του Λεόντιου Πετμεζά
Από τις 9 Ιανουαρίου εως τις 15 Φεβρουαρίου 2025 διαρκεί η νέα έκθεση ”Τέχνη Νοημοσύνη,Αναδρομή σαν μισή ανάσα ” του Μιχάλη Μανουσάκη στην Αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» της ΑΣΚΤ με επιμέλεια του Δρ. Παναγιώτη Πάγκαλο.
Ο Μιχάλης Μανουσάκης παρουσιάζει μια πολυδιάστατη αναδρομή στη μακρόχρονη πορεία του στην τέχνη, που διοργανώνεται υπό την αιγίδα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, του Υπουργείου Πολιτισμού και του ΟΠΑΝΔΑ.
Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 200 έργα που εκφράζουν τις προσωπικές του αγωνίες, συγκινήσεις και αναζητήσεις και καλύπτουν την περίοδο 1969-2024: έργα παλιά και νέα – κάποια από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά-, ζωγραφικά έργα, γλυπτά, εγκαταστάσεις, βίντεο, παιχνίδια και έργα φίλων. Στην αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» της ΑΣΚΤ, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τις σκέψεις του μέσα από ένα ταξίδι αφηγήσεων, χρωμάτων, ρυθμών και εικόνων που αντηχούν τον βαθύτερο ψυχισμό του.Με θεματική που αναδεικνύει τις διαχρονικές αξίες της επιστροφής στις ρίζες, της αναγέννησης και της καθημερινής ελπίδας, ο Μανουσάκης συνθέτει μια οπτική και συναισθηματική εμπειρία. Το έργο του αποτελεί μια κατάθεση μνήμης και προσωπικών στιγμών, ένα οδοιπορικό ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι.Η έκθεση σηματοδοτεί έναν ακόμη σταθμό στην πολυετή του πορεία, καθώς ο Μιχάλης Μανουσάκης αποχαιρετά την ΑΣΚΤ, όπου υπηρέτησε ως μόνιμος καθηγητής από το 1987 έως το 2020. Μέσα από την έκθεση αυτή ο Μανουσάκης υποκλίνεται στις αγάπες και στα πάθη του, θεωρώντας ότι τίποτα δεν του ανήκει απ’ όλα αυτά και ότι όλα είναι αφορμές για μία ακόμα ευκαιρία σιωπηλής ανταλλαγής απόψεων για το χρόνο που πέρασε, για αυτό που ζούμε και για αυτά που έχουμε ακόμα να κάνουμε, τα οποία είναι πάρα πολλά. Οι εικαστικές συλλήψεις του αναμφίβολα χαρακτηρίζονται από μια πολυσύνθετη διεργασία. Αποτελούν γνήσια αποστάγματα των εμπειριών του που εμπεριέχουν την ουσιώδη,συνεκτική και μεστή σύνοψη. Η φύση ως πηγή ζωής, ζωτικότητας και ζωογόνου προσανατολισμού και βέβαια ο γήινος ορίζοντας που παρακολουθούμε στα έργα του διαθέτουν την ποιότητα των δεδομένων που αντιστοιχεί ευπρόσδεκτα στους υποδοχείς των νοητικών και νοηματικών λειτουργιών.Οι καταγραφές των παραμέτρων του εμπεριέχουν το αποτύπωμα της κατάλληλης αντιμετώπισης ως προς τον εικονιστικό λόγο των θεμάτων . Με συνέπεια ευνοούν το γόνιμο έδαφος μιας αλληλουχίας προτάσεων με δυνάμεις που προκαλούν το ενδιαφέρον του κοινού .Οι διατυπώσεις του φιλοτεχνούνται από καταθέσεις που συνεισφέρουν στην στήριξη της άνθησης των καταστάσεων. Οι αναγνώσεις για τα εκθέματα από τον μυημένο θεατή χαρακτηρίζονταν από ένα δυναμισμό που καταγράφει ερωτήματα και απόψεις αλλά και που συντελεί πολλαπλασιαστικά σε πυροδοτήσεις. Με την άμεση πρόσληψη της αλήθειας ο καλλιτέχνης συγκροτεί τις απαιτούμενες όψεις που εμπεριέχουν περιγραφές και αφηγήσεις με λυτρωτική πνοή ,παρατήρηση, προσαρμογή, αναχωρητισμό και προσδιορισμό . Επιτάσσει συχνά τις περίκλειστες εκφάνσεις που καθορίζουν τα όρια και τα πρότυπα της ανέλιξης, της προοπτικής και της ευαισθησίας . Οι επιρροές του από τα υπάρχοντα ερεθίσματα είναι επαρκείς και σαφείς . Με την εύστοχη παρεμβολή της διόρασης που παραθέτει ο δημιουργός αποκτούν μια ξεχωριστή σφραγίδα. Σταδιακά υπενθυμίζουν την στελέχωση της αναβάθμισης που εξυψώνει την άρρηκτη ισορροπία . Έντεχνα δίνουν χώρο και υπόσταση προς κάθε ζητούμενη διέξοδο. Συνδέουν τις στοχαστικές εκδοχές με τους ισχυρισμούς της ενατένισης . Η ατομική και η συλλογική βαρύτητα της οντότητας τους ενέχει επίσης τις υπαρξιακές διακρίσεις και τις κωδικοποιήσεις με ατέρμονη συνέπεια.
Βιογραφικό :
Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1979 – 1984). Δίδαξε ζωγραφική στο παιδικό τμήμα του Εργαστηρίου Τέχνης στη Χαλκίδα (1985 – 1990) και στο εργαστήριο του Δημοσθένη Κοκκινίδη στη Σχολή Καλών Τεχνών (1987 – 1994). Από το 1979 παρουσιάζει έργα του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1992 ήταν υποψήφιος για το βραβείο της UNESCO και το 1994 τιμήθηκε με έπαινο στη Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας για το έργο του “Ο οικιστής”.Καλλιτέχνης που υπερβαίνει τη ζωγραφική του τελάρου, ο Μανουσάκης δημιουργεί εικαστικά σύνολα, εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα, όπου η παράσταση συλλαμβάνεται “εννοιακά” και αποδίδεται συχνά με τη χρήση ενός κωδικοποιημένου συμβολικού λεξιλογίου.
Εγκαίνια: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025, 19:00
Διάρκεια Έκθεσης: 9 Ιανουαρίου – 15 Φεβρουαρίου 2025
Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 15:00 – 20:30
ΑΣΚΤ, Αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής», Πειραιώς 256, Άγιος Ιωάννης Ρέντης