MEMORIESΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΣΙΝΕΜΑΤΑΙΝΙΕΣ

Αυτοκίνητα στο παλιό ελληνικό κινηματογράφο

Χαζεύοντας τόσες και τόσες Ελληνικές ταινίες και εχοντας προσωπικά μία αδυναμία στα παλιά κλασσικά αυτοκίνητα σκέφτηκα να δημιουργήσω αυτό το θέμα για τα αυτοκίνητα που έχουμε δεί στον Ελληνικό κινηματογράφο. Απο ότι είδα κάτι αντίστοιχο υπάρχει στην ενότητα της ρετρό τεχνολογίας αλλά εδώ θέλω να το δούμε καθαρά μέσα από τις Ελληνικές ταινίες.

Παρόλο που σαν κάτι άψυχο, το θέμα «αυτοκίνητο» μπορεί να φαίνεται ρηχό και κοινότυπο , εντούτοις νομίζω ότι σε αρκετές ελληνικές ταινίες έχει παίξει σημαντικό και χαρακτηριστικό ρόλο , αφού μαζί με άλλα στοιχεία που είχαν να κάνουν με το ρόλο και το στυλ του ηθοποιού, ήταν απαραίτητο και ένα αυτοκίνητο που θα ταίριαζε με αυτά.Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν ηθοποιοί που οδηγούσαν το προσωπικό τους αυτοκίνητο στις ταινίες που πρωταγωνιστούσαν, σε κάποιες άλλες υπήρχε παρκαρισμένο στο background μιας σκηνής και σε κάποιες άλλες γινόταν κανονική διαφήμιση σε αυτό. Σε κάποιες ταινίες υπήρχαν τα «εταιρικά» αυτοκίνητα δηλαδή αυτοκίνητα που ανήκαν στην Κινηματογραφική εταιρεία και τα βλέπουμε σε διάφορες ταινίες σε χέρια διαφορετικών ηθοποιών. Τέλος υπάρχει και η περίπτωση του ίδιου αυτοκινήτου σε διαφορετικές κινηματογραφικές εταιρείες χωρίς απαραίτητα ο οδηγός να είναι ο ίδιος ηθοποιός.
Ξεκινάμε λοιπόν αυτό το θέμα με ένα αυτοκίνητο που έχουμε δεί σε πολλές ελληνικές ταινίες αλλά σε μία ειδικά σχεδόν συμπρωταγωνιστούσε με την Αλικη Βουγιουκλάκη στην κλασσική «Σωφερίνα» της «ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ»του 1964. Μιλάμε για το Singer Gazelle convertible που στην συγκεκριμένη ταινία ηταν η απαραίτητη «μαγιά» για την πλοκή της υπόθεσης.

Το Singer Gazelle ήταν ένα αυτοκίνητο της Rootes  η οποία στην δεκαετία του 60 ήταν μια από τις 5 πιο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Βρετανίας και από τα εργοστάσια της εκτός από τα Singer, έβγαιναν τα σπορτίβ «Sunbeam», τα πολυτελή Humber ,και τα λίγο πιο «Λαικά» Hillman.

image_125572

Στην ουσία με την λογική του €œbadge engineering€ όπως έλεγαν τότε οι Αγγλοι , η Rootes ένα ιδιο αμάξωμα ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού και τα τεχνικά χαρακτηριστικά το βάπτιζε με κάποια από τις παραπάνω μάρκες.Ετσι και το singer gazelleενώ μοιραζόταν το ίδιο άμαξωμα με το sunbeam rapier ,και το Hillman minx, είχε αρκετές διαφορές στα τεχνικά χαρακτηριστικά και το φινίρισμα τόσο εξωτερικά όσο και στο εσωτερικό του. Η «Γαζέλα» της Βουγιουκλάκη , από τα πίσω φωτιστικά και την θέση των σημάτων ήταν μάλλον μια gazelle (IIIC)δηλαδή από τις τελευταίες της τρίτης γενιας του 1960-61 (IIIC) με τον 1592 κ.εκατοστών κινητήρα είχε αριθμό κυκλοφορίας «122324».

image_125577 image_125578

Για τις ανάγκες του σεναρίου που ως γνωστόν απαιτούσε ένα τρακαρισμένο αυτοκίνητο σε καποιες στιγμές όντως είναι τρακαρισμένη μπροστά αριστερά και πίσω και σε κάποιες άλλες εμφανίζεται επισκευασμένη όπως επέβαλλε το σενάριο. Ενα άλλο αξιοσημείωτο σχετικά με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι ότι στις σκηνές που η Βουγιουκλάκη πηγαίνει στο Καβούρι για να βρεί τον φωτογράφο ξεκινάει από το σπίτι της στο Ψυχικό με μία Gazelle με μαυρη κουκούλα.στην διαδρομή βλεπουμε μία Gazelleμε ανοιχτόχρωμη κουκούλα και καταληγει στο Καβούρι με μια Gazelle με μαυρη κουκούλα.

Οποτε υπάρχουν δύο εκδοχες κατά την γνώμη μου.Η μία είναι να φαίνεται ανοιχτοχρωμη σε καποιες σκηνές η κουκουλα λογω αντανάκλασης από τον ηλιο και η δευτερη να χρησιμοποιήθηκε μια άλλη gazelle(και αυτή επισκευασμενη στα ιδια σημεια!!!!??) για τα πλάνα της διαδρομής.
Πάμε τώρα σε μία άλλη SINGER gazelle σε μία ταινία του Κ.Στράντζαλη με τον Θ.Βέγγο την «Σχολή για Σωφερίνες» του 1964.Πιο σκουρόχρωμη και αυτή με κάποιο ανοιχτό πάλ χρώμα στην χαρακτηριστική πλαινή γραμμή λίγο παλαιότερη από αυτήν της Βουγιουκλακη (μάλλον από τις πρώτες της τρίτης γενιάς με τον 1494 κ.ε κινητήρα) με αριθμό κυκλοφορίας «99740».

image_125586
Σε αυτή την ταινία στις σκηνές που δεινοπαθεί στα χερια της Μαίρης Μεταξα έχουμε την ευκαιρία να δούμε λεπτομερώς το πανέμορφο ταμπλώ με την ξύλινη επένδυση και τη πρωτοποριακή θέση για εκείνη την εποχή των οργάνων ελέγχου στο μέσον αυτού ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό.

image_125589
Μία αλλη Singer gazelle που εχει παίξει σε περισσότερες από μία ταινίες βλεπουμε το 1960 στην ταινία «Αγαπούλα μου» με πρωταγωνιστες τον Μ.Στεφανάκο και την Α.Ζήλια οπου την οδηγάει ο Σούλης Θεοδώρου και είναι μία singer gazelle από τις πρώτες της τρίτης γενιάς με αριθμό κυκλοφορίας «90639» Πιθανόν να υπάρχει και σε προγενεστερη ταινία αλλα εγω την βρήκα πρώτη φορά σε αυτή την ταινία.

image_125591
Ένα χρόνο μετά το 1961 η Φινος φιλμ γυρίζει τον «Κατήφορο» όπου και εκεί ο Κούρκουλος με την υπόλοιπη παλιοπαρέα παρασύρει την Λάσκαρη κάπου στον Καρέα οδηγώντας και αυτός την ιδια σκουρόχρωμη Singer Gazelle με τον ιδιο αριθμό κυκλοφορίας.Στα λίγα σκοτεινά πλάνα της ταινίας αυτή η «Γαζέλα» φαίνεται λίγο ταλαιπωρημένη και βρώμικη με κάποια βουλιάγματα χωρίς
τα διακοσμητικά νίκελ τάσια στους τροχούς. Την ιδια ομως gazelle με τον ιδιο αριθμό κυκλοφορίας συναντάμε σε μία παραγωγή του 1961 του Η.Περγάντη πάλι με οδηγό τον Ν.Κουρκουλο.
Δεν ξέρω ποια από τις δύο ταινίες γυρισθηκε πρώτη αλλα στην δευτερη ταινία η gazelle είναι καλογυαλισμένη και πανέμορφη με τα ομορφα νικελ τασια στους τροχούς και δεν εχει καμμία σχεση με το χάλι που βλέπουμε στον κατήφορο.
Το 1962 στη ταινία της Φοίνιξ Φίλμ «Ποτέ δεν σε ξεχασα» με την Α.Λαδικου και τον Δ.Παπαμιχαήλ στο τιμόνι της ιδιας Gazelle αυτή την φορα βλέπουμε τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ σε μία παρόμοια με τον «Κατήφορο» μέτρια προς το χάλια κατάσταση.

image_125598 image_125599 image_125600
Τελειώνοντας με την singer gazelle προς το παρόν (γιατί μπορεί νατην βρουμε και σε αλλες ταινίες) θα ήθελα να σταθώ σε μία παρεξήγηση που υπαρχει με το συγκεκριμενο αυτοκίνητο που έχω διαβάσει και εδώ στο retromaniax.Πολλοι μπερδευουν το singer gazelle με το «αδερφάκι» του από την ίδια εταιρεία, το sunbeam rapier, με το οποίο μοιάζουν μεν στο αμάξωμα και στην διχρωμία αλλα χουν αρκετες διαφορές στο φινίρισμα (άλλη μασκα, αλλα όργανα διαφορετικους αεραγωγους) και πολύ περισσότερο στα μηχανικά όπου το rapier είχε πιο σπορτιβ χαρακτήρα.
Επίσης ετσι για την ιστορία να αναφέρουμε ότι η μητρική Rootes που παρήγαγε τα singer gazelle εξαγοράσθηκε το 1967 από την CHRYSLER και μετονομάσθηκε σε CHRYSLER U.K και το 1978 πουλήθηκε εκ νέου στην Peugeot η οποία της άλλαξε την επωνυμία εκ νεου σε TALBOT μέχρι το οριστικό κλεισιμό της το 1981.

Πηγή:retromaniax.gr

Comment here

shares