Θλίψη στον χώρο του θεάτρου και τον καλλιτεχνικό κόσμο σκόρπισε η είδηση του χαμού του 64χρονου Μιχάλη Αδάμ, ενός εκ των ισχυρότερων θεατρικών παραγωγών στην Ελλάδα, που είχε υπογράψει μεταξύ άλλων τις παραστάσεις «MasterClass» και «Priscilla».
Αυτός που έκανε γνωστή τη δυσάρεστη είδηση ήταν ο Στράτος Φαναράς μέσα από το προσωπικό του προφίλ στο facebook. «Χάσαμε πριν από λίγες ώρες τον αγαπημένο μας φίλο, τον αδελφό μας Μιχάλη Αδάμ. Αιώνια η μνήμη σου, Μιχάλη μου. Να οργανώνεις παραστάσεις στα λιβάδια του ουρανού, μέχρι να συναντηθούμε πάλι. Έχουμε τόσα πολλά να πούμε και να κάνουμε ακόμη» έγραψε λιτά, αλλά με πολύ συναίσθημα.
Ο άνθρωπος του θεάτρου, που δεν αποχωριζόταν την τραγιάσκα του, είχε ανεβάσει μεταξύ άλλων τα μιούζικαλ «Sweet Charity» με τη Σμαράγδα Καρύδη, «Ο βιολιστής στη στέγη» με τον Γρηγόρη Βαλτινό, «Priscilla the Musical» με τον Γιώργο Καπουτζίδη, «MasterClass» με τη Μαρία Ναυπλιώτου και πολλές παιδικές παραστάσεις σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία και εισπράττοντας την αναγνώριση όλων για τη συνεισφορά του στον χώρο του θεάματος.
Μάλιστα η Μαρία Ναυπλιώτου, μη μπορώντας να κρύψει τη στενοχώρια της, αποχαιρέτησε τον Αδάμ με τον δικό της τρόπο μέσα από τον λογαριασμό της στο Instagram: «Μιχάλη, η απώλειά σου μας βύθισε στη θλίψη. Είναι σκληρό, άδικο και τόσο δύσκολο. Θα έχεις πάντα μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Η σκέψη μου και η αγάπη μου στην οικογένειά σου» ήταν τα τρυφερά λόγια της ηθοποιού.
Αθεράπευτος εραστής του θεάτρου, λάτρης των λαμπερών μιούζικαλ, οραματιστής, πρωτοπόρος, τολμηρός, πολυταξιδεμένος: Αυτός ήταν ο Μιχάλης Αδάμ, ο γνωστός θεατρικός παραγωγός, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, επί σειρά ετών, του θεάτρου Badminton, που έφυγε σήμερα από τη ζωή μετά από σκληρή μάχη που έδωσε με τον κορωνοϊό. Αναμφισβήτητα ο θάνατός του αποτελεί μια πολύ μεγάλη απώλεια για τα εχγώρια πολιτιστικά και ψυχαγωγικά δρώμενα καθώς η δράση του, για μια ολόκληρη 20ετία,υπήρξε κάτι παραπάνω σημαντική. Ήταν επί της ουσίας ο άνθρωπος που έφερε το Μπροντγουεϊ στην Αθήνα, σύστησε στο ελληνικό κοινό τα πιο θρυλικά διεθνή μιούζικαλ αλλά και κάποια από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς μουσικής και χορευτικής σκηνής, παρουσίασε τις νέες διεθνείς τάσεις στην ψυγαχωγία και επένδυσε στην αξία μεγάλων ελληνικών αφιερωματικών παραστάσεων με σπουδαίους πρωταγωνιστές.
Ο Μιχάλης Αδάμ κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να αλλάξει σημαντικά τον ψυχαγωγικό χάρτη της Αθήνας, τολμώντας να μετατρέψει έναν μεγάλο, χωρητικότητας 2.500 περίπου θέσεων, αθλητικό χώρο που ανήκε στα Ολυμπιακά Ακίνητα, σε μια λαμπερή και ζωντανή στέγη πολιτισμού και θεαμάτων με τα οποία ήρθε σε επαφή η πλειοψηφία του μέσου θεατή όχι μόνον της πρωτεύουσας αλλά και άλλων ελληνικών πόλεων που έρχονταν ειδικά για να παρακολουθήσουν κάποια παράσταση.
Παράλληλα, πρωτοστάτησε στο στήσιμο μεγάλων παραστάσεων – αφιερωμάτων σε σημαντικές εγχώριες προσωπικότητες όπως ο Μίκης Θεοδωράκης με την παράσταση «Ποιος τη ζωή μου», η Σοφία Βέμπο, την οποία ενσάρκωσε η Μαρινέλλα αλλά και το δίδυμο Θάνου Μικρούτσικου – Νίκου Καββαδία μέσα από το υπέροχο «Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου». Σε όλες αυτές τις παραγωγές συμμετείχαν δεκάδες ηθοποιοί, ερμηνευτές, χορευτές και μουσικοί πρώτης γραμμής που βίωσαν στη σκηνή του Badminton εμπειρίες που μέχρι τότε ήταν άγνωστες για εκείνους στα ελληνικά καλλιτεχνικά δρώμενα.
Ένα μεγάλο κομμάτι του προγράμματος του θεάτρου εξάλλου ήταν αφιερωμένο στο παιδικό κοινό μέσα από εντυπωσιακές παραγωγές βασισμένες σε ήρωες της ελληνικής μυθολογίας όπως ο εντυπωσιακός «Ο Ιάσονας και το Χρυσόμαλλο Δέρας» και πολλές ακόμη.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν κατορθώματα ενός ανθρώπου ο οποίος έχοντας ζήσει αρκετά χρόνια στη Νέα Υόρκη, δουλεύοντας αρχικά ως δημοσιογράφων και σύμβουλος δημοσίων σχέσεων, ξεκίνησε, δειλά – δειλά, κάπου εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’90, να ανακατεύεται και στα ελληνικά πολιτιστικά δρώμενα, προτείνοντας αρχικά παραστάσεις ξένων σχημάτων στην Αθήνα. Ο παθιασμένος και πολυπράγμων Μιχάλης Αδάμ που είχε την ικανότητα να διακρίνει τί λείπει από τον ψυχαγωγικό χώρο της πόλης, αποφάσισε να επενδύσει στο ακριβό σπορ των θεαμάτων μακράς διάρκειας δημιουργώντας παράλληλα και τις αντίστοιχες συνθήκες ώστες αυτές να προσελκύσουν το ευρύ κοινό, μέσα από μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες, οργανωμένες δημοσιογραφικές αποστολές στο εξωτερικό, έναρξη της προπώλησης των εισιτηρίων αρκετούς μήνες πριν. Μπορεί όλο αυτό να αποτελούσε κάτι εντελώς νέο για το ελληνικό κοινό, η δυνατότητα προγραμματισμού όμως σε συνδυασμό με τις προσφορές στις διαδικτυακές αγορές εισιτηρίων – άλλη μια σημαντική καινοτομία που ο ίδιος προώθησε στην ελληνική αγορά – έφερε πολύ γρήγορα αποτελέσματα. Ενδεικτικά σημειώνουμε πως το «Cats», το πρώτο μεγάλο μιούζικαλ που ανέβηκε το 2005, άγγιξε τον εντυτωσιακό αριθμό των 100.000 θεατών!
Δεκάδες παραγωγές του Μιχάλη Αδάμ παρουσιάστηκαν σε μεγάλα ανοιχτά θέατρα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών ενώ περιόδευσαν και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Το θέατρο Badminton ωστόσο δημιούργησε ένα νέο κεφάλαιο στην σύχγρονη ιστορία της αθηναικής ψυχαγωγίας, ένα μοντέλο εναλλακτικό το οποίο στη συνέχεια βρήκε αρκετούς μιμητές. Το κόστος βεβαίως όλης αυτής της δραστηριότητας ήταν τεράστιο. Η μακροπρόθεσμη ενοικίαση του χώρου για 25 χρόνια, η μετάλλαξή του από αθλητικό σε θεατρικό χώρο, οι ακριβές ξένες παραγωγές, τα υπερσύγχρονα ηχητικά και φωτιστικά συστήματα, τα εντυπωσιακά σκηνικά, οι πρωτοκλασάτοι καλλιτέχνες δημιουργούσαν ένα βαρύ σύνολο τα νούμερα του οποίου άρχιζαν κάποια στιγμή να μοιάζουν δυσθεώρητα και απαγορευτικά για την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης.
Η τελευταία παραγωγή που έβαλε την υπογραφή του ο Μιχάλης Αδάμ, πριν φύγει τόσο ξαφνικά και πρόωρα από τη ζωή, ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες – αν όχι η πιο επιτυχημένη – θεατρικές παραστάσεις της τελευταίας πενταετίας. Ο λόγος για το αριστουργηματικό «Master Class» με την εξαιρετική Μαρία Ναυπλιώτου στο ρόλο της Μαρίας Κάλλας, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου που πρωταγωνίστησε στην θεατρική Αθήνα για τρεις συνεχείες σεζόν.
Όσο καιρό οι θεατρικοί και οι συναυλιακοί χώροι παρέμεναν κλειστοί λόγω της πανδημίας, εκείνος σχεδίαζε το επόμενο βήμα του, αναζητώντας την παράσταση που θα φέρει το χαμόγελο της ξεγνοισιάς και πάλι στα χείλη των ταλαιπωρημένων από την παρατεταμένη καραντίνα θεατών. Δυστυχώς δεν πρόλαβε…!
Δεν πρόλαβε να το χαρεί
Το τραγικό με τον Μιχάλη Αδάμ ήταν πως είχε έτοιμη την παράσταση «Μηχανή Touring» με τον Ορφέα Αυγουστίδη, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, αλλά δεν πρόλαβε να καμαρώσει το νέο του θεατρικό «παιδί».
Ανάμεσα στα θεατρικά του εγχειρήματα ξεχωρίζει η σπουδαία μουσική παράσταση «Ταξίδι στον Σταυρό του Νότου», ενώ ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στο θέατρο Badminton είχε ανεβάσει παραστάσεις που είχαν συζητηθεί!
Στο παρελθόν είχε συνεργαστεί και με τον Μίκη Θεοδωράκη, με τον ίδιο να μιλάει πάντα με καμάρι για τη συνεργασία του με τον τεράστιο μουσικοσυνθέτη. Μάλιστα σε παλαιότερη συνέντευξή του είχε μιλήσει για τη συνεργασία του με τον Μίκη και τις συναυλίες σε 27 πόλεις της Αμερικής: «Εκείνη την περίοδο, περίπου το 1993-1994, μου ζήτησε ο Μίκης Θεοδωράκης, με τον οποίο είχαμε γίνει φίλοι από το τηλέφωνο, μέσω και του Κώστα Σπηλιάδη, να τον ακολουθήσω σε μια περιοδεία που είχε σε 27 πόλεις στην Αμερική, να τον βοηθήσω στις δημόσιες σχέσεις και γενικώς να εμπλακώ με την παραγωγή. Είχαμε 150 άτομα: Ορχήστρες, χορωδίες, τραγουδιστές».
+ There are no comments
Add yours