του Κωνσταντίνου Παυλικιάνη
Τι κερδίζετε όταν συνδυάζετε ένα εξαιρετικά δημοφιλές βιντεοπαιχνίδι, μια νέα τηλεοπτική σειρά κινουμένων σχεδίων, ένα εναλλακτικό rock συγκρότημα κι έναν rapper;
Απάντηση: Το τραγούδι «Enemy» των Imagine Dragons και του J.I.D.
Το «Enemy» περιλαμβάνεται στο soundtrack «Arcane» που κυκλοφόρησε το 2021 καθώς και στο άλμπουμ των Imagine Dragons «Mercury – Acts 1 & 2», που κυκλοφόρησε το 2022.
Πρόκειται για μία δυναμικό pop/rap rock τραγούδι, «κομμένο και ραμμένο» στο ύφος του συγκροτήματος, ενώ ο rapper J.I.D. φαίνεται να βρήκε τον χώρο του για να αναπτύξει την αγάπη του στην hip hop μουσική.
Ως δημιουργοί αναφέρονται οι Justin Tranter, Ben McKee, Dan Reynolds, Daniel Platzman, Mattias Larsson, Robin Fredriksson, Wayne Sermon και Destin Route. Ο Tranter και οι Mattman & Robin (Mattias Larsson και Robin Fredriksson) είχαν συνεργαστεί με τους Imagine Dragons και στο τραγούδι «Believer», που είχε κυκλοφορήσει το 2017. Στο «Enemy», οι Imagine Dragons συνεργάζονται και με τον Αμερικανό rapper JID (Destin Route). Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκρότημα από το Las Vegas συνεργάζεται με rapper, κάτι που είχε κάνει ήδη άλλες τρεις φορές: στο remix του «Radioactive» (2014) με τον Kendrick Lamar, στο «Sucker For Pain» (2016) με τους Lil Wayne, Wiz Khalifa, Logic και Ty Dolla Sign και στο remix του «Believer» (2017) με τον Lil Wayne.
Οι Imagine Dragons και ο JID ηχογράφησαν το «Enemy» για τη σειρά κινουμένων σχεδίων του Netflix «Arcane» και το εμπνεύστηκαν από το video game «League Of Legends». Μάλιστα το συγκρότημα είχε ηχογραφήσει και το τραγούδι «Warriors» για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του League Of Legends το 2014. Το «Enemy» εξετάζει το να ζει κανείς μία ζωή με συγκρούσεις -τόσο εσωτερικές όσο και εξωτερικές- με τον Dan Reynolds, τραγουδιστή των Imagine Dragons, να παραδίδει τους δύο πρώτους δυναμικούς και συναισθηματικούς στίχους που προκαλούν την σκέψη του ακροατή.
Dan Reynolds: Το «Enemy» έχει να κάνει με τη συμφιλίωση των εσωτερικών συγκρούσεων σ’ έναν κόσμο όπου είναι αδύνατο να εμπιστευτείς ακόμη και τον εαυτό σου. Στο «Arcane», η ζωή δύο αδερφών τις οδηγεί σε διαφορετικά μονοπάτια και οδηγούνται σ’ έναν διχασμό που απειλεί να διαλύσει μια ολόκληρη πόλη. Όπως και η σειρά, το τραγούδι προορίζεται να είναι προσωπικό και ταυτόχρονα μία κριτική σε μία κοινωνία που φαίνεται να σκοπεύει να δημιουργήσει διχασμό.
Οι Imagine Dragons ηχογράφησαν και μία σόλο εκτέλεση του «Enemy», χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή του JID, όπου αντικατέστησαν το κουπλέ του JID με μία νέα γέφυρα.
Τα πρώτα δύο κουπλέ βρίσκουν τον Dan Reynolds να εξηγεί πως οι άνθρωποι του λένε κατάμουτρα ότι είναι «ο καλύτερος», αλλά όταν κάνει ένα λάθος στρέφονται εναντίον του.
Στο πρώτο κουπλέ, η φράση «ear up to the ground» αποτελεί παραλλαγή της φράσης «ear down to the ground», που σημαίνει ν’ ακούει κανείς απόλυτα, με τον Dan Reynolds να την αναστρέφει από κάτω προς τα πάνω, παραπέμποντας στην πραγματική τοπογραφία των πόλεων Zaun και Piltover, στις οποίες διαδραματίζεται το «Arcane». Το Zaun, η πόλη από την οποία κατάγεται η Jinx, είναι η υπόγεια φτωχογειτονιά για τους εξαθλιωμένους και βρίσκεται κυριολεκτικά κάτω από το αριστοκρατικό Piltover. Αν η Jinx ήθελε να παρακολουθεί τι συμβαίνει στο Piltover, θα έπρεπε να στρέψει το αυτί της προς τα πάνω για ν’ ακούσει το έδαφος όπου περπατούν οι κάτοικοι του Piltover. Η πρώτη στροφή χρησιμεύει για να τονίσει τα ζητήματα εμπιστοσύνης αλλά και ανασφάλειας της Jinx και της Powder. Γενικά ολόκληρο το τραγούδι αφορά θέματα εμπιστοσύνης. Γνωρίζουμε ότι η Jinx έχει προβλήματα εμπιστοσύνης επειδή αντιλαμβάνεται την εγκατάλειψή της από την αδελφή της, τη Vi. Αυτή η συμπεριφορά ενισχύεται στην τηλεοπτική σειρά καθώς η Jinx έχει παραισθήσεις βλέποντας τη Vi να την εγκαταλείπει για την Caitlyn (βλ. σκηνή χειρουργείου). Ο δε Dan Reynolds των Imagine Dragons υποστηρίζει αυτή την ιδέα, λαμβάνοντας υπόψη τη δήλωσή του που αναφέρθηκε παραπάνω. Η Jinx, λοιπόν, ξυπνά μες στη σιωπή, που επιτρέπει στο μυαλό της να «τρέχει» και το αυτί της να αφουγκραστεί το έδαφος επάνω («I wake up to the sounds of the silence that allows / for my mind to run around with my ear up to the ground»). Αυτή η ενεργητική αναζήτηση ενισχύεται από τον στίχο που ακολουθεί: «I’m searching to behold the stories that are told». Η Jinx θέλει να βρει αυτές τις ιστορίες προδοσίας. Είναι ενδιαφέρον ότι η φανταστική φύση των ιστοριών παραλληλίζεται με την παράλογη δυσπιστία της Jinx προς τους άλλους. Ο επόμενος στίχος («When my back is to the world that was smiling when I turned») δείχνει ότι ο κόσμος τής χαμογελά αλλά λέει ιστορίες όταν αυτή έχει γυρισμένη την πλάτη της. Η Jinx φοβάται γι’ αυτά που ο κόσμος μπορεί να λέει ή να κάνει πίσω από την πλάτη της. Ο στίχος αυτός, που ξεχωρίζει στο τραγούδι, απεικονίζει μια εικόνα του πρωταγωνιστή που εμπιστεύεται την ευαλωτότητά του στον κόσμο αλλά διαπιστώνει ότι ο ίδιος κόσμος που πίστευε ότι τον υποστήριζε, έχει κρυφά κακές διαθέσεις. Το θέμα που αναδύεται εδώ είναι η εύθραυστη φύση της εμπιστοσύνης και η ανάγκη τήρησης προσεκτικής αισιοδοξίας κατά την αλληλεπίδραση με τους άλλους.
Οι στίχοι πριν το ρεφρέν ενισχύουν τον φόβο της προδοσίας («Tell you you’re the greatest / but once you turn, they hate us») καθώς ο Dan Reynolds αποκαλύπτει τη διττή φύση του εχθρού του. Η Jinx είναι πεπεισμένη ότι ο κόσμος διατηρεί μία επίφαση φιλικότητας αλλά τη μισεί. Η αρχική στροφή, επομένως, αφορά τα ζητήματα εμπιστοσύνης που αντιμετωπίζει η Jinx και την οδηγούν στην ενεργό αναζήτηση πιθανών προδοτών, με αποτέλεσμα να βλέπει τους πάντες ως εχθρούς. Η σκηνή του χειρουργείου, όπου η Jinx έχει την παραίσθηση ότι η Vi την πυροβολεί και η Caitlyn την αντικαθιστά, είναι η απόδειξη. Εκεί που η πρώτη στροφή ακούγεται πιο λυπηρή, αυτό το μέρος ακούγεται μοχθηρό και χλευαστικό με το «ha» στο τέλος, πιθανώς ως αναφορά στην αλλαγμένη αντίληψη της Jinx. Όταν ο κόσμος στράφηκε εναντίον της όταν ήταν μικρή, την πλήγωσε. Τώρα που είναι ενήλικη, δεν είναι σοκαρισμένη αλλά θα απαντήσει με θυμό και μίσος.
Στο ρεφρέν ο Dan Reynolds τραγουδά «Oh, the misery / Everybody wants to be my enemy». Συχνά γίνεται λόγος για τη μοναξιά της κορυφής. Κι η αιτία είναι ότι ζούμε σ’ ένα ανταγωνιστικό σύμπαν. Όλοι κυνηγούν την πρώτη θέση. Όλοι αγωνίζονται για την υπαρξιακή αναγνώριση που μόνο οι θρυλικοί πρωταθλητές έχουν το προνόμιο να απολαμβάνουν. Η σειρά «Arcane» προβάλει αυτό το είδος του σκοταδιού και της κατήφειας: ότι τα λαμπερά φώτα κρύβουν ένα σκοτεινό υπογάστριο, αυτό για την επαναστατικότητα του οποίου ζητωκραυγάζει το τραγούδι. Όποιος έχει ανοιχτό μυαλό μπορεί πραγματικά να συνδεθεί με την ιστορία των αδελφών Vi και Jinx, με την αγάπη, την αίσθηση του να είσαι παρίας κι ότι δεν ταιριάζεις με κανέναν αλλά και με το να είσαι αποξενωμένος από τον εαυτό σου και από τον κόσμο.
Το δεύτερο κουπλέ προκαλεί τους επικριτές και τους εχθρούς του τραγουδιστή, εκείνους που ο Raynolds λέει ότι προσεύχονται για την πτώση του («prayin’ for my fall»). Ακολουθεί ο αξιοσημείωτος στίχος «And the laughter in the halls and the names that I’ve been called». Αυτός ο στίχος αποτυπώνει την εμπειρία του πρωταγωνιστή να γίνεται αντικείμενο γέλιου και να κρίνεται από τους άλλους. Μέσα από αυτόν τον στίχο, αναδύεται το θέμα της ανθεκτικότητας, εστιάζοντας στη σημασία τού να μην επιτρέπει κανείς στις εξωτερικές απόψεις και στην αρνητικότητα να καθορίσουν την αίσθηση της αυτοεκτίμησης. Υπογραμμίζει δε την ανάγκη να ξεπεράσουμε τις κοροϊδίες και την κριτική και να παραμείνουμε πιστοί στον εαυτό μας. Προφανώς υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο άτομο που θέλει πραγματικά να δει τον πρωταγωνιστή να αποτυγχάνει. Αλλά αυτό που λέει, ή προβλέπει, ο Dan σ’ αυτό το άτομο είναι ότι στο τέλος της ημέρας θα είναι αυτός που θα επικρατήσει. Το δεύτερο κουπλέ ολοκληρώνεται με τον στίχο «I’m waiting for the time /When I show you what it’s like to be words spit in a mic», όπου υπάρχει μια σαφής αίσθηση ότι ο πρωταγωνιστής ζητά τον χρόνο του για την κατάλληλη στιγμή να αντεπιτεθεί.
Αν τα λόγια του Reynolds είναι, κατά τον συνήθη τρόπο των Imagine Dragons, αινιγματικά, το γρήγορο rap του JID στο τρίτο κουπλέ είναι πιο ξεκάθαρο στο νόημά του. Ο JID δίνει μια ενδιαφέρουσα οπτική στα θέματα του τραγουδιού, καθώς αναγνωρίζει ότι δέχεται επίθεση αλλά επικεντρώνεται στην ιδέα ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει είναι περισσότερο εσωτερικής, «συναισθηματικής» πτυχής. Παρέχει μία γρήγορη ροή από θορυβώδεις ρίμες που αφορούν στο να μένει κανείς συγκεντρωμένος και να μην αφήνει το μίσος να τον κυριεύσει. Ο στίχος «being a wreck of emotions» αντανακλά την τραυματική παιδική ηλικία της Jinx, ως μάρτυρας μιας ακραίας καταστροφής, δείχνοντας ότι αυτή η εμπειρία την οδήγησε στο μονοπάτι της παραφροσύνης. Με τον στίχο «I’ma tell ’em, “Hasta luego”» ο JID παραπέμπει σ’ ένα παλιότερο τραγούδι του, το «Hasta Luego» (2017). Ενώ σ’ αυτό το κομμάτι οι Imagine Dragons και ο JID επιμένουν ότι όλοι θέλουν να είναι εχθροί τους, το «Hasta Luego» είναι ένα παρόμοιο θορυβώδες κομμάτι όπου ο JID λέει «hasta luego» (ισπανική έκφραση που σημαίνει «τα λέμε αργότερα») στο παρελθόν του, υποσχόμενος να χρησιμοποιήσει την περιουσία του και τη φήμη του για να αναθρέψει τους φίλους και την οικογένειά του. Ο στίχος «I’m an astronaut / I blasted off the planet rock to cause catastrophe / And it matters more because I had it not» αναδεικνύει το θέμα της μεταμόρφωσης και της αυτοανακάλυψης. Ο JID παρουσιάζει τον εαυτό του ως άτομο που έχει βιώσει δύσκολες καταστάσεις, από τις οποίες βγήκε πιο δυνατός. Ο στίχος παραπέμπει στο ταξίδι του από τη μια κατάσταση στην άλλη, δίνοντας έμφαση στην ιδέα ότι η αντιμετώπιση των αντιξοοτήτων μπορεί να ωθήσει την προσωπική εξέλιξη και να δώσει νόημα στα επιτεύγματα ενός ανθρώπου. Παρακάτω ο JID λέει «With precision, I’m automatic quarterback». Ο JID ήταν αθλητής του αμερικανικού ποδοσφαίρου πριν γίνει γνωστός ως rapper. Αν και έπαιζε στην άμυνα και όχι ως πασαδόρος (quarterback), ο JID συστήνεται στον στίχο ως πασαδόρος με αυτοματισμούς. Αμέσως μετά λέει «I ain’t talkin’ sackin’, pack it», πιθανότατα αναφερόμενος στο γεγονός ότι ο ίδιος αποφεύγει το μίσος και ότι η δουλειά του στέφεται πάντα από επιτυχία χωρίς να αστοχεί. Ο JID έγραψε τον στίχο του στα τέλη της δεκαετίας του 2010. Αρχικά, οι εναρκτήριοι στίχοι προέρχονταν από ένα τραγούδι που ξεκίνησε με τον αείμνηστο rapper Mac Miller.
JID: Έγραψα αυτόν τον στίχο πριν από μερικά χρόνια αλλά αρχικά οι εναρκτήριοι στίχοι ήταν από ένα τραγούδι που ξεκίνησα με τον Mac [Miller]. Μου είπε ότι θα ταίριαζε καλύτερα σ’ αυτό το τραγούδι και χαίρομαι που το έκανε.
Στο φινάλε του τραγουδιού, ο Dan Reynolds τραγουδά «Pray it away, I swear I’ll never be a saint, no way / My enemy», το οποίο είναι κάπως αταίριαστο σε σχέση με την υπόλοιπη αφήγηση. Η φράση «pray it away» θυμίζει αυτό που λένε οι συντηρητικοί θρησκευόμενοι στους νέους που είναι σε σύγχυση σχετικά με το φύλο και τη σεξουαλικότητά τους: «προσευχηθείτε στον Θεό να απομακρύνει τον πειρασμό». Αυτή η συμβουλή είναι σχεδόν πάντα αντιπαραγωγική και ανθυγιεινή. Υπάρχουν δύο τρόποι για να ερμηνεύσει κανείς αυτόν τον στίχο. Ο ένας είναι από την οπτική του Dan. Εδώ, ο τραγουδιστής κάνει τον φαινομενικά παράξενο ισχυρισμό ότι «δεν θα γίνει ποτέ άγιος». Ίσως αυτό που λέει είναι ότι οι εχθροί του πρέπει να προσέξουν, καθώς δεν είναι τόσο ευσεβής ώστε να μην υπερασπιστεί δυναμικά τον εαυτό του αν προκληθεί. Στην πραγματικότητα, όμως, το «I’ll never be a saint» είναι μία άμεση απόρριψη της εκκλησίας και της μορμονικής/χριστιανικής του πίστης. Αυτή η απόρριψη στη σόλο εκδοχή υπονοείται ότι οφείλεται εν μέρει στην τοξικότητα, την ένταση και την κρίση των μελών που συνάντησε ο Dan. Ο Dan μεγάλωσε ως μέλος της Εκκλησίας των Μορμόνων, η οποία αντιτίθεται στην ομοφυλοφιλία, αλλά ο ίδιος έχει μιλήσει υπέρ της ΛΟΑΤΚΙ+ νεολαίας στο παρελθόν. Εδώ δηλώνει ότι δεν μπορεί να είναι αληθινός ορθόδοξος Μορμόνος, ή Άγιος των Τελευταίων Ημερών, λόγω των έντονων συναισθημάτων που έχει για την υποστήριξη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Ο άλλος τρόπος να ερμηνεύσει κανείς τον στίχο είναι από την οπτική της Jinx. Ως παιδί την κορόιδευαν και η ίδια ντρεπόταν που ήταν η «γρουσούζα» (jinx), αλλά τώρα, ως ενήλικη, αποφάσισε ότι προτιμούσε να είναι μία γρουσούζα, παρά αυτό που ήθελαν αυτοί που τη βασάνιζαν, δηλαδή μία «αγία». Επιπλέον, ο στίχος αυτός θα μπορούσε επίσης να αναφέρεται στη Vi που θέλει πίσω την Powder και όχι την Jinx.
Στη σόλο απόδοση του τραγουδιού, όπου δεν συμμετέχει ο JID, το μέρος του JID έχει αντικατασταθεί από μία γέφυρα που έγραψε και τραγουδά ο Dan Reynolds. Ξεγλιστρώντας από την αφήγηση του «Arcane», ο Reynolds χρησιμοποιεί τη γέφυρα για να μοιραστεί ένα μέρος της προσωπικής του ιστορίας, καθώς μεγάλωσε σ’ ένα σπίτι πιστών Μορμόνων, όταν αντιμετώπισε με βαθιά δυσαρέσκεια τον τρόπο που η Εκκλησία μεταχειρίστηκε τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, ένας αγώνας που τον οδήγησε σε σύγκρουση με την οικογένειά του και ειδικά τους γονείς του. Ο Dan τραγουδά τον στίχο «A chair in the corner is my place I stay», κάνοντας αναφορά σε μια παλιομοδίτικη μορφή τιμωρίας για τα παιδιά, όπου το παιδί στέλνεται να σταθεί σε μία γωνία και να σκεφτεί αυτό που έχει κάνει. Το συγκρότημα έχει υπερασπιστεί τα μειονεκτούντα παιδιά ή τα παιδιά που ήταν θύματα εκφοβισμού, με τραγούδια όπως το «Underdog» (2012) αλλά και το «It’s OK» (2021). Ο Dan λέει εδώ ότι είναι έτοιμος να σταθεί ενάντια σ’ αυτό που θεωρεί άδικη μεταχείριση των συνανθρώπων του, ακόμη κι αυτό τον διαχωρίζει από άλλους στη θρησκευτική του κοινότητα. Το ζήτημά του με τη θρησκεία και τη συμπεριφορά προς τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα είναι προφανές και με το πώς χρησιμοποιεί τις φράσεις «He cannot be, she cannot be, they cannot be changed», που είναι αντωνυμίες που χρησιμοποιούνται για τους άνδρες, τις γυναίκες και (εν συντομία) τα μη δυαδικά άτομα. Ο Dan Reynolds ολοκληρώνει τη γέφυρα με τους στίχους «Oh, what a statement, love is embracement / Love is a constant, love is a basis / He cannot be, she cannot be, the cannot be changed / But keep on praying / Goodbye».
Dan Reynolds: Έχει να κάνει με την αφαίρεση ανθρώπων από τη ζωή σας, που δεν σας υποστηρίζουν ή δεν σας αγαπούν. Θέλω να ξέρετε ότι είναι Ο.Κ. να το κάνετε. Αν κάποιος δεν σας αγαπάει ή δεν σας τιμάει όπως σας αξίζει, τότε δεν έχει θέση στη ζωή σας. Δεν θέλω να πω απαραίτητα ότι είναι εχθρός σας, αλλά αυτό το τραγούδι λέγεται «Enemy». Δεν ξέρω, μπορείτε να σχηματίσετε τη δική σας άποψη γι’ αυτό.
Συμπερασματικά, το τραγούδι εμβαθύνει στον αγώνα της αντιμετώπισης αυτών που θεωρούνται αντίπαλοι και στην πολυπλοκότητα να περιηγηθεί στον κόσμο όταν ακόμα και οι καλοθελητές μπορούν να είναι μεταμφιεσμένοι εχθροί. Το γενικό θέμα του κομματιού επικεντρώνεται στην ιδέα ότι όλοι θέλουν να είναι εχθροί του πρωταγωνιστή. Εξερευνά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζονται όταν αυτοί που επικροτούν την επιτυχία σας σήμερα, μπορούν να στραφούν εναντίον σας αύριο, τονίζοντας τη σημασία της ανθεκτικότητας και της διατήρησης της ταυτότητάς σας μέσα σε μία θάλασσα πιθανών αντιπάλων.
Το «Enemy» χρησιμεύει ως μία δυναμική υπενθύμιση για την επίγνωση των πιθανών αντιπάλων και δημιουργεί μια αφήγηση που εξερευνά την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης και των ανθρώπινων σχέσεων καθώς και τις αναπόφευκτες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στις διαπροσωπικές σχέσεις ή στις εντάσεις που προκύπτουν από την επιτυχία, την εμπιστοσύνη και την ανθεκτικότητα. Το τραγούδι εμβαθύνει στο συναισθηματικό τρενάκι να σε χειροκροτούνε τη μια στιγμή και να σε υβρίζουν την επόμενη και, επιπλέον, μας υπενθυμίζει τη σημασία τού να είμαστε προσεκτικοί σχετικά με το ποιους επιτρέπουμε να μπούνε στη ζωή μας και την ανάγκη να παραμείνουμε σταθεροί στις αξίες και τις πεποιθήσεις μας, παρά τις μεταβαλλόμενες παλίρροιες της δημοτικότητας.
Από μουσικής άποψης, το «Enemy» αποτελείται μόνο από δύο συγχορδίες ωστόσο σφύζει από το χαρακτηριστικό alt-rock groove των Imagine Dragons και τη γρήγορη ροή του J.I.D. Η απόλυτη πλειοψηφία των επιτυχημένων τραγουδιών έχει τουλάχιστον τέσσερις συγχορδίες. Αυτός είναι ο ελάχιστος μαγικός αριθμός που επιτρέπει στους μουσικούς να συνθέσουν αρκετές παραλλαγές, εκφράσεις, μεταβάσεις και συνδυασμούς για να διατηρήσουν ένα τραγούδι αρμονικά ενδιαφέρον. Πολύ λίγα τραγούδια, πόσο μάλλον επιτυχίες, περιλαμβάνονται στην άτυπη λίστα τραγουδιών με δύο συγχορδίες. Μεταξύ αυτών είναι το «Eleanor Rigby» των Beatles και το «Born In The U.S.A.» του Bruce Springsteen. Το «Enemy» τοποθετείται στο κλειδί Σι μινόρε (B minor) και οι Imagine Dragons χρησιμοποιούν μόνο δύο συγχορδίες σ’ όλη τη διάρκειά του για να δημιουργήσουν ένα συναρπαστικό κομμάτι με τέσσερα ρυθμικά μοτίβα που μας υποδέχεται με τα κύρια φωνητικά, τα drums και μία κιθάρα που τραβιέται στο βάθος.
Τα κουπλέ έχουν ένα ευδιάκριτο ρυθμικό μοτίβο που περιλαμβάνουν δέκατα έκτα, διατεταγμένα σ’ ένα φθίνον μελωδικό μοτίβο. Κάθε φράση παίρνει μία από τις δύο συγχορδίες και χρησιμοποιεί μόνο δύο επαναλαμβανόμενες νότες. Με τον τρόπο τους, οι Imagine Dragons σημάδεψαν το τέλος κάθε μέτρου με ομοιοκατάληκτες λέξεις, τονισμένες με παρήχηση.
Μετά ακολουθεί, κάνοντας μεγάλη αντίθεση, το μέρος πριν το ρεφρέν. Εδώ ο ρυθμός επιβραδύνεται και οι λέξεις παρατείνονται, δημιουργώντας προσμονή. Σ’ αυτή τη μετάβαση, κάνει την παρουσία του το μπάσο. Τέσσερα δυνατά beats χρησιμοποιούνται σε μια φθίνουσα μελωδία για να δημιουργήσουν ένα αντίκτυπο. Στο ίδιο μέρος πρέπει να επισημανθεί ότι η λέξη «greatest» και η φράση «hate us» είναι μια σκόπιμη μερική ομοιοκαταληξία, που διαφέρει από το κουπλέ. Αυτή η αλλαγή συνδυάζεται με μια παράφωνη αλλαγή στο τέλος της φράσης, η οποία δημιουργεί μια αίσθηση ανησυχίας στον ακροατή.
Στο ρεφρέν, το ύψος του «Enemy» υπογραμμίζεται με ένα ξέσπασμα στην αρχή και στο τέλος κάθε φράσης. Και, φυσικά, λαμβάνει χώρα άλλη μια ξεχωριστή ρυθμική αλλαγή. Η παρήχηση χρησιμοποιείται σ’ όλο το τραγούδι, αλλά είναι ιδιαίτερα αισθητή στο ρεφρέν επειδή επαναλαμβάνεται ο ίδιος ήχος. Η ενέργεια χτίζεται περαιτέρω μέσω του ρυθμού και της μελωδίας του ρεφρέν. Μετά από δύο καθοδικά μοτίβα, η πρώτη μελωδία ανεβαίνει και κατεβαίνει, ακολουθούμενη από μια σειρά γρήγορων δέκατων έκτων, σχεδόν σαν λαρυγγισμός. Στη συνέχεια, από το πουθενά, έχουμε το πρώτο θριαμβευτικό ματζόρε. Ωστόσο, αν ελπίζατε σε μια λύση, αυτή μάλλον δεν υπάρχει γιατί αυτό το τραγούδι δεν παίζει ποτέ στην πραγματικότητα τη συγχορδία Σι μινόρε. Το ρεφρέν τελειώνει με μια κραυγή («look out for yourself») και μια φθίνουσα χαμηλή οκτάβα («enemy-y-y-y») που μιμείται το μέρος πριν το ρεφρέν.
Το ρυθμικό και μελωδικό μοτίβο του φινάλε, υιοθετεί στοιχεία απ’ όλα όσα προηγήθηκαν. Παρά το γεγονός ότι χρησιμοποίησαν μόνο δύο συγχορδίες, οι Imagine Dragons συνέθεσαν το «Enemy» με τρόπο που διακρίνει κάθε ενότητα. Ταυτόχρονα, οι συνδυασμένες μουσικές κινήσεις και τα στιχουργικά επίπεδα του τραγουδιού ενώνονται για να δημιουργήσουν μία ενότητα μέσα σ’ αυτήν την αντιπαράθεση.
Την παραγωγή του τραγουδιού έκανε το σουηδικό δίδυμο Mattman & Robin και τη μίξη ο, βραβευμένος με Grammy, Serban Ghenea.
Το «Enemy» κυκλοφόρησε σε single στις 28 Οκτωβρίου 2021 και δεν έμοιαζε με τίποτα απ’ όσα είχαν κυκλοφορήσει οι Image Dragons στο παρελθόν.
Το τραγούδι έφτασε στο No 5 των Η.Π.Α. και στο No 17 του Ηνωμένου Βασιλείου. Επίσης έγινε No 1 στην Πολωνία και στη Σλοβακία, No 2 στην Πορτογαλία, No 3 στην Αυστρία, Ελλάδα, Λουξεμβούργο και Τσεχία, No 4 στο Βέλγιο, Γερμανία και Λιθουανία, No 5 στην Ινδία και την Ισλανδία, No 5 στον Καναδά και τη Νορβηγία, No 6 στη Γαλλία, Ελβετία, Νέα Ζηλανδία, Ολλανδία και Σουρινάμ, No 7 στην Ουγγαρία και τη Ρωσία, No 8 στη Σιγκαπούρη, No 9 στη Φινλανδία, No 12 στη Σουηδία και Ιρλανδία, No 15 στην Αυστραλία, No 17 στη Βολιβία, No 19 στην Κόστα Ρίκα και τη Μαλαισία, No 20 στο Λίβανο, No 21 στη Δανία, No 23 στο Περού και τη Ρουμανία, No 24 στην Τουρκία και στις Φιλιππίνες, No 25 στην Ιταλία, No 34 στη Νότια Αφρική, No 44 στο Βιετνάμ, No 45 στην Ισπανία, No 68 στην Αργεντινή, No 76 στην Παραγουάη και No 100 στη Βραζιλία.
Η κυκλοφορία του τραγουδιού συνοδεύτηκε και από ένα μουσικό βίντεο κινουμένων σχεδίων, παραγωγής της Riot Games και της Fortiche Production και σκηνοθεσίας του Arnaud Delord και του Barth Maunoury. Το βίντεο περιλαμβάνει πλάνα από το «Arcane» και βυθίζει τους Imagine Dragons και τον JID στον κόσμο των δύο εμβληματικών χαρακτήρων του «League Of Legends»: της Jinx και της Vi. Παρουσιάζει την Jinx σε μια ιστορία για τα κομμάτια της παιδικής της ηλικίας που την οδήγησαν σε μια ζωή εγκλημάτων, καθώς και μερικές σκηνές της ρήξης της με την αδελφή της, Vi. Ο στίχος «Spare the sympathy» στο τελευταίο ρεφρέν φαίνεται να εκφέρεται από την Jinx, της οποίας η στάση απέναντι στη ζωή φαίνεται να είναι πολύ διαφορετική από αυτή που είχε όταν ήταν πιο νέα, υπονοώντας ότι είναι πιο θυμωμένη και ανεξάρτητη. Στη συνέχεια, οι στίχοι «Oh, the misery / Everybody wants to be my enemy» φαίνονται να εκφέρονται από την Powder, η οποία εκφράζει τη συναισθηματική της κατάσταση ως θύμα κακοποίησης τόσο από την αδελφή της όσο και από την κοινωνία γενικότερα. Το πλάνο τελειώνει με την Powder να πέφτει προς τα πίσω σ’ ένα άλλο πλάνο όπου χτυπάει σ’ έναν τοίχο με το πρόσωπο της Jinx.
H ιστορία φαίνεται να αφορά μία ομάδα νεαρών ορφανών που προσπαθούν να βρουν τον δρόμο τους στο βρώμικο επιστημονικής φαντασίας αστικό τοπίο. Βλέπουμε εφήβους να παίζουν αθώα, παιδιά να προπονούνται για καυγάδες, έναν νεαρό που προκαλεί με το μεσαίο δάχτυλο τούς ανατριχιαστικούς αστυνομικούς και κάποιον να χτυπιέται άσχημα με γροθιές σ’ ένα σκοτεινό δρομάκι. Σαφώς η ζωή δεν είναι εύκολη γι’ αυτά τα φαινομενικά εγκαταλελειμμένα παιδιά. Η πρόταση του τραγουδιού ότι όλοι είναι εχθροί ενισχύεται από το βίντεο, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τα παιδιά που γελούν και σαχλαμαρίζουν, δίνοντας την αίσθηση ότι βρίσκονται σε διαρκή κίνδυνο και ότι μπορεί να κυνηγηθούν και να τιμωρηθούν ανά πάσα στιγμή.
Δύο πράγματα συμβαίνουν όταν παρακολουθεί κανείς το «Arcane». Όσο περισσότερο ανακαλύπτει την ιστορία του «Arcane», τόσο περισσότερο προσθέτει επίπεδα νοήματος στο «Enemy». Ταυτόχρονα, όσο περισσότερο ακούει το «Enemy», τόσο περισσότερο συνειδητοποιεί πόσο λαμπροί είναι οι στίχοι, όπου οι ίδιες λέξεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να περιγράψουν διαφορετικούς χαρακτήρες που βρίσκονται σε πολύ διαφορετικές καταστάσεις. Το άλυτο κλειδί του Σι μινόρε είναι απολύτως λογικό στο «Arcane», όπου κάθε επεισόδιο σε αφήνει… μετέωρο και θέλεις περισσότερο. Το τραγούδι μπορεί να κάνει τον ακροατή να νιώσει λίγο απογοητευμένος, λίγο ταραγμένος, ή στενοχωρημένος μερικές φορές, όπως κι οι χαρακτήρες του. Η ένταση χτίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια, χωρίς να οδηγεί κάπου, χωρίς κάποιο συμπέρασμα, όπως δηλαδή συμβαίνει και στη ζωή.
Μπορούμε, λοιπόν, να πούμε ότι κάθε ακροατής πιθανότατα παίρνει διαφορετικά μηνύματα απ’ αυτό το τραγούδι. Αλλά στην καρδιά του, θεωρητικά μιλώντας, η ιδέα της επιτυχίας είναι η πιο γλυκιά εκδίκηση. Αυτό σημαίνει ότι η στρατηγική για την αντιμετώπιση των αντιπάλων του είναι να υιοθετήσει μια πιο αυτοενισχυτική προσέγγιση.
Το «Enemy» ακούστηκε στο 5ο επεισόδιο της σειράς «Arcane». Οι Imagine Dragons και ο JID έπαιξαν το «Enemy» στα MTV Europe Music Awards (2021). Η εκτέλεση των εναρκτήριων τίτλων της σειράς, με πιο πλούσια ενορχήστρωση και ελαφρώς πιο μεγάλη διάρκεια, κυκλοφόρησε στις 23 Νοεμβρίου 2024 και είναι το τελευταίο κομμάτι του soundtrack «Arcane League Of Legends: Season 2».
Άλλες εκτελέσεις:
- Sandrah Araja (2022, στο άλμπουμ «Glimpse Of Kalimba»).
- DJ Earworm (2022, ως sample στο «United State Of Pop 2022»).
- Jared Halley (2022, σε single).
- Lullapop (2022, στο άλμπουμ «Lullapop 5»).
Οι στίχοι:
(Look out for yourself)
I wake up to the sounds of the silence that allows
For my mind to run around with my ear up to the ground
I’m searching to behold the stories that are told
When my back is to the world that was smiling when I turned
Tell you you’re the greatest
But once you turn, they hate us
Oh, the misery
Everybody wants to be my enemy
Spare the sympathy
Everybody wants to be my enemy
(Look out for yourself)
My enemy (look, look, look, look)
(Look out for yourself)
But I’m ready
Your words up on the wall, as you’re praying for my fall
And the laughter in the halls and the names that I’ve been called
I stack it in my mind and I’m waiting for the time
When I show you what it’s like to be words spit in a mic
Tell you you’re the greatest
But once you turn, they hate us (huh)
(Chorus)
I’m hopin’ that somebody pray for me
I’m prayin’ that somebody hope for me
I’m stayin’ where nobody ‘posed to be p-p-posted
Being a wreck of emotions
Ready to go whenever, just let me know
The road is long, so put the pedal into the floor
The enemy on my trail, my energy unavailable
I’ma tell ’em, “Hasta luego”
They wanna plot on my trot to the top
I been outta shape, thinkin’ out the box, I’m an astronaut
I blasted off the planet rock to cause catastrophe
And it matters more because I had it not
Had I thought about wreaking havoc
On an opposition, kinda shockin’ they wanted static
With precision, I’m automatic quarterback
I ain’t talkin’ sackin’, pack it
Pack it up, I don’t panic, batter-batter up
Who the baddest? It don’t matter ’cause we at your throat
(Chorus)
Pray it away, I swear
I’ll never be a saint, no way
My enemy
Pray it away, I swear
I’ll never be a saint
(Look out for yourself)