του Λεόντιου Πετμεζά
Υπερβατικά τοπία και συμβολικές μορφές συγκροτούν την ατομική έκθεση της Αγγελικής Αγγελίδη στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων που διαρκεί από τις 11 έως 21 Νοεμβρίου 2021.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα τιμήσει με την παρουσία του ο πρέσβης της Δημοκρατίας της Κορέας στην Ελλάδα Jung Il LEE.
Ιστορίες και λαϊκά αποφθέγματα της Κορέας, φιλτραρισμένα σ’ ένα έντονασυμβολικό, ενίοτε σουρεαλιστικό τοπίο και δοσμένα σε μνημειακό μέγεθος, βάζουν τον θεατή σ’ ένα ιδιότυπο ζωγραφικό σύμπαν με μοναδική καινοτομία στο φάσμα των κυμάνσεων.
Η δημιουργός διηγείται τη δική της προσωπική σχέση με την Ασία, βρίσκοντας αντιστοιχίες, συνδέσεις και παραλληλισμούς με τον ελληνικό κόσμο. Από τα χρώματα της κορεατικής σημαίας έως τον συμβολισμό που έχει κάθε ημέρα στην ανατολική φιλοσοφία, αντλεί έμπνευση για εικαστική δημιουργία. Τα τελευταία χρόνια διαβάζει, ακούει και βλέπει ακόρεστα οτιδήποτε πηγάζει από τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή της χώρας. Για να μπορέσει μάλιστα από πρώτο χέρι να τη γνωρίσει σε βάθος, μαθαίνει με εντατικούς ρυθμούς τη γλώσσα της.
Η ίδια εξηγεί: «Μελετώντας Ιστορία της Τέχνης, ένιωσα έλξη για τον ασιατικό πολιτισμό και, κυρίως, για τον σχεδόν άγνωστο σ’ εμάς τους Έλληνες, μεγάλο πολιτισμό της Κορέας. Στην έκθεση δε θα δείτε τα παλ χρώματα της ασιατικής τέχνης ή γυναίκες με παραδοσιακές φορεσιές και χτενίσματα που κοιτάνε προς την Ανατολή. Παρουσιάζω ιστορίες, παροιμίες και ρητά της Κορέας, όπως εντυπώθηκαν μέσα από το δικό μου ελληνικό φίλτρο. Δημιούργησα έργα με στοιχεία από την ιστορία και την κουλτούρα της, δεμένα με αντίστοιχα ελληνικά, κι από αυτό το σμίξιμο προέκυψαν οι πολύχρωμες και ζωντανές ιστορίες που θέλω να διηγηθώ». «Και εγένετο φως» τιτλοφορεί το ζωγραφικό της ταξίδι με διττή σημασία: από τη μία μας δείχνει την αρχή της καλλιτεχνικής πράξης, καθώς το φως και η απουσία του, η σκιά, συντελούν στη ζωγραφική, ενώ, παράλληλα, απηχεί τη μεταφυσική πνοή που έδωσε έμπνευση στα έργα της.Ο ήλιος με τις πύρινες γλώσσες του, ο χρόνος –άλλοτε ως ρολόι, άλλοτε ως κλεψύδρα–, οι ρίζες και τα κλαδιά συνιστούν την κοινή γλώσσα, τα σημεία όπου στο έργο της συναντιούνται Δύση και Ανατολή, Κορέα και Ελλάδα. Σε ένα από 40 έργα της βλέπουμε γραμμένη την κορεατική ρήση: «όταν φοράς όμορφα παπούτσια, ταξιδεύεις σε ωραία μέρη». Με ρωμαλέο αίσθημα εκθέτει τις ζωγραφικές της «αποσκευές» και μας συστήνεται ως cheonsa που στα κορεατικά σημαίνει άγγελος, σταλμένος από τον Θεό.
H επιτομή της αναζήτησης κυριαρχεί διαφωτιστικά στα επιτεύγματα της καλλιτέχνιδας .Παραπέμπει το κοινό σε μελέτες με θεατρικότητα όψης που το συνολικό στήσιμο τους προδιαθέτει ένα αυτούσιο δρώμενο τέχνης και πολιτισμού .
Το εγχείρημα παρουσιάζει χαρακτηριστικά δείγματα χειρονομιών και τάσεων που αναπτύσσουν εμβληματικά ενοποιητικούς περίγυρους ισορροπίας με γνώμονα την απόλυτη κλίμακα .
Η γενική σύλληψη μέσα από αφορμές αποτελεί την επιστέγαση μιας πληρότητας που εισαγάγει σε σχήματα και χαράξεις . Προδιαθέτει για ένα συγκερασμό έντασης με νηφαλιότητα εμπεριστατωμένης αρχιτεκτονικής οργάνωσης.
Με σπάνια διαίσθηση η Αγγελίδη τονίζει διεργασίες που έχουν σύνδεση με την ακεραιότητα της γραφής και την ανωτερότητα της σκέψης σε εποχές και χρόνους.
Στο αφιέρωμα η πραγματικότητα των εικόνων εναρμονίζεται με την εκφραστικότητα που επιδρά στην τεχνική ιδιαιτερότητα.
Τα υλικά στις συνθέσεις που χρησιμοποιεί υιοθετούν τις ματιές και τις μανιέρες μια αισθητικά ενιαίας επιφάνειας. Επιδιώκοντας την εντρύφηση στην καταγραφή πέρα από τα όρια της διάστασης, με κλασικό και έντεχνο τρόπο επεξεργάζεται επεμβάσεις που αντιμάχονται σε συμφύσεις και αναδεικνύουν εκφάνσεις που βασίζονται στις δυνατότητες της επιμελημένης μικτής, ακέραιας και αμιγούς πινελιάς.
Οι αποχρώσεις εμπεριέχουν την αξία της φωτεινότητας .
Η εσωτερικότητα τους μετασχηματίζει με θερμότητα τους καταλύτες των δεδομένων. Αναδεικνύουν την ευρηματικότητα μέσα από τηνεφαρμογή της οριακής υπόστασης που εκπέμπει την επινόηση των προπλασμών . Σε αυτό το κρεσέντο της πληθωρικής συμβίωσης και της διαβίωσης των αισθήσεων εγκλείονται στρώματα δοκιμασίας που επιτρέπουν την ανάδυση τοπίων που επιζητούν την πλήρη προσοχή .
Τα θησαυρίσματα είναι κομμάτια οντολογικής ζωής που δεξιοτεχνικά συστήνουν την δομική έφεση της ιστορικότητας .
Δημιουργούν ένα θετικό διάλογο ανάμεσα στο προ υπάρχον και σε εκείνο που μέσα από την δεικτική επεξεργασία γίνεται σημαίνον .Προωθούν μια ταύτιση με την Ελλάδα καθώς το ιδωμένο έχει χροιά και χάρη που προσδιορίζεται ως καταγραφή στην συνείδηση του οραματικού .Oι εκτοξεύσεις της Αγγελίδη με ακρίβεια στην αναπαράσταση διατηρούν την υπερβατικότητα και την οντότητα των αποδόσεων με καταθέσεις που προέρχονται από στοχαστικές προσεγγίσεις . Απεικονίζουν αντιστίξεις με σημειογραφίες και εικονίσεις που ανακαλούν αναφορές με νοήματα και μηνύματα . Τονίζουν σχέσεις που εμπεριέχουν αποκλίσεις με γραμμή και περιεχόμενο που επιδεικνύεται στα εγχειρήματα .Στον πυρήνα της τεχνοτροπίας της βρίσκεται ως φιλοσοφία θέασης και η επικοινωνία μεταξύ του χώρου και του ιστού.
Με σφραγίδα δωρεάς συνδέει την αισιοδοξία με τον προβληματισμό και την όχθη της συνοχής με την σύνεση.
Οι αφηγήσεις με απολήξεις και εξάρσεις διευρύνουν εξιχνιάσεις και σημασιολογικές ερμηνείες που αναδεικνύουν επηρεασμούς με αποφασιστικότητα .
Καθορίζουν συνεπαγόμενες εξαιρέσεις με βιωματικές αυξομειώσεις. Πολλαπλασιάζουν ανακατατάξεις με μετάλλαξη που εγείρουν για ερωτήματα και κινητοποιούν απαντήσεις με αυτόβουλη σαφή θέση .
Οι ζητήσεις υποδεικνύουν σύνθετα πεδία επιρροών.
Η συνισταμένη τους προκαλεί ένα περιβάλλον που η δόμηση του έχει μέγιστη και ανεξίτηλη επέκταση. Οι σεκάνς αποτελούν ντοκουμέντα με ορίζοντες αισθαντικού κύκλου. Οι πτυχές στάσης και οι δίαυλοι προς τα σχήματα με αρχετυπική τελειοποίηση θέτουν διακριτικά μια πολιτιστική υφή με ευρύτερη πολιτισμική προσφορά. Προκαλούν μια συνομιλία που εξελίσσεται σε συνάρτηση με τις επιταγές του περιβάλλοντα χώρου.
Η διαπραγμάτευση με δόσεις και διαστάσεις απογειώνει το σύνηθες και προσθέτει ρεαλιστικές διεξαγωγές .
Επισυνάπτει σειρές με δέσμες σημασιών, παρατήρησης και ωσμώσεων .Μεταλλάσσει τα περάσματα οντότητες λαμπρότητας με ζωογόνες πάγιες αλήθειες ,συγκινησιακή κορύφωση και βήματα διευθέτησης . Με ευαισθητοποίηση ενισχύονται κοιτίδες παραγωγής που καθορίζουν το συνειδητό της ανέλιξης των θεατών κρημνίσεων και των στιγμάτων επέκτασης της αναδημιουργίας .
Σε μια ατμόσφαιρα φιλτραρισμένη και λαξευμένη προβάλλονται οι στιγμές μιας κατανυκτικής ευλάβειας που εμφυσά αδήριτο ρίγος .
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων: Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας (Στάση μετρό: Μέγαρο Μουσικής).
Τηλέφωνο: 210 7224028, 210 7232604.
Ώρες Λειτουργίας:
Τρίτη έως Σάββατο 10:00-21:00, Κυριακή 10:00-14:00, Δευτέρα κλειστά. Στη διάρκεια της έκθεσης θα τηρηθεί το υγειονομικό πρωτόκολλο ενάντια στη μετάδοση του
Covid-19 και η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική.
+ There are no comments
Add yours