive, I can’t stay alive
Without your love, baby
Don’t leave me this way

(Chorus)
Need your loving, baby, need, need

Satisfy the need in me, satisfy the need in me
Oh baby, come and satisfy the need in me (x2)

Oh baby, Don’t leave me this way
Don’t leave me this way, no (x2)

Don’t leave me this way, baby
Don’t leave me, don’t leave me this way, baby
Oh baby, oh, don’t leave me this way, no
Don’t leave me this way