Από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΣΟΛΚΑ
Ο κόσμος όλος, τον περασμένο Μάϊο, θυμήθηκε έναν αυτοαναφλεγόμενο αστέρα της μόδας, τον σαν υπερφωτεινό κβάζαρ Ρόι Χάλστον Φρόουικ -γνωστό ως Χάλστον- που άλλαξε την αμερικανική μόδα για πάντα και άνοιξε το δρόμο για άλλους λαμπερούς αστεροειδείς της, όπως ο Κάλβιν Κλάιν, ο Ράλφ Λόρεν, ο Τομ Φορντ. Ο λόγος; Η προβολή της σειράς πέντε επεισοδίων του Netflix, «Halston», με τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ που έμαθε ακόμα και να ράβει, ώστε να υποδεθεί τον θρυλικό μόδιστρο, σε σκηνοθεσία του παντοδύναμου στο χρηματιστήριο αξιών του θεάματος, Ράιαν Μέρφι.
Ο σκηνοθέτης επέβαλε μάλιστα το θέμα στο Netflix, που πριν λίγα χρόνια είχε απορρίψει, μιας και ο σχεδιαστής, παρά το ότι υπήρξε αυτοκράτορας του στιλ στα 60s και 70s, είχε περάσει στη λήθη του μάταιου της ύπαρξης όλων. Κι όμως! Άλλαξε τη φόρμα των ρούχα όχι να δίνουν σαν πανοπλίες το σχήμα στη γυναίκα, αλλά να ακολουθούν το δικό της, μέσα από την πολυπλοκότητα που κρυβόταν στις απλές γραμμές. Less is more, άλλωστε ήταν και το μότο του! Οι γυναίκες τον λάτρεψαν. Υιοθέτησαν τα καφτάνια του, τα παντελόνια του, την ευκολοφόρετη, άνετη πολυτέλεια της καθημερινότητας που προτείνει. Και έβαλε τις ΗΠΑ στον κόσμο της μόδας, δίπλα στους Ευρωπαίους που κρατούσαν αλαζονικά και με διάθεση αριστοκρατικά σνομπ, τα σκήπτρα της παντοδυναμίας της. Ακόμα μια ιστορία αμερικανικού ονείρου, πασπαλισμένη με την χρυσόσκονη της φαντασίωσης του δυτικού σύγχρονου κόσμου, πως η Σταχτοπούτα στέφεται βασίλισσα του καιρού της, αρκεί να χει πεπρωμένο, ταλέντο και να βρίσκεται στην σωστή θέση την κατάλληλη στιγμή; Ω! Μα, όχι… όχι…
Το παιδί απ την Αϊόβα, που έφτιαχνε καπέλα
Αμερικανική, αχανής, ενδοχώρα. Εκεί, που κατοικούν, όσοι δεν έχουν δει ποτέ θάλασσα και την Νέα Υόρκη την έχουν μάθει απ το σινεμά. Εκτάσεις αγροτικές, ατέλειωτα μίλια στους δρόμους, ευθείες και αγροτικές κατοικίες πολύ μακριά η μια απ την άλλη. Αϊόβα ή ‘Αϊοα, όπως την προφέρουν οι Αμερικανοί, απ’ την φυλή των Άιογουεϊ, πολύ πριν οι Ευρωπαίοι, κυρίως Δανοί και Νορβηγοί ανακαλύψουν τις πολύτιμες εκτάσεις της. Στη πρωτεύουσα, το Ντι Μόιν, 23 Απριλίου 1932, στο τυπικά αμερικανικό του σπίτι, ο Νορβηγό – Αμερικανός λογιστής Τζέιμς Έντουαρντ Φρόουικ, αποκτά από την γυναίκα του, τη Χάλι Μέι, τον δεύτερο παιδί του, έναν γιο, τον Ρόι Χάλστον, που θα τον φωνάζουν όλοι μόνο Χάλστον για να μην υπάρχει σύγχυση με τον θείο του Ρόι, που ζούσε στο ίδιο σπίτι. Ο πατέρας είναι αλκοολικός. Τα τρία παιδιά του, τα δυο αγόρια και η μια αδελφή, ζουν «αρκετά φρικτά πράγματα», που δεν κατονομάζονται από την οικογένεια. Ο μικρός που καταλαβαίνει νωρίς ότι είναι ομοφυλόφιλος, αντέχει στην βία του πατέρα του και την συνεχή υποτίμηση, βρίσκοντας καταφύγιο στη παρουσία της γιαγιάς του. Εκείνη αγαπά καθετί ωραίο και ράβει για να ζήσουν όλοι, με εξαιρετική τεχνική. Ο Χάλστον από πολύ μικρός, δείχνει ενδιαφέρον για τη δουλειά της γιαγιάς του και κάθεται με τις ώρες μαζί της, ώσπου αρχίζει να μαθαίνει τη τέχνη της.
Πολύ νωρίς θα αρχίσει να φτιάχνει εντυπωσιακά καπέλα και καθημερινά φουστάνια για τη μητέρα και την αδελφή του. Στα 10 του, μετακομίζει με την οικογένεια, στο Έβανσβιλ της Ιντιάνα, στη περιοχή των μεγάλων Λιμνών. Τελειώνοντας το σχολείο παρακολούθησε για λίγο, στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα μαθήματα τέχνης, για να το εγκαταλείψει προς χάριν της Σχολή του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο. Είναι 20 χρονών, ωραίος και με μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Στη μεγάλη πόλη, δουλεύει τη μέρα σε ένα κομμωτήριο και το βράδυ παρακολουθεί νυχτερινά μαθήματα, ώσπου τρία χρόνια αργότερα, το 1953, ανοίγει το δικό του καπελάδικο. Η πρώτη, ένθερμή του πελάτισσα του ήταν η κωμική ηθοποιός του ραδιοφώνου Φραν Αλλισον. Σύντομα, όμως, τα καπέλα Halston θα γίνουν φετίχ για σταρ σαν την Κιμ Νόβακ, την Γκλόρια Σβάνσον, την Ντέμπορα Κερρ ή την δημοσιογράφο φόβο και τρόμο του Χόλυγουντ, Χέντα Χόππερ. Οι γυναίκες δείχνουν ήδη να τον λατρεύουν και όταν η Chicago Daily News αφιερώσει σελίδα για τα καπέλα του νεαρού, τότε, εκείνος θα μετακομίσει στη Νέα Υόρκη για να την κατακτήσει όλη!
Στη Νέα Υόρκη, το κέντρο του κόσμου
Είναι τέλη του 1957. Το Μεγάλο Μήλο είναι ναι, το κέντρο της γης, με τους τεράστιους ουρανοξύστες του και τα εκατομμύρια κατοίκους και τουρίστες, αλλά μετά το μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο έχει περάσει οικονομική ύφεση, με τη μεσαία αστική τάξη να μετακινείτε στα προάστια και τη βιομηχανία να ψάχνει διεξόδους. Τότε ο Χάλστον αντιλαμβάνεται πως υπάρχουν πολλά που εδώ μπορεί να κάνει. Πιάνει δουλειά σε δίπλα στη Λίλι Νταχ και σύντομα αναδεικνύεται σε κύριο σχεδιαστή, ενώ γνωρίζεται με σημαντικούς συντάκτες και εκδότες μόδας. Στη δεύτερη δουλειά του θα γνωρίσει παγκόσμια φήμη αφού σχεδιάζει το διάσημο καπέλο της Τζάκι, που φορούσε στην προεδρική ορκωμοσία του Κανέτι, το 1961, που θα συζητηθεί όσα λίγα αξεσουάρ μόδας. Το Newsweek τον ανακηρύσσει «τον κορυφαίο σχεδιαστή μόδας όλης της Αμερικής». Διάσημες σταρ και κοσμικές! Μοντέλα και λόγιες! Δημοσιογράφοι και καλλιτέχνιδες! Όλες, μα όλες λατρεύουν τα καπέλα του Χάλστον, μόνο, που, να, πια δεν είναι της μόδας! Καταπιέζουν, κρύβουν, αναχρονίζουν! Εκείνος πιάνει την τάση και προχωρά στον σχεδιασμό ρούχων. Μια ένθερμη πελάτισσά του, μέγιστη λάτρης της δουλειάς του, είναι η Εστέλλ Μάρς, βαθύπλουτη Τεξανή, που θα τον στηρίξει οικονομικά ώστε να ανοίξει την πρώτη του μπουτίκ στη λεωφόρο Madison, το 1968. Ένα σκούρο νυφικό από βελούδο και τζιν θα χαιρετιστεί ως αριστούργημα και όλη η φήμη είναι δική του!
Ο αυτοκράτορας της μόδας γίνεται θρύλος
Halston Limited! Οι δημιουργίες του Χάλστον κάνουν χαλασμό. Μίνιμαλ αλλά εκλεπτυσμένος, λαμπερός και άνετος, με λατρεία στα πολυτελή υλικά, όπως το μετάξι και το σιφόν και στις πολύ απλές γραμμές. Χωρίς τίποτα περιττό, καταπιεστικό, μη λειτουργικό, τα ρούχα του είναι άνετα για τις γυναίκες και συνάμα φίνα. Λατρεύει τα γυναικεία παντελόνια και τα κοστούμια και τα επιβάλλει για όλες τις ώρες και κάθε περίσταση ακόμα και για νύφες. Δε διστάζει δε, να συνδυάσει αθλητικά στοιχεία με βραδινές τουαλέτες. Είναι πια θρύλος και έχει δημιουργήσει μια αυτοκρατορία που περιλαμβάνει ρούχα, αξεσουάρ και αρώματα. Σχεδιάζει στολές για αεροπορικές εταιρείες, για την Ολυμπιακή Ομάδα και τους Επιτρόπους των ΗΠΑ, για τους Παναμερικανικούς Αγώνες, για το αστυνομικό τμήμα της Νέας Υόρκης, για την Avis της ενοικίασης αυτοκίνητων. Ο Χάλστον κάνει επανάσταση τόσο με τις άνετες και πολυτελείς συνάμα δημιουργίες που λατρεύουν το ελεύθερο γυναικείο σώμα, αλλά και με τις επιδείξεις του, που θεωρούνται και πολιτισμικά γεγονότα.
Χρησιμοποίει δε, σε αντίθεση με ότι συνηθιζόταν μέχρι τότε τόσο στην Αμερική, όσο και -κυρίως- στην Ευρώπη μοντέλα από όλες τις φυλές και όχι μόνο λευκές καλλονές, κάνοντας επανάσταση στα σόου. Το 1973, ο Χάλστον πουλάει τη κυριότητα της φίρμας του, του στον μυθικά πλούσιο επιχειρηματία της εποχής Νόρτον Σίμον για το ιλιγγιώδες, τότε, ποσό των 16 εκατομμυρίων δολαρίων, αλλά παρέμεινε ο κύριος σχεδιαστής, διατηρώντας τον δημιουργικό έλεγχο. Το 1975, συνεργάζεται με τον Μαξ Φάκτορ Τζούνιορ και η κορυφαία εταιρεία Max Factor λανσάρει το γυναικείο άρωμα Halston, που οι πωλήσεις του έφτασαν στα 85 εκατομμύρια δολάρια! Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, ο Χάλστον απογειωμένος πια, φτιάχνει ανδρικά ρούχα, αποσκευές, γυναικείες τσάντες, εσώρουχα, κλινοσκεπάσματα, κουρτίνες, παπούτσια και ως Μίδας της μόδας ότι αγγίζει γινεται χρυσαφένια ανάρπαστο.
Η Λίζα της ζωής του…
Ήταν πριν γίνουν σταρ, ακόμα, εκείνοι οι φίλοι, που τηλεφωνιούνται συνέχεια, που βλέπονται κάθε μέρα, που περνούν ωραία μαζί κουλουριασμένοι στον καναπέ, τρώγοντας πατατάκια, βλέποντας ταινίες, που αποκοιμιούνται αγκαλιά. Μιλάμε για τη φιλία της θεϊκής Λίζα Μινέλι με τον Χάλστον. «Ήταν ο προστάτης μου, ο αδελφός μου, ο καλύτερός μου φίλος. Προσπαθείτε να με κάνετε να πω κάτι εναντίον του; Όλοι γνωρίζουν ότι τον αγαπούσαν τόσο πολύ. Είναι ένας σπουδαίος Αμερικανός που άλλαξε μόδα. Μας έβαλε στο χάρτη» είπε όταν στην πτώση του Χάλστον οι δημοσιογράφοι της έστηναν παγίδες. Σχεδίασε τα ωραιότερα ρούχα για να τα φορέσει η Λίζα του, στις ταινίες, στις πρεμιέρες, στα Όσκαρ. Δεν χώρισαν ποτέ, δεν προδόθηκαν, δεν πικράθηκαν. Ήταν αχώριστοι, στα 70’s, στα 80’s, όσο υπήρχαν στον ίδιο κόσμο, με μαύρα γυαλιά και σύνολα, με τα ίδια κομμένα κοστούμια.
Χαμογελούν, χορεύουν στο Studio 54, καπνίζουν την ίδια μάρκα μακριών τσιγάρων με το ίδιο στιλ, λάμπουν σε VIP δεξιώσεις και θρυλικές χολυγουντιανές πρεμιέρες. Είναι δυο εκθαμβωτικά, κυρίαρχα πλάσματα που δέθηκαν με μια φιλιά από εκείνες που είναι ευλογία να συμβαίνουν. Η Λίζα έμεινε πίσω. Μα τον έχει μαζί της πάντα. Λίγο πριν τα γυρίσματα της σειράς του Netflix o Γιούαν ΜακΓκρέγκορ πήγε να βρει το σύμβολο Μινέλι και να την διαβεβαιώσει πως ο φίλος της είναι σε καλά χέρια. Οι παραγωγοί της σειράς μετά από τη συνάντηση, όπου ό,τι ειπώθηκε κρατήθηκε μυστικό δήλωσαν «ελπίζουμε να αγαπήσει αυτή τη δουλειά και ελπίζουμε να αισθανθεί ότι τιμήσαμε τον καλύτερο φίλο της και τη σχέση τους με τρόπο που θα τους κάνει να νιώσουν τρυφερότητα και ευχαρίστηση».
…η Αντζέλικα, η Πατ, η Μπιάνκα, η Γκρέτα και οι άλλες Halstonettes
Δεν είναι μόνο ο Χάλστον θρύλος, αλλά γίνονται διάσημοι και φημισμένοι και όλοι όσοι συνεργάζονται μαζί του. Φίλες και μοντέλα του, που δεν δουλεύουν απλά μαζί του, αλλά είναι μούσες και οπαδοί του συνάμα, γίνονται τα fashion icon της εποχής. Οι Πατ Κλιβελαντ, Αντζελικα Χιούστον, Χάιντ Γκόλντμπεργκ, Κάρεν Μπγιόρσον, Μπεβερλι Τζόνσον, Νάνσυ Νόρθ, Κρις Ρόγιερ, Αλαβα Κλινν, Κόκι Κουκ και Πάτ Αστ είναι τα ανάρπαστα top model της εποχής που τελικά καθιερώνονται ως «The Halstonettes», οι Χαλστονίτσες, σα να λέμε, από τον δημοσιογράφο μόδας Αντρέ Λίον Τάλεϊ. Οι Halstonettes εμφανίζονται μαζί του, σε άρθρα, διαφημίσεις για ρούχα και καλλυντικά Halston και εμφανίζονται σε όλες τις εκδηλώσεις που σχετίζονται με τον Χάλστον. Όλες αυτές οι καλλονές, δείγματα μιας υπέροχης εθνοτικής ποικιλομορφίας, ταξίδευαν σ όλο τον κόσμο με τον Χάλστον, ήταν στα γκαλά αλλά και στα προσωπικά του πάρτι, στις εξόδους στο Studio 54, στις επιδείξεις του, στο ρετιρέ του στο Olymbick Tower με το Μανχάταν και τα άστρα για προσωπική φαντασμαγορία στο σαλόνι του και γίνονται παντού θέμα και θέαμα.
Ακόμη εμπιστεύονται την εμφάνιση αλλά απολαμβάνουν να είναι Halstonettes και οι σούπερ σταρ Γκρέτα Γκάρμπο, Μαργκό Χέμινγουεϊ, Λορίν Μπακόλ, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και φυσικά η γυναίκα – σύμβολο της εποχής Μπιάνκα Τζάγκερ και πάνω από όλες, η κολλητή του, η μούσα του και απόλυτο μοντέλο του, η Λίζα Μινέλι. Εξέχουσα και η θέση της Τζάκι, τόσο ως Κένεντι, όσο και ως Ωνάση, που είναι μια πρέσβειρα της κομψότητας των δημιουργιών του σ όλο τον κόσμο. Είναι δε γεγονός, πως για χάρη της καθιέρωσε τα καφτάνια σε κάθε γυναικεία ντουλάπα, σχεδιάζοντας όσο πιο φίνα γινόταν, όταν εκείνη του ζήτησε να είναι άνετη αλλά πάντα κομψή.
Όταν εκείνος ήταν το Studio 54
Ο κόσμος στο Μανχάταν και στους κύκλους της πολύ πλούσιας Νέας Υόρκης, με τις ιλιγγιώδης διαφορές ζει ένα πάρτι με σκηνικό, μια χειρότερες δεκαετίες της διάσημης αυτής πόλης! Τεράστιοι, ξεδιάντροποι αρουραίοι στους δρόμους, απίστευτη ακρίβεια, εγκληματικότητα, κλειστές δουλειές, πολιτειακή πτώχευση, μοχθηροί κατά συρροή δολοφόνοι, όπως ο «Γιος του Σαμ», να καραδοκούν στα σκοτάδια. Η πόλη είναι φαλιρισμένη, πληγωμένη, γκρίζα και ακόμα και η αρχιτεκτονική της υπεροψία μοιάζει με αξιολύπητα ξεπεσμένη φιλοδοξία.
Το Studio 54, όμως, φτιάχνει μια ινδαλματική νύχτα, καθιερώνει σαν ξόρκι το υπερβολικό γκλάμουρ, ως το πρώτο νάιτ κλαμπ, σε μια πόλη, τεράστια μεν, αλλά χωρίς καμία εμπειρία σ αυτού του είδους τη διασκέδαση. Στους 33 μόλις μήνες λειτουργίας του, αυτό το εμβληματικό μέρος, θα δει στο Μανχάταν οι δισεκατομμυριούχοι του πλανήτη να φτιάχνουν εκεί με ξέφρενο life style, δικό τους τόπο και επίκεντρο αυτό ακριβώς το νυχτερινό τόπο, όπου όλα επιτρέπονται και όλα μπορούν να συμβούν.
Στα θεωρία του του club αφήνονται οι σεξουαλικές φαντασιώσεις ελεύθερες και γίνονται πράξεις, ενώ η χρήση ναρκωτικών ήταν αχαλίνωτη. Οι σταρ λάμπουν στο επίκεντρο αυτής της ζαλισμένης διασκέδασης, με ήχους disco, εναλλασσόμενους φωτισμούς, κρυστάλλινα γέλια και παγάκια που λιώνουν. Είναι σχεδόν ο φυσικός χώρος για τον Χάλστον, όπου η αίσθηση του για τη μόδα εμπνέει και εμπνέεται εκεί μέσα, στις νύχτες που τελειώνουν το ξημέρωμα. Πάντα μαζί του η Λίζα Μινέλι. Στο πάρτι γενεθλίων για την Μπιάνκα Τζάγκερ που έδωσε ο Χάλστον, έβαλε έναν υπέροχα, γυμνασμένο, νεαρό, γυμνό άντρα που οδηγούσε ένα καθαρόαιμο άλογο να την ανεβάσει πάνω του και να την κάνει βόλτα γύρω από την πίστα. Ο Αντυ Γουόρχουολ λάτρεψε τη στιγμή!
Ο Αντυ Γουόρχουολ
Ο Γουόρχουολ και ο Χάλστον ήταν φίλοι και συνεργάτες στην ζωή. Ξεκίνησαν και οι δυο ως κομμωτές. Μοιράστηκαν την ίδια άποψη για την άνεση της μόδας, θαύμασαν ο ένας την δουλειά του άλλο, συνεργάστηκαν. Ο Γουόρχουολ φιλοτεχνούσε τα ντεφιλέ του Χάλστον με ασύλληπτης φαντασίας καινοτομίες και εκείνος έκανε τα σχέδια του Γουόρχουολ υφάσματα. Αλληλοεπιδρούσαν ο ένας με τον άλλον και εκτιμιόντουσαν βαθιά. Ακόμη τόσο ο Γουόρχουολ, όσο και ο Χάλστον αντιλαμβάνονταν τη δύναμη των star. Όταν ο Χάλστον έντυσε, πρώτος αυτός, όλες τις celebrity και τις διασημότητες, ο Γουόρχουολ άρχισε να παράγει τα πορτρέτα τους και τους συμπεριφέρονταν με την ίδια φινέτσα που είχε δει να κάνει ο σχεδιαστής. Οι δυο τους ήταν πάντα μαζί στο Studio 54. O Χάλστον έκανε πάρτι πάντα για τα γενέθλια του καλύτερου του φίλου, που έμειναν παροιμιώδη, όπως εκείνο με τους καλεσμένους ντυμένους με κοστούμια ροζ ουρακοτάγκων που είχε ετοιμάσει ο ίδιος.
Εκεί, παροιμιώδη έμειναν και τα δώρα που του έκανε, όπως ένα υπέροχο, άσπρο γούνινο παλτό, ή μια άλλη χρονιά 20 ντυμένα με υπέροχα υφάσματα κουτιά που περιλάμβαναν διαφορετικά δώρα που είχαν να κάνουν με το πατινάζ, όπως πατίνια, ένα βιβλίο γρήγορης εκμάθησης, μινιατούρες και έργα τέχνης με το αντίστοιχο θέμα. Το 1980, τα δώρα του Χάλστον περιλάμβαναν ένα ζευγάρι άσχημα παπούτσια, ένα τραγούδι – τηλεγράφημα απ αυτά τα κιτς που συνηθίζονταν παλιά και ένα κέικ σε σχήμα παπουτσιού! Όταν ρώτησαν τον Γουόρχουολ τι πρεπει να κάνει κάποιος για να μη τρώει πόρτα, όπως ο Σινάτρα για παράδειγμα, αλλά να μπαίνει στο Studio 54, εκείνος είχε απαντήσει: «Πάντα να πηγαίνετε με τον Χάλστον ή στον Χάλστον».
Ο μοιραίος, ωραίος Βίκτωρ
Αλκοόλ ναι, αλλά και πολλά, πολλά, πολλά ναρκωτικά. Μοιραίες οι ουσίες, όσο η σχέση του με τον Βίκτωρ Χουγκό. Ο Χάλστον γνώρισε τον σέξι νεαρό από τη Βενεζουέλα, το 1972 για μια συνεργασία, υποτίθεται μιας και ο Βίκτωρ ήταν μέικ απ άρτιστ. Στην πραγματικότητα ο Βίκτωρ ήταν call boy και ένας επαγγελματίας της βιομηχανίας του σεξ, τον οποίο κάλεσε, ύστερα από παρότρυνση φίλων ο Χάλστον, για να ερωτευτεί τρελά. Γρήγορα έζησαν μαζί στο εμβληματικό για την εποχή διαμέρισμα του σχεδιαστή.. Η σχέση τους διήρκεσε πάνω από δέκα χρόνια. Για πολλούς ο νεαρός ήταν ένα παράσιτο, ένας χρυσοθήρας, ένα παρασιτικό πλάσμα, που προσκολλήθηκε σα βδέλλα στο Χάλστον και τον παρέσυρε σε ολέθριους τρόπους ζωής και αποφάσεις. Ο Βίκτωρ Χούγκο, όπως ήταν το ψευδώνυμο του, που έγινε διάσημος, φυσικά και δεν ήταν λάτρης της γαλλικής λογοτεχνίας, αλλά το Hugo παρέπεμπε σε ένα λογοπαίγνιο για την ανατομία συγεκριμένου ανατομικού του σημείου. Ο εκλεπτυσμένος, σοφιστικέ Χάλστον, έστω και με την επιτηδευμένη ψεύτικη προφορά για να φαίνεται αριστοκρατική και όχι από τις red neck περιοχές της ενδοχώρας, δεν έμοιαζε να ταιριάζει με τον νεαρό που εμφανιζόταν στο Studio 54 φορώντας μια μάνικα πάνω από το ανδρικό του όργανο για να καταφέρει να γίνει έργο τέχνης από Γουόρχουολ….
Ο Βίκτωρ ήθελε συνεχώς λεφτά, διασημότητα, διασκέδαση, εμπειρίες και δεν έδειχνε σεβασμό για τίποτα και κανένα, νομίζοντας πως ήταν ανέγγιχτος. «Ο Χάλστον ήταν μαζί με αυτό το άξεστο αρσενικό, από καθαρή λαγνεία, έχοντας ζήσει μια ζωή που διψούσε για ρομαντισμό και τρυφερότητα» έχουν δηλώσει δημόσια φίλοι του σχεδιαστή. Ο Χάλστον δουλεύει πολύ, είναι πιεσμένος αφόρητα και μόνο το Studio 54 είναι η βαλβίδα αποσυμπιέσεις του. Α! Και ο Βίκτωρ. Τον επιβάλλει στην εταιρεία του ως σχεδιαστή βιτρινών, αναγκάζοντας τον προηγούμενο και ταλαντούχο, που υπήρξε μεγάλη σχέση του, να παραιτηθεί. «Ο Βίκτωρ είχε τα κλειδιά για το χρηματοκιβώτιο με την κοκαΐνη» λένε όσοι τους έζησαν από κοντά.
Η καταστροφική σχέση
«Ο Βίκτωρ ήταν μια καταστροφική δύναμη», δήλωσε ο συντάκτης του Vanity Fair, Μπομπ Κολατσέλο στο ντοκιμαντέρ «Halston» του 2019 και θυμήθηκε πως «ο Αντυ έκανε δύο πορτρέτα του Βίκτωρ. Μια μέρα βρίσκει τον ένα πίνακα να έχει καλυφθεί από κακά γκράφιτι. Ο Βίκτωρ είχε ζωγραφίσει πάνω του, νομίζοντας ότι αυτό ήταν τέχνη και πως θα ανέβαζε σε επίπεδο την τέχνη του Γουόρχουολ, που είχε πραγματικά τρελαθεί!». Ο Βίκτωρ είχε βυθιστεί στον εθισμό από τις ουσίες και από την προσοχή που έπαιρνε που έγινε παρανοϊκά χειριστικός για τον Χάλστον. Όταν ο Χάλστον και ο Χούγκο σταμάτησαν να κοιμούνται μαζί, ο σχεδιαστής μόδας στράφηκε σε άλλους συνοδούς, όπως ο Ρόμπερτ Ρότζερς, ένας μέτριας εμφάνισης μαύρος μεσαίου ύψους, που ήταν ο πιο επιτυχημένος εκδιδόμενος άνδρας του Μανχάταν.
Όμως ο Χάλστον δεν μπόρεσε να απομακρύνει τον πρώην σύντροφό του από το σπίτι και τη ζωή του. Ο Χούγκο άρχισε να τον κλέβει για να πάρει ναρκωτικά και του βούτηξε ακόμα και τα ασημένια κηροπήγια Elsa Peretti από το τραπέζι. Ο Χάλστον συνέχισε να του πληρώνει το σπίτι του και να του κόβει επιταγές για να ζει. «Το πρόσωπο που αγαπούσε ο Χάλστον, περισσότερο από τη δική του ζωή, ήταν ο Βίκτωρ», όμως, δήλωσε ο προσωπικός βοηθός του Χάλστον, Περούτσιο Βαλς.
Η καταστροφή η ίδια
Ο Βίκτωρ Χούγκο και οι απαιτήσεις του, η κακή επιρροή του και οι κυνικές συμβουλές του, λέγεται πως βοήθησαν στη καταστροφική κίνηση του Χάλστον, ο οποίος το 1983, εξαετές συμβόλαιο αξίας 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με την αλυσίδα λιανικής των πολύ φτηνών ρούχων J. C. Penney. Ο σχεδιαστής ετοίμασε μια σειρά, τη Halston III, με οικονομικά ρούχα, αξεσουάρ, καλλυντικά και αρώματα που κυμαίνονταν από 24 έως 200 $. Κανείς σχεδιαστής υψηλής ραπτικής μέχρι τότε δεν είχε βγει στα πολυκαστήματα και δη στις «φτωχομάνες». Ο Χάλστον που ήταν ενθουσιασμένος για τη συμφωνία είδε τις πόρτες να κλείνουν η μια πίσω από την άλλη, οι ακριβές μπουτίκ να πετάνε τα ρούχα του έξω και το όνομα του να γινεται «φτηνιάρικο». Οι παραγγελίες της Halston Limited αν δεν διακοπήκαν πλήρως, μειώθηκαν δραματικά. Η γραμμή Halston III για τον J. C. Penney δεν έγινε αποδεκτή από το λαϊκό αγοραστικό κοινό της Αμερικής και τελικά η συνεργασία διακόπηκε. Πολύ αργότερα, φυσικά, σχεδιαστές υψηλής ραπτικής θα βγάλουν σειρές τους σε πολυκαταστήματα, θησαυρίζοντας. Τελικά ο Χάλστον χάνει τον δημιουργικό έργο και της Halston Limited και τελικά του απαγορεύτηκε να δημιουργήσει σχέδια για την εταιρεία που φιγουράριζε το όνομα του.
Ένα τέλος…
Συνεχίζει να δημιουργεί ρούχα, μόνο, για τις αγαπημένες του, Λίζα Μινέλι και Μάρθα Γκραχαμ. Το Studio 54 έχει κλείσει. Η μόδα τον περιφρονεί. Η περιουσία του έχει εξανεμιστεί. Ο φίλος του ο Γουόρχουολ πεθαίνει το 1987 μετά από επιπλοκές από μια επέμβαση για αφαίρεση χοληδόχου κύστης. Ο Χάλστον τον θρηνεί, αλλά πληγώνεται όταν στα δημοσιοποιημένα ημερολόγια του Αντυ Γουόρχουολ, όλη η Αμερική διαβάζει πως «Η Λίζα -Μινέλι!- είπε στον Χάλστον, «δώσε μου, αμέσως, κάθε κάθε ναρκωτικό που έχεις πάνω σου». Έτσι της έδωσε κοκαΐνη, κάμποσα κομμάτια μαριχουάνας, ένα Valium, τέσσερα Quaaludes, και όλα τυλιγμένα σε ένα μικρό κουτί». Αλλού ο φίλος σημειώνει, «πως πήγε ο Χάλστον και έκανε τόσο λάθος και ξεπούλησε το όνομά του;». Ο Χάλστον, όπως και ο Χούγκο, το 1988, βρίσκεται θετικός για τον ιό HIV. AIDS. Κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στην Αμερική, για να καταλήξει στο Σαν Φρανσίσκο, στην οικογένεια του. Ο Χούγκο τον βρίσκει και συνεχίζει να του αποσπά χρήματα. Η κατάσταση του χειροτερέψει, οι δυνάμεις τον εγκαταλείπουν, αλλά οι δικοί του, αδέλφια και ανιψιά είναι δίπλα του. Στο νοσοκομείο, λέγεται πως η οικογένειά του λέγεται ότι του έφερε γκουρμέ γεύματα εγκεκριμένα από το γιατρό του για να τον κάνει να χαρεί.
Το κρεβάτι του έβλεπε μια μια εκπληκτική θέα στη Γέφυρα της Χρυσής Πύλης και σ’ όλο τον Κόλπο του Σαν Φρανσίσκο. Το δωμάτιο του ήταν γεμάτο λευκές ορχιδέες. Στις 26 Μαρτίου 1990, ο Ρόι Χάλστον Φρόουικ πέθανε στον ύπνο του. Ήταν 57 ετών. Η σωρός του αποτεφρώθηκε. Η Λίζα Μινέλι τον θρήνησε, έκανε εκδηλώσεις στη μνήμη του, πάλευε να μη ξεχαστεί. «Θα μου λείπει πάντα» είπε εκείνη σε κάποια δημόσια εμφάνιση της, όλο και πιο σπάνιες τον τελευταίο καιρό και μόνο εις μνήμη εκείνου, του πατέρα ή της μητέρας, «αλλά κοιτάζω ψηλά στον ουρανό και λέω, «ευχαριστώ, φίλε. Ήταν χαρά και τιμή μου η φιλία σου. Απλώς να ξέρεις ότι σε σκέφτομαι. Κάθε μέρα σε σκέφτομαι». Ο Χούγκο και μετά τον θάνατο του Χάλστον προσπαθούσε να βγάλει χρήματα από εκείνον, πουλώντας τις συνεντεύξεις του για τη σχέση τους. Η οικογένεια του συνέχισε να φυλά τα αρχεία του, το έργο του, τη θύμηση του. Τώρα κινούνται νομικά κατά της σειράς του Netflix, τονίζοντας πως κάνεις δε πηρέ την άδεια τους. Και ας ξεθώριασε τη εικόνα, ας θεωρήθηκε λάθος η πτώση του, ας έχασε λεφτά, ας καταστράφηκε η φήμη του. Οι ιδέες του πέρασαν στο χρόνο και σήμερα είναι εδώ, στο παντελόνι και στο μακό κάθε γυναίκας, από ένα αγόρι κακοποιημένο, κάποτε στην Αϊοα, που ευτυχία ήταν να ράβει διπλά στη γιαγιά του, ωραία φουστάνια…
To κείμενο της Αλεξάνδρας Τσόλκα, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό DOWN TOWN, που κυκλοφορεί κάθε πρώτο Σάββατο του μήνα, με την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ.
+ There are no comments
Add yours