Συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού αναμένει η Ένωση θεατρικών Παραγωγών (ΕΝΘΕΠΑ*), του οποίου μέλος του διοικητικού συμβουλίου είναι και ο Γρηγόρης Βαλτινός.
Στόχος είναι να τεθούν υπό συζήτηση εκκρεμή και νέα αιτήματα για την εύρεση ενός αποτελεσματικού σχεδίου σχετικά με τη βιωσιμότητα των θεατρικών επιχειρήσεων, που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19.
Το δύσκολο στοίχημα -όχι μόνο για το Δ.Σ. της ΕΝΘΕΠΑ, αλλά και για τους αρμόδιους πολιτικούς- είναι το πλάνο εκείνο που θα καταφέρει να αντιστρέψει την κρίση της πανδημίας σε μια ευκαιρία, με την οποία το θέατρο θα εξελιχθεί, επιτέλους, σε μια βιώσιμη και, γιατί όχι (;), σε μια υγιή, επικερδή επιχείρηση.
Δεν έχουν περάσει πολλοί μήνες από το φθινόπωρο του 2020, όταν η ΕΝΘΕΠΑ προειδοποιούσε πως αν δεν γίνονταν άμεσα ορισμένες κινήσεις για τη στήριξη των ιδιωτών θεατρικών παραγωγών, τότε πολλά θέατρα θα κινδύνευαν με οριστικό λουκέτο.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη ένωση είχε θέσει ως τελικό χρονικό περιθώριο τη 15η Νοεμβρίου 2020. Η ικανοποίηση ορισμένων αιτημάτων προχωρά μεν, αλλά σε πολύ αργούς ρυθμούς, και οι ιδιώτες θεατρικοί παραγωγοί δεν έχουν λάβει καμία εξειδικευμένη βοήθεια. Σε λίγες ημέρες ξεκινούν οι επιδοτήσεις, που άλλωστε ανέμεναν από τον περασμένο Μάρτιο. Σύμφωνα με την ΕΝΘΕΠΑ, στην παρούσα φάση αυτό δεν είναι αρκετό. Τα ερωτήματα πληθαίνουν, ενόψει μάλιστα και της σταδιακής χαλάρωσης του lockdown σε άλλους τομείς.
«Τον ασθενή πρέπει να τον φροντίσουμε πριν πεθάνει. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, το θέατρο είναι στην εντατική. Επομένως θα πρέπει να περάσουμε σε λύσεις δραστικές» είπε ο Γρηγόρης Βαλτινός, ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρικός παραγωγός και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΝΘΕΠΑ.
Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι θεατρικοί παραγωγοί δεν έχουν οικονομικό περίσσευμα, πράγμα που επιβεβαιώνει και η ΕΝΘΕΠΑ.
«Είμαστε τσίμα-τσίμα. Και το τσίμα-τσίμα που σας λέω είναι αν είμαστε πολύ τυχεροί. Συνήθως μπαίνουμε μέσα». Μη βιαστεί κανείς να αναρωτηθεί γιατί τότε ασχολούνται με τη θεατρική παραγωγή. Ο καλλιτεχνικός οίστρος πάντα στέλνει μια σπίθα αισιοδοξίας, που δίνει κουράγιο στους ιδιώτες θεατρικούς παραγωγούς να μην τα παρατήσουν, ελπίζοντας πως η επόμενη παράσταση θα αφήσει κάποιο κέρδος.
«Ξεκινάς με ένα ρεπερτόριο που σε καλύπτει πρώτα αισθητικά. Κι ελπίζεις να μην μπεις μέσα, όχι να βγάλεις χρήματα. Τέτοιους σεισμούς λοιπόν σαν την πανδημία αντέχουν όσες επιχειρήσεις έχουν απόθεμα και όχι οι φτωχές επιχειρήσεις. Το θέατρο είναι μία από τις φτωχές επιχειρήσεις – είναι γνωστό, δεν το λέμε τώρα για να μας λυπηθούν. Ακούμε συνεχώς περί στήριξης στον εργασιακό ή επιχειρηματικό κλάδο. Εάν θέλουμε στη χώρα που γέννησε το θέατρο να υπάρξει συνέχεια, πρέπει να βρεθούν άμεσα τρόποι». Αν πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε κάποιο από τα αιτήματα της ΕΝΘΕΠΑ, είναι στην επαναφορά του θεσμού των εργατικών εισιτηρίων. Διαδικασία κατά την οποία το κράτος θα προαγοράζει, για παράδειγμα, εκατό, διακόσιες χιλιάδες εισιτήρια ως ένα είδος επιδότησης και θα τα μοιράζει στις αίθουσες, αναλογικά πάντα με τον αριθμό θέσεων του κάθε χώρου, «θεωρώ ότι είναι πρωτεύουσας σημασίας να προχωρήσει το κράτος στα εργατικά εισιτήρια.
Διότι, δεδομένου ότι με την προαγορά θα εισπράττουμε εγκαίρως τα χρήματα, θα έχουμε τη δυνατότητα να ξέρουμε πόσους ηθοποιούς θα προσλάβουμε και να κάνουμε ένα πλάνο με τα κόστη. Διότι ποιος μου διασφαλίζει ότι αν ανοίξουμε θα έχουμε κόσμο και ότι δεν θα πάρω στον λαιμό μου τους επαγγελματίες;».
Όλα αυτά η ΕΝΘΕΠΑ τα έχει ζητήσει από το υπουργείο Πολιτισμού και ελπίζει σε ένα καλό αποτέλεσμα το συντομότερο. «Είναι σημαντικό ότι δημιουργήθηκε ένα υφυπουργείο για τα θέματα σύγχρονου πολιτισμού και ευτύχημα που ανέλαβε ο Ν. Γιατρομανωλάκης, με τον οποίο μπορούμε άμεσα να συζητήσουμε τα επιμέρους πρακτικά προβλήματα», συμπλήρωσε.
* Το Δ.Σ. της ΕΝΘΕΠΑ αποτελείται από τους Διονύση Παναγιωιάκη, Γρηγόρη Βαλτινό, Μιχάλη Αδάμ, Γεράσιμο Σκαφίδα, Νίκο Αρπκόπουλο, Μίλτο Σωτηριάβη και Παναγιώτη Γεώργα
Πηγή: Secret
+ There are no comments
Add yours