Το «αντίο» της Τίνα Τέρνερ (vid) – Η τελευταία υπόκλιση έπειτα από 60 χρόνια καριέρας

Με ένα ντοκιμαντέρ όπου ξετυλίγεται το νήμα της ζωής με όλες τις σκοτεινές πτυχές, τις μαύρες στιγμές, αλλά και τις προσωπικές μαρτυρίες αλλά και της καριέρας της, η Τίνα Τέρνερ, αυτό το ιερό τέρας της μουσικής, αποφάσισε να πει “αντίο” στους θαυμαστές της εγκαταλείποντας οριστικά τη μουσική σκηνή, στα 81 της χρόνια.

Επιμέλεια: Ελένη Καραμήτσου

Με ένα ντοκιμαντέρ όπου ξετυλίγεται το νήμα της ζωής με όλες τις σκοτεινές πτυχές, τις μαύρες στιγμές, αλλά και τις προσωπικές μαρτυρίες αλλά και της καριέρας της, η Τίνα Τέρνερ, αυτό το ιερό τέρας της μουσικής, αποφάσισε να πει “αντίο” στους θαυμαστές της εγκαταλείποντας οριστικά τη μουσική σκηνή, στα 81 της χρόνια.

Η Τίνα Τέρνερ μοιάζει γεννημένη για τη σκηνή, εκεί όπου αναδείχθηκε και έλαμψε, εκεί όπου κατέκτησε κάθε ίντσα του εδάφους που πάτησε, εκεί όπου θριάμβευσε και εξελίχθηκε σε ένα μουσικό είδωλο μπαίνοντας στην καρδιά εκατομμυρίων και επηρεάζοντας τους καλλιτέχνες των επερχόμενων γενεών. Και μουσικό να μην ήταν, η Τίνα Τέρνερ είναι ένα είδωλο, ενώ όλη της η ζωή αποτελεί κινηματογραφικό σενάριο.

Η Τίνα ήταν η πρώτη που τόλμησε στην εποχή της να μιλήσει για κακοποίηση: σεξουαλική, σωματική, συζυγική. Πολέμησε με νύχια και δόντια για τα δικαιώματά της ως ανθρώπου, ως γυναίκας, ως καλλιτέχνιδος. Το ντοκιμαντέρ του HBO μας θυμίζει το μεγαλείο της Τίνα και πώς μπορεί ένας άνθρωπος με τόσες πληγές και σημάδια να βγει στο φως και να νικήσει τα πάντα.

Το ντοκιμαντέρ από τους βραβευμένους με Όσκαρ σκηνοθέτες Νταν Λίντσεϊ και Τ. Τζέι Μάρτιν έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, νωρίτερα αυτόν τον μήνα, ενώ συνδυάστηκε με το μιούζικαλ για την ίδια στο Μπρόντγουεϊ που έκανε πρεμιέρα το 2019, προτού η πανδημία κλείσει τα πάντα. Η ταινία αυτή θεωρείται το “αντίο” του μεγαθηρίου της μουσικής στις λεγεώνες θαυμαστών της. .Περιλαμβάνει συναισθηματικές συνεντεύξεις της ίδιας όπου ανακαλεί παιδικές αναμνήσεις, τη φτώχεια που βίωσε μαζεύοντας βαμβάκια από τα χωράφια στο Τενεσί, το μουσικό της ντεμπούτο με τον βίαιο σύζυγό της Άικ και τα μοναχικά χρόνια ακόμη και ως κορυφαία γυναίκα rockstar.

Ποια είναι η Τίνα Τέρνερ

Γεννήθηκε το 1939 με το όνομα Άνα Μάε Μπούλοκ. Ο πατέρας της ήταν επιστάτης σε φάρμα και έτσι μπορούσε να διαθέσει ένα σπίτι αρκετά μεγάλο που θα είχε δωμάτια για το κάθε παιδί. Ο Ρίτσαρντ και η σύζυγός του Ζέλμα πέρναγαν τον χρόνο τους καυγαδίζοντας. Η ίδια υποστηρίζει πως επειδή είχαν ήδη ένα παιδί, τη μεγαλύτερη αδελφή της Αλίν, θεωρεί πως δεν ήθελαν δεύτερο παιδί και γι’ αυτό δεν της έδειξαν ποτέ αγάπη. Όταν ήταν τριών ετών οι γονείς της την άφησαν στους αυστηρούς και θρησκευόμενους παππούδες της, για να πάνε να δουλέψουν στο Νόξβιλ. Όταν ο πόλεμος τελείωσε η οικογένεια επανασυνδέθηκε έστω και για λίγο, καθώς η Ζέλμα, που ήταν απελπισμένη να ξεφύγει από τον σύζυγό της, εγκατέλειψε την οικογένειά της όταν η Τέρνερ ήταν 12 ετών. Όταν ο Ρίτσαρντ ξαναπαντρεύτηκε, εγκατέλειψε και αυτός την Τέρνερ και την αδελφή της. Ζούσαν με διάφορους συγγενείς ώσπου στα 16 της η Τίνα πήγε στη μητέρα της στο Σεντ Λούις του Μιζούρι. Σε ένα κλαμπ παρακολούθησε μία μπάντα rythm n’ blues, τον Άικ Τέρνερ και τους Kings of Rhythm, και αυτό ήταν. Ήταν η στιγμή που άλλαξε τη ζωή της. Ένα σύντομο ειδύλλιο με τον σαξοφωνίστα Ρέιμοντ Χιλ απέφερε μία εγκυμοσύνη και τη γέννηση του πρώτου γιου της, Κρεγκ, προτού ο μουσικός και τραγουδιστής Άικ την προσκαλέσει στο συγκρότημά του και στο κρεβάτι του. Ο Άικ και η Τίνα έγιναν πασίγνωστοι στις δεκαετίες ’60 και ’70 αλλά πίσω από τις κλειστές πόρτες ο Άικ φερόταν βίαια στην Τίνα.

Ο ταραχώδης γάμος με τον Άικ Τέρνερ

Ένα βράδυ ήταν που άλλαξε τις ζωές και των δύο, όταν η Τίνα πήρε το μικρόφωνο στο διάλειμμα και άρχισε να τραγουδά αφήνοντας τους πάντες άναυδους με την ωμή δύναμη της φωνής της. Τότε έγινε μέλος του συγκροτήματος ενώ ήταν ακόμη στο σχολείο και παραιτήθηκε από το όνειρό της να γίνει νοσοκόμα. Είχε σχέση με τον σαξοφωνίστα του συγκροτήματος και στα 18 έκανε το πρώτο της παιδί. Ο Άικ ως τοπικό διασημότητα και γνωστός γυναικάς, έγινε ο μέντοράς της. Η Τέρνερ σκεφτόταν ότι ήταν άσχημος, αλλά ήταν απελπισμένη να κάνει καριέρα στη μουσική. Λύγισε από την προσοχή του και τον ερωτεύτηκε.

Στον πρώτο τους δίσκο η Άνα Μάε συστήθηκε με το νέο της όνομα “Τίνα” που ο Άικ της είχε επιλέξει. Την πρώτη φορά που τη χτύπησε ήταν όταν του ζήτησε να χωρίσουν, ακόμη και ενώ ήταν έγκυος στο παιδί του. Η απάντησή του ήταν να της σπάσει το κεφάλι προτού της επιβάλει να κάνουν σεξ. Ήταν εκείνη η στιγμή που ο Άικ άρχισε να την ελέγχει μέσω του φόβου που της προκαλούσε.

Η Τίνα δεν ήταν ερωτευμένη μαζί του για πολύ καιρό. Το “Fool In Love” ήταν τεράστια επιτυχία και ο Άικ επέμεινε να μετακομίσουν στο Λος Άντζελες. Όταν νοσηλεύτηκε με ηπατίτιδα και οι γιατροί επέμεναν ότι έπρεπε να ξεκουραστεί, εκείνος την έκλειψε από το νοσοκομείο για να φύγουν για περιοδεία.

Ο γιος τους Ρόνι γεννήθηκε το 1960 και παντρεύτηκαν σε μία δεκάλεπτη τελετή στο Μεξικό δύο χρόνια μετά. Η Τίνα φοβόταν τόσο πολύ που δεν μπορούσε να αρνηθεί. Βλέποντάς τη να απογειώνεται στη σφαίρα της δημοσιότητας, της άλλαξε τη σκηνική της παρουσία βάζοντάς της να φορά μίνι φούστες ώστε να επιδεικνύει τα μακριά πόδια της και επέμεινε να τραγουδά όσο πιο ωμά και σέξι μπορούσε.

Η Τίνα Τέρνερ μιλά για τα χρόνια της φριχτής κακοποίησης που υπέστη στη διάρκεια του γάμου της με τον Άικ στο νέο αυτό ντοκιμαντέρ. Σήμερα παραδέχεται ότι ακόμη έχει αναδρομές από την κακοποίηση που υφίστατο από τον Άικ τον οποίο χώρισε το 1978, με τον νέο της σύζυγο Έρβιν Μαχ να τη συγκρίνει με έναν “σοκαρισμένο στρατιώτη”. Ο θρύλος της μουσικής είπε στους θεατές ότι πάσχει από μία μορφή μετατραυματικού στρεςπου προκλήθηκε από τον ξυλοδαρμό και τα αναρίθμητα προβλήματα υγείας τα οποία αντιμετωπίζει τα πρόσφατα χρόνια με το ντοκιμαντέρ να παρουσιάζει πώς η καριέρα της Τέρνερ θριάμβευσε επί της κακοποίησης.

Παράλληλα, η θρυλική καλλιτέχνις εξηγεί ότι ο λόγος για τον οποίο αποφάσισε να μιλήσει στη δεκαετία του 1980 για τα χρόνια σωματικής, συναισθηματικής και σεξουαλικής κακοποίησης από τον Άικ ήταν επειδή οι δημοσιογράφοι ακόμη και μετά τον χωρισμό, τη ρωτούσαν για τη συνεργασία της μαζί του. “Μετά την τόση επιτυχία, οι άνθρωποι ακόμη μιλούσαν για τον Άικ και την Τίνα. Δεν ενδιαφερόμουν να μιλήσω για τη γελοία ντροπιαστική ιστορία της ζωής μου. Αλλά ένιωθα ότι αυτός ήταν ένας τρόπος να τους ξεφορτωθώ” είπε και πρόσθεσε σχετικά με τον ξυλοδαρμό της: “Αυτή η σκηνή έρχεται ξανά πίσω, την ονειρεύεσαι, η αληθινή εικόνα είναι εκεί, είναι σαν μια κατάρα”.

Πολλοί αναρωτιούνται γιατί δεν τον εγκατέλειψε. Η απάντηση βρίσκεται στην αυτοβιογραφία της που κυκλοφόρησε το 1986. Αποδίδει τα πάντα στην παιδική της ηλικία που την άφησε με διαλυμένη αυτοεκτίμηση και τρομερό φόβο εγκατάλειψης.

Μιλώντας για την ενδοοικογενειακή βία είπε:” Πρησμένα χείλη, μαύρα μάτια, κατάγματα, εξαρθρώσεις και ψυχολογικό μαρτύριο έγιναν μέρος της καθημερινότητάς μου” έγραψε στο βιβλίο της το 2020. Πρόσθεσε ακόμη: “Ο βουδισμός με βρήκε. Η κακοποίηση που υπέστην στα 20 και τα 30 μου χρόνια έγιναν τόσο φανερά στους ανθρώπους γύρω μου και σε διαφορετικές στιγμές ένας αριθμός αυτών μου πρότειναν να μάθω για τον βουδισμό. Προσπαθούσα να διατηρήσω τα λογικά μου ενώ προσπαθούσα να διαχειριστώ τη δική του τρέλα”.

Πάντως, το 1968 αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει καταπίνοντας 50 υπνωτικά χάπια στα παρασκήνια πριν από μία συναυλία. Οι μουσικοί κατάλαβαν ότι κάτι συμβαίνει και τη μετέφεραν στο νοσοκομείο και έτσι σώθηκε. Αρχικά απογοητεύτηκε όταν συνήλθε αλλά εκεί αποφάσισε να ζήσει όσο το δυνατόν καλύτερα, και έτσι στράφηκε στον βουδισμό. Το ζευγάρι χώρισε το 1978 με την Τίνα να γνωρίζει ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ της το 1984 “Private Dancer” σε ηλικία 45 ετών. Γνώρισε τη δόξα στο απόγειό της, λατρεύτηκε στο μέγιστο, βραβεία, περιοδείες sold out και μετά ο έρωτας τη βρήκε στο πρόσωπο του Γερμανού στελέχους δισκογραφικής Έρβιν.

Ο Έρβιν αργότερα τη χαρακτήρισε με “σοκαρισμένο στρατιώτη που επιστρέφει από τον πόλεμο”. Η Τίνα έδωσε μάχη με αρκετά προβλήματα υγείας. Υπέστη εγκεφαλικό το 2013, εβδομάδες μετά τον γάμο της με τον Έρβιν ενώ διεγνώσθη με καρκίνο του εντέρου το 2016. Παντρεύτηκαν εφτά χρόνια μετά τη γνωριμίας τους και εκείνος της έδωσε το ένα του νεφρό. Το 2018 η Τίνα έχασε τον γιο της Κρεγκ που αυτοκτόνησε σε ηλικία 59 ετών.

Η Όπρα Γουίνφρεϊ μιλώντας για την Τίνα είπε ότι το να μιλήσει για όσα τραυματικά βίωσε ήταν ακόμη σπάνιο στη βιομηχανία του θεάματος. Αλλά η Τίνα ήταν πάντα πρωτοπόρος σε όλα. Κατάφερε να κρατήσει το σκηνικό της όνομα Τέρνερ ακόμη και μετά το διαζύγιο νικώντας κατά κράτος τον Άικ και κρατώντας μόνο το καλύτερο κομμάτι του, το όνομα που την καθιέρωσε και εκείνη το τίμησε οδηγώντας το στον γαλαξία των αστέρων.

Πηγή: Enikos.gr

About Post Author

+ There are no comments

Add yours