του Γιάννη Αλεξίου
Η ανάπτυξη του βινυλίου επέστρεψε μετά την ταλάντωση του δεύτερου τριμήνου.
Σύμφωνα με στοιχεία του BPI, η συνολική αγορά βινυλίου αυξήθηκε κατά 10,7% σε ετήσια βάση στο τρίτο τρίμηνο, στις 1.498.693 μονάδες.
Εν τω μεταξύ, για φέτος, οι πωλήσεις βινυλίου αυξήθηκαν κατά 7,4% φθάνοντας στις 4.733.937. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά πάνω από επτά εκατομμύρια μονάδες είναι ορατές για το 2025.
Οι μεγάλες πωλήσεις βινυλίου από το Ηνωμένο Βασίλειο το 2025, περιλαμβάνουν το People Watching του Sam Fender, το Moisturizer των Wet Leg, το More των Pulp και το The Clearing των Wolf Alice.
Το θετικό αποτέλεσμα του τρίτου τριμήνου έρχεται μετά από μια πτώση στο δεύτερο τρίμηνο, όταν οι πωλήσεις βινυλίου μειώθηκαν κατά 2,8% σε ετήσια βάση, παρά το γεγονός ότι η Ημέρα Δισκοπωλείων εμπίπτει σε αυτή την τρίμηνη περίοδο.
Εκείνη την εποχή, το αποτέλεσμα αποδόθηκε στη σύγκριση με το τρίμηνο του προηγούμενου έτους, όταν η Taylor Swift κυκλοφόρησε το The Tortured Poets Department (αν και δεν υπήρξαν τέτοιες μειώσεις στα βινύλια ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία των Midnights και Taylor’s Version του 1989).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του τρίτου τριμήνου για ολόκληρη την αγορά, με βάση την ημερομηνία της Επίσημης Εταιρείας Charts, οι συνολικές πωλήσεις φυσικής μουσικής μειώθηκαν κατά 4% για το έτος μέχρι σήμερα. Η μείωση ήταν 2,4% σε ετήσια βάση στο τρίτο τρίμηνο – μια βελτίωση σε σχέση με την πτώση 14,5% στο δεύτερο τρίμηνο.
Οι πωλήσεις σε φυσικές μορφές είχαν επιστρέψει σε ανάπτυξη προηγουμένως, συμπεριλαμβανομένου ενός θετικού αποτελέσματος στο πρώτο τρίμηνο, αλλά αυτό είναι πιο δύσκολο να διατηρηθεί τώρα που η διψήφια πτώση των CD έχει ξαναρχίσει. Οι πωλήσεις μονάδων για τη μορφή μειώθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο – και πάλι μια βελτίωση σε σχέση με την πτώση 22,4% στο δεύτερο τρίμηνο – ενώ η μείωση από την αρχή του έτους είναι 12,2%.
Εκτιμήσεις της Rough Trade Records
Για την Rough Trade Records, οι πωλήσεις βινυλίου ήταν σταθερά ισχυρές – μπροστά από την αγορά – με την ανεξάρτητη αλυσίδα να αναφέρει επίσης το καλύτερο συνολικό αποτέλεσμα του τρίτου τριμήνου και προβλέπει «το πιο πολυάσχολο τρίμηνο που υπήρξε ποτέ» στο τέταρτο τρίμηνο.
Φυσικά, κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα ένας μεγάλος νέος δίσκος της Taylor Swift, ο οποίος θα πρέπει να είναι ένα blockbuster του τέταρτου τριμήνου με σημαντικές πωλήσεις βινυλίου. Ωστόσο, για την ανεξάρτητη λιανική πώληση, μια κυκλοφορία της Swift μπορεί να μην είναι η απόλυτη βεβαιότητα που θα μπορούσατε να φανταστείτε.
«Μια κυκλοφορία όπως η Taylor Swift είναι φανταστική για προβολή, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης καλύφθηκε από την D2C (ή Direct-to-Consumer (Απευθείας στον Καταναλωτή), είναι ένα επιχειρηματικό μοντέλο όπου οι εταιρείες πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες απευθείας στους τελικούς καταναλωτές, παρακάμπτοντας τους παραδοσιακούς μεσάζοντες όπως χονδρέμπορους και λιανοπωλητές. Αυτή η στρατηγική δίνει στις επιχειρήσεις πλήρη έλεγχο στην εμπειρία του πελάτη, επιτρέποντάς τους να βελτιώνουν την επωνυμία, να χτίζουν ισχυρότερες σχέσεις με τους πελάτες και να αποκτούν πολύτιμα δεδομένα για τις αγοραστικές συνήθειες) κατά τη διάρκεια του μεγάλου παραθύρου προπαραγγελιών», δήλωσε ο Lawrence Montgomery, διευθύνων σύμβουλος της Rough Trade, στο Music Week. «Μέχρι να φτάσουν τα αποθέματα, μεγάλο μέρος της φρενίτιδας είχε περάσει – ένα σαφές παράδειγμα του πώς η D2C μπορεί να υποβαθμίσει το λιανικό εμπόριο».
Με την προσφορά να αποτελεί μικρότερο πρόβλημα σε σύγκριση με πριν από λίγα χρόνια, ο Montgomery δήλωσε ότι οι προσφορές ηλεκτρονικού εμπορίου των ίδιων των δισκογραφικών εταιρειών αποτελούν την κύρια ανησυχία για την High Street (είναι το επίκεντρο των επιχειρήσεων, ειδικά των αγορών στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Κοινοπολιτεία).
«Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το μοντέλο D2C: όταν οι δισκογραφικές εταιρείες και οι καλλιτέχνες δίνουν απευθείας αποκλειστικές εκδόσεις, αυτό οδηγεί σε βραχυπρόθεσμο περιθώριο κέρδους, αλλά υπάρχει κίνδυνος να υπονομεύσει το λιανικό εμπόριο», είπε. «Εάν το λιανικό εμπόριο χάσει την επιρροή του, οι πελάτες τελικά χάνουν την επιλογή και την προσβασιμότητα».
Ακόμα και ο πληθωρισμός έχει καταστεί λιγότερο σημαντικός παράγοντας για το λιανικό εμπόριο μουσικής.
«Η ζήτηση βινυλίου παραμένει ισχυρή παρά τις ευρύτερες οικονομικές πιέσεις και στην πραγματικότητα είδαμε τις μέσες τιμές των δίσκων LP να μειώνονται ελαφρώς το τρίτο τρίμηνο», δήλωσε ο Montgomery. «Αυτό αντανακλά τον στόχο μας να διατηρήσουμε το βινύλιο προσβάσιμο – προσφέροντας τόσο προσιτούς τίτλους όσο και περιορισμένες παραλλαγές σε premium τιμές».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Rough Trade δήλωσε ότι ο θόρυβος γύρω από την επανένωση των Oasis και την περιοδεία Live ’25 στο στάδιο ήταν καλός για τα δισκοπωλεία, ενώ η τάση για τους νεότερους καταναλωτές της Γενιάς Z επιταχύνεται.
«Είχαμε το καλύτερο τρίτο τρίμηνο της ιστορίας μας, με τις πωλήσεις βινυλίου να αυξάνονται κατά 24% σε ετήσια βάση», δήλωσε ο Montgomery. «Το πιο ενθαρρυντικό ήταν η αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 26%, που δείχνει την έλξη του μουσικού τουρισμού, με τους Oasis να αποτελούν το σαφές αποκορύφωμα. Βλέπουμε επίσης νεότερους θαυμαστές να αγκαλιάζουν τα δισκοπωλεία με τον ίδιο τρόπο που έχουν ευδοκιμήσει τα βιβλιοπωλεία – ως μέρη για να περάσουν μαζί ουσιαστικό, offline χρόνο».
Η ανάπτυξη σημειώθηκε σε όλα τα κανάλια Rough Trade, με το λιανικό εμπόριο να αυξάνεται κατά 23%, το ηλεκτρονικό εμπόριο να αυξάνεται σε μονοψήφιο ποσοστό και τις εκδηλώσεις να αυξάνονται κατά 82%.
Με το Rough Trade να πρόκειται να δημοσιεύσει τη λίστα με τα επιδραστικά Άλμπουμ της Χρονιάς, η ανεξάρτητη αλυσίδα προετοιμάζεται για μια μεγάλη ώθηση πωλήσεων τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους.
«Αναμένουμε το πιο δυναμικό τρίμηνο που είχαμε ποτέ», δήλωσε ο Montgomery. «Το βινύλιο έχει γίνει ένα αξιόπιστο δώρο και καμπάνιες όπως τα Άλμπουμ της Χρονιάς, οι Οδηγοί Δώρων, η Εθνική Ημέρα Άλμπουμ και η Black Friday RSD οδηγούν όλες σε ισχυρή εποχιακή ζήτηση. Κοιτάζοντας μπροστά, ετοιμάζουμε μια μεγάλη καμπάνια που θα ξεκινήσει στις αρχές του 2026.»
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της BPI, Δρ. Jo Twist – η οποία μίλησε στο Music Week για τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα για τα ταλέντα του Ηνωμένου Βασιλείου – ήταν επίσης αισιόδοξη για την προωθητική δραστηριότητα των άλμπουμ τις επόμενες εβδομάδες.
«Το στενό χρονοδιάγραμμα της εκδήλωσης Mercury Prize στις 16 Οκτωβρίου με την Εθνική Ημέρα Άλμπουμ – μόλις δύο ημέρες αργότερα, στις 18 Οκτωβρίου, και η οποία φέτος γιορτάζει τη ροκ μουσική – θα πρέπει να βοηθήσει στη δημιουργία συνεργειών που θα συμβάλουν στη δημιουργία ενός ισχυρού εμπορικού παραθύρου τον Οκτώβριο», δήλωσε η Twist.
«Συνήθως βλέπουμε μια αύξηση στις φυσικές πωλήσεις γύρω από αυτές τις δύο εκδηλώσεις και δεν θα περιμέναμε φέτος να είναι κάτι διαφορετικό – το Βραβείο Mercury πάντα πυροδοτεί συζητήσεις και ενθουσιασμό γύρω από μερικά από τα σπουδαία νέα μουσικά έργα καλλιτεχνών από το Ηνωμένο Βασίλειο, με την Εθνική Ημέρα Άλμπουμ να είναι ένας ζωντανός εορτασμός κάθε χρόνο με κλασικά κομμάτια καταλόγου και παραβλεπόμενα διαμάντια. Και οι δύο εκδηλώσεις επαινούν το άλμπουμ ως μορφή τέχνης, η οποία προφανώς συνδέεται στενά ιστορικά με την φυσική του ενσάρκωση.»
Πηγή:ogdoo.gr
