του Λεόντιου Πετμεζά
Σημαντικά έργα και καταθέσεις του αξεπέραστου εικαστικού δημιουργού Αλέξη Ακριθάκη θα παρουσιαστούν στις αρχές του νέου έτους 2026 σε μια νέα αναδρομική έκθεση που σίγουρα θα είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή εδώ και 30 χρόνια.
Εκλεπτυσμένες δημιουργίες που προέρχονται από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές,θα εκτεθούν για πρώτη φορά αναδεικνύοντας το εύρος μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες και ιδιοσυγκρασιακές μορφές της νεοελληνικής τέχνης.
Η ενδιαφέρουσα έκθεση «Αλέξης Ακριθάκης. Μία γραμμή Κύμα» στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς 138, πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Rolex από τις 12 Φεβρουαρίου έως τις 24 Μαΐου 2026 με επιμέλεια της Χλόης Ακριθάκη και του Αλέξιου Παπαζαχαρία.
Από τις πρώτες ψυχεδελικές εικόνες του Αλέξη Ακριθάκη που αποτυπώνουν το πνεύμα της δεκαετίας του ’60, την εμβληματική «βαλίτσα» του ’70, τις κατασκευές με λαμπάκια που αποδομούν τη ζωγραφική σε υλικά, ατμόσφαιρες και προθέσεις, τα εξπρεσιονιστικά τοπία και τα διεισδυτικά πορτρέτα έως τα σπαρακτικά τελευταία του έργα με τους τρελούς και τους τρόφιμους του «Δρομοκαϊτείου», η έκθεση «Αλέξης Ακριθάκης.
Μια γραμμή κύμα» αναδεικνύει την ευαισθησία ενός πολυσύνθετου καλλιτέχνη, αλλά και μια πλευρά της δημιουργικότητας του που μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστη. Στα επιτεύγματα του ο Αλέξης Ακριθάκης με διάφορους τρόπους ήξερε να συλλέγει τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα με μια ιδιαίτερα αντιπροσωπευτική ατομική προσέγγιση και με πρωτοποριακή θεματική επιλογή.Απεικόνιζε αναμνήσεις , διατηρώντας ωστόσο την βιωματική μνήμη του .Έθετε σε ενεργοποίηση τις πολύτιμες εμπειρίες του. Απέδιδε τα στίγματα ενός πολιτισμού με μια ιδιαιτερότητα αναγνωρίσιμη από τα διακοσμητικά στοιχεία και από τις πολύχρωμες και εντυπωσιακές αποκλίσεις.

Ο Ακριθάκης συγκροτούσε συχνά ζωγραφικές συνθέσεις εύγλωττης ανάγνωσης ,επιλεκτικής αφαίρεσης και ισορροπημένης διατύπωσης .Η σχεδιαστική ευκρίνεια του ήταν συνυφασμένη με την ιδιότυπη περιγραφική δεξιότητα. Οι συλλήψεις του δοσμένες μέσα από την διαχρονική αξία του μινιμαλισμού και ενός παζλ γεωμετρικών σχημάτων εμπεριείχαν τις ευειδείς φόρμες μιας ενορχηστρωμένης τάξης με στοιχεία και μοτίβα γραφής που συναθροίζονταν σε δραστηριότητες και ζωτικά αποσπάσματα.Είναι γνώριμα στην διάρκεια των χρόνων τα περίτεχνα απόλυτα, ευκρινή σκηνικά του χώρου του που περιέγραφαν αποκαλύψεις. Εκθέματα που μας έλκουν σήμερα και μας ιντριγκάρουν να αναζητήσουμε ως θεατές τις διαδρομές στις δομήσεις αυτές . Η λεπτομέρεια των ποικίλων σχεδιάσεων στις επιφάνειες, η αρμονία στις αναλογίες, η ποικιλομορφία στις φόρμες, η σαφήνεια στα περιγράμματα, οι τέμνουσες κάθετες και λιτές γραμμές ενίσχυαν το σύνολο των εικόνων του και προετοίμαζαν την εισαγωγή μας στο ατελείωτο παιχνίδι της ανασυγκρότησης των προθέσεων .Η επίπεδη διάσταση του πρόβαλε ένα μωσαϊκό σχημάτων και χρωμάτων.Επικαλούνταν μια ανεξάντλητη κλίμακα αποχρώσεων και τονικών συνδυασμών που αυστηρά εντάσσονταν . Φώτιζε με το πηγαίο κεντρικό φως κάθε τι που ταυτίζεται με τις εκάστοτε παραινέσεις.Συνδέοντας τον αυθορμητισμό της έκφρασης και τον δυναμισμό του σχεδίου επέκτεινε την ενέργεια με τον δυναμισμό και την κίνηση. Αναμφίβολα προκαλούσε τις τάσεις για ένα ταμπλό βιβάν με συναρπαστική την σαγήνη της διάταξης .Στο περιβάλλον της κυριαρχίας του ο μαγευτικός χορός της συμπόρευσης καταλήγει στην αέναη συνύπαρξη .Μακριά από την ρεαλιστική πραγματικότητα το τελετουργικό και οι διαδικασίες της προσαρμογής του συνεχίζουν να διεγείρουν το ενδιαφέρον με την συνδυαστική ενεργοποίηση των αισθήσεων και των στοχασμών .
