του Αργύρη Ηλιάδη

«Αιμορραγούν» πρατήρια καυσίμων και καταστήματα λιανικού εμπορίου και τροφίμων σε περιοχές της Βορείου Ελλάδος, έπειτα από την ένταξη Βουλγαρίας και Ρουμανίας στη Ζώνη Σένγκεν, την 1η Ιανουαρίου του 2025, αφού δεκάδες πολίτες συρρέουν καθημερινά για αγορές στις γειτονικές χώρες, όπου οι τιμές είναι εμφανώς χαμηλότερες, με τους τζίρους των εγχώριων επαγγελματιών σταδιακά να συρρικνώνονται.

Συγκεκριμένα, από τη στιγμή που οι δύο χώρες εντάχθηκαν στην Ζώνη Σένγκεν, η πρόσβαση από την Ελλάδα στα δύο κράτη γίνεται με ιδιαίτερη ευκολία και ελευθερία, χωρίς ελέγχους και επίδειξη οποιοδήποτε μέσου ταυτοπροσωπίας. Το «άνοιγμα» αυτό, όπως ήταν επόμενο, δεν ευνοεί μόνο τις εξορμήσεις και τις βόλτες αναψυχής, αλλά και τις αγορές, καθώς οι τιμές, ειδικά στην Βουλγαρία, είναι πολύ πιο μειωμένες στα καύσιμα, στα είδη διατροφής, αλλά και σε προϊόντα λιανικού εμπορίου.

Βέβαια, εκτός από γεμάτα ντεπόζιτα και σακούλες με τρόφιμα και ρούχα, πολλοί επιλέγουν να προχωρήσουν και σε τοποθέτηση οδοντοστοιχιών ή σε αισθητικές επεμβάσεις.  

Όπως μεταφέρουν εκπρόσωποι της αγοράς στο enikos.gr, το περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί μετά την ένταξη των δύο χωρών στη Ζώνη Σένγκεν, αν και αναμενόμενο, έχει δημιουργήσει «πονοκέφαλο» στους επιχειρηματίες, οι οποίοι ζητούν την λήψη άμεσων και δραστικών μέτρων, για την συγκράτηση του αγοραστικού κοινού «εντός των τειχών», αναγνωρίζοντας ωστόσο την αναβάθμιση των τελωνείων στην ελληνοβουλγαρική μεθόριο και την εντατικοποίηση των ελέγχων.

Ροδόπη

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ροδόπης, Θεόδωρος Σαββάκης, μιλώντας στο enikos.gr, μετέφερε την ανησυχία που επικρατεί στους επιχειρηματίες της περιοχής, ζητώντας μάλιστα από την κυβέρνηση να εξετάσει «σοβαρά και όχι “επιδερμικά”» την κατάσταση που διαμορφώνεται.

Χαρακτηριστικά, ο κ. Σαββάκης υπογράμμισε ότι οι κλάδοι των καυσίμων, των ειδών διατροφής, αλλά και του λιανικού εμπορίου ενδέχεται να υποστούν το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα. «Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα με τα καύσιμα, όπου στην Βουλγαρία κοστίζουν 20-30 λεπτά του ευρώ λιγότερο, οπότε συμφέρει και τον καταναλωτή να μεταβεί εκεί και να γεμίσει το ντεπόζιτό του. Είναι μεγάλο “στοίχημα” για τους βενζινοπώλες η κατάσταση που διαμορφώνεται μετά την ένταξη. Το ίδιο ισχύει και για τον κλάδο των τροφίμων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι τιμές έχουν λόγω και των φόρων μεγάλες διαφορές», σημείωσε ο κ. Σαββάκης

«Η μετακίνηση ατόμων στις γειτονικές χώρες θεωρούμε ότι θα συμβαίνει όλο τον χρόνο, ωστόσο εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στην τουριστική περίοδο και τις γιορτές, οπότε και η επισκεψιμότητα μας δεν θα επηρεαστεί», εξήγησε στη συνέχεια ο πρόεδρος.

Σε συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ του Επιμελητηρίου και εκπροσώπων της αγοράς, όπως επισημαίνει ο κ. Σαββάκης, «δεν συζητήθηκε μόνο το πώς θα μπορέσουμε να περιορίσουμε τη ζημιά, αλλά και το πώς θα καταφέρουμε να αναστρέψουμε την κατάσταση, ώστε να αποτρέψουμε και τα χειρότερα».

«Μπορούμε να προτείνουμε κάποια μέτρα, όπως την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κ.λπ., αλλά δεν μπορούμε να πάρουμε μέτρα. Βέβαια, οι έλεγχοι στα τελωνεία, μετά την αναβάθμισή τους από Β σε Α, θα εντατικοποιηθούν, κάτι που είναι μόνο θετικό, αλλά πρέπει να δοθούν λύσεις και άλλες προβληματικές. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύουμε ότι η Σένγκεν θα έχει αρνητικό πρόσημο και θα επηρεαστούν πολλοί τομείς», κατέληξε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.

Αγορά στην Κομοτηνή

Ξάνθη

Ωστόσο, στον Νομό της Ξάνθης, τα «νερά» στους επιχειρηματικούς κόλπους είναι ακόμη ήρεμα, με την τοπική αγορά να μην «καρδιοχτυπά» και να αγωνιά για το μέλλον, προς το παρόν. Η πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητήριου, Μαριάνθη Μαλλιαρουδάκη, τόνισε στο enikos.gr ότι, «η πρόσβαση στη Βουλγαρία από την περιοχή μας πραγματοποιείται από ορεινό δρόμο, ο οποίος είναι και πιο δύσκολος να διασχιστεί. Έτσι, δεν είναι συχνό φαινόμενο κάποιος να φύγει και να επισκεφτεί την γειτονική χώρα για αγορές. Ίσως, μόνο όσοι ενδιαφέρονται για καύσιμα να μεταβαίνουν στην Βουλγαρία, καθώς η διαφορά είναι περίπου 50 λεπτά ανά λίτρο (αμόλυβδη)».

Μάλιστα, η κα. Μαλλιαρουδάκη, είπε ότι πολλοί φοιτητές από την Ξάνθη που φοιτούν στην πανεπιστήμια της αλλοδαπής, αγοράζουν ρούχα από την Ελλάδα, καθώς «οι τιμές των εμπορικών αγαθών και στην Βουλγαρία έχουν ανέβει». Επιπλέον, η ίδια, έθεσε και το θέμα της ποιότητας των προϊόντων μεταξύ των δύο χώρων αναφέροντας ότι, «δεν χωράει αμφισβήτηση το γεγονός ότι τα αγροδιατροφικά μας προϊόντας υπερτερούν σε ποιότητα».

«Μέχρι στιγμής, με ένταξη της Βουλγαρίας στη Ζώνη, έχει αυξηθεί και πολύ λίγο η τουριστική κίνηση στην πόλη μας. Παρόλα αυτά, βρισκόμαστε σε επιφυλακή για προβλήματα που τυχόν ανακύψουν στην πορεία, αλλά και σε ετοιμότητα για την τήρηση των κανόνων», κατέληξε η πρόεδρος.

Σέρρες

Η Σερραϊκή αγορά, πάντως, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Αθανάσιου Μαλλιαρά, δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα από τις νέες συνθήκες. «Αυτοί που πήγαιναν στην Βουλγαρία για ψώνια και καύσιμα, πριν ακόμα ενταχθεί στη Ζώνη Σένγκεν, θα πάνε και τώρα. Δεν έχει αλλάξει κάτι ουσιαστικό, όμως μια μικρή ανησυχία υπάρχει. Κυρίως όσοι ενδιαφέρονται για καύσιμα ταξιδεύουν μέχρι την γειτονική χώρα, γιατί εκεί είναι πιο φθηνά».

Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος σχολίασε ότι, «αγορές πραγματοποιούν κυρίως όσοι επισκέπτονται την Βουλγαρία και για βόλτα, όπως όταν επισκέπτονται το Bansko. Δηλαδή, στον γυρισμό μπορεί να γεμίσουν το ντεπόζιτο ή να επισκεφτούν κάποιο σούπερ μάρκετ». 

Πηγή:enikos.gr

About Post Author

You May Also Like

More From Author