Του Λεόντιου Πετμεζά 

Από τις 10 Φεβρουαρίου έως τις 12 Μαρτίου 2022 διαρκεί η νέα έκθεση του Γιώργου Σταθόπουλου ”Τα ηδονικά ” στην γνωστή  γκαλερί Contemporary Athens  της οδού Λεβέντη 1 στο Κολωνάκι. Πρόκειται για την παρουσίαση 18 έργων ζωγραφικής στα οποία διαβάζουμε δεκαοκτώ ενσωματωμένα ποιητικά τραγούδια βασισμένα σε εικοσιτέσσερα ερωτικά επιγράμματα από την Παλατινή Ανθολογία και τα οποία αντικατοπτρίζουν όλο το φάσμα του έρωτα.

Τα δεκαοκτώ ποιητικά τραγούδια κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πατάκη . Η Αγαθή Δημητρούκα που προλογίζει την έκθεση επισημαίνει :” Ο Βασιλεύς, ο Άγιος και ο ζωγράφος. Κατά τον Σολομώντα πρώτα, κι έπειτα κατά τον Άγιο Επιφάνιο, τρία είναι τα ακατάληπτα: ίχνος αετού πετομένου, οδός όφεως επί πέτρας και τρίβος νεός ποντεπορευούσης.

Βεβαίως, ούτε ο Βασιλεύς ούτε ο Άγιος υπήρξαν ζωγράφοι ώστε να καταφύγουν στην αποτύπωση των ακατάληπτων ιχνών διά της τέχνης. Κι ούτε απευθύνθηκαν στους εικαστικούς της εποχής τους, φοβούμενοι προφανώς ο πρώτος την επιστροφή στην αμαρτία κι ο δεύτερος τον πειρασμό να καταλύσει θέσφατα.

 

Ο Σταθόπουλος, όμως, ο οποίος ουδέποτε υπήρξε Βασιλεύς ούτε και Άγιος, αλλά ζωγράφος από τα γεννοφάσκια του, δε χαμπαριάζει από κινδύνους και πειρασμούς.

Εξάλλου, αρέσκεται να κινείται σε προχριστιανικούς αιώνες, ανασύροντας σύμβολα που οριοθετούν την τέχνη μέσα στον χρόνο και τη συμφιλιώνουν μ’ αυτόν.

Έτσι, λοιπόν, αντιλήφθηκε πολύ νωρίς πως την πλέον συμφιλιωτική δύναμη την κατέχει ένας μικρός θεός, ο έρωτας, εμπνέοντας τον θαυμασμό προς το υποκειμενικά ή και γενικά ωραίο, και ακριβώς σ’ αυτό εστίασε τους χρωστήρες του: στο να συναποδίδει το υποκειμενικά με το γενικά ωραίο, αποτέλεσμα που μόνο οι γνήσιοι καλλιτέχνες κατορθώνουν.

Τα Ηδονικά, οικείος τόπος για τον ζωγράφο μας και πρόσφορο έδαφος για τη ζωγραφική του, μοιάζουν να ελευθερώνουν την επίγεια σάρκα για ν’ αναδειχθεί η επουράνια ψυχή μέσα από άυλες γραμμές.”

Eκθεση του Γιώργου Σταθόπουλου στην γκαλερί Contemporary Athens - Artviews

Στην μέγιστη τέχνη του Γιώργου Σταθόπουλου η διαπραγμάτευση της έμπνευσης συνυπάρχει σε ένα επιμελημένο  άψογα συμπόσιο ερωτισμού ,ηδυπάθειας , τρυφερής περίπτυξης ,συνύπαρξης και διαδραστικής αλληλουχίας  με  τις εικαστικές καταθέσεις  που αγγίζουν την ώσμωση της ολοκλήρωσης . Η τεχνοτροπία του βασίζεται στις ευρύτερες τάσεων και σχολές  απόδοσης μιας  ευειδούς  απεικόνισης που μεταλλάσσονται ευρηματικά και ευπρόσδεκτα. Τα θερμά ανθρώπινα κορμιά αποπνέουν ρεαλιστικό αέρα και προσφέρουν ένα ζεστό άγγιγμα αισθήσεων με παρουσία   πρόκλησης. Γυμνωμένες οι φιγούρες ερωτοτροπούν μέσα  στους ιριδισμούς του φυσικού χώρου, κάνοντας ζωηρά παιγνίδια με το φυσικό περιβάλλον. Η αναζήτηση της διάστασης τους δίνει απλόχερα εκπαιδευτικά ερεθίσματα και περιοδικές εικόνες της διαφορετικής πραγματικότητας. Οι απόλυτα ετερόκλητες και αισθητικές ομοιογένειες που έντεχνα  επιστρατεύει  ο καταξιωμένος  καλλιτέχνης προδιαθέτουν τον θεατή για  την σύζευξη μιας διαφορετικής τεχνικής υπόστασης που ωστόσο αξίζει να εξεταστεί προσεκτικά . Οι μετρημένες αποδόσεις που παρακολουθούμε στην ενότητα που παρουσιάζεται στο χώρο μας προτάσσουν να ακολουθήσουμε μια ενδελεχή και ενδοσκοπική περιήγηση .Τα  επιτεύγματα  της αντιπροσωπευτικής γραφής  που παρατηρούμε αποτελούν συνέχεια και συνέχιση στις  οπτικές γωνίες και  τις σκοπιές που ξέρουμε .Η πληθωρικότητα της ιδιάζουσας  εργασίας του  συνδράμει τα μέγιστα στο συνδυασμό της συνειδησιακής συγκυρίας και  κάθε επιμέρους κρυπτογραφημένου στοιχείου. Οι  νεωτεριστικές  προσεγγίσεις εμπεριέχουν μια  τεχνική που εκπέμπει  ενδόμυχες ψυχικές καταστάσεις παράλληλα με τις γραμμικές μανιέρες και τις ματιέρες διατύπωσης . Τονίζουν εξοικειωμένες  επικονιάσεις με συγκινησιακές αποστολές  που αποτυπώνουν πλευρές αντιστίξεων για την υφέρπουσα και την υπάρχουσα οντότητα. Μεταφέρουν επίσης  μια εύληπτη μνημονική προδιάθεση με αποσπασματικό κλοιό στοχασμού που κυριαρχείται  από προπτώσεις περιπλάνησης , συλλήψεις περιδιάβασης , ελιτιστικές σημειογραφίες και ιδιότυπα ιδεογράμματα παραβολικών αναφορών . Οι ανυσματικές δυνάμεις της αρχετυπικής έρευνας και της εμβριθούς μελέτης   για τα εκθέματα  συμβάλουν ευθύβολα  στην εμπέδωση  ενός  δρώμενο τέχνης και πολιτισμού που με ανεπανάληπτη ευκρίνεια οδηγεί  στα μονοπάτια της ουσιαστικής μέθεξης και λύτρωσης . Αποδεικνύει και τεκμηριώνει  την στοιχειώδη λεπτομέρεια που σκιαγραφείται σε ζωογόνα και ζωτικά προσχήματα .Το πρόσημο και το ορόσημο των εμβληματικών  απόψεων και των θεάσεων εμφορείται  από εικονίσεις της περιούσιας κάλυψης των εγγενών εξελίξεων .Η προσέγγιση των συλλήψεων προσωποποιεί μοτίβα εντρύφησης σχετικά με την μεταβλητότητα της ανθρώπινης σκέψης και της νόησης που εξελίσσονται σύμφωνα με τους υπάρχοντες νόμους της ογκολογικής βαρύτητας και της στατικής αντίληψης προς τα περιεχόμενα των δεδομένων της διαπροσωπικής συγκυρίας  .

Τα Ηδονικά του Γιώργου Σταθόπουλου - Art22

Οι προσεγμένοι θεματικά πίνακες της έκθεσης  παρουσιάζουν  εναργέστατα και διεξοδικά τους ιδιότυπους συνδυασμούς ενός σημαντικού πεδίου φιλοσοφικού απολογισμού στο οποίο η ιδεογραφική  επάρκειας δίνει ηγεμονικότητα στο σημαινόμενο  της θεατής ,θεαματικής και υπαρξιακής φύσης . Η απόλυτα αυθεντική γραφική διάσταση   αποδεικνύεται λειτουργική στην προβολή ενός πλαισίου εκφοράς με καταθέσεις και αντιθέσεις αφύπνισης .

Η συσσωρευμένη παρουσία της αμφίδρομης σχηματογραφίας είναι μια  πρόσκληση σε ένα περίγυρο επίκρισης και σήμανσης  που αποθησαυρίζει συνειδητά και έμπρακτα τα  μερίσματα μεστότητας από την σοφία της υψηλής και διαχρονικής τέχνης.

Η μεθοδική προσφορά που συντελείται συνθετικά, ενισχύεται  από την  πλουραλιστική οξυδέρκεια που αντλεί δυνάμεις καθοδήγησης από  τις οδούς που πρέπει να διανύσουμε προκειμένου να αποκτήσουμε  τις απαραίτητες γνώσεις και τα απαιτούμενα εφόδια  που με νοοτροπία διεισδυτικότητας φτάνουν σε άμεσες προσθέσεις και  προβάλλονται  στον  ίδιο παρονομαστή με όλες τις εκφάνσεις.

 

About Post Author

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours