του Κωνσταντίνου Παυλικιάνη
Το «Eternal Flame» περιλαμβάνεται στον τρίτο στούντιο δίσκο των Bangles, «Everything», που κυκλοφόρησε το 1988.
Πρόκειται για μία soft rock μπαλάντα, της οποίας τη μουσική έγραψε ο Tom Kelly και τους στίχους ο Billy Steinberg και η τραγουδίστρια των Bangles, Susanna Hoffs. Ο Billy Steinberg και ο Tom Kelly έχουν γράψει μαζί πολλές επιτυχίες, μεταξύ των οποίων το «Like A Virgin» της Madonna, το «Alone» των Heart» και το «I Touch Myself» των Divinyls.
Ο Tom Kelly και η Susanna Hoffs είχαν συναντηθεί σε μία συναυλία των Bangles στις 30 Οκτωβρίου 1986 στο club Avalon στο Hollywood. Ο Kelly παρακολούθησε τη συναυλία και στα παρασκήνια συνάντησε τα μέλη του συγκροτήματος. Αυτό οδήγησε την Hoffs να γράψει τραγούδια με τον Kelly και τον τακτικό συνεργάτη του, τον Billy Steinberg, μια εμπειρία που την βρήκε ενδιαφέρουσα σε σχέση με τις συνήθειες που είχε στη δημιουργία τραγουδιών. Η Hoffs ανέπτυξε τους στίχους της βασισμένη σε μία μελωδία που επεξεργαζόταν καθώς έπαιζε σε μια κιθάρα, ενώ ο Kelly και ο Steinberg ξεκίνησαν με μία λυρική ιδέα και έγραψαν μουσική που της ταίριαζε. Το πρώτο τραγούδι που έγραψαν οι τρεις τους ήταν το «I Need A Disguise», το οποίο ηχογράφησε η Belinda Carlisle για τον πρώτο σόλο δίσκο της που κυκλοφόρησε το 1986. Ο δίσκος των Bangles «Everything» θα περιείχε δύο τραγούδια των Hoffs/Kelly/Steinberg, αμφότερα με βασικά φωνητικά της Hoffs: το χαρούμενο πρώτο single «In Your Room» και το «Eternal Flame».
Η κεντρική μεταφορά του «Eternal Flame» προήλθε από δύο… «αιώνιες φλόγες». Η μία βρίσκεται στον τάφο του Elvis Presley στην Graceland, στο Memphis, όπου οι Bangles είχαν μία ιδιωτική ξενάγηση, και η άλλη σε μία συναγωγή στο Palm Springs όπου παρευρισκόταν ο Billy Steinberg όταν ήταν παιδί.
Αφού ο Steinberg πρότεινε να γράψουν ένα τραγούδι με τίτλο «Eternal Flame», αυτός και η Hoffs έγραψαν τους στίχους στο σπίτι του Steinberg και στη συνέχεια, σύμφωνα με τη Hoffs, έφεραν τους στίχους στο στούντιο του Tom Kelly όπου ο Kelly ολοκλήρωσε τη μουσική και έφτιαξαν το demo. Ωστόσο ο Steinberg θυμάται ότι ήταν κι ο Kelly στο σπίτι του Steinberg όταν γράφτηκαν οι στίχοι και ότι ξεκίνησε τη σύνθεση εκεί.
Από τους στίχους φαίνεται ότι η τραγουδίστρια και το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται είναι σχετικά νέοι εραστές. Μπορεί να έχουν μόλις γνωριστεί ή να είναι μαζί μερικά χρόνια, αλλά το μέλλον τους ως ζευγάρι είναι ασαφές. Στους στίχους αυτούς, η τραγουδίστρια ρωτά τον αγαπημένο της αν η φλόγα της σχέσης τους θα καίει αιώνια. Θέλει να μάθει αν εκείνος έχει τα ίδια ρομαντικά αισθήματα απέναντί της, όπως έχει κι αυτή γι’ αυτόν, κι αν θέλει κι εκείνος να είναι μαζί της για πάντα. Η ίδια ομολογεί ότι έχει ζήσει μια μοναχική ζωή, αλλά η τωρινή της αγάπη απαλύνει αυτόν τον πόνο. Ανησυχεί, όμως, ότι μπορεί να μην κρατήσει για πάντα, υπονοώντας ότι αν συμβεί αυτό οι μοναχικές μέρες θα επιστρέψουν.
Το τραγούδι έχει μία δομή ΑΑΒΑ και μία γέφυρα, το μέρος που αρχίζει με τον στίχο «Say my name / sun shines through the rain…», που επαναλαμβάνεται δύο φορές.
Παρόλο που το τραγούδι ως δυναμική μπαλάντα ακουγόταν πιο κατάλληλο για keyboard, το demo ήταν σκόπιμα προσανατολισμένο στην κιθάρα αφού οι Bangles δεν είχαν κιμπορντίστα. Όταν η Susanna Hoffs έπαιξε το demo σε μια συνάντηση του συγκροτήματος, όπου τα μέλη και ο παραγωγός Davitt Sigerson αποφάσιζαν τι θα ηχογραφούσαν για τον επερχόμενο δίσκο, το «Eternal Flame» απορρίφθηκε. Η Hoffs λυπήθηκε πολύ, καθώς ήταν πολύ ενθουσιασμένη με το τραγούδι, αλλά οι υπόλοιπες δεν συμμερίζονταν καθόλου τον ενθουσιασμό της κι έτσι αναγκάστηκε να αποδεχθεί την απόφασή τους να μην ηχογραφηθεί.
Η Hoffs αποκάλυψε ότι μόνο με την επιμονή του παραγωγού Davitt Sigerson, το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στον δίσκο. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, ο Sigerson παραδέχτηκε στην Hoffs ότι δεν μπορούσε να βγάλει το demo του «Eternal Flame» από το μυαλό του κι έτσι επεξεργάστηκε μία ενορχήστρωση που να παραπέμπει σε μουσικό κουτί (ένα ξύλινο συνήθως αντικείμενο, που παίζει μία μελωδική μουσική και έχει μία μπαλαρίνα πάνω που στριφογυρίζει). Για τον λόγο αυτό έφερε τον κιμπορντίστα John Philip Shenale προκειμένου να δώσει στο κομμάτι έναν κουδουνιστό ήχο. Ο John Philip Shenale και η Susanna Hoffs δούλεψαν για να πάρουν τον ήχο του «μουσικού κουτιού» που αναζητούσαν.
Το «Eternal Flame» ηχογραφήθηκε το 1988 στο Studio 55, στο Ocean Way Recording (Los Angeles, California), με παραγωγό τον Davitt Sigerson και ηχολήπτη τον John Beverly Jones. Σύμφωνα με τη Hoffs, η παραγωγή του κομματιού από τον Sigerson ήταν εμπνευσμένη από τις vintage ηχογραφήσεις της Patsy Cline, τις οποίες η Hoffs απολάμβανε να τραγουδά.
Η Hoffs ήταν η μόνη από τις Bangles που έγραψε το τραγούδι κι ενώ η ίδια ανέλαβε και τα βασικά φωνητικά, υπήρξαν σημαντικές συνεισφορές και από τα άλλα μέλη του συγκροτήματος. Ωστόσο η συνεισφορά της Hoffs ήταν ξεχωριστή καθώς ηχογράφησε το τραγούδι γυμνή (!), αφού ο Sigerson τής έκανε φάρσα λέγοντάς της ότι η Olivia Newton-John ηχογραφούσε τσίτσιδη (ένα ψέμα που τελικά παραδέχτηκε ο Sigerson). Η εμπειρία να τραγουδήσει γυμνή άρεσε τόσο πολύ στη Susanna Hoffs που τελικά τραγούδησε όλα τα φωνητικά του δίσκου με αυτόν τον τρόπο. Ακούγοντας την ηχογράφηση του «Eternal Flame», ο μάνατζερ των Bangles, Miles Copeland, δυσαρεστήθηκε από την έλλειψη drums και από το γεγονός ότι η Hoffs αντιστάθηκε στην πίεση να το ηχογραφήσει ξανά με πιο δυνατό beat.
Susanna Hoffs: Το 1988 ήταν σαν οι Bangles να έκαναν περιοδεία ατελείωτα. Το δεύτερο άλμπουμ μας, «Different Light», με τα singles «Manic Monday» και «Walk Like An Egyptian», είχε κυκλοφορήσει δύο χρόνια νωρίτερα. Τώρα, επιτέλους, θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα διάλειμμα από την κοινή ζωή στα λεωφορεία. Άρχισα να συνεργάζομαι με την ομάδα τραγουδοποιών Billy Steinberg και Tom Kelly, οι οποίοι έγραψαν το «Like A Virgin» και το «True Colors». Όποτε έγραφα με τον Billy Steinberg και τον Tom Kelly, ξεκινούσαμε πρώτα με μένα και τον Billy να δουλεύουμε σε στίχους. Αυτός για μένα ήταν στην πραγματικότητα ένας νέος τρόπος να γράφω τραγούδια γιατί το γράψιμο, για μένα, σήμαινε πάντα να πιάνω την κιθάρα και να φτιάχνω μια μελωδία. Οι στίχοι θα έβγαιναν αφού θα ένιωθα το συναίσθημα του τραγουδιού. Αλλά ο Billy και ο Tom ξεκινούσαν πάντα μ’ έναν στίχο. Πήγα στο σπίτι του Billy και του έλεγα για ένα ταξίδι με τις Bangles και την επίσημη ιδιωτική ξενάγηση στην Graceland, στο Memphis. Όταν φτάσαμε στον τάφο του Elvis, αρχίσαμε να αναδημιουργούμε εκεί τους Spinal Tap να τραγουδάνε το «Heartbreak Hotel». Δίπλα στον τάφο υπήρχε αυτό το μικρό κουτί που υποτίθεται ότι είχε μια αναμμένη φλόγα μέσα, μια αιώνια φλόγα, και παρατηρήσαμε ότι είχε σβήσει επειδή έβρεχε. Αυτό έκανε τον Billy να πει:
– Περίμενε, αιώνια φλόγα; Αυτός είναι υπέροχος τίτλος για ένα τραγούδι.
Έτσι, μέσα σε μια ώρα περίπου είχαμε τους στίχους. Το τραγούδι μιλά για τη σύνδεση, την ελπίδα και αυτό που αγαπάμε περισσότερο. Υπάρχει μια λαχτάρα σ’ αυτό, από τη συνειδητοποίηση ότι δεν είναι όλα αιώνια, αλλά δεν θέλουμε η αγάπη να φαίνεται εύθραυστη. Θέλουμε να βασιζόμαστε σ’ αυτή. Μετά πήγαμε το τραγούδι στο στούντιο του Tom. Όταν κάναμε εκεί το demo, ηχογραφήσαμε στην κιθάρα αυτό που ενστικτωδώς νιώσαμε ότι θα έπρεπε να είναι ένα μέρος με πλήκτρα, αυτόν τον μικρό χτύπο [ήχο ρολογιού] που διατρέχει το τραγούδι. Αυτό συνέβη επειδή οι Bangles δεν είχαν κιμπορντίστα. Ήμασταν η Vicki Peterson κι εγώ στην κιθάρα, η Michael Steele στο μπάσο και η Debbi Peterson στα drums. Ενθουσιάστηκα πραγματικά όταν είχα ένα demo αυτού του κάπως απλού, αγνού, μελωδικού τραγουδιού, σχεδόν σαν νανούρισμα, που σκέφτηκα. Ο ενθουσιασμός μου για το τραγούδι ήταν τόσο μεγάλος που κουβαλούσα την κασέτα με το demo στην τσάντα μου και την έπαιζα σε οποιονδήποτε ήθελε ν’ ακούσει. Τελικά, το έφερα στο συγκρότημα καθώς ξεσκαρτάραμε τραγούδια. Δουλεύαμε μ’ έναν νέο παραγωγό, τον Davitt Sigerson, και του έπαιξα το τραγούδι. Ήμασταν τέσσερις στο συγκρότημα που γράφαμε και τραγουδούσαμε, οπότε ήξερα ότι θα υπήρχαν μόνο μερικά τραγούδια για τον καθένα από μας που θα κατέληγαν στον δίσκο. Με κάθε δίσκο, δείχναμε την πραμάτεια μας στις υπόλοιπες και λέγαμε «εδώ είναι τα πέντε τραγούδια μου» ή «έγραψα δέκα τραγούδια αλλά αυτά νομίζω ότι είναι τα καλύτερα». Ήμουν πεπεισμένη ότι το «Eternal Flame» ήταν ένα από τα καλύτερα τραγούδια που είχα συγγράψει στη ζωή μου και ήμουν πολύ περήφανη γι’ αυτό. Έτσι παρουσίασα στο συγκρότημα το «In Your Room», το «Eternal Flame» και μερικά άλλα τραγούδια. Πάμε στη νευρική στιγμή που το συγκρότημα κάθισε με τον παραγωγό μας, Davitt Sigerson, για να ψηφίσει ποια τραγούδια θα είναι στο επόμενο άλμπουμ, το «Everything». Το «In Your Room» πέρασε, αλλά τα άλλα κορίτσια ψήφισαν να μείνει έξω το «Eternal Flame». Κι ήμουν σαν… «Τί;». Δεν θα έπρεπε ποτέ να παρομοιάσω τον εαυτό μου με τον Bruce Springsteen, αλλά υπήρχε αυτή η παράδοση για το πώς ηχογράφησε το «Nebraska» και κυκλοφορούσε με μια κασέτα μ’ αυτό στην τσέπη του επειδή ήταν τόσο περήφανος. Είχα αυτό το συναίσθημα με το «Eternal Flame». Κουβαλούσα αυτήν την κασέτα στην τσάντα μου και, σε όποιον ήθελε να την ακούσει, έλεγα «αυτό είναι το τραγούδι της ζωής μου». Τα μόνα άτομα που δεν το γούσταραν ήταν τα άλλα τρία κορίτσια του συγκροτήματος. Το «Eternal Flame» απορρίφθηκε και ήμουν αποκαρδιωμένη. Πίστευα πολύ στο «Eternal Flame». Μόλις ξεκίνησε η ηχογράφηση του άλμπουμ, ο Davitt είπε:
– Ξέρεις κάτι, Σου; Σκέφτομαι συνέχεια το «Eternal Flame». Πραγματικά μου αρέσει πολύ αυτό το τραγούδι και θέλω να βρω έναν τρόπο να το κάνω να λειτουργήσει για τον δίσκο των Bangles.
Ρώτησα τι είχε στο μυαλό του. Και είπε:
– Ξέρεις, έχω μια ιδέα γι’ αυτό το τραγούδι. Πιστεύω ότι θα πρέπει να οδηγείται από ένα πιάνο μ’ έναν τρόπο. Ξέρω ότι αγαπάς την Patsy Cline. Οραματίζομαι μία πολύ φιλοτεχνημένη ενορχήστρωση, σαν ένα μουσικό κουτί.
– Ουάου, αυτό ακούγεται υπέροχο!
Είναι αστείο γιατί ο Billy και ο Tom ήξεραν ότι οι Bangles δεν ήταν συγκρότημα πιάνου, γι’ αυτό και κάναμε το demo του «Eternal Flame» σε κιθάρα. Μετά από εκείνη τη συνομιλία με τον Davitt, αρχίσαμε να δουλεύουμε την ηχογράφηση. Καταγράφαμε τα πάντα, όπως κάναμε κανονικά με τα drums, το μπάσο, και όλοι έπαιζαν σ’ ένα δωμάτιο παραδίδοντας πρόχειρα φωνητικά. Και μετά μπήκαν όλοι και έκαναν τα βασικά τους φωνητικά αφού είχαμε ιχνηλατήσει την ηχογράφηση. Αλλά επειδή το «Eternal Flame» δεν είχε drums, ήμασταν στα μισά της δημιουργίας της ηχογράφησης και δεν το είχαμε δουλέψει. Είπα λοιπόν:
– Ε, θα κάνουμε το «Eternal Flame»;
Φοβόμουν κάπως να το αναφέρω. Και ο Davitt είπε:
– Ω, ναι, ναι! Θα το κάνουμε. Βρήκα κι έναν υπέροχο κιμπορντίστα κι εσύ κι εγώ θα βρεθούμε μαζί του και θα δουλέψουμε απλά στην ενορχήστρωση.
Οπότε χαίρομαι που το ανέφερα. Δεν είμαι σίγουρος τι θα είχε συμβεί αν δεν το είχα κάνει. Καταλήξαμε να δουλεύουμε πάνω σ’ αυτή την ενορχήστρωση του μουσικού κουτιού με τον κιμπορντίστα (τον John Philip Shenale), οπότε το τραγούδι κατά κάποιο τρόπο οδηγήθηκε από το keyboard. Δημιουργήσαμε ένα μικρό κομμάτι και το φέραμε στο στούντιο. Όταν το συγκρότημα άκουσε το αποτέλεσμα, αποφάσισαν να προχωρήσουμε για το ταξίδι και μετά βάλαμε αυτές τις απίστευτες αρμονίες. Ήταν τόσο διασκεδαστική η συναρμολόγηση του κομματιού γιατί ήταν διαφορετικό από οτιδήποτε άλλο στον δίσκο. Συναρμολογήθηκαν όλα στο στούντιο. Η Vicki έπαιξε ένα πολύ όμορφο σόλο κιθάρας. Θυμάμαι ότι ο μάνατζέρ μας εκείνη την εποχή, ο Miles Copeland, μπήκε μέσα και είπε:
– Ωραίο τραγούδι, αλλά αυτό δεν θα παιχτεί ποτέ στο ραδιόφωνο. Δεν έχει drums.
Τα πάντα με την ιστορία αυτού του τραγουδιού είναι ότι έπρεπε να συνεχίσω να το προστατεύω και να παλεύω γι’ αυτό. Φαινόταν ότι ανά πάσα στιγμή θα εξαφανιζόταν, σαν κάτι να το χτυπούσε. Ήταν, λοιπόν, μια πολύ γλυκιά επιτυχία όταν τελικά το τραγούδι βγήκε στη μορφή που ήταν όταν το άκουσε ο Miles. Υπάρχει μια διάσημη ιστορία για τη δημιουργία αυτού του δίσκου που είναι αρκετά αστεία -αλλά είναι αλήθεια. Όπως είπα, αναλύσαμε τα περισσότερα τραγούδια σε διάστημα λίγων εβδομάδων και οργανώναμε χρόνο στο στούντιο για κάθε κορίτσι. Και τότε ο υπέροχος παραγωγός μας, ο Davitt Sigerson, είχε αυτή την υπέροχη ιδέα ότι όποια από μας θα τραγουδούσε τα κύρια φωνητικά, θα ερχόταν το βράδυ. Είπε:
– Ξέρετε τι, νομίζω ότι είναι καλύτερο να ηχογραφήσετε τα φωνητικά τη νύχτα και θα ήθελα κορίτσια να προγραμματίσετε όποια βραδιά θέλετε και, όταν είναι η νύχτα σας, είναι η νύχτα σας. Θέλω να σας κάνω να νιώσετε όσο πιο άνετα γίνεται, οπότε ό,τι θέλετε να έχετε στο στούντιο, είτε λιβάνι είτε αναμμένο κερί, θα το έχετε.
Η θεωρία ήταν ότι μπορεί να νιώσεις πιο χαλαρός και να έχεις περισσότερη διάθεση αν τραγουδήσεις βράδυ. Έβαλε τα δυνατά του για να κάνει κάτι ξεχωριστό για όλες και μου έκανε ένα αστείο -ήξερε ότι ήμουν πολύ ευκολόπιστη. Μόλις είχε τελειώσει την παραγωγή σε δίσκο της Olivia Newton-John και μου είπε ότι τραγούδησε γυμνή σε όλα της τα τραγούδια και ότι δεν είχε τραγουδήσει ποτέ καλύτερα. Λοιπόν, δεν ήταν αλήθεια, αλλά μου άρεσε. Είπα:
– Αλήθεια; Πλάκα κάνεις!
Φαντάστηκα ότι θα ένιωθα σαν να κολυμπάω γυμνή -ευάλωτη αλλά απελευθερωμένη- και αποφάσισα να το δοκιμάσω. Επειδή ήμουν ήδη προληπτική και φορούσα τα ίδια ρούχα κάθε φορά που ηχογραφούσα φωνητικά -κάτι σαν το τυχερό μου πουκάμισο και παντελόνι- αυτή η ιδέα μ’ έκανε να σκεφτώ «πω, πω, ίσως κάνω τις καλύτερες ερμηνείες μου αν τραγουδήσω γυμνή!». Κάπως έτσι έγινε αυτό το πράγμα και άρχισα να τραγουδάω σ’ αυτήν την ημίγυμνη κατάσταση και έκανα αυτά τα υπέροχα φωνητικά. Και για να ξέρετε… Κανείς δεν μπορούσε να με δει. Υπήρχε ένα ηχείο μπροστά μου και μία αναδιπλούμενη οθόνη ανάμεσα σε μένα και στην αίθουσα ελέγχου, έτσι ώστε κανείς να μην μπορούσε να δει μέσα. Αφού το πρώτο τραγούδι πήγε τόσο καλά, έγινα προληπτική μ’ αυτό, όπως στα αθλήματα όπου πρέπει να έχεις το λαγοπόδαρό σου, και κατέληξα να αναγκαστώ να κάνω γυμνή το μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ, συμπεριλαμβανομένου του «Eternal Flame». Ηχογραφώντας το «Eternal Flame» γυμνή ήταν ένα διασκεδαστικό τόλμημα. Ήταν τόσο διασκεδαστικό να φτιάξω το κομμάτι γιατί ήταν διαφορετικό από οτιδήποτε άλλο στον δίσκο. Και όλα μπήκαν σε μια σειρά στο στούντιο. Ήταν μόνο γι’ αυτόν τον δίσκο, δεν είναι κάτι που έκανα ξανά. Αλλά και μόνο η ιδέα ήταν διασκεδαστική και η αίσθηση να νιώθεις συναισθηματικά γυμνή έφερε κατά κάποιον τρόπο αυτές τις φωνητικές επιδόσεις στον δίσκο, που δεν ξέρω αν θα τις είχα πετύχει διαφορετικά.
Tom Kelly: Γράψαμε μαζί της μετά τον πρώτο τους δίσκο. Τίποτα πραγματικά δεν βγήκε απ’ αυτό. Ό,τι γράψαμε, δεν το ηχογράφησε. Δημιουργήσαμε, όμως, μια συγγραφική σχέση. Όταν γράψαμε το «Eternal Flame», θέλαμε να γράψουμε κάτι μπιτλοειδές και μελωδικό. Ήταν διαφορετικό απ’ όλα τα άλλα (στον δίσκο). Οι Bangles προσπαθούσαν πολύ σκληρά εκείνη την εποχή να κάνουν έναν δίσκο που να αντικατοπτρίζει τις τραγουδοποιητικές τους ικανότητες και τη μουσικότητά τους και ξαφνικά ήρθε αυτή η μπαλάντα που απαιτούσε κάποιες διαφορετικές αξίες παραγωγής.
Billy Steinberg: Ήμουν φαν των Bangles από τον πρώτο τους δίσκο. Πήγα να τις δω στο Palace στο Hollywood και γνώρισα τη Susanna σ’ εκείνη τη συναυλία. Αποφασίσαμε οι τρεις μας να δοκιμάσουμε να γράψουμε μερικά τραγούδια για την επόμενη ηχογράφηση των Bangles. Όταν βρεθήκαμε με τη Susanna, θαύμασε ένα τραγούδι που γράψαμε ο Tom κι εγώ για τη Cyndi Lauper με τίτλο «Unconditional Love». Νομίζω ότι της άρεσε το τραγούδι γιατί ήταν πολύ μελωδικό και έμοιαζε με μια μπαλάντα που δεν θα ήταν παράταιρη στο άλμπουμ των Beatles «Revolver». Ζήλεψε κάπως αυτό το τραγούδι και είπε ότι θα ήθελε να βρούμε κάτι εξίσου καλό. Της είπα:
– Σουζάνα, θα γράψουμε κάτι καλύτερο από αυτό το τραγούδι.
Το ωραίο της συνεργασίας με τη Susanna είναι ότι είναι φαν της δεκαετίας του 1960, όπως εγώ και ο Tom -της αρέσουν όλα τα τραγούδια των Beatles και των Byrds. Μιλούσε για τις Bangles που είχαν επισκεφτεί την Graceland, στο Memphis, και είπε ότι υπήρχε κάποιο είδος μαυσωλείου του Elvis που περιλάμβανε κάτι σαν αιώνια φλόγα. Μόλις ανέφερε αυτές οι λέξεις, μ’ έκανε να ανακαλέσω μια παιδική ανάμνηση και σκέφτηκα αμέσως τη συναγωγή στην πόλη Palm Springs, στην Καλιφόρνια, όπου μεγάλωσα. Η οικογένειά μου δεν ήταν πολύ θρησκευόμενη, αλλά οι γονείς μου μ’ έστειλαν στο κατηχητικό. Θυμάμαι ότι κατά τη διάρκεια του κατηχητικού, μας περνούσαν από το ιερό. Ήταν ήσυχα και σκοτεινά και υπήρχε ένα μικρό κόκκινο φως -κάτι σαν κόκκινο χριστουγεννιάτικο λαμπάκι- που το έλεγαν αιώνια φλόγα. Θυμήθηκα όταν ήμουν παιδί που σκεφτόμουν ότι αυτή η φλόγα θα μπορούσε να καίει για πάντα, πως ποτέ δεν θα εξαντλούνταν, ότι ήταν κάτι σαν τον ήλιο ή κάτι που ξεπερνούσε τις δυνατότητές μας ακόμα και να το συλλογιστούμε. Φαινόταν πολύ μυστηριώδης. Ήταν σαν να σκεφτόμουν πόσο μακριά φτάνει το σύμπαν, αυτά τα μικρά πράγματα που σκέφτονται τα παιδιά και τα χάνουν. Φαινόταν σαν μια πολύ βαθιά σκέψη όταν ήμουν παιδί. Σκέφτηκα «λοιπόν, αυτός είναι ένας υπέροχος τίτλος για τραγούδι», οπότε έβγαλα αμέσως ένα σημειωματάριο και πολύ γρήγορα έγραψα τους υπόλοιπους στίχους για το τραγούδι βασισμένος σ’ αυτόν τον τίτλο. Ο Tom άρχισε να γράφει τις συγχορδίες και τις μελωδίες σε μια ακουστική κιθάρα στο σπίτι μου. Όταν ο Tom κι εγώ γράψαμε τα τραγούδια «True Colors», «Like A Virgin» και «Alone», έπρεπε να κάνουμε demo και μετά να προσπαθήσουμε να βρούμε ένα στέλεχος δισκογραφικής εταιρείας που πίστευε ότι θα ήταν καλό για κάποιον από τους καλλιτέχνες τους. Ήμασταν πραγματικά τυχεροί γιατί η Cyndi Lauper, η Madonna και οι Heart τραγούδησαν θαυμάσια τα τραγούδια. Αλλά δεν έμοιαζε καθόλου με το να βρίσκεσαι σ’ ένα δωμάτιο με την Chrissie Hynde ή τη Susanna Hoffs, ακούγοντας μία από αυτές τις σπουδαίες pop τραγουδίστριες να τραγουδάνε το τραγούδι καθώς το δημιουργείς. Είναι πολύ λιγότερο κουραστικό και μεγάλη έμπνευση. Η γέφυρα του τραγουδιού, ή «middle eight» όπως θα έλεγαν οι Βρετανοί, το μέρος δηλαδή που ξεκινά με το «Say my name, sun shines through the rain…» συγκεκριμένα, θυμίζει πολύ Beatles. Ο Tom, ο οποίος είναι μεγάλος λάτρης των αρμονιών, δούλεψε με τη Susanna για να δημιουργήσουν στο demo μας ένα υπόβαθρο αρμονιών που να αποτίνουν σχεδόν φόρο τιμής στους Beatles και στους Beach Boys και οι Bangles τις ξαναδημιούργησαν στον δίσκο τους. Για μας, το «Eternal Flame» ήταν οι Beatles συναντούν τους Byrds. Ένα από τα ασυνήθιστα πράγματα σ’ αυτό το τραγούδι, το οποίο αποδίδεται επίσης στις ρίζες του στους Beatles, είναι το γεγονός ότι πραγματικά δεν έχει ρεφρέν. Το «Eternal Flame» ήταν ρετρό, από την άποψη ότι δεν έχει ρεφρέν. Το μέρος που ξεκινά «Close your eyes, give me your hand, do you feel my heart beating, do you understand» ορίζεται ως το κουπλέ του τραγουδιού και μετά ο τίτλος ενσωματώνεται στον τελευταίο στίχο όταν λέει «Am I only dreaming, or is this burning an eternal flame». Στο τέλος του τραγουδιού όταν όλες οι Bangles συμμετέχουν και τραγουδούν ξανά το πρώτο κουπλέ, όλο το κουπλέ μοιάζει με ρεφρέν. Οι Beatles συνήθιζαν να γράφουν με αυτόν τον τρόπο, όπως για παράδειγμα στο «We Can Work It Out». Η φράση «We can work it out» είναι ένα είδος ετικέτας στο κουπλέ. Το κουπλέ τελειώνει «We can work it out, we can work it out». Δεν είναι ρεφρέν, δεν ξεκινά με τον στίχο «We can work it out», που θα ήταν πιο παραδοσιακή δομή επιτυχίας. Σε μία ακόμη απόφαση ενορχήστρωσης τύπου Beatles, κάνουμε τη γέφυρα μετά από δύο κουπλέ και μετά υπάρχει ένα σόλο κιθάρας και μετά κάνουμε τη γέφυρα ξανά. Και πάλι, οι Beatles το έκαναν συχνά αυτό. Στο «We Can Work It Out», η γέφυρα είναι το μέρος που ξεκινά με τον στίχο «Life is very short and there’s no time…» και νομίζω ότι ακούγεται δύο φορές. Και στο «Eternal Flame» ξεκινά με το «Say my name / sun shines through the rain…». Στη δεκαετία του 1960, δεν ήταν τόσο ασυνήθιστο να υπάρχουν τραγούδια δομημένα με αυτόν τον τρόπο αλλά, μέχρι τη δεκαετία του 1980, τα ρεφρέν αναπτύχθηκαν πολύ περισσότερο και οι γέφυρες είχαν αρχίσει να εξαφανίζονται. Όλο το τραγούδι «Eternal Flame» είναι τόσο μελωδικό που δεν του λείπει πραγματικά ένα παραδοσιακό ρεφρέν, απλά λειτουργεί όπως είναι. Μερικές φορές, αν έχεις μία γέφυρα που είναι πολύ καλή, είναι ωραίο να την επαναλαμβάνεις και, επίσης, αν ένα τραγούδι δεν έχει ένα παραδοσιακό pop ρεφρέν σχεδόν χρειάζεται να επαναλάβεις τη γέφυρα ώστε το τραγούδι να είναι αρκετά μεγάλο κι αυτό κάναμε στο «Eternal Flame». Μία από τις κύριες διαφορές μεταξύ του δικού μας demo και αυτού που επρόκειτο να γίνει η ηχογράφηση των Bangles είναι ότι βασίσαμε το demo μας στην ακουστική κιθάρα, ενώ η ηχογράφηση των Bangles, της οποίας την παραγωγή έκανε ο Davitt Sigerson, βασίζεται σ’ ένα απλό πιάνο. Νομίζω ότι βασίσαμε το demo μας στην ακουστική κιθάρα γιατί δεν υπήρχε κανείς στις Bangles που να έπαιζε keyboards. Όταν είσαι τραγουδοποιός και προσπαθείς να γράψεις κάτι για μία συγκεκριμένη δουλειά, κάνεις συνειδητά ό,τι μπορείς για να δεις ότι ταιριάζει στην ηχογράφηση και να εξασφαλίσεις ότι ακούγεται σαν κάτι που θα μπορούσε να παίξει το συγκρότημα. Γι’ αυτόν τον λόγο προσπαθήσαμε ν’ αφήσουμε τα πλήκτρα έξω από το demo μας, αλλά μετά μείναμε πολύ ευχαριστημένοι με την παραγωγή του Davitt Sigerson και τον τρόπο που συμπεριέλαβε το πιάνο. Ξέρω ότι ο Tom κι εγώ αγαπήσαμε την παραγωγή του Davitt, κι οι δυο μας αγαπήσαμε το βασικό φωνητικό της Susanna και τις αρμονίες όλων των Bangles και μείναμε πολύ ευχαριστημένοι με τον τρόπο που βγήκε το τραγούδι. Η διαρκής δημοτικότητα του τραγουδιού είναι πολύ ευχάριστη. Κάποια τραγούδια γίνονται επιτυχίες και μετά εξαφανίζονται και κάποια παραμένουν αειθαλή. Νομίζω ότι το «Eternal Flame» έχει αυτή την ιδιότητα.
Το «Eternal Flame» κυκλοφόρησε σε single τον Ιανουάριο του 1989 και ήταν το δεύτερο single που βγήκε από τον δίσκο «Everything», καθώς είχε προηγηθεί το «In Your Room».
Δεδομένου ότι το 1987 οι Bangles είχαν ανέβει στο No 1 των Η.Π.Α. με το «Walk Like An Egyptian» (μάλιστα ήταν το πιο επιτυχημένο single της χρονιάς) και είχαν φτάσει στο No 2 με το «Manic Monday» (1986) και το «Hazy Shade Of Winter» (1987), η πορεία του «In Your Room», που έφτασε στο No 5, ήταν συγκριτικά απογοητευτική. Ακόμα χειρότερη ήταν η πορεία του δίσκου «Everything» στην κατηγορία των album. Η κυκλοφορία του «Eternal Flame» ως το νέο single των Bangles αναγγέλθηκε από την Chicago Tribune με το τραγούδι να περιγράφεται ως συγκλονιστική παλιομοδίτικη μπαλάντα που απέχει πολύ από τον ψυχεδελικό ήχο της πρόσφατης Top 5 επιτυχίας του συγκροτήματος «In Your Room».
Με τον Billy Steinberg να το θεωρεί ως μια στιλιστική συγχώνευση των Byrds και των Beatles, παραπέμποντας ειδικά στα «For No One», «Mother Nature’s Son» (το μέρος της γέφυρας) και «Here, There & Everywhere» των Beatles, το «Eternal Flame» προκάλεσε διαφορετικά σημεία σύγκρισης από τους σύγχρονους μουσικοκριτικούς, μεταξύ των οποίων: «ένας υπαινικτικός φόρος τιμής σε κάθε γλυκανάλατη μπαλάντα με έγχορδα -από το «To Sir With Love» της Lulu μέχρι το «Angel Of The Morning» της Merrilee Rush- που έκανε κατάχρηση της φιλοξενίας του ραδιοφώνου», «επιπόλαιη ρομαντική φαντασίωση που έμοιαζε πολύ περισσότερο με τους Carpenters παρά με τους Beatles», «μια γλυκερή μπαλάντα που θα μπορούσε να είχε γράψει ο Andrew Lloyd Webber για τη Sarah Brightman» και «η Hoffs κάνει την καλύτερη εμπνευσμένη ανάγνωση της Kate Bush». Το περιοδικό Music & Media σχολίασε ότι «πρόκειται για μια πολύ γλυκιά και συμβατική μπαλάντα με γκόσπελ απόχρωση και έμφαση στις στενές αρμονίες».
Την 1η Απριλίου του 1989, το «Eternal Flame» έριξε από την κορυφή των αμερικανικών charts το «The Living Years» των Mike + The Mechanics και ανέβηκε στο No 1 των Η.Π.Α. Ήταν το πέμπτο No 1 για τους τραγουδοποιούς Billy Steinberg και Tom Kelly, και μάλιστα από πέντε διαφορετικούς καλλιτέχνες, καθώς είχαν προηγηθεί το «Like A Virgin» (Madonna), το «True Colors» (Cyndi Lauper), το «Alone» (Heart) και το «So Emotional» (Whitney Houston). Ήταν, επίσης, το δεύτερο No 1 των Bangles (μετά το «Walk Like An Egyptian») καθιστώντας τις Bangles το τρίτο γυναικείο συγκρότημα που ανέβηκε πάνω από μία φορά στο No 1 (μετά τις Shirelles και τις Supremes).
Vicki Peterson (κιθαρίστρια των Bangles): Είναι ένα θαυμάσιο τραγούδι που εκείνη την εποχή δεν πίστευα ότι ήταν ουσιαστικά Bangles. Ο καθένας θα μπορούσε να πάρει το τραγούδι και να το κάνει επιτυχία.
Το τραγούδι έγινε επίσης No 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Νορβηγία, Ολλανδία (όπου ήταν το πιο επιτυχημένο single της χρονιάς), Πορτογαλία και Σουηδία, No 2 στην Ελβετία και στον Καναδά, No 3 στην Αυστρία και στη Νικαράγουα, No 4 στη Γερμανία, Νέα Ζηλανδία και Χιλή, No 5 στη Γαλλία και στο Ελ Σαλβαδόρ, No 7 στη Δανία, No 8 στην Ουρουγουάη και No 9 στη Φινλανδία.
Η επιτυχία του «Eternal Flame», αντί να εδραιώσει τις Bangles, είχε αρνητικό αντίκτυπο στο συγκρότημα, αφού στην πραγματικότητα η προσοχή στράφηκε στη Susanna Hoffs, τονίζοντας την αντίληψη του ευρύτερου κοινού για το συγκρότημα ως μπάντα της Hoffs, για την οποία το τραγούδι αποτέλεσε ουσιαστικό ένα σόλο όχημα. Η επιλογή του «Be With You», με βασική τραγουδίστρια την Debbi Peterson, ως το τρίτο single από τον δίσκο «Everything», ήταν μια προφανής προσπάθεια να αποκατασταθεί η ισορροπία, η οποία όμως απέτυχε καθώς το τραγούδι έφτασε μόλις στο No 23 του Ηνωμένου Βασιλείου και στο No 30 των Η.Π.Α.
Το φθινόπωρο του 1989, οι Bangles ανακοίνωσαν τη διάλυσή τους αφού διέκοψαν την παγκόσμια περιοδεία τους και είπαν ότι «θα κάνουν παύση» μετά από εννέα χρόνια μαζί. Σ’ αυτά τα χρόνια, οι Bangles δημιούργησαν μερικά από τα πιο έξυπνα και συμπαθητικά τραγούδια της δεκαετίας του 1980, συμπεριλαμβανομένου του κλασικού -με την υπογραφή του Prince- «Manic Monday», αλλά η μπαλάντα «Eternal Flame» είναι αυτή που τους χάρισε τη μεγαλύτερη επιτυχία τους. Ωστόσο, είναι αναμφισβήτητο ότι η τεράστια αυτή επιτυχία αναστάτωσε την ήδη ευαίσθητη ισορροπία των Bangles και τις οδήγησε στην πτώση, χωρίς το συγκρότημα να ανακάμψει ποτέ.
Οι Bangles διαλύθηκαν με ένταση και γενική φόρτιση. Όταν το καλοκαίρι του 1989 η Hoffs και η μπασίστρια Michael Steele δεν παρευρέθηκαν στον γάμο της Debbi Peterson, ήταν ξεκάθαρο ότι η σχέση τους ήταν ανεπανόρθωτη. Η διάλυση ήρθε όταν η Hoffs είπε στις υπόλοιπες ότι έφευγε από το συγκρότημα για να ακολουθήσει σόλο καριέρα.
Susanna Hoffs (Rage, 1991): Δυστυχώς αυτό συμβαίνει στα συγκροτήματα. Έχεις τέσσερα άτομα που στην αρχή είναι πρόθυμα να κάνουν θυσίες για το καλό της ομάδας και στη συνέχεια, καθώς προχωράς, αναδύονται διαφορετικές προσωπικότητες. Στο συγκρότημά μας, υποθέτω ότι σ’ έναν τέλειο κόσμο κάθε τραγούδι θα είχε αρμονίες τεσσάρων μερών, έτσι ώστε όλες να μπορούν να είναι στην πρώτη γραμμή του τραγουδιού και να νιώθουν ότι εκφράζονται. Αλλά δεν μπορείς πραγματικά να ελέγξεις το γράψιμο των τραγουδιών με αυτόν τον τρόπο. Μου ήταν πολύ δύσκολο να προσαρμόσω τη μουσική ώστε να ταιριάζει με αυτό που θα έκανε τις Bangles ευτυχισμένες.
Οι σόλο προσπάθειες της Hoffs ήταν απογοητευτικές, με τη μεγαλύτερη επιτυχία της, το «My Side Of The Bed», να φτάνει μέχρι το No 30 των Η.Π.Α. Επανένωσε τις Bangles το 1998 για να ηχογραφήσουν το «Get The Girl» για την ταινία «Austin Powers: Ο Κατάσκοπος Που Με Κουτούπωσε» (Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, 1999), την οποία σκηνοθέτησε ο σύζυγός της, Jay Roach. Το συγκρότημα επίσημα σχηματίστηκε ξανά το καλοκαίρι του 2000, ανακοινώνοντας ημερομηνίες περιοδείας και σχέδια για ένα νέο άλμπουμ, και τελικά συνέχισε με πολύ πιο ελαφρύ πρόγραμμα, κυκλοφορώντας νέα άλμπουμ το 2003 και το 2011.
Το «Eternal Flame» ακούγεται στις ταινίες «Η Ώρα Της Εκδίκησης» (The Parole Officer, 2001, από τις Atomic Kitten), «Γλυκός Πειρασμός» (The Sweetest Thing, 2002), «Sherrybaby» (2006, από την Maggie Gyllenhaal), «Ιστορίες Για Καληνύχτα» (Bedtime Stories, 2008), «Κάτι Πιο Ποπ» (Pitch Perfect, 2012), «Walking On Sunshine» (2014, από την Hannah Arterton) και «Wine Country» (2019), ενώ ακούστηκε και στις τηλεοπτικές σειρές «Prinzessin Fantaghirò» (1991), «Οικογένεια Γκίλμορ» (Gilmore Girls, 2001), «Ανεξιχνίαστες Υποθέσεις» (Cold Case, 2004), «Ghost Whisperer» (2006), «The Vampire Diaries» (2011), «DXD» (2012, από τον Tomoya Nagase και τους 3T), «The Office» (2012), «Psych» (2013), «How I Met Your Mother» (2014), «The Neighbors» (2014), «Scream Queens» (2015), «Stalker» (2015) και «Οι Ρομανόφ» (The Romanoffs, 2018).
Αναφορά στο τραγούδι περιλαμβάνεται στα βιβλία «The Billboard Book Of Number One Hits» (1997) του Fred Bronson και «Chart Watch UK – Hits Of 1989» (2019) του James Masterton.
Σε μία αναδρομική κριτική του, το AllMusic περιέγραψε το «Eternal Flame»: «Αν και μία αριστοτεχνική pop μπαλάντα και εξαιρετικά επιτυχημένη, είναι κάπως απομακρυσμένη από τον ήχο και την ατμόσφαιρα των Bangles. Κατά κάποιον τρόπο είναι ο πρόδρομος της σόλο καριέρας της τραγουδίστριας/συνδημιουργού Susanna Hoffs. [Το τραγούδι] καθοδηγούμενο από μία ήπια, ρυθμική μελωδία φαίνεται έτοιμο για μία καλλιτέχνιδα όπως την Anita Baker ή την Whitney Houston. Περιέχει μία δραματική γέφυρα που μεταφέρει το τραγούδι σε ένα υπέροχα συναισθηματικό μέρος και ενισχύει τη συνολική δυναμική του κομματιού. Τελικά, δεν ταιριάζει καλά στον κατάλογο των Bangles, αλλά παραμένει ένα μικρό pop πρότυπο».
Το βρετανικό ραδιοφωνικό δίκτυο Smooth Radio κατέταξε το «Eternal Flame» ως το καλύτερο τραγούδι των Bangles. Το τραγούδι έδωσε τον τίτλο του στη συλλογή των Bangles «Eternal Flame: The Best Of» (2001).
Susanna Hoffs (συνέντευξη στο Song Facts): Είμαι τόσο έκπληκτη με αυτό το τραγούδι, πώς συνδέθηκε με ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και συνεχίζει να παίζεται και να μνημονεύεται. Όταν συνειδητοποιείς ότι κάτι που έγραψες παίζεται πραγματικά στο ραδιόφωνο, είναι ένα από εκείνα τα πράγματα που δεν παλιώνουν ποτέ. Αλλά νομίζω ότι από την στιγμή που κυκλοφόρησε αυτό το τραγούδι και η δεκαετία του 1980 τελείωσε, η καταπόνηση να βρίσκεσαι στον δρόμο για τόσο καιρό και να μην έχεις ποτέ μια κανονική ζωή, μακριά από το να ζεις υπό επιτροπή και τις αποφάσεις να λαμβάνονται από επιτροπή, είναι πραγματικά δύσκολο πράγμα. Θέλω να πω, αυτό ισχύει για οποιονδήποτε έχει συνεργάτες στον χώρο. Μερικές φορές βρίσκεις τον εαυτό σου να κάνει περισσότερα από όσα νομίζεις ότι μπορείς να αντέξεις και αυτό ίσχυε για όλες μας. Θεωρώ τα συγκροτήματα σαν οικογένειες. Δεν ξέρω καμία οικογένεια που να μην έχει κάποιο είδος δυσλειτουργίας ενσωματωμένη στην προσωπικότητά τους. Είναι απλώς η φύση της. Είναι απίστευτο να είσαι μέλος μιας ομάδας, αλλά ταυτόχρονα χρειάζονται σίγουρα επικοινωνιακές δεξιότητες και να ξέρεις πώς να συνεχίσεις και πώς να καταλάβεις υπό ποιους κανόνες λειτουργείς. Ήμασταν νέες και κάπως εξαντλημένες στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Δεν είχε καμία σχέση με το συγκεκριμένο τραγούδι. Όλες πλησιάζαμε τα 30 και είχαμε άλλα πράγματα που θέλαμε να κάνουμε. Προσωπικά, ήταν δύσκολο για μένα να κρατήσω μια ρομαντική σχέση με κάποιον όταν δεν είσαι ποτέ σπίτι. Το βιολογικό μου ρολόι χτυπούσε πολύ δυνατά σ’ εκείνη τη φάση και λαχταρούσα, όχι απαραίτητα να έχω έναν λευκό φράκτη, αλλά να έχω ένα σπίτι για βάση όπου θα μπορούσα απλά να ξυπνάω το πρωί και να είμαι εκεί μερικές μέρες συνεχόμενα. Όλοι έλεγαν «Αλήθεια; Γιατί τώρα;». Ήταν δύσκολο, σ’ εκείνο το σημείο, αλλά νομίζω ότι όλες το νιώθαμε.
Το 1993, η Susanna Hoffs παντρεύτηκε τον σκηνοθέτη Jay Roach (γνωστός ιδιαίτερα από τη σειρά ταινιών Austin Powers και τις ταινίες «Γαμπρός Της Συμφοράς», «Πεθερικά Της Συμφοράς» κ.ά.) με τον οποίο απέκτησε δύο γιους. Το 1998, κυκλοφόρησε μία ζωντανή ηχογράφηση του τραγουδιού, που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Lilith Fair – A Celebration Of Women In Music»).
Άλλες εκτελέσεις:
- Onda Choc (1989, με τίτλο «Porque É Que Me Mentiste?» στον δίσκο «A Mais Bonita»).
- Bart De Graaff (1989, με τίτλο «Weer Alleen» στον δίσκο «Bart Zingt Ze Beter»).
- The London Symphony Orchestra (1989, στον δίσκο «Rock Symphonies Vol. II»).
- Patrick, Florian, Christian, Juliane & Jana (1989, με τίτλο «Muppets, Die Wie Freunde Sind» στο άλμπουμ «Kroko’s Super Smiley Hitparade». Στίχοι: Norbert Hammerschmidt).
- Venus (1989, στα γερμανικά με τίτλο «Die Flamme In Mir» σε single. Στίχοι: Frank Setzer, Volker Barber).
- Peter Breiner (1990, στο άλμπουμ «Feelings»).
- Alan Baker (1991, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Wings Of Paradise»).
- Chuck Loeb (1991, ζωντανή ηχογράφηση στο άλμπουμ «Balance»).
- Seiko Matsuda (1991, στο άλμπουμ «Eternal»).
- Wayne Wonder (1991, στο άλμπουμ «Wayne Wonder»).
- Richard Clayderman (1993, στο άλμπουμ «Ballade Pour Adeline»).
- Grant & Forsyth (1993, στο άλμπουμ «More Country Love Songs»).
- Cindy Beatsle (1994, στο άλμπουμ «VTM Soundmix Show 1994»).
- M-Jay & Dan Vee (1994, ως sample στο τραγούδι «Eternal Beat»).
- Vitaro (1994, στη συλλογή «King Size Synthesizer Hits, Vol. 4»).
- Barbara Dex (1995, στο άλμπουμ «Tartufo Love Songs»).
- Laura Fygi (1995, στο άλμπουμ «Turn Out The Lamplight»).
- Julie Allis (1996, στο άλμπουμ «Harping On The Hits»).
- Herman Brood & Linda, Roos & Jessica (1996, στο άλμπουμ «50 The Soundtrack»).
- Go Mental (1996, ως sample στο τραγούδι «Eternal Flame»).
- Tracy Huang (1996, στο άλμπουμ «Pure»).
- Dinu Radu (1996, στο άλμπουμ «Im Traumland Der Panfloet»).
- The Smith College Smiffenpoofs (Μάιος 1997, a cappella εκτέλεση στο άλμπουμ «The Smiffenpoofs Have Left The Building»).
- Tomoya Nagase feat. 3T (1997, ιαπωνική εκτέλεση σε single. Χρησιμοποιήθηκε ως το θεματικό τραγούδι της τηλεοπτικής σειράς «DXD», στην οποία ο Nagase είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο ίδιος έγραψε τους ιαπωνικούς στίχους).
- Out Of The Blue (1997, a cappella εκτέλεση στο άλμπουμ «On Tap»).
- Flying Pickets (1998, a cappella εκτέλεση στο άλμπουμ «Vox Pop»).
- Human Nature (Μάιος 1999, στο άλμπουμ «Counting Down». Κυκλοφόρησε και σε single, το οποίο έφτασε στο No 8 της Αυστραλίας).
- DJ Kaos (1999, ως sample στο άλμπουμ «Eternal Flame»).
- Mirah (1999, στο άλμπουμ «Mirah»).
- Emil Wakin Chau (1999, στο άλμπουμ «My Oh My»).
- Sakura (Νοέμβριος 2000, στο άλμπουμ «Room 508»).
- Rollergirl (2000, σε single και στο άλμπουμ «Now I’m Singin’… And The Party Keeps On Rollin’»).
- Atomic Kitten (Ιούλιος 2001, pop εκτέλεση σε single και στην επανέκδοση του άλμπουμ «Right Now»). Ηχογραφήθηκε στο στούντιο Metropolis, στο Λονδίνο, με παραγωγό τον Andy Wright και ήταν το πρώτο single όπου συμμετείχε το νέο μέλος του συγκροτήματος, Jenny Frost. Η εκτέλεση αυτή έγινε No 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήταν η πρώτη φορά που ένα τραγούδι ανέβηκε δύο φορές στο No 1 από δύο διαφορετικά γυναικεία συγκροτήματα.
Liz McClarnon: Πιστεύαμε ότι ήταν ένα τόσο λαμπρό τραγούδι, που θέλαμε να το φέρουμε σε μια νεότερη γενιά.
Το τραγούδι έγινε, επίσης, No 1 στο Βέλγιο και στη Νέα Ζηλανδία, No 2 στη Γαλλία, Ιρλανδία και Σουηδία, No 3 στην Αυστρία, No 5 στη Γερμανία, No 6 στην Ολλανδία, No 7 στην Πολωνία, No 9 στην Ελβετία, στην Ουγγαρία και στην Πορτογαλία, No 12 στη Δανία, No 13 στη Νορβηγία, No 14 στη Ρουμανία, No 15 στον Καναδά, No 19 στην Ισπανία και No 47 στην Αυστραλία.
Το μουσικό βίντεο σκηνοθέτησε ο Phil Griffin. Ο Lars Trillingsgaar, υπεύθυνος μουσικής του δανικού ραδιοφωνικού σταθμού ANR Hit FM, είπε ότι η διασκευή των Atomic Kitten πήγε την πρώτη εκτέλεση σε μία εντελώς νέα κατεύθυνση, κάνοντας σύγκριση με μια άλλη διασκευή ενός δημοφιλούς τραγουδιού της δεκαετίας του 1980 που κυκλοφόρησε το 2001: του «Another Day In Paradise» του Phil Collins που διασκεύασαν τα αδέλφια Brandy και Ray J. Ο Trillingsgaar επισήμανε επίσης ότι η εκτέλεση των Atomic Kitten είχε την ικανότητα να αγγίξει τους ακροατές, όπως είχε κάνει και το πρωτότυπο.
- Saana (Ιανουάριος 2001, με τίτλο «Rakkaus Liekkiin Sytyttää» στο άλμπουμ «Elämä Hymyilee». Στίχοι: Saana).
- Countdown (2001, στο άλμπουμ «Hot Love Hits Now»).
- Rochelle (2001, στο άλμπουμ «Eternal Flame»).
- Smitten (2001, στο άλμπουμ «Let Me Be»).
- Stars Of Studio 99 (2001, στο άλμπουμ «Ladies Of The 1980’s»).
- Tagtraum (2001, στο άλμπουμ «Punk Chartbusters Vol. 4»).
- Wiener Sängerknaben (Σεπτέμβριος 2002, ασυνήθιστη εκτέλεση στο άλμπουμ «Wiener Sängerknaben Goes Pop»).
- Richard Clayderman (2002, στο άλμπουμ «Everybody Loves Someone Sometime»).
- Faith & Harmony (2003, στο άλμπουμ «Gregorian Choir Chants Pop Classics»).
- New World Orchestra/Merv Young (2003, στο άλμπουμ «Pure Acoustic Chillout»).
- Katy (Δεκέμβριος 2003, στο άλμπουμ «MusicStar – Here We Are!»).
- 25k (2004, στο άλμπουμ «Just In Case You Were Listening»).
- M’Lonie (2004, στο single «Smile On Your Face»).
- Maxum Deejays (2004, στο άλμπουμ «Miami Beach Haus 2004»).
- Rank Sinatra (2004, στο άλμπουμ «Chairman Of The Bored»).
- Arne Schmitt (2004, στο άλμπουμ «Open Roads»).
- Bergsveinn Ariliusson (2005, στο άλμπουμ «September»).
- The Countdown Singers (2005, στο άλμπουμ «Hits Of The 80’s»).
- Lisa (2005, στο άλμπουμ «Melody Circus»).
- M.Y.M.P. (2005, στο άλμπουμ «Versions»).
- Oratory (2005, στο άλμπουμ «Interludium»).
- Stars At Studio 99 (2005, στο άλμπουμ «Hits Of The 80’s»).
- Susanne Watzal (2005, στη συλλογή «World Of Lateinamerikanische Tanze»).
- Xquisite (2005, στη συλλογή «Klone Ikons, Vol. 5»).
- Lena Hanenberg (Φεβρουάριος 2006, στο άλμπουμ «Deutschland Sucht Den Superstar – Love Songs»).
- Kateřina Brožová (2006, στο άλμπουμ «Můžeš Spát»).
- Maggie Gyllenhaal (2006, στο soundtrack «Sherrybaby»).
- Jeremy Udden (2006, στο άλμπουμ «Torchsongs»).
- International YOYO Orchestra (2009, στο άλμπουμ «Golden Instrumentals, Vol. 6»).
- The Nolans (2009, στο άλμπουμ «I’m In The Mood Again»).
- Saxophone Dreamsound (2010, στο άλμπουμ «Romantic Hits On Saxophone»).
- Nadine Loren (2011, στο άλμπουμ «Naked ‘80’s»).
- Love Bossa (2011, στο άλμπουμ «Wedding»).
- Bonnie Tyler & Laura Zen (2011, με τίτλο «Amour Eternel» σε single. Στίχοι: Dominique Gorse).
- The Barden Bellas (2012, ως sample στο τραγούδι «Bellas Regionals).
- Hollie Cavanagh & Jessica Sanchez (2012, στο άλμπουμ «American Idol Season 11: Duets And Trios Highlights»).
- Minipop Kids (2012, στο άλμπουμ «Mini Pop Kids 9»).
- Maria Theresa Morales (Μάιος 2013, στο άλμπουμ «The Best Of The Voice Van Vlaanderen»).
- Jenny Arean & Ton Kas (2013, με τίτλο «Heel De Boel In Brand» στο άλμπουμ «’T Schaep In Mokum»).
- Wayne Wonder (2013, στη συλλογή «Total Reggae: Chart Hits Reggae Style»).
- Hannah Arterton (Ιούνιος 2014, στο soundtrack «Walking On Sunshine»).
- James Farrelli (2014, στο άλμπουμ «Keep Calm And Ultra Lounge 5»).
- Midnite String Quartet (2014, στο άλμπουμ «Heartstrings Wedding Songbook Volume Two»).
- Music Box (2014, στο άλμπουμ «Eternal Flame»).
- Denmark + Winter (2015, στο άλμπουμ «The Ghost In You»).
- 8 Bit Arcade (2016, στο άλμπουμ «The 8 Bit 80s»).
- Jammy Jams (2016, στο άλμπουμ «Eighties Babies 2: Awesome ‘80s Go Lullaby, Vol. 2»).
- Shane Filan (Αύγουστος 2017, στο άλμπουμ «Love Always»).
- Seba Gaido & Martin Roman (2017, στο άλμπουμ «The Best Songs Of 80’ On Acoustic Guitars»).
- Thalía Garrido, Geno, Marina, Natalia (2017, στο άλμπουμ «Operación Triunfo 2017: Duetos»).
- Hayley Orrantia & AJ Michalka (2017, στο άλμπουμ «The Goldbergs Mixtape»).
- Georg Erixon (2018, σε single).
- The Hit Crew (2018, στη συλλογή «Drew’s Famous Instrumental Pop Collection, Vol. 36»).
- Alicia Paige (2018, στο άλμπουμ «Acoustic»).
- Rosy Valença (2018, στο άλμπουμ «Flashback Reggae Collection»).
- Rosanna Francesco (2019, στο άλμπουμ «Greatest Piano & Violin Covers Of 80’s Golden Oldies»).
- Griff (2019, σε single).
- Lovemen (2019, στο άλμπουμ «Move On»).
- Mahogany & Saint Sister (2019, σε single).
- Yoga Pop Ups (2019, στο άλμπουμ «Lilith Yogi»).
- Annett Louisan (Αύγουστος 2020, στο άλμπουμ «Kitsch»).
- The Hood Internet (2020, ως sample στο «1988»).
- Laidback Dreamers (2021, στο άλμπουμ «Eternal Flame»).
- Lullaby Rock (2021, στο άλμπουμ «Lullaby Versions Of 80s Hits»).
- MauColi (2021, στο άλμπουμ «Piano Whispers From The 80’s, Vol. 1»).
- Tyler & Mark (2021, σε single).
- Campsite Dream (2022, σε single).
- Twinkle Twinkle Little Rock Star (2022, στο άλμπουμ «Lullaby Versions Of The Bangles»).
Οι στίχοι:
Close your eyes, give me your hand, darling
Do you feel my heart beating
Do you understand?
Do you feel the same
Am I only dreaming
Is this burning an eternal flame?
I believe it’s meant to be, darling
I watch you when you are sleeping
You belong with me
Do you feel the same?
Am I only dreaming
Or is this burning an eternal flame?
Say my name
Sun shines through the rain
A whole life so lonely
And then come and ease the pain
I don’t want to lose this feeling, oh
(x2)
Close your eyes, give me your hand
(…)
Or is this burning an eternal flame?
Close your eyes, give me your hand, darling
(…)
Is this burning an eternal flame?
(…)
An eternal flame
(…)
Is this burning an eternal flame?
Κωνσταντίνος Παυλικιάνης
