Για τη μάχη που δίνει τους τελευταίους 18 μήνες προκειμένου να αποτρέψει την περιβαλλοντική καταστροφή του πάρκου Ριζάρη στο κέντρο της Αθήνας μίλησε στη «Ζούγκλα» ο κύριος Νικόλαος Πατέρας.
Η συγκεκριμένη υπόθεση έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, αφού στο συγκεκριμένο πάρκο έχει προγραμματιστεί να κατασκευαστεί σταθμός του μετρό της Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδή).
Ο Νικόλαος Πατέρας, όπως εξηγεί, μόλις κατάλαβε πως το έργο αυτό θα κατέστρεφε το πάρκο προσπάθησε από την πρώτη στιγμή να βρει τη λύση έτσι ώστε και να μπορέσει να γίνει ο σταθμός αλλά και να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή. Κατέφυγε λοιπόν στους αρμοδίους, και με τις ανάλογες ενέργειες και επικοινωνίες προσπάθησε να βρει λύση. Παρόλο όμως που η πολιτική ηγεσία είναι θετική, το ίδιο και η τοπική αυτοδιοίκηση, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αττικό Μετρό που ευθύνεται για το έργο, φαίνεται ότι μπλοκάρει την όλη διαδικασία. Παράλληλα ο κύριος Πατέρας για την ίδια υπόθεση αναγκάστηκε να προσφύγει και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Τον Οκτώβριο του 2020 – 21 είδα για πρώτη φορά να βάζουνε φορτηγά μέσα στο πάρκο Ριζάρη. Ήξερα ότι θα γίνει σταθμός του Μετρό αλλά δεν είχα φανταστεί ποτέ την ανοησία των μελετών να κόψουνε 230 δέντρα εντός του πάρκου αντί να κάνουν αυτόν τον υποσταθμό για την Γραμμή 4, 70 μέτρα βορειότερα και εντός του πάρκου αλλά σε σημείο όπου δεν υπάρχει φύτευση», λέει στη «Ζούγκλα» και συνεχίζει:
«Επικοινώνησα τότε με το αρμόδιο υπουργείο αλλά και την Αττικό Μετρό και ζήτησα εξηγήσεις για ποιο λόγο θα έκοβαν τα δέντρα και για ποιο λόγο θα μπουν σε αυτή τη διαδικασία αφού και ο απλός πολίτης θα μπορούσε να διαπιστώσει πως το έργο μπορεί να γίνει χωρίς να κοπούν τα δέντρα. Προς τιμήν τους κανονίσαμε ένα ραντεβού όπου συναντήθηκα με τον κ. Καραμανλή, τον κ. Καραγιάννη αλλά και τον κ. Κουρέτα. Τον υπουργό δηλαδή, τον υφυπουργό και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό. Έδειξαν ενδιαφέρον στον προβληματισμό μου αλλά μου είπαν δυστυχώς πως η γραμμή αυτή έχει σχεδιαστεί εδώ και χρόνια και υπάρχουν θέματα. Τους εξήγησα βέβαια πως το πάρκο Ριζάρη δεν έχει καμία σχέση με τις άλλες πλατείες, όπως των Εξαρχείων και του Κολωνακίου. Δεσμεύτηκαν λοιπόν πως θα μελετήσουν εάν υπάρχει κάποια πιθανή αλλαγή που μπορεί να γίνει έτσι ώστε να σωθούν τα δέντρα και το πάρκο. Να σας θυμίσω πως το συγκεκριμένο πάρκο είχε προταθεί για να γίνει το μουσείο Γουλανδρή και ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής το απέκλεισε διότι είναι ιδιαιτέρου κάλους και έχει αρχαία. Το πάρκο Ριζάρη έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την Αθήνα».
Η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και η λύση της ΑΒΑΞ
«Μετά από συνεχείς επικοινωνίες πολλών μηνών με τον υπουργό αλλά και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό αντιλήφθηκα τελικά, τον Μάιο του 2022, πως δεν προτείνουν λύση, δηλαδή δεν έγινε ποτέ η σοβαρή μελέτη, οπότε προσέφυγα στο ΣτΕ. Παράλληλα επικοινώνησα και με το γραφείο του Πρωθυπουργού όπου τους παρακάλεσα να κοιτάξουν το συγκεκριμένο θέμα διότι ξέρω πόσο ευαισθητοποιημένοι είναι οι ίδιοι αλλά και ο Δήμος της Αθήνας, σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον», συνεχίζει ο κ. Πατέρας.
«Τον Ιούνιο του 2022 ο κ. Κουρέτας μου είπε ότι επιτέλους έδωσε εντολή στην εταιρεία ΑΒΑΞ να ξεκινήσει τη μελέτη για να δούνε κατά πόσο είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα και να σωθεί το πάρκο. Είχαμε συνεχείς συζητήσεις κάθε μήνα διότι ήθελα να ενημερώνομαι για την μελέτη αυτή. Τον Ιανουάριο λοιπόν του 2023 δέχθηκα επίσκεψη από τον εκπρόσωπο της εταιρείας ΑΒΑΞ η οποία μας παρέδωσε τα σχέδια τα οποία δείχνουν πως είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός και να σωθεί το πάρκο. Το νέο σημείο είναι ευνοϊκό για πολλούς λόγους διότι πλησιάζει στην ανανεωμένη Εθνική Πινακοθήκη άρα οι επιβάτες του Μετρό θα έχουν την επιλογή να βγαίνουνε και προς την Βασιλίσσης Σοφίας αλλά και προς την Εθνική Πινακοθήκη», επισημαίνει.
Ερωτηθείς για τους λόγους προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ο κ. Πατέρας είναι σαφής:
«Η συζήτηση στο ΣτΕ άρχισε στις 15 Φεβρουαρίου. Προσφύγαμε τον Μάιο του 2022 διότι δεν είχαμε καμία απάντηση από την Αττικό Μετρό σε ότι αφορά το αίτημά μας να εξευρεθεί μια λύση για να σωθεί το πάρκο. Άρα από τον Οκτώβρη του 2021 μέχρι τον Μάιο του 2022 δεν είχαμε κάποια απάντηση. Προσφύγαμε για δύο λόγους: Ο ένας ήταν, διότι όταν έγινε το 2017 – 2018 η διαβούλευση υποτίθεται με τους ενδιαφερόμενους φορείς, με τους πολίτες κλπ., εμείς είπαμε ότι δεν είχαμε ιδέα ότι θα καταστρεφόταν το πάρκο. Είχαμε την εντύπωση από αυτά που βλέπαμε, από τις μακέτες και τις φωτογραφίες ότι θα γίνει ένας υπόγειος σταθμός, για τη Γραμμή 4 που θα συνδέεται με τον υπάρχοντα σταθμό του Ευαγγελισμού αλλά όλο το έργο θα γινόταν υπόγεια και όχι ότι υπήρχε σχέδιο να κόψουν τα 230 δέντρα ενώ είχαν την επιλογή να πάνε 70 μέτρα βορειότερα. Ο δεύτερος λόγος που προσφύγαμε στο ΣτΕ ήταν ακριβώς διότι χρηματοδοτήσαμε μελέτες από δύο Πανεπιστήμια οι οποίες δείχνουν τη σημασία του πνεύμονα πρασίνου εδώ στο κέντρο της Αθήνας και τις επιπτώσεις που θα είχε η καταστροφή του».
Τα σχέδια της ΑΒΑΞ όπου δείχνουν πως ο σταθμός μπορεί να κατασκευαστεί 70 μέτρα βορειότερα και να σωθεί το πράσινο. (Πατήστε πάνω στην εικόνα για μεγένθυση
«Ενώ η λύση υπάρχει δεν στέκονται σε αυτό»
«Τώρα βέβαια το ΣτΕ, όπως διαπιστώσαμε στις 15 Φεβρουαρίου δεν θέλει να εξετάσει το ζήτημα της κοπής των δέντρων και της καταστροφής του περιβάλλοντος και τις επιπτώσεις για τους πολίτες, αλλά ούτε τις εναλλακτικές λύσεις που η ABAΞ πρότεινε κατόπιν εντολής του Καραμανλή για να σωθεί το πάρκο. Το ΣτΕ θέλει να εξετάσει μόνο το κομμάτι που έχει να κάνει με την προθεσμία, δηλαδή εάν εμείς εντός του 2017- 2018, έπρεπε ή δεν έπρεπε να έχουμε αναφερθεί σε όλα αυτά τα πράγματα τα οποία δυστυχώς δεν γνωρίζαμε ότι θα συμβούνε. Αλλά εδώ μιλάμε με τον κοινό νου και την λογική. Ενώ η λύση υπάρχει δεν στέκονται σε αυτό. Από το ΣτΕ περιμένουμε να επικρατήσει λογική. Να καταλάβουν ότι είναι πιο σημαντικό να σωθούν 230 δέντρα από το να μετακινηθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα» εντός του ιδίου πάρκου, σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Είμαστε υπέρ του Μετρό και της λύσης του κυκλοφοριακού στην Αθήνα»
«Δεν ήμαστε εναντίον του Μετρό. Δεν είμαστε εναντίον της λύσης για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα, απλά θεωρούμε παράλογο όταν έρχεται το ίδιο το υπουργείο πριν από 18 μήνες και μας λέει ότι υπάρχουν κάποια σφάλματα στον σχεδιασμό της γραμμής, να μην διορθώνονται αυτά τα σφάλματα, να μην προσπαθούμε δηλαδή να λύσουμε τα προβλήματα αλλά αντιθέτως να συνεχίζουμε την περιβαλλοντική καταστροφή και να μην ακολουθούμε μια λύση η οποία υπάρχει στο τραπέζι και έχει την στήριξη του Υπουργού. Έχω δεχτεί παράπονα και από τους κατοίκους της Αθήνας αλλά και από το ίδρυμα Ριζάρη για το απερίσκεπτο αυτό περιβαλλοντικό έγκλημα που σκέφτονται να κάνουν. Κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει τι πραγματικά θα έκαναν από τα σχέδια από τις μακέτες που παρουσίαζαν», τονίζει.
«Βλέπω το θέμα ως πολίτης και κάτοικος της περιοχής»
«Εμείς βοηθήσαμε πριν από 14 χρόνια στην ανάπλαση του πάρκου Ριζάρη επί δημαρχίας Νικήτα Κακλαμάνη. Φτιάξαμε τα δρομάκια, βάλαμε φωτισμό, φτιάξαμε την ύδρευση, τοποθετήθηκαν γλυπτά. Αλλά το θέμα δεν το κοιτάω επί προσωπικού επειδή βοήθησα για την ανάπλαση. Το κοιτάω γενικότερα ως πολίτης της Αθήνας και ως κάτοικος της περιοχής. Θέλουμε να βρεθεί μια λύση και να γίνει ο σταθμός και ταυτόχρονα να σωθούν τα δέντρα» λέει κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.
Oι υποσχέσεις και η άρνηση του διευθύνοντα συμβούλου της Αττικό Μετρό
«Όταν τον Ιανουάριο του 2023 είδα τις μελέτες του ΑΒΑΞ επικοινώνησα με τον κ. Κουρέτα ο οποίος μου είπε… θα τα συζητήσω με τον υπουργό και θα επιστρέψω». Αντιλήφθηκα αργότερα σε μια συζήτηση που είχα με τον υπουργό ότι η ΑΒΑΞ ζήτησε 50 εκατομμύρια παραπάνω απ’ ότι έχει συμφωνηθεί για να μεταφερθεί το μετρό 70 μέτρα βορειότερα. Μιλάμε για τα ίδια τετραγωνικά του σταθμού, την ίδια ποσότητα σκυροδέματος, την ίδια ποσότητα από σίδερα κλπ. Άρα θέλω να πω ότι δεν γίνεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στον πρωταρχικό προϋπολογισμό παρόλο που τα κόστη των υλικών έχουν ανέβει λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ότι ζητάμε να σωθούν τα δέντρα. Νομίζω ότι και ο υπουργός θέλει να βρεθεί λύση, και ο Δήμαρχος θέλει να σωθεί το πάρκο και ο Πρωθυπουργός νοιάζεται για το περιβάλλον. Θεωρώ ότι η Αττικό Μετρό είναι εκείνη η οποία δημιουργεί το πρόβλημα».
Για ποιο λόγο ;
«Αυτό είναι κάτι που πρέπει να ρωτήσετε τον κ. Κουρέτα. Στην τελευταία συζήτηση που κάναμε την προηγούμενη εβδομάδα τον ρώτησα ακριβώς αυτό. Από τη στιγμή που η ΑΒΑΞ έχει τη λύση με τη μελέτη, μπορεί να σωθεί το πάρκο και η πολιτική ηγεσία θέλει να στηρίξει το περιβάλλον… για ποιο λόγο κύριε Κουρέτα δεν προωθείτε τη λύση; Μου επικαλέστηκε νομικό κώλυμα. Κι όταν το ρώτησα τι είναι αυτό που δεν μπορεί να ξεπεραστεί μου απάντησε ότι θα το μελετήσει με τους νομικούς του. Δηλαδή 18 μήνες προσπαθεί να βρεθεί μια λύση, έρχεται η λύση και μου απαντάει ότι δεν βρίσκεται νομικός τρόπος να αλλάξει η μελέτη», καταλήγει.
Σε όλον τον πλανήτη έχει χτυπήσει συναγερμός για να σταματήσει η περιβαλλοντική καταστροφή και στην Ελλάδα θα καταστρέψουμε για τα επόμενα 7-8 χρόνια ένα πάρκο – πνεύμονα πρασίνου της Αθήνας και θα κόψουμε 230 δένδρα. Αυτό είναι έγκλημα, διότι υπάρχει λύση και το ΣτΕ οφείλει να το σταματήσει.
Πηγή:zougla.gr